Jump to content

Accijns op liquids in BE en DE ?

SCi

Recommended Posts

Een tijdje geleden bezocht ik 2 stenen winkels bij onze zuiderburen.

Ik was niet echt onder de indruk van hun keuze qua liquids maar schrok toch wel van de prijzen van de spullen die men wél had.

Wat mij het meest verbaasde was de aanwezigheid van accijnszegels op liquids.

Recentelijk deed ik ook wat bezoekjes aan stenen zaken in Duitsland en ondanks wisselende ervaringen daar trof ik ook daar

accijnszegels op de liquids.

Is dit een recente ontwikkeling ?

Zou dit de reden kunnen zijn dat met name de aroma handelaren nu meer inzetten op smaakjes voor drank en gebak ?

• Sub-Ωhm changed the title to Accijns op liquids in BE en DE ?

Vanaf de zomer/herfst 2023 wordt er accijns geheven over dampproducten in DE. De vraag naar de accijnszegels was zo groot dat er een groot tekort aan was/is. Hierdoor was de beschikbare producten  lange tijd dramatisch. Ik ben gestopt om te shoppen in DE

Edited by Sandrazv

@SCi In Duitsland wordt er flink belasting geheven op de base. Dat drijft de prijs enorm op.

Een flesje juice van 10ml aldaar kan dan opeens bijna 20 euro kosten.

Duitsland is sowieso niet meer interessant om juice te kopen.

Bijgaand de plannen van de Duitse overheid om de belasting op base de komende jaren nog meer te verhogen.

liquidsteuer-vorschau.jpg

• Confused 1

😮 Bizar dat met name base echt kapot "geaccijnst" word !

Dat zal toch flink issues opleveren voor andere gebruikers van pg en vg lijkt me... 

@SCi Deze basebelasting is alleen van toepassing als het specifiek gebruikt wordt voor dampen.

Wil je lekkere zeepjes maken dan hoeft men geen accijnzen over de base te betalen.

Besluit je alsnog om dezelfde base als dampvloeistof te gebruiken dan dient men dit te melden bij de Duitste douane waardoor je alsnog die tax moet betalen.

• Like 1
  • Confused 1

• 2 weeks later...

In Duitsland hebben we sinds 12 februari 2023 accijns op alle liquids. Eigenlijk al sinds juli 2022, maar tot 11 februari mochten waren zonder accijns nog verkocht worden (en ik moet me sterk vergissen als er tot die datum niet nog volop is geproduceerd 😉). De hele zondag zijn we bezig geweest de winkel leeg te trekken, en is er een fortuin aan liquid, nicshots en base vernietigd. Op 12 februari begonnen we de dag met twee (!) plankjes met liquids, en het heeft zeker een maand geduurd voor de winkel er helemaal vol was. Inmiddels hebben we er al twee keer een grote kast bij moeten kopen, dus dat probleem heeft zich wel opgelost. 

De accijns was bedoeld om die ongeveer gelijk te trekken met sigaretten (30%), maar die onbenullen hebben natuurlijk alleen maar naar de 10ml-flesjes gekeken, die daarmee, inclusief btw over de accijns en de enorme kosten die dat theater gekost heeft , zo'n drie euro per flesje zijn gestegen. 

Het is dus vooral de base die absurd belachelijk malloot onevenredig duur is geworden, met inmiddels 35 euro (!!!) voor een flesje van 100 ml. Het is een zogenaamde 'zwecksgebunden' Steuer, dus gewone vg en pg zijn niet betroffen, BEHALVE als je ze koopt in een dampwinkel :-(. Ik verkoop ze dus eigenlijk liever niet, en voel me niet schuldig mensen te tippen op de aanschaf van accijnsvrije grondstoffen.

Okee, officiéél moet je dan met je zelf gemixte liquid naar de Zoll of het Steuerambt om je belasting na te betalen, maar ik geloof niet dat iemand dat al geprobeerd heeft. Eigenlijk had ik dat wel graag willen zien ; rijen van honderden mensen bij het belastingkantoor met een 10ml-flesje die hun 1,60 aan belasting komen afvragen...... Eens kijken hoe lang ze dat volhouden. 

De markt is dus de afgelopen twee jaar helemaal verschoven naar mtl-verdampers en podsystemen, en ook de meeste doorgewinterde Wolkenjagers hebben inmiddels een podsysteempje, al is het maar voor erbij. Maar.... voorlopig lijkt het er wel op dat de accijns ons beschermd tegen een volledig smaakverbod. Dat is afgelopen winter wederom van de tafel geveegd, omdat je daarmee de hele boel in handen van de zwarte markt heeft. Wat in Nederland inmiddels ook al enorme vormen begint aan te nemen.

Het blijft altijd een spannende branche en je weet nooit wat er in de toekomst allemaal nog gebeurt, maar waar we het meest vreesden (naast een smaakverbod) heeft eigenlijk verrassend goed en soepel uitgepakt. En beschermt ons dus hopelijk tegen dat waar Nederland nu middenin zit 😞

Van mij mogen ze echter nu wel ophouden met die verhogingen. Daar wordt ook hier nog steeds hard tegen gevochten, en sinds de invoering van de accijns worden de berichten in de media, vooral vanuit de medische hoek, steeds positiever richting dampen. Of minder negatief, om in damptermen te blijven. 

Een flesje liquid van 10ml kost hier overigens geen 20 euro, hoor. Tussen de 7,50 en de 10. Het relatief goedkoopste product is de 100ml shortfill, met 47 euro. Wie nog een kelder vol base heeft,en liefst ook wat Bunkerbase of shots heeft gehamsterd, zit voorlopig goed. 

• Like 9
  • Thanks 1

• 2 weeks later...

En ook Zweden doet lekker mee met nicotine accijns, kwam erachter toen ik mijn nic salt in 20mg weer wilde bestellen. Alleen nog maar te krijgen in 10mg. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat er nog eens extra accijns wordt geheven boven de 14,5mg nicotine, en omdat anders 20mg/10ml onbetaalbaar zou worden is men maar naar 10mg terug gegaan. Die 10ml is al zeer prijzig, 89 SEK, zo'n 7,5 euro. Kan nasty juice niet bij LPV krijgen dus vandaar dat ik die hier koop. Is mijn af en toe tussendoor verwennerij 🙈

Gelukkig nog geen smaakjes verbod, dus kan mijn gangbare shake and vapes hier nog gewoon inslaan.

• Like 3