Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

https://www.bbc.com/news/health-66784967

Vanaf 1 juni 2025 mogen er in Engeland en Wales geen wegwerpvapes meer verkocht worden. Ook zijn er plannen om vanaf oktober 2026 2,20 pond aan accijns per 10 ml liquid te gaan heffen.

Als je verder leest in het artikel lees je dat er ook verteld wordt dat de e-sigaret veel minder schadelijk is dan de gewone sigaret, en waarom. Jammer dat de Nederlandse media dat nooit vertelt in hun artikelen...

Edited by erwinwessels
  • Like 2
  • Thanks 2
Posted

Wij zitten hier (Duitsland) inmiddels -inclusief BTW - op een dikke 3 euro accijns per 10 ml. Het heeft tot op heden geen enkele negatieve invloed gehad op de handel, alleen de staat pikt er nu een dik graantje van mee, dus minder dreiging rondom een smaakverbod of hysterische pogingen het dampen te verbieden of de sigarettenprijzen te verdubbelen. Het heeft de markt in zoverre beinvloed dat er eigenlijk vrijwel niet meer DL gedampt wordt, en zelf mengen is vooral iets voor mensen die nog op een goedkopere manier aan base kunnen komen (want ook die valt onder de accijns, met inmiddels 38 euro voor 100 ml). Elk nadeel heeft zijn voordeel. 

Er wordt wel al gefluisterd over een verbod op wegwerpsigaretten, maar daar kan ik me eigenlijk prima in vinden, want 90% komt van de zwarte markt. En ik heb een aan zekerheid grenzend vermoeden dat daar een heleboel niet gekeurde rotzooi tussen zit. 

• Like 4