solidxan Posted April 21, 2025 Posted April 21, 2025 (edited) Hallo allemaal, ik ben Xander en nieuw hier, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen bij mijn eerste keuze binnen vapen. Tot mu toe rookte ik Marlbori Red, geen idee waar te beginnen omdat ik het eerste wil starten met ongeveer dezelfde sterkte, welk vape start ik me, hoe sterk 5 of 2% en welke vaoe staat ongeveer gelijk, ik bedoel bijvoorbeeld, 20-30 pufjes van die vape staat gelijk aan 1sig Marlboro en ga zo verder, kunnen jullie of enkele van jullie mij snel opweg helpen? Ik ken bijvoorbeeld al van zicht en iemand die het gebruikt de JNR weggooivapes. Is dit iets maar dan hoe sterk begin ik ook hiermee? Alvast Bedankt! Grietjes uit België! Edited April 21, 2025 by solidxan toevoeging 1
Avalon65 Posted April 22, 2025 Posted April 22, 2025 Wegwerpvapes komen er bij mij niet in, buiten dat het zeer milieu onvriendelijk is, heeft het naar mijn inziens de dampwereld in een slecht daglicht gesteld. Ik ga je aanraden wat mij nu het beste bevalt, en dat is de vaporesso xross 4 mini met 0,6 ohm pods. De pods zijn navulbaar, en de batterij kun je opladen. Voor de beginner een fijne, betrouwbare, goedkope startersvape. Klein, licht, en de coils in de pods kunnen met gemak mijn 70/30 vg/pg liquids aan. Je zou kunnen beginnen met nic. salts liquid, dat is kant en klaar met 20mg nic. salt. Nadeel, is duur in verhouding tot de "shake and vape" liquids en nog duurder dan zelf liquid maken. Dat zelf maken zou ik nog even laten staan tot je gewend bent aan het dampen, en je een beetje ingelezen bent hoe alles werkt en wat wat is. Al die info is terug te vinden in de zoekfunctie hier op het forum. "Shake and vape" is base met daarin het gewenste aroma/smaakt, en daar voeg je de hoeveelheid nicotine boosters aan toe tot je op 12mg nicotine zit. 12 mg is het minste wat ik zou aanraden als je een sucessvolle overstap van roken naar dampen wilt maken. De smaak die je wilt is zo persoonlijk. Ik zelf ben een zoete fruitliefhebber, ik gruwel van tabaks smaken. Maar anderen willen alleen maar tabaksmaken. Weer anderen vinden liquids met cooling/mint smaken weer heerlijk en ga zo maar door, er is voor ieder wel wat te vinden. Smaken, behalve tabak,zijn in Nederland inmiddels verboden. Dus dat wordt shoppen in het buitenland. Een zeer betrouwbare webwinkel is LPV in Frankrijk, denk dat 90% van het forum daar inkoopt. En anders een keer een dagje Frankrijk naar 1 van hun stenen winkels.😁 1
vaper89 Posted April 22, 2025 Posted April 22, 2025 Dat is per persoon verschillend de opname en niet relevant bij het stoppen met roken. De meeste pod systemen zijn vandaag de dag prima zolang het geen wegwerp betreft omdat deze milieubelastend zijn, duur en zorgen voor een slecht imago. Het systeem dat @Avalon65aanraad sluit ik mij wel bij aan dat is een leuk startsetje. 2
erwinwessels Posted April 22, 2025 Posted April 22, 2025 (edited) @solidxan Welkom op dit forum. Gezien je in België woont, ben je beperkt met wat de stenen winkels verkopen. Maar dat is altijd nog veel meer dan wat de stenen winkels in Nederland verkopen... Ik ben het met @Avalon65 eens dat een kit uit de XROS-serie van Vaporesso een goede is om mee te beginnen. Koop dan direct een extra setje pods erbij (omdat ze na een tijdje vervangen moeten worden, maar ook om op die manier verschillende smaakjes te proberen). 0,6 of 0,8 ohm is een goede weerstand om mee te beginnen. En net als mijn voorgangers in dit topic raad ik ook wegwerpvapes ten zeerste af (om dezelfde redenen als hierboven genoemd), maar wegwerpvapes zijn inmiddels verboden in België dus daar zal je niet makkelijk legaal aan komen. Persoonlijk houd ik niet echt van nicotine salt, dus ik raad aan om met freebase te beginnen. Freebase nicotine geeft een betere throathit, zodat het inhaleren meer lijkt op het inhaleren van een gewone sigaret qua gevoel in je keel. Je kunt op zich makkelijk herkennen of een liquid nicotine salt of freebase nicotine heeft, want salts hebben nicotinegehaltes van 10 of 20 mg/ml en freebase 18, 12 of 6 mg/ml (uitgezonderd boosters, maar daar vind ik het nog iets te vroeg voor voor je). Begin gewoon met een paar flesjes kant-en-klare liquid om eerst te bepalen welke smaak het beste bij je past. Smaken zijn heel persoonlijk, dus wat voor smaak het beste voor je is kan ik niet zeggen. Daar zal je zelf achter moeten komen. Zoals ik al aangaf aan het begin van deze post (de beperking wat de stenen winkels verkopen), denk ik dat het ook verstandig is om eens met jouw verhaal bij een Dampshop (mijn voorkeur, als Nederlander ben ik daar altijd erg goed geholpen) of een Vaporshop te gaan. Zij kunnen je ook goed helpen om te starten met de producten die zij aanbieden. Als je op hun advies dan een kit en liquid hebt gekocht en hebt geprobeerd, kan je op dit forum altijd weer terecht met verdere vragen. @Avalon65 Topicstarter woont in België en Shake & Vape vind ik in dit geval geen goede optie omdat je op 100 ml maximaal 2 boosters kunt toevoegen in de fles waardoor je nog onder de 4 mg nicotine blijft. Meer kan wel, maar dan moet je weer extra flesjes kopen, of één grote... Ik wil het de topicstarter graag zo makkelijk mogelijk maken zonder gedoe met mengen. Dat kan in een later stadium altijd nog. Als topicstarter in de buurt van Frankrijk woont en een woordje Frans spreekt, dan is een stenen winkel van Le Petit Vapoteur zeker een goed idee, mits er eentje in de buurt van zijn woonplaats zit. Veel succes met je overstap naar het dampen! Edited April 22, 2025 by erwinwessels 2
Avalon65 Posted April 23, 2025 Posted April 23, 2025 @erwinwessels, daar heb je helemaal gelijk in. Zou in het begin nog teveel uitleg vragen. Voor mijzelf was het natuurlijk simpel, maar snap als je nog moet beginnen dat je dan nog achter je oor krabt 🤔😁 1
heideroosje Posted April 23, 2025 Posted April 23, 2025 Ik gebruik zo af en toe nog wel een disposable. Maar dan vanuit Engeland en die zijn gecheckt door de TPD. Ik denk dat ''bewuste'' vapers als wij wel met een disposable om kunnen gaan mits deze niet uit China komen. Wij leveren ze hier allemaal in bij de stenen winkel die een enorme bak heeft een ze daarna inlevert voor recycling. Ik heb hier nog nooit een disposable op de straat gevonden. Al geloof ik best dat dit wel gebeurd. Maar ik begrijp wel dat mensen die ze in de prullenbak gooien gestraft moeten worden aangezien er redelijk vaak een vuilniswagen afbrand om die reden. Dit komt van de jeugd. En ik snap de afkeer voor een disposable heel goed. Alleen denk ik zelf dat ik er tot nu best goed mee omga. En dat ze de normale vaper een slechte naam geven ben ik het ook mee eens. En ook daar maakt de media graag gebruik van. Ik hoop niet dat ik met deze reactie kwaad bloed zet. Maar ik wil wel gewoon eerlijk zijn. 3
richard-V Posted April 23, 2025 Posted April 23, 2025 In heel veel apparaten zitten dezelfde oplaadbare batterijen,niet alleen in weggooi vapes.Zelfs in kerstkaartjes e.d.
Avalon65 Posted April 23, 2025 Posted April 23, 2025 Geen kwaad bloed bij mij hoor, zoals jij ermee omgaat is het ook geen probleem. Voor mijzelf vind ik het niet nodig ze te gebruiken daar ik een veel beter alternatief heb. Hier in Zweden worden ze bij de tabakszaak ook veel verkocht, naast de 100.000 blikjes snus. Maar goed dit is offtopic, al weet ik niet of onze adviezen nog gelezen worden door de topic starter. 1
erwinwessels Posted May 17, 2025 Posted May 17, 2025 On 23-4-2025 at 18:06, Avalon65 said: Maar goed dit is offtopic, al weet ik niet of onze adviezen nog gelezen worden door de topic starter. Inmiddels al ruim drie weken geleden dat topicstarter deze vraag geplaatst heeft, maar na het plaatsen van deze vraag is hij niet meer online geweest. Ik vind het wel apart. Je meldt je aan op een forum, stelt een (terechte) vraag, maar daarna besluit je om niet meer online te komen om de antwoorden te lezen... 2
Avalon65 Posted May 17, 2025 Posted May 17, 2025 Ja vind dat ook apart. Hij zal inmiddels denk ik weer aan de Marlboro zitten, dus zijn de antwoorden niet meer relevant 😎 1
Recommended Posts