Jump to content

Factcheck: Alarmerende VWS-cijfers over vapeverslaving berusten op antwoorden van acht tieners

Recommended Posts

Posted (edited)

Hier weten wij dan nog wat over maar zo gaat het met alle berichtgeving.RTL is nu ook al aan DPG verkocht.https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5508947/overname-rtl-nederland-door-dpg-media-zo-goed-als-rond  Blijft de Telegraaf en Geenstijl nog over. Wat een armoe.En ik vindt dat nogal griezelig.Welja,de volkskrant in de bocht... https://www.volkskrant.nl/wetenschap/nieuwscheckers-kraken-spookgetal-dat-40-procent-van-jongeren-verslaafd-zou-zijn-aan-vapen~b6b8a122/

Edited by richard-V
  • Like 5
  • Thanks 1
Posted

Ik werk in het middelbaar onderwijs op verschillende scholen en heb echt goed zicht op de jongeren die zich bezighouden met vapen / roken. Het is echt maar een handjevol leerlingen per school (zuid-holland) die de moeite neemt om in de pauze van het terrein af te gaan om daar "stiekem" te vapen. Mijn ervaring is dat het daadwerkelijke aantal dagelijkse vapers van die leeftijd dichterbij 1 dan bij 40% zit. Erg jammer dat de media zo overdrijft!

• Like 4
Posted (edited)

@Vapenation Zodra er ook maar iets is met de e-sigaret dat een beetje negatief kan zijn dan overdrijft de media dit al gigantisch.

In België zijn ze veel behoudender en vooral eerlijker. Zo las ik pas een bericht over een tiener die naar het ziekenhuis moest als gevolg van het gebruik van een vape met THC erin. De THC werd duidelijk genoemd in het artikel, het stond zelfs al in de titel. Als de Nederlandse media dit bericht zou overnemen, wordt het woord THC (evenals illegaal) totaal niet genoemd en doet het denken dat het om een legale vape gaat.

Edited by erwinwessels
  • Like 3
Posted (edited)
NOS Teletekst 104 

    Meer vapegebruikers onder kinderen  
De niet aflatende stroom van anti alles van N.O.S. teletext 
 Kinderen van tussen de 12 en 18 jaar 
 vapeten vorig jaar vaker dan het jaar  
 ervoor,blijkt uit cijfers van het CBS. 
 7,6 procent gaf aan wel eens een keer  
 een e-sigaret te hebben gebruikt.Een   
 jaar eerder was dat nog zo'n 6 procent.

Kinderen rookten vorig jaar ook iets   
 meer tabak.Het aantal 18 tot 25-jarigen
 dat vapete nam vorig jaar wel af.Er    
 geldt sinds vorig jaar een verbod op   
 smaakjes voor vapes,bedoeld om het     
 gebruik van e-sigaretten veel minder   
 aantrekkelijk te maken.Toch zijn vapes 
 met smaakjes illegaal volop te krijgen.

De illegale handel blijkt ook uit      
 cijfers van de NVWA,die meer illegale  
 vapes en navullingen in beslag nam.    

Edited by richard-V
  • Sad 2
Posted (edited)

@erwinwessels  Rekenen kunnen ze niet meer.Ze komen nu al dagelijks met een lawine van onheilstijdingen over ¨de smaakjes¨i.p.v. wekelijks.En ook allemaal tegelijkAls alle kranten en zenders van één bedrijf zijn kan dat ook een stuk makkelijker.Ik had net een nicotine pouches gebruiker op visite maar die begreep ook al helemaal niets van mijn dampen of hoe het werkt.¨En wat zit daar nou in,wat verbrand je nou,enz.¨moet ik aanhoren.Het klepel en de klok effect.En zo zijn de ook de meeste mensen die niet dampen maar er wel een mening over hebben.Ze hebben er geen kijk op.Jongeren die vapen hebben waarschijnlijk ook geen idee wat ze eigenlijk aan het doen zijn of  hoeveel mg. nic.salts  in een Chinese weggooi vape zit.

Edited by richard-V
  • Like 3
  • 2 months later...
Posted

Ik merk zelfs dat mensen in mijn sociale kringen me veroordelen om het feit dat ik nog steeds vape. Kreeg laatst zelfs te horen dat ik echt veel beter weer kon gaan roken. Die keuze hadden zij wel al gemaakt door alle waanzin in de media

On 29-5-2025 at 16:08, richard-V said:

@erwinwessels  Rekenen kunnen ze niet meer.Ze komen nu al dagelijks met een lawine van onheilstijdingen over ¨de smaakjes¨i.p.v. wekelijks.En ook allemaal tegelijkAls alle kranten en zenders van één bedrijf zijn kan dat ook een stuk makkelijker.Ik had net een nicotine pouches gebruiker op visite maar die begreep ook al helemaal niets van mijn dampen of hoe het werkt.¨En wat zit daar nou in,wat verbrand je nou,enz.¨moet ik aanhoren.Het klepel en de klok effect.En zo zijn de ook de meeste mensen die niet dampen maar er wel een mening over hebben.Ze hebben er geen kijk op.Jongeren die vapen hebben waarschijnlijk ook geen idee wat ze eigenlijk aan het doen zijn of  hoeveel mg. nic.salts  in een Chinese weggooi vape zit.

Zijn er artikelen die wel betrouwbaar zijn die je me kunt aanraden? Dan kan ik dat eens laten lezen als ik nog eens veroordeeld word.

• Like 1