Jump to content

GEZOCHT: Iemand met kennis van modbox onderdelen kennis *wel/niet gevonden maar issue deels gefixed*

romana

Recommended Posts

Zijn er op het forum nog mensen aanwezig/actief die mij kunnen helpen met een modbox issue?

Uiteraard heb ik uitgebreid gegoogled, YT filmpjes bekeken etc; maar kom er ff niet aan uit & kom het probleem wel veel tegen maar niet de oplossing.

Het issue van mijn Voopoo Drag 4 modbox:
Een display/scherm waar random het licht uit gaat...
Scherm word dan zwart, maar intussen blijft de modbox wél werken; kan ik gewoon de vuurknop gebruiken etc.
Deze modbox heb ik nog geen 7 maanden in gebruik, en ja helaas is ie 2x uit mijn handen gevallen, maar met mijn vorige modjes (Drag2) leverde dit geen probleem op.
Overigens is het random 'uit gaan' van het scherm ook niet direct na een valpartij ontstaan.
Pas sinds vorige week merkte ik het op.
Vaak krijg ik het scherm terug aan door de mod ff aan/uit te zetten maar duurt nooit lang voordat hetzelfde issue weer opduikt.

Ik heb de shop van aankoop gemaild,maar zij zullen dit nooit onder garantie gaan pakken doordat ie gevallen is..
Daarnaast ontbreekt er precies een beetje kennis, want ik kreeg op mijn vraagstelling een aantal vragen die niet van toepassing zijn:

''

• Brandt uw pod?
  • Neemt het de lading aan?
  • Is hij gevallen?
  • Heeft u geprobeerd een andere cartridge te gebruiken?

Kunt u ons ook een foto/video sturen van het probleem''

Tsjah, het is een modbox waar ik een RDTA op heb zitten, geen pods/cartridges maar een SCHERM issue...

Maar even back to the problem:
Gisteravond heb ik de mod open gemaakt en foto's gemaakt van scherm-aansluiting op de printplaat  van vóór (voorzichtig met wattenstaafje) schoonmaken als ná schoonmaken.
maar ik heb geen idee of hetgeen ik zie ook normaal is en zo eruit hoort te zien...
Dus mijn vraag of iemand adhv foto's mee kan kijken en me op weg kan helpen...
Side note: Ik damp inmiddels al ruim 10 jaar, behoor tot de generatie die destijds die kleine justfog-coiltjes zelf leerde rebuilden etc.
Maar nee ik heb niet direct ervaring in 'modding', maar wél leergierig met uiteraard wel veiligheid in acht nemend...

Complete serie foto's geupload op i-net, bestanden zijn te groot om allen hier toe te voegen...
https://postimg.cc/gallery/WVPjcyC 

Iemand die er voldoende verstand van heeft en me op weg kan helpen? 😉 

Edited by romana
  • Sad 1

Op basis van de foto's kan ik niet direct iets zien dat verkeerd zou zijn. Maar dat zegt niet zo veel.

Het defect hoeft ook niet perse te liggen aan de soldeerpunt van het display. Het kan ook iets anders zijn dat een los contact veroorzaakt. 

Je zegt dat het scherm het wel even doet als je hem uit- en weer aanzet. Gebruik je de mod dan in de tussentijd? Het zou dan ook iets temperatuur gerelateerd kunnen zijn, bijvoorbeeld een los contact dat bij hogere temperatuur onderbreekt.

Eigenlijk is het giswerk, zolang de mod niet in mijn handen rondgedraaid kan worden.

Ik weet dat @Camikease ook nog wel eens iets uit elkaar haalt. Misschien dat hij nog iets kan vertellen hierover.

• Like 1

@Zappa Na aan-/uit zetten, kan ik em gelijk weer gebruiken...
Ook als het scherm wegvalt, kan ik gewoon blijven dampen zonder problemen...
Nu damp ik standaard op 63 watt, trek ik de batterijen nooit volledig leeg en worden die altijd in een externe lader opgeladen.
Ik doe ook geen chain-vapen ; dus zou niet direct denken dat het een temperatuur-issue zou zijn.

De foto's vóór het voorzichtig iets poetsen, lijken aldus een vriend wel op kortsluiting door vloeistof ,
maar zelfs met een goede Nikon camera was het lastig foto's maken terwijl ik moest bijschijnen met zaklamp 😛 

@TheRich Nopes, gister voor het open maken gechecked maar stond nog gewoon op de RBA mode... 

Het irritante is dat ik eigenlijk alleen via google op Reddit uitkom, waar dit probleem veelvuldig benoemd word (ook bij andere merken mods) maar ik nergens een fix kan vinden...
Schermafbeelding2024-06-22120505.thumb.jpg.d53426d6d2b2e5f394a41b3fb5ef1b62.jpg

Ik baal er flink van, want mijn Drag 2 modboxjes heb ik een paar jaar zonder problemen gebruikt; die zijn zo vaak gevallen maar behalve batterijen rapen; zijn die altijd perfect blijven werken.
maar doordat bij 1 (vd 2) Drag2 modjes het rubbertje achter de tactile switch versleten was (moet ik nog maken) & ik dus nog maar 1 werkende Drag2 over had, Eind November besloten om dan toch maar de Drag4 te bestellen zodat ik altijd een reservemod heb.
Maar erg irritant dat die na nog geen 7 maanden al kuren vertoont & men garantie sowieso kan vergeten wanneer er iets van schade te zien is door eens uit de handen te glippen

@romana ik denk dat het probleem zit in de ribbon aansluiting achter het schermpje. Hopelijk voor je zijn ze niet aan beide kanten vast gesoldeert en kun je 1 van beide kanten losmaken. Gezien je mod nog werkt lijkt me dat het probleem. 

Ik heb echter geen verstand van mods, maar wel van laptops en schermpjes en die werken ook met ribbon aansluitingen. Als het de printplaat of een ic geweest was oid had je mod het niet meer gedaan

Heb je al geupdate geprobeerd of gedowngraded ofzo? Als een soldering los zit doet ie het ook niet eventjes.Dat met dat k#t knopje proberen te repareren heb ik de 2 mee gemold Voorzichtig!.De1 doet het nog wel.Toen had ik het wel gezien met voopoo.

@richard-V Heb nog nooit updates gedaan bij zowel de Drag2 als deze Drag4...
Het 'rubbertje'  van de Firebutton vd oude Drag2 is door het vele dampen 'afgesleten'.
Gister een diy-fix geprobeerd zonder dat ik daarvoor aan de elektra gedeelten hoefde te komen. Vanmiddag eens kijken of het ook gelukt is.
Screenshot van een YT-filmpje dat ik tegenkwam waarop je kan zien wat ik met dat rubbertje vd Firebutton bedoel:
 Schermafbeelding2024-06-23080330.jpg.4cfc3a7a5baea093bfca3b87c9b11293.jpg

De Drag4 blijft nog ff een issue zonder voldoende kennis om proberen erachter te komen wat het issue is en dit op een veilige manier te fixen als iemand die geen ervaring heeft met dat soort elektra-projectjes 😞 

• Like 1

Nee staat niet op eco mode, had dat al gechecked ...

Inmiddels nog eens ernaar gekeken en wilde zelf proberen te gaan solderen.
Maar voordat ik dat kon proberen, leek ik een stukje van het 'lint;  bij de aanzet van het schermpje zelf los te hebben gemaakt.

Dussss nieuwe vraag; Iemand nog ideeën van webshops met losse modparts ? 
Dan kan ik volledig nieuw schermpje bestellen en dan proberen te fixen 😉 

Kan je niet beter een nieuwe mod kopen? Ik heb er ook weleens eentje weg moeten gooien,mijn mer ik het niet.Ik ben meer een Geekvape en Vaporessofan na verschillende te hebben gekocht.Ik kocht een Voopoo omdat ik hem mooi vond,Alleen de Drag 1 doet het nog....denk ik.

Edited by richard-V

4 hours ago, romana said:

leek ik een stukje van het 'lint;  bij de aanzet van het schermpje zelf los te hebben gemaakt

dat is ook het hele probleem volgens mij.

losse ribbon aansluiting noemen ze dat.

gaat apparaatje aan maar schermpie uit zelfde met laptops .maar ik ben natuurlijk 

geen damp prof, maar wel veel laptopjes met losse ribbons etc gezien.Ik had het hele dingetje eerst ff met de fohn droog gemaakt. Denk dat je nu mss beter een nwe kunt gaan kopen. die dingetjes

solderen is niet te doen. mss met stukj

aluminium folie ertussen zodat het niet

te warm gaat worden. kun je mss proberen

8 hours ago, richard-V said:

Kan je niet beter een nieuwe mod kopen? Ik heb er ook weleens eentje weg moeten gooien,mijn mer ik het niet.Ik ben meer een Geekvape en Vaporessofan na verschillende te hebben gekocht.Ik kocht een Voopoo omdat ik hem mooi vond,Alleen de Drag 1 doet het nog....denk ik.

Als het geld me op de rug zou groeien, had ik dat wel gedaan.
maar dit is een mod die op dat schermpje na, het nog prima doet en pas eind november gekocht werd 😉 

@romana Mss als je het schermpje los hebt kun je op die codes zoeken die op de pcb staan. Op ali zag ik wel wat staan maar niet specifiek voor die van jou. Vaak

gebruiken die fabrieken zelfde schermpjes

voor vers types. Vind het trouwens wel erg snel dat ie stuk is, of fabrikant mailtje sturen naar een pcb of een schermpje. Of in elkaar zetten en toch weer de shop pushen dat ze verhaal halen bij fabriek.

Edited by Vapelikker

Had Voopoo zelf dus gemaild om te vragen naar specificaties/nummercode van het led-screen/display zodat ik het zelf kon proberen te repareren door verlopen garantie & dat ie 7 maand geleden pas gekocht was.

Hoe Voopoo erover dacht, dat is wel duidelijk uit hun reactie; 90 dagen garantie , MITS er geen tekenen zijn dat het door gebruiker komt door bv liquid, vallen etc..
Maar géén antwoord op mijn vraag 😉 

Dusss zojuist modje erbij gepakt en voorzichtig het schermpje los proberen te maken van de printplaat.
Wat ik al wat vermoedde, en wat met het losmaken van schermpje helemaal losgekomen is; zit daar een los stukje ribbon wat eerst nog wel/niet contact maakte.

Nu dus de zoektocht gaan beginnen voor nieuw schermpje 😉

Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-28 om 21.45.34_a2a09f58.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-28 om 21.45.35_7e6450e7.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-28 om 21.52.33_3e5555dc.jpg

Heel goed @romana  staat vast geen merknaam bij op amazon. Die ribbons zijn idd een zwak punt ook bij laptops, geven eig zelfde probleem als je mod. Spannendste is straks Het solderen en zorgen dat de pins goed contact maken met de ribbon pins en dat je Het niet te heet maakt met solderen. 

Slim dat je zoeken met lens gedaan hebt haha👍 Hoop dat het lukt voor je

Posted (edited)

@Vapelikker Staat idd geen merknaam bij. Nu bij 'Seafront' verkoper op Amazon besteld. 4 schermpjes voor 8-nogwat.
Al leerde Ome Ali me al dat er veeeeel aanbieders zijn, die ook nog goedkoper zijn; maar ik heb voor de snelle Amazon gekozen..

Mijn geluk is dat ik een vriend heb die prima overweg kan met een soldeerbout i.c.m. printplaatjes.
Alleen is door verhuizingen en omstandigheden een en ander van de benodigde middelen kwijt geraakt,
dus gisteravond heeft hij me nog ff verteld wat hij nodig heeft om het nieuwe schermpje erin te zetten & heb ik het meteen mee besteld.

Maar nu nog zien wanneer ik hem aan het solderen ga krijgen. 
Net als mijzelf heeft ook hij  ADD waardoor het daadwerkelijk uitvoeren van dit soort projectjes nogal eens vooruitgeschoven word.
(das ook de reden waarom ik in eerste instantie dit topic opende , om te zien of ik het zelf had kunnen fixen 😉 )   

Gelukkig heb ik een vd oude Drag 2's in gebruik dus kan ik wel dampen, maar merk toch dat ik stiekem al snel gewend geraakt ben aan het formaat van de Drag 4  en het 'lock-schuifknopje' .
Dus ga ik die vriend blijven stalken zodat de Drag4 hopelijk weer vlug in gebruik genomen kan worden & ik niet eerst met mijn hyperfocus urennnnnn ga inlezen hoe ik het zelf 100%veilig kan doen zonder de boel te slopen 😉 

assqqdsw.jpg

Edited by romana

@romana Haha 4 schermpjes voor 8 eurie. Koopje 👍 Lijkt me wel wat lastig als je beide add heb trouwes😅 . Ik denk dat jou wel lukt hoor. Je hebt de goeie spulletjes ervoor besteld, al had ik losse flux erbij gedaan. maar dit wil ook wel. En als je een beetje een stille hand hebt en goeie ogen krijg je hem wel weer vast. Ff desolderen met dat lind ertussen, dan de aansluitingen op pcb beetje vertinnen, en schermpje erop.  Gaat je vast wel lukken allemaal. Vind Het leuk dat je zo vindingrijk bent en alles wilt recylen 👍👍 haha 👌

Posted (edited)

Rustig aan heren, ik had het over EEN vriend & DIE vriend , niet MIJN vriend 😛
Het is al lastig genoeg met mezelf te dealen, laat staan een relatie met iemand die ook ADD heeft 😛 

Hij heeft hier ooit ook op het forum nog gezeten, en destijds leren kennen via Dutchvapers waar hij toen wat recepten voor 'ontwikkelde' waardoor ik bij hem K&K liquid kon afhalen.
Sindsdien is het van een afhaalpunt geüpgrade naar EEN vriend 😉 

Maar dus wel een die ervaring genoeg heeft met printplaatjes , laptops en elektra spul fixen/solderen.

@Sledge ik heb een t-shirt met die tekst erop haha

@Vapelikker Flux is ook besteld ; 559 tube die hij benoemd had (al benoemde hij Amtech als merk) 
En tsjah vindingrijk word je vanzelf als je niet zomaar ff geld neer kan leggen voor nieuwe spullen te kopen.
Zeker in dit geval vind ik het doodzonde omdat het over aansluiting van een schermpje gaat bij een modbox van net 7 maanden oud...
Al had ik het vermoedelijk ook nog gedaan als het een schermpje van mijn oude Drag 2 modboxjes ging hoor.
Ik wissel niet snel van spullen als het niet nodig is en het relatief 'makkelijk' te fixen is

61cJgCIXHdL._AC_SL1500_.jpg

Edited by romana
  • Like 1

23 minutes ago, romana said:

Rustig aan heren, ik had het over EEN vriend & DIE vriend , niet MIJN vriend 😛
Het is al lastig genoeg met mezelf te dealen, laat staan een relatie met iemand die ook ADD heeft 😛 

hahaha ooh gelukkig maar zeg ik zie het idd 'een' en 'die' 😂😂lol.

Heel herkenbaar wat je zegt 😅 

Ja is wel slim dat je flux erbij hebt gedaan, het moet eig. in 1 keer goed gaan he. En ik kon Het op je foto s niet duidelijk zien maar je heb weinig ruimte vlgns mij. Die pins goed schoonmaken goed fluxen, heel klein beetje tin op het soldeerapparaatje en 1 voor 1 de pins beetje vertinnen, kunst is om erg weinig tin te gebruiken, zodat ze aleen een tin kleurtje hebben en geen dikke laag, niet te heet stoken door soldeerapparaat er te lang op te houden, anders moet je een nwe pcb zoeken😅

Ik zou Het 1 keer vragen en dan zelf doen, ik weet bijna wel zekr dat het je lukt. Je klinkt technisch genoeg elk geval 🤓

Je hebt helemaal gelijk hoor, geld weg smijten is erg zonde, en erg makkelijk. 

Is het probleem nu ontstaan door liquid tussen de ribbon, of een breukje erin?

Posted (edited)

Ondanks dat de boel wel wat 'vuil' leek, kon ik eigenlijk niet eruit opmaken dat het door liquid gekomen is.
Ik heb zelfs op de scooter een bekertje in het opbergvak vh stuur staan zodat mn modjes niet plat kunnen gaan liggen.
Daarnaast gebruik ik alleen een RDTA met 6,2ml tank (zie collage)  waardoor de vloeistof een aardige weg moet afleggen om uiteindelijk via de luchttoevoer bovenin eruit te lopen en dan naar beneden via de vuurknop etc naar binnen zou kunnen gaan.

drag 4.jpg

Ik vermoed dat het door een 'oeps, zware shag mod, glipt uit mijn handen' moment een tijd geleden gebeurt is dat het afgebroken ribbon toen al een onderbreking is beginnen te maken maar nog net voldoende vast zat om wel/niet contact te maken. (dat losse stukje op foto's hier ergens eerder gepost) 
Het is pas toen ik em er gister uithaalde, dat ik zag dat ie nu volledig los zat

Before :

Schermafbeelding2024-06-29145143.thumb.jpg.f9360032d8cfb8aa69097f63d34fbda0.jpg

After eruit halen volledig los:
AfbeeldingvanWhatsAppop2024-06-28om21_45.35_7e6450e7.thumb.jpg.68cb205a826450ba57d2f5389b535f74.jpg

Edited by romana