marcstop Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 k heb heel lang gerookt. Gewoon sigaretten. Uiteindelijk was ik meer dan 15 jaar gestopt. Uit nieuwsgierigheid heb ik toch een keer een vape geprobeerd. Tabakssmaak, want smaakjes waren hier in Nederland al verboden. Ik was eigenlijk meteen weer verslaafd aan nicotine. Ik rookte al snel een vape per dag! Niets aan de hand dacht ik. Het zou toch minder slecht zijn dan sigaretten? Tot ik te maken kreeg met best wel ernstige problemen in mijn mond. Mijn tong voelde heel glad aan en deed pijn. Mijn lippen raakten ontstoken. Zeer gevoelige keel. Best wel pijnlijk allemaal. Ook proefde ik nauwelijks iets meer. Overgestapt naar andere merken. Het probleem bleef en werd zelfs steeds erger. Ik kan me niet voorstellen dat het ook niet gevaarlijk is voor je longen en andere delen van je lichaam.. Uiteindelijk weer gestopt. Vijf weken geleden. Langzaam verdwenen de klachten. Mijn advies: stop met vapen ! Het is gewoon TROEP 3
Sub-Ωhm Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 Dubbel posten op ons forum is nergens voor nodig en tevens niet toegestaan. Post verwijderd. Bedankt voor je advies. 1
Moppersmurf aka Kutsmurf Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 3 hours ago, marcstop said: Mijn advies: stop met vapen ! Het is gewoon TROEP Met de hoeveelheden die jij er doorheen jaagt is zelfs tomatensoep de grootste troep. Maar heeft de stoptober propaganda misschien iets te maken met je eerste bericht hier? Heb je je daarvoor in alle vroegte aangemeld? 3
marcstop Posted September 30, 2024 Author Posted September 30, 2024 Ik rookte inderdaad veel. Ik ben niet vatbaar voor "propaganda". Wel voor gezond verstand
Cyber_Huub Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 Hebben we hier met een trol te maken, of iemand met daadwerkelijke problemen? Het is bijna een bericht, waar de media van smult. Wat is een "vape per dag" ? 2ml, 10ml, 100ml of meer? "Meteen weer verslaafd" ? Verslavingen zijn levenslang, maar de kunst is, is er vanaf te blijven. "Ernstige problemen" ? In een zeldzaam geval kan iemand allergisch op een bepaalde stof reageren. "Mijn advies: stop met vapen ! Het is gewoon TROEP" . Dat is een persoonlijke aanname, die niet voor iedereen geldt, want naar mijn mening, heeft het zelfs mijn leven gered. 11
Stikkie Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 Als je een "vape" rookt, dan is het niet zo gek dat je last krijgt. 11
erwinwessels Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 @marcstop Jouw verhaal klinkt alsof je allergisch bent voor één van de stoffen in de liquid. Dit geldt dus voor jou (en ook een aantal anderen), maar lang niet voor de meeste (ex-)rokers, die wel baat hebben bij de e-sigaret, zoals de meeste forumleden hier. Dus dat het gewoon troep is, is onzin (tenminste de door de EU gereguleerde en gecontroleerde vapes). 1
Moppersmurf aka Kutsmurf Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 2 hours ago, marcstop said: Ik rookte inderdaad veel. Ik ben niet vatbaar voor "propaganda". Wel voor gezond verstand Iemand die enige mate van gezond verstand bezit zou er niet zo idioot veel doorheen jagen en daar bovenop bij zulke klachten direct stoppen! Dus begin nou niet over welke vorm van verstand dan ook want voor iemand als jij kan zelfs drinkwater dodelijk zijn. 1 3
richard-V Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 (edited) En nou zit je daar dan,met een gladde tong.Curiosity killed the cat.Met je nieuwsgierigheid. Edited September 30, 2024 by richard-V 3
L33ntje Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 (edited) Je klachten klinken als een vrij ernstige PG-allergie ; een gewone overgevoeligheid komt meer voor, maar een allergie is best wel heftig. Het komt erg weinig voor, maar als het je treft, ja, dan ben je het haasje. Zit dan toch weinig anders op dan die 15 jaren niet-roken verlengen 😞 Nu is het ook zo dat sinds kort in Nederland nog maar een heel klein handjevol aroma`s is toegestaan, en dat levert niet per definitie de beste liquids op 😞 Ik, en velen met mij, dampen ondertussen al rond de pakweg zo'n 17 jaar (half zo lang als ik anderhalf pakje shag per dag gerookt heb), en als er in het dampen zelf iets zou zitten dat per definitie schadelijk danwel troep is (en ik ben alle stadia doorgeweest, van 100% PG tot 100% VG, MTL, DL. wegwerpers, zelfbouwers, wattenampullen tot pods, NET-aroma's, ook zelfgemaakte, staal, nikkel, titanium draad- en meshcoils, freebase nicotine van 3 tot 48 mg, nicsalt tot 20, je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het gedampt) zou ik dat ergens ooit gemerkt moeten hebben. Het enige dat ik echter gemerkt heb, is dat mijn bloeddruk en suikerwaarden verbeterd zijn (en blijven), ik zo goed als nooit meer verkouden ben, mijn vingers en plafond niet meer geel zijn (al gebruik ik rijkelijk nicotine), mijn longinhoud een magere 98% is alsook mijn saturatie, ik zelfs nog steeds geen COVID gehad heb, mijn gebit in betere conditie verkeert en ik niet meer constant kleine gaatjes in mijn kleren heb ;-). Voor zover mijn gezondheid op punten ACHTERuit is gegaan, is dat voor 100% te verklaren vanuit mijn gewicht. Dat, als ik helemaal had moeten stoppen, om en nabij het dubbele zou zijn geweest, want dampen is niet alleen mijn sigarettenvervanger maar ook mijn ' snoepvervanger' . Natuurlijk kun je op basis van 1 geval geen conclusies trekken, maar dat doe ik ook niet : doordat ik zeven jaar geleden ' in de business' gestapt ben, ken ik vele, vele dampers, heb ze zien komen en gaan, en het aantal mensen dat echt heeft moeten stoppen om gezondheidsredenen ligt tot nu toe op 1. Het aantal mensen dat dankzij dampen weet te stoppen met roken en zijn gezondheid zienderogen ziet verbeteren ligt vele malen hoger. Wel krijg ik jaar na jaar meer mensen aan de balie die zijn doorgestuurd door hun cardioloog of longarts. (Voor de duidelijkheid, ik zit wel in Duitsland; daar ligt dampen politiek iets genuanceerder dan in Nederland). Jij doet dat echter wel. En op PRECIES de verkeerde plek. Geen enkel middel, ook dampen niet, werkt altijd voor iedereen. Overal zijn uitzonderingen, en er is niet altijd een verklaring voor. Zelfs medicijnen toedienen is maatwerk, en it is slechts een - doorgaans onschuldig- genotsmiddel. Je hebt dus gewoon domme pech gehad, maar kunt geen conclusies trekken over het qalgemeen. Edited September 30, 2024 by L33ntje 8 2
marcstop Posted September 30, 2024 Author Posted September 30, 2024 Dat is in ieder geval een genuanceerde reactie. Blijkbaar zijn er mensen op dit forum die snel geprikkeld raken bij een antigeluid. Ik kocht mijn doorsnee vapes bij de bij diverse tabakswinkels. Met 2 mg nicotine volgens mij. Staat gelijk aan 1 a 1.5 pakje sigaretten volgens mij. Ik ging daar inderdaad opeens niet goed op. Het was best wel heftig. Ben verder niet thuis in het wereldje. Ik wens verder iedereen alle goeds. Voor mij is het in ieder geval einde verhaal. Discussie gesloten. 2
richard-V Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 Blijf er dan ook af.Wees blij dat je niet rookt,dan ga jee toch niet dampen vriend?
romana Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 gelukkig leef ik nog steeds na bijna 12 jaar vapen, wat een engeltjes heb ik dan toch op mijn schouders zitten 😇 1 1
L33ntje Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 5 minutes ago, marcstop said: Dat is in ieder geval een genuanceerde reactie. Blijkbaar zijn er mensen op dit forum die snel geprikkeld raken bij een antigeluid. Ik kocht mijn doorsnee vapes bij de bij diverse tabakswinkels. Met 2 mg nicotine volgens mij. Staat gelijk aan 1 a 1.5 pakje sigaretten volgens mij. Ik ging daar inderdaad opeens niet goed op. Het was best wel heftig. Ben verder niet thuis in het wereldje. Ik wens verder iedereen alle goeds. Voor mij is het in ieder geval einde verhaal. Discussie gesloten. Dat is het niet. Eveneens na 17 jaar dampen, zijn sommige mensen een beetje 'allergisch' geworden voor trollen die rond het begin van stoptober altijd weer de lelijke kop opsteken en proberen uitgerekend op DIT forum hun anti-damp-propagande uit te schijten. En dat is helaas nogal wat. De grootst mogelijke onzin wordt met een stalen gezicht de wereld in geslingerd, zonder enige nuance, harde cijfers of relativering, maar gewoon zo negatief mogelijk - en ook vrij lui. Drolletje leggen, wegwezen. Ik heb vanmorgen drie keer de radio uit moeten zetten (Radio 1) omdat er maar iemand aan het woord BLEEF die de grootst mogelijke kolder, onzin, leugens, foute aannames en hysterische bullshit de ether in kotste, zonder ook maar minimaal gecorrigeerd of doorgevraagd te worden. Echt om schijtziek van te worden. Was iemand van een of andere rabiate, pseudo-religieuze antirooksekte. Ik heb het allang opgegeven nog in discussie te gaan met mensen die alleen maar willen horen wat ze willen horen ; dat gevecht tegen windmolens heb ik opgegeven. Wie echte informatie wil, kan die inmiddels ook overal vinden - of langskomen voor een 1 op 1 gesprek. An sich is 20mg nicotine overigens niet echt heel veel ; eigenlijk zijn wegwerpsigaretten met nicsalt 'uitgevonden' om roken 1:1 te kunnen vervangen, en daar heb je ongeveer 50-60 mg/ml nodig, wat in Europa allang verboden is. Maar...als je al 15 jaar niet gerookt hebt, kan dat inderdaad best wel heftig aankomen. Zoals je allereerste sigaret. Net zoals ik al dronken word van één borrel omdat ik eigenlijk sinds 1988 al niet meer serieus alcohol gedronken heb. Maar de klachten die je beschrijft lijken toch meer betrekking te hebben op de PG of eventueel één van de gebruikte aroma's dan op de nicotine. 7
richard-V Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 DPG media lees ik met een kilo´tje zout.blijft alleen de telegraaf en geenstijl over.Weinig soeps op internet ook tegenwoordig.
Dr.Smoke Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 Gelukkig heb ik nog een derde long CT-scan tegoed voor volgend jaar, en dan geld voor mij 3x=Scheepsrecht 1
Lessram Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 (edited) WegwerpVapes (van die mega overprized wegwerp 2ML gevallen, waar je daadwerkelijk een milieu onvriendelijke accu "wegwerpt") zijn over het algemeen 20 mg/ml (dus niet 2mg, maar 2%). Wanneer je er daar minstens 1 per dag van wegwerkt..... Niet vreemd dat je je daar niet super bij voelt, zeker niet als "al gestopte roker". Damn, daar zou je minstens 3-5 dagen moeten doen, MINSTENS. (tipje: zoek naar wegwerp vapes met 10 mg/ml, scheelt al weer de helft) En "STOP MET VAPEN", mag je wel iets verder detaileren..... Begin niet aan roken of vapen als je het nog nooit gedaan hebt. OKEE!!! Ga je van Tabak roken naar Vapen.... tig % beter (al is het nogsteeds slechter dan niet roken/vapen) Sinds de e-smoker/vape op de NL markt is (rond 2007?) is er nog never, nooit, iemand aan gestorven voor zover mijn nieuws-nieuwsgierigheid reikt (m.u.v. die gekken die THC olie gingen vapen) Zelf in 2007 mijn eerste e-sigaret in gebruik genomen (en die zag er letterlijk uit als een sigaret, met een lichtje, en in het mondstuk zat een watje waar je de liquid in moest druppelen, wat tijdens het vapen nogal eens fout ging. Dry Hit of opeens een halve slok E-liquid binnen krijgen) En binnen een week was ik in elk geval van de zware hoest af (zelfs de buren maakten zich zorgen om mijn gehoest), en later een beter gebit en meer conditie etc..... Daarmee zeg ik niet dat vapen gezond is!!! Maar ik ben er van overtuigd dat het heeel veel % minder ongezond is dan tabak. Enige conclusie welke ik kan trekken is; als niet roker/vaper.... begin er niet aan. Maar voor de verstokte roker die alles al geprobeerd heeft (pleisters, tabletjes, recepten, cold-turkey) denk ik dat Vapen een goed alternatief kan zijn, zeker wanneer je de Nicotine ook nog eens langzaam afbouwt. Al is de Nicotine niet eens het grootste probleem bij de overstap van tabak naar vapen, andere toevoegingen zijn veel ernstiger. In vapes (zeker bij DIY) zit er alleen VG (tijdens een muziek concert wordt de zaal er mee vol gespoten) PG (het glansmiddel op veel snoep e.d.) aroma's (in je cake, snoep, kant en klaar maaltijden, ijsjes etc...) en Nicotine. Dat laatste is niet goed, net als cafeïne. Verder is het voor zover mijn kennis rijkt.... niets meer, niets minder. Edited September 30, 2024 by Lessram 4
Lessram Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 2 hours ago, marcstop said: Dat is in ieder geval een genuanceerde reactie. Blijkbaar zijn er mensen op dit forum die snel geprikkeld raken bij een antigeluid. Ik kocht mijn doorsnee vapes bij de bij diverse tabakswinkels. Met 2 mg nicotine volgens mij. Staat gelijk aan 1 a 1.5 pakje sigaretten volgens mij. Ik ging daar inderdaad opeens niet goed op. Het was best wel heftig. Ben verder niet thuis in het wereldje. Ik wens verder iedereen alle goeds. Voor mij is het in ieder geval einde verhaal. Discussie gesloten. 2 mg voor een wegwerp vape? Ik vermoed dat je bedoeld 2% nic wegwerpvape, en dat komt overeen met 20mg/ml, en dat op 1 dag zijn heeeuuuullll veeeeuuull pakjes sigaretten. 1
richard-V Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 (edited) Hij heeft z´n ei gelegd en hij is geloof ik ook al weer weg.Nee z´n fiets is ook weg Edited September 30, 2024 by richard-V 2
richard-V Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 Bernard Jr. heeft al een bril in de vorm van een fatbike. 1
mario007 Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 Zal inderdaad een trol zijn geweest of iemand die niet bijster slim is. Van uitgaande dat hij 8 uur per dag slaap blijven er effectief 16 uur over om te vapen. Minimale wegwerp zal 600 puffs zijn. Dan zit je al gauw op 37 puffs per uur of 0.6 puffs per uur. Geen wonder dat je dan last krijgt 🙄
Sledge Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 2 hours ago, Lessram said: [...]dat komt overeen met 20mg/ml, en dat op 1 dag zijn heeeuuuullll veeeeuuull pakjes sigaretten. Nou, nou,nou ... 2ml op 2% per dag is ook weer niet zo heul heul heul veul. Ik verdom het om die afzetterij te kopen (al smaakten de betere vaak prima, toen er nog smaak bestond) maar als ik ze in mijn schoot geworpen krijg, gaat met gemak een milliliter of 5 doorheen. 1 minute ago, mario007 said: [...]blijven er effectief 16 uur over om te vapen. Minimale wegwerp zal 600 puffs zijn. Dan zit je al gauw op 37 puffs per uur of 0.6 puffs per uur. Geen wonder dat je dan last krijgt 🙄 Het zal wel aan mij liggen dan 🤔😁 ... hoewel er vaak geen 600 puffs uitkomen. 1
richard-V Posted September 30, 2024 Posted September 30, 2024 (edited) Ik geloof hem niet.Als je heel lang gerookt hebt en daarna 15 jaar niet.Je gaat dan niet een gore wegwerpvape kopen uit nieuwsgierigheid. Je bent blij dat je niet rookt dacht ik.Maarja Dat komt binnenlopen ,Trekt niet eens zijn jas uit en begint meteen allerlei horror verhalen te vertellen.En is weer pleite.Hij is nu aangemeld en kan meelezen.Zou het een undercover van damphaving zijn????Zijn gladde tong alleen al.Duister figuur..Brrrr! Edited September 30, 2024 by richard-V
Recommended Posts