Urbanized Posted November 27, 2024 Posted November 27, 2024 Ik heb via via 500ml 100% VG gekocht, gemixt en al. Het probleem is dat mijn vape 0.8 coil (MTL) het niet trekt. In het begin is de smaak goed, maar na een dagje vapen krijg ik een vieze/ranzige bijsmaak (geen dry hit). En ook weleens dry hits inderdaad. Kan ik nog PG bij de 500ml VG doen om het vape-baar te maken? Zo ja, hoeveel ml PG? En moet ik het weer laten rijpen daarna? Of is er een ander oplossing misschien? P.S. Ik ben wel gevoelig voor PG. Dus vraag mij af tot aan welke grens toegevoegde PG dat zal zijn. Maar aan de andere kant moet het spul wel goed vape-baar zijn. 1
Piet Kanarie Posted November 27, 2024 Posted November 27, 2024 @Urbanized Probeer is met 150ml á 200ml PG erbij 😉 Ik zal het wel weer even laten steepen. 1
Piet Kanarie Posted November 27, 2024 Posted November 27, 2024 @Urbanized Misschien een tip voor je, het is niet altijd de PG !!! het kan ook aan bepaalde aroma's liggen 😉 waar je gevoelig voor bent.
Moppersmurf aka Kutsmurf Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 Pg dr bij en testen. Het hoeft niet te steepen hoor. Wees blij want dan kun je meerdere verdunningen per dag proberen. Coil zou ik wel steeds vervangen als het mis gaat dus zorg voor een voorraadje! 1
Raycoupe Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 @Urbanized Je wilt dus een dunnere vloeistof voor je MTL coil. Dat kan met PG, maar daar heb je redelijk wat van nodig en dus verdund de smaak nogal. Normale verhoudingen VG/PG zijn 70/30 of 50/50. Je kan ook de VG dunner krijgen door toevoeging van water of alcohol. Van alcohol heb de minste mililiters nodig om het dunner te maken. Denk aan 1 tot 5%. 1
Cumulus Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 Je kunt ook gedemineraliseerd water er bij doen. Ik zou beginnen met max 10%. Kost een paar cent in de drogist.
jackal_ut Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 Ik zou het niet verdunnen met water, dat verdampt bij verwarming sneller en word het alsnog weer dikker.
Raycoupe Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 @jackal_ut Je weet dat VG al een mengsel is van glycol en water? Wat er in je verdamper gebeurt is geen langzaam destillatie proces. Het is dus niet zo dat eerst het water verdampt en dan pas de glycol. Of eerst de PG en dan pas de VG want ook die hebben verschillende kookpunten. 1
jackal_ut Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 @Raycoupe heel vreemd, want ik heb het ook diverse malen geprobeerd. Naarmate mijn tankje leger werd door elke keer een trekje te nemen werd de vloeistof ook weer dikker en kreeg ik weer dry hits. Heb ik dan iets fout gedaan?
Raycoupe Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 @jackal_ut Ik heb geen idee wat jij gebruikt, qua apparatuur en vloeistof. Een tankje, een RTA of eentje met fabriekscoils, trekt vacuüm als hij leger wordt. Het is dan de balans tussen deze onderdruk, de zwaartekracht en de viscositeit die bepaalt hoeveel vloeistof in de coil trekt. E-liquids verschillen qua samenstelling en het hangt ook nog af hoe snel je dampt. Zoveel factoren........ Gewoon iets eerder je tankje bijvullen is makkelijk dan dit allemaal gaan uitpluizen. 🙂 1
Urbanized Posted December 3, 2024 Author Posted December 3, 2024 (edited) Bedankt voor jullie antwoorden. Het valt mij op dat het gebeurd wanneer de vloeistof koud. Het lijkt dan stugger/stroperig te worden. Als test heb ik de vloeistof even op de verwarming gezet en het probleem verdween. In de zomer heb ik er eigenlijk bijna geen last van. Edited December 3, 2024 by Urbanized
Blazer Posted December 3, 2024 Posted December 3, 2024 VG is erg stroperig als het koud is. Ik had een voorraadje in de schuur staan, en het had buiten licht gevroren. dus erg koud in de schuur. Tijdje laten staan in de woonkamer. Ik moest nog wat mixen om 50/50 te kunnen roken en had alleen nog 100%PG en 100% VG in de schuur.
Recommended Posts