Jump to content

Shake & Vape vraagje

Recommended Posts

Posted (edited)

Hoe dom...... ik maak al jaren mijn eigen Liquid.
Maar nu heb ik voor mijn vriendin zo'n "Shake & Vape" fles aangekocht
Is een 250ml fles, en er zit 50ml vloeistof in, zonder Nicotine.
Ik ga er vanuit dat het Aroma gebaseerd op VG/PG is zoals de normale aroma's van Cappela e.d...... maar waarom is dit "Shake & Vape"?

En niet gewoon Aroma? Is er verschil?
Hier moet toch ook gewoon VG en PG bij en Nic (of Nic Salt)?

Kan ik die vloeistof dan gewoon als aroma gebruiken in recepten? Dus gewoon met bijv. https://e-liquid-recipes.com een recept aanmaken en dit als "de aroma" zien? En heet het "Shake&Vape" puur en alleen omdat er al een deel aroma in een grote fles zit die je nog moet aanvullen met VG/PG/Nic?

Of werkt het met Shake&Vape toch iets anders?

Dus lang verhaal, simpele vraag; is dit gewoon aroma in een oversized fles?
Het betreft deze "big shot" / Shake&Vape;
https://nomnomz.co.uk/products/blueberry-sour-raspberry-pixie-juice

Maar ik zie nergens staan of die gebaseerd is op 100% VG of 100% PG of 50/50, of 70/30.......
Iemand enig idee waar ik vanuit kan gaan?

Edited by Lessram
Posted

Het is in ieder geval PG based, als je bij "Read More" kijkt.
Naar verluid is het een aroma, die je inderdaad met nicotine(shots) en overige base moet mengen.
Ik heb me in dat "schud en damp" fenomeen nooit verdiept.
Het zou me niks verbazen als het niet meer dan een hypekreet is.
Sorry, ik doe oldskool mengen 😉

• Like 1
Posted (edited)
1 hour ago, Cyber_Huub said:

Ik heb me in dat "schud en damp" fenomeen nooit verdiept.
Het zou me niks verbazen als het niet meer dan een hypekreet is.
Sorry, ik doe oldskool mengen 😉

Dat is wat ik dus ook al die jaren gedaan heb en nog steeds doe voor mezelf.
Maar (al in andere topics benoemd); Mijn vriendin ging van het gewone DIY oldschool met gewone Nic/PG/VG/Aroma's, opeens zo'n wegwerp vape gebruiken.
En persoonlijk verafschuw ik die dingen (met name vanwege de accus die na een weekje weer de afvalberg op gaan, maar ook vanwege de ongelooflijke prijs van 7-10 Euro voor 2 ML liquid erin op 20mg/ml NicSalt. Terwijl de zelfgemaakte DIY me nog geen 50 cent per 10 ml kost.

Edited by Lessram
  • Like 2
Posted

Ik gebruik die dingen ook wel eens. Het is inderdaad gewoon 50ml aroma in een grote fles. 

Mengverhouding is 20%  en je kunt het prima als aroma gebruiken om kleinere batches aan te maken.

• Like 1
Posted

Die flessen zijn dezelfde flessen als die van driphacks of Flavour boss. Zoals cumulus aangeeft is het kleiner te gebruiken. Je kan het zien als pre mixed aroma's vind ik persoonlijk. 

• Like 1
Posted (edited)

Hoe dom.....
Ik heb die aroma dus gekocht, en Nic Salt 20 mg/ml.
En was zo dom om te veronderstellen dat ik daarmee liquid zou kunnen op 20mg/ml maken door er wat VG en PG aan toe te voegen. (gewend aan hoger Nic%)

Ontzetten dom.... als je bedenkt dat ik al 7 jaar zelf mijn liquid maak, Natuurlijk wordt de Nic Salts verdunt. Met een klein beetje VG/PG lukte het me om het te mengen op 18% nic salt.

Nah ja..... dsn moet ze daar maar mee leven.

Wat ik zo her en der lees, heeft zelfs 6-10% gewone (base) nic hetzelfde effect. Alleen gaat het minder snel.

Beste optie in deze situatie is gewoon deze aroma (50/50) en Nic Salt 20% (50/50) bij elkaar gooien en klaar. Gewoon zonder extra VG en/of PG. Om vervolgens op 18% uit te komen.

Hoe weird....

al 7 jaar DIY en dit even niet realiseren......

vape.jpg

Edited by Lessram
Posted (edited)

Een Shake&Vape is GEEN aroma ; dat is een kant-en-klare liquid zonder nicotine, en heeft doorgaans ruimte voor 1 of 2 shots (50 ml liquid in een 60 ml fles of 100 ml liquid in een 120 ml fles). Door dat shot (of die 2) toe te voegen, heeft de hele fles maximaal 3 mg nicotine per mililiter. Het was een manier om grotere verpakkingen liquid te kunnen verkopen toen de 10ml-beperking kwam, en alle flesjes MET nicotine niet groter mochten zijn dan 10 ml.  Daarbij is toen 'gekozen'  voor wat op dat moment dé grote mode was : DL , met hoog VG (70/30) en weinig nicotine. Die tijd is eigenlijk al een poosje voorbij - althans, in Duitsland, waar sinds twee jaar accijns op ALLE vloeistoffen geheven wordt, OOK op de basen en vloeistoffen zonder nicotine.   Ze worden nog altijd verkocht, maar absoluut niet meer in de aantallen van twee, drie jaar geleden. 

Een tussenweg (die veel makers van de 'oude' Shake&Vapes hebben gekozen) is de zogenaamde Longfill (die volgens mij in Nederland nooit echt gangbaar is geweest) : een grote (60 of 120 ml) fles met een klein beetje aroma, waar je vervolgens shots naar behoefte aan toevoegt en eventueel opvult met base. 

De Nederlanders op zoek naar smaak die ik nu aan de toonbank krijg hebben vaak nicotineshots waar ze een paar druppels aroma aan toevoegen. Dan zit je dus inderdaad altijd net een tikje onder die 20mg van een shot. 

Het maximale gehalte aan nicotine dat je met zelf mixen kunt krijgen, is 16,5 mg in een 60 ml fles met 10 ml aroma, of 18 mg in een 120 ml fles met 10 ml aroma. 

De ' big shot'  of Boss Shot die je gekocht hebt ben ik verder uit eigen ervaring niet bekend mee, maar het zou kunnen dat daar inderdaad aroma in zit, zij het wat minder sterk geconcentreerd (20%). Je kunt er van uitgaan dat het aroma geschikt is voor het op smaak brengen van de hele fles, waarbij je zelf kunt kiezen hoeveel nicotine er in gaat en met welke base je aanvult. Dus stel je wilt de hele fles op 10mg nicotine hebben, dan heb je 250x10 : 200 = 12,5 shots nodig. De ruimte die je nog over hebt vul je met base (vermoedelijk VG of 70/30, want het aroma zal 100% PG zijn), en ook qua samenstelling van shots heb je invloed op de samenstelling van de base. Het rekensommetje wordt dan wel wat gecompliceerder 😉 Waarom ze deze Longfill of Boss Shot Shake&Vape hebben genoemd weet ik niet (want ook met 20% aroma zal het in sommige gevallen nog wel even moetn rijpen), maar het is geen beschermde naam, dus iedereen kan hem naar hartelust toepassen. 

Edited by L33ntje
  • Like 3