Jump to content

Hoe snel laden jullie batterijtje(s) op?

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo vrolijke dampvrienden, ik heb even iets.

Namelijk mijn batterij 18650 laad in 1 uur en 23 minuten en 34 seconden op. Ik heb het allemaal bijgehouden met een stopwatch.

Volgens mij is dat veel te snel, (wil natuurlijk niet mijn batterij overbelasten)

wat vinden jullie er van. Het is een goede kwaliteit oplader van de kruidvat dus niet van de action.

Ik dacht vraag het even aan de experts dampers hier gezien ze bij de kruidvat geen verstand van vapes hebben 😅

Edited by Vapelikker
  • Like 1

• Vapelikker changed the title to Hoe snel laad jullie batterijtje op?
  • Vapelikker changed the title to Hoe snel laden jullie batterijtje(s) op?
Posted (edited)

@Vapelikker Om eerlijk te zijn let ik niet op de tijd. Ik heb voor thuis een Xtar VC8 en voor op vakantie een Xtar VC4. Ik doe de accu's in de lader en uiteindelijk zie ik wel wanneer ze vol zijn. Ik stel verder ook niets in, maar ik gebruik dus wel degelijke laders. (Waarmee ik niet wil zeggen dat die van de Kruidvat of Action niet degelijk zijn, want dat weet ik niet. Ik wist niet eens dat ze laders voor Li-ion accu's verkopen.)

Ik weet niet zeker of het nog steeds zo is want de kwaliteit van alle apparatuur is de laatste tijd steeds beter geworden, maar eerder werd er gezegd dat het verstandig is om geen (veel) hogere laadstroom te gebruiken dan de capaciteit van de accu. Dus bij een accu van 1000 mAh moet je niet (veel) hoger gaan zitten dan een 1 A laadstroom.

Dit zou dus zeggen dat je in principe iedere accu in een uur volledig op kunt laden zonder dat je de accu overbelast.

Edited by erwinwessels
  • Like 1

@McMagnetron Ooh nee heb ze ook wel bij action weg gehad, vind die van kruidvat langer meegaan, maar mss is het nu wel goed bij action. Ga es ff kijken dan of ik nog een 1a heb liggen👍

@erwinwessels

😅 Ik bedoelde een telefoonlader, ik las ergens hier de discussie met oa @wicket dat je best met telefoon lader op usb c kabel kan laden. Maar ik ga toch ff kijken naar zo'n lader erwin wessels. Mss een goedkopere dan, heb een dure maand gehad 😅

Deze is meer ampere volgens mij. Mss dat et daar door  komt

er staat 5v 2.4a max output each port 5v 2.4a. 

@Vapelikker Duidelijk, dan had ik dat verkeerd begrepen... Een externe Li-ion lader zou ik ook nooit bij één van de genoemde winkels kopen (tenzij het van een merk is dat zich bewezen heeft en ook bij Nkon verkrijgbaar is).

Met alle e-sigaretten die ik heb gekocht heb ik wel heel veel USB-C kabeltjes. Ik pak één van die kabeltjes om ze te laden vanaf mijn laptop. De e-sigaretten met een grotere capaciteit (2000 mAh of meer) wil ik ook wel laden met mijn telefoonlader (die bij mijn Samsung telefoon zat), en alle losse accu's worden geladen in één van mijn Xtar laders.

• Like 1

@erwinwessels Nee precies die zou ik daar ook niet kopen, ze hebben geen verstand van dampen, en dampers en laders ervoor. Et is een telefoonlader met 2 uitgangen erop, had in t verleden ze wel es bij action weg maar die waren na paar week stuk evenals kabeltjes. Ze zijn ook duurder bij kruidvat.

En voelen veel steviger aan. Ik vroeg of ie voor een mod met 

lithium accu was. Ze zouden et niet weten. Maar 

dus ik dacht mss wel makkelijk als ik dadelijk een reserve mod heb. Kan 2 tegelijk doen.😅

Maar ik denk echt dat et ampere te hoog is, ik ga es ff kijken naar een 1 a lader of ik hang hem net wat je zegt aan de laptop die is veel minder ampere maar duurt wel een dag denk ik

Je zult wel een doos vol kabeltjes hebben ook denkmik😂😂

• Like 1

@Vapelikker Volgens mij zijn zo'n beetje alle USB laders voor Li-ion accu's. Een telefoon heeft ook zo'n accu. Ik kan nu niets bedenken wat je oplaadt met USB en geen lithium accu heeft...

Op zich valt laden via de laptop wel mee qua tijd. Ik heb me niet verdiept in met hoeveel ampère er geladen wordt, maar over het algemeen is een vape bij mij wel in één à twee uur volgeladen.

Ik heb trouwens alle doosjes nog van de vapes die het niet hebben begeven. Daar zitten alle reserve onderdelen nog in. Dus ook extra coils, glaasjes en dergelijke. Als een vape het begeven heeft, gaat het doosje weg en de onderdelen die ik nog kan gebruiken bewaar ik.

• Like 1

@erwinwessels Nee idd nu je het zo zegt, zet me ook weer aan het denken dat zo'n vaste interne accu van een mod niet slecht hoeft te zijn. Of wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Ik ga het ff checken op de laptop, en anders een zwakker ladertje. Ik las ergens dat te snel opladen niet zo goed is voor de accu. 

Je hebt groot gelijk, zou alles ook bewaren. Kan altijd een keer van pas komen. Je weet et maar nooit 

• Like 1

@Vapelikker Tijdens onze vakantie vorige maand heb ik uit praktische overwegingen ook eenmaal de accu's in mijn Armour Max in de mod opgeladen. Ook dat ging hartstikke goed. Ik denk dat de nieuwere mods nu wel zo ver zijn dat je losse accu's ook goed kunt opladen in de mod, maar ik ben er nog wel voorzichtig mee. Puur voor de zekerheid.

• Like 1

@erwinwessels Ik begrijp je punt 100%. Wat mij pers. beetje tegenstaat is dat de mod dan elke dag open en dicht moet. Nou ziet et er wel stevig uit bij die van mij, maar toch. Ik ben wel van mening dat een kwaliteits lader als die van jou, een accu beter en veiliger kan opladen als een telefoonlader. 

• Like 1

Posted (edited)

@Vapelikker Ik begrijp je. Bij eerdere mods (ik praat over een jaar of 6 à 7 geleden, had ik wel mods waarvan de magneetjes loslieten vanwege het constant openen om de accu te vervangen. Het vastmaken met alleslijm hielp ook maar voor korte duur. Dit heb ik de laatste jaren totaal niet meer. Dit is ook een stukje betere kwaliteit geworden. Of in ieder geval van de mods die ik heb...

Of mijn lader nu beter en veiliger oplaadt kan ik niet bevestigen. Tenminste niet met de nieuwste mods. Omdat daar de kwaliteit ook veel beter is geworden.

Edited by erwinwessels
  • Like 1

@Vapelikker Ik laad de batterijen van de mod gewoon intern op via mijn powerbank. Ik heb er speciale kabels bij gekocht met magneetsluiting

https://www.amazon.nl/gp/product/B0BN4FRVYW/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o07_s00?ie=UTF8&th=1

Op deze manier bescherm ik de usb-c ingang van mijn mod doior niet telkens die stekker erin of eruit te trekken.

• Thanks 1

@wicket Ik heb de Kroma R innokin zslide. Weet zo niet hoe die usb heet die erop zit. Wel zag ik dat lpv er een nieuw type van heeft met usb c. Mss dat ik die binnenkort ga bestellen😅

Maar ik zou deze ook graag beveiligen als het mogelijk is met wat je zegt 👍👍

• Like 1

@wicket Ja precies dat is em👍 Erwin zij et ook al een externe lader aanschaffen, maar ik kan nu niet ff een bak met geld missen om eerlijk te zijn🙄 Micro usb ja dat heeft de mijne, hij moet bijna elke dag opgeladen worden dus et stekkertje gaat er bijna dagelijks in. Is niet echt bevordelijk denk ik voor het usb poortje 😑

• Like 1