Josje22 Posted September 11, 2025 Posted September 11, 2025 (edited) Hallo dampers, Ik heb nu meerdere pogingen gedaan om terug te gaan van dual naar single coil. Wil een beetje minderen. Het probleem is dat de smaak van de dual zoveel meer is dan met een single coil. Echt een TE groot verschil. Heb 2 identieke setjes met alleen het verschil in dual of single coil. Maar ik grijp na de single coil set direct naar de dual. Tank en spoeltje precies hetzelfde, alsmede watjes en vloeistof, en ook voltage (4v) - Mischien clapton ipv solid spoeltje? - Minder weerstand? - hoger percentage aroma's? set: (dual) spoel 3mm 28ga ss316L, 0,45 Ohm (solid, geen clapton ofzo) box 34W, 3,90 V Ben benieuwd naar jullie suggesties... Edited September 12, 2025 by Josje22
Joeri94 Posted September 12, 2025 Posted September 12, 2025 (edited) Als je min of meer hetzelfde effect wil met een single coil, moet je een andere coil gebruiken in de single set up. Ik zou een 0.225 Ohm coil proberen voor je single setup. (dit is gebaseerd op de wet van Ohm, dus niet op ervaring 😉 ) Ik vape DL (single coil.) op 0.15 Ohm overigens, nog nooit een dual coil geprobeerd, dus ik durf niet te zeggen of de ervaring/smaak (enigszins.) hetzelfde is. Edited September 12, 2025 by Joeri94
Bobby Posted September 13, 2025 Posted September 13, 2025 (edited) Wat is precies je doel met "Wil een beetje minderen"? Afhankelijk van wat je doel is zou Ik ook experimenteren met de liquid verhoudingen. Als je je nicotine intake over een dag een beetje wilt minderen, is een liquid met minder nicotine een mogelijkheid (en misschien iets hogere PG verhouding om het nicotine gemis te compenseren als je merkt dat je juist meer liquid gaat verbruiken). Als je je liquidverbruik een beetje wilt verminderen, is een liquid met juist iets meer nicotine een mogelijkheid; met meer nicotine bereik je sneller je "bevredigingsniveau" (en misschien iets lagere PG verhouding om de extra nicotine te compenseren). Als je slechts van dual naar single coil wilt is (naast de suggestie van Jouri94) een liquid met iets meer VG een optie; meer VG is meer damp per hijs wat de extra damp van de ontbrekende tweede coil iets compenseert. Aangepast: PG door VG vervangen op aanwijzing van Dr,.Smoke Edited September 14, 2025 by Bobby
Dr.Smoke Posted September 13, 2025 Posted September 13, 2025 Beste @Bobby zou het kunnen zijn dat meer PG zorgt voor meer smaakbeleving en dat meer VG extra damp oplevert ? 1
Josje22 Posted September 13, 2025 Author Posted September 13, 2025 Hallo dampers, aan DR Smoke: Mijn 2 tankjes zijn: UD Goblin Mini V3 RTA (met single en dual deck) aan Joeri94: Ja ik ga een spoeltje draaien van 0.225 Ohm, gewoon proberen... Maar ik denk altijd als ik een lagere weerstand spoeltje draai dan heb ik veel minder windingen al mijn 0.5 Ohm spoeltje, dus ook minder oppervlak / contact met het watje. mischien dan 1 maat dunner draad? aan Bobby: Ik zit al aan 70PG30VG voor maximale smaak. Mischien 90% PG proberen? (wel meer kans op lekken omdat t dan nog dunner is) Het is vooral dat ik met mijn single deck echt veel veel minder smaak krijg. Na 1 trekje verlang is alweer naar mijn dual nicotinegehalte 6mg. Heb ook 3 en 2 geprobeerd. Veranderd ook heel veel aan de smaak (echt minder smaak) Ja, PG geeft meer smaak, VG meer damp. ben weer benieuwd naar jullie gedachten hierover gr, josje22
Cumulus Posted September 14, 2025 Posted September 14, 2025 De goblin heeft een kamer gemaakt voor een dubbele coil denk ik. Probeer een rta die gemaakt is voor een enkele coil. Dan is de kamer kleiner en krijg je waarschijnlijk meer smaak.
Josje22 Posted September 14, 2025 Author Posted September 14, 2025 (edited) Ja, het zou kunnen dat bij de goblin het ontwerp geoptimaliseerd is voor dual gebruik, ten nadele van de single. Ik heb ook 2 tankjes gekocht met single decks die volgens vele reviews voor heel veel smaak zouden zorgen: - wotofu serpent elevate (echt te groot en zwaar) - wotofu OFRF gear v1 (echt een mini mini met bubble tank) Ik heb de Gear v1 maar weer eens opgetuigd, en heeft interdaad meer smaak dan de single coil goblin, maar het verschil met de goblin dual is nog heel groot. (Gear: 3mm ss316L clapton in van 0.52 Ohm op 30W / 4V) Wel een nadeel is dat (met bubbleglass 3,5 ml) de tank erg snel leeg is. Hij verbruikt veel meer sap dan de goblins. Maar mischien toch ook een "gewone" solid draad gebruiken ipv fused clapton? Mischien is dat wel het maximale dat je uit een single coil kan halen. Dual heeft altijd meer oppervlakte draad tegen de watjes aan, dus per definitie meer verdamping dus meer smaak. criteria: - tank max 4ml, klein en licht - maximale smaak bij "veilige" settings - niet te hoog verbruik - DL dus geen (restricted) MTL Iemand nog opmerkingen/suggesties? Het delen van jullie kennis en ervaring wordt zeer op prijs gesteld. gr, josje22 ps, wordt niet te nerdish? Edited September 14, 2025 by Josje22
Bobby Posted September 14, 2025 Posted September 14, 2025 @Dr.Smoke My bad: ik heb idd de effecten van PG en VG door elkaar gehaald. Ik heb mijn post aangepast. @Josje22 Het lijkt er helaas op dat mijn idee niet werkt want je hebt er al mee geëxperimenteerd. Rest de vraag: Wat is precies je doel met "Wil een beetje minderen"? ofwel Waarom wil je de bevredigende combinatie die je hebt veranderen?
Josje22 Posted September 14, 2025 Author Posted September 14, 2025 Bobby, ik wil minder dampen. Dat betekent: Of minder sap opdampen, OF minder frequent aan dat ding hangen. En ik kies voor het eerste. Daarom wil ik van dual naar single als dat mogelijk is, met zo veel mogelijk behoud van smaak... gr, josje22
Joeri94 Posted September 16, 2025 Posted September 16, 2025 On 9/14/2025 at 11:23 AM, Josje22 said: Ja, het zou kunnen dat bij de goblin het ontwerp geoptimaliseerd is voor dual gebruik, ten nadele van de single. Ik heb ook 2 tankjes gekocht met single decks die volgens vele reviews voor heel veel smaak zouden zorgen: - wotofu serpent elevate (echt te groot en zwaar) - wotofu OFRF gear v1 (echt een mini mini met bubble tank) Ik heb de Gear v1 maar weer eens opgetuigd, en heeft interdaad meer smaak dan de single coil goblin, maar het verschil met de goblin dual is nog heel groot. (Gear: 3mm ss316L clapton in van 0.52 Ohm op 30W / 4V) Wel een nadeel is dat (met bubbleglass 3,5 ml) de tank erg snel leeg is. Hij verbruikt veel meer sap dan de goblins. Maar mischien toch ook een "gewone" solid draad gebruiken ipv fused clapton? Mischien is dat wel het maximale dat je uit een single coil kan halen. Dual heeft altijd meer oppervlakte draad tegen de watjes aan, dus per definitie meer verdamping dus meer smaak. criteria: - tank max 4ml, klein en licht - maximale smaak bij "veilige" settings - niet te hoog verbruik - DL dus geen (restricted) MTL Iemand nog opmerkingen/suggesties? Het delen van jullie kennis en ervaring wordt zeer op prijs gesteld. gr, josje22 ps, wordt niet te nerdish? Ik heb zelf de Hellvape Dead Rabbit Solo RTA. Die is 4 ml, voor een DL tank is ie klein en licht 😉
Josje22 Posted September 17, 2025 Author Posted September 17, 2025 (edited) hey joeri, Interessante tank. Goeie reviews. Jammer dattie een 810 driptip aansluiting heeft (voorkeur 510) Ik keek net in de la en schrok ervan hoeveel oude tankjes er in lagen: Joyetech eGo-C kangertech mini v3 aspire nautilus mini +rta deck kangertech subtank & mini & nano +rta decks wotofo serpent mini OBS engine mini Kayfun mini v3 clone Kayfun lite 2019 clone wotofo serpent elevate UD goblin mini v3 (3x) wotofo ofrf gear v1 Hahahah, mijn hele geschiedenis vanaf 2014. Alleen de goblins en nu dus ook weer de gear v1 in gebruik. Overigens Joeri, als ik lager in weestand ga, wordt dat tankje&driptip heel snel erg warm. Dat komt oa omdat die gear tank zo klein is. PS, gaat steeds beter met de gear v1. Nog aan het tweaken met verschillende draadjes. Helaas rolletje coilogy bijna op en nergens meer te koop. Als iemand toevallig nog zo'n rolletje ongebruikt heeft liggen? Edited September 17, 2025 by Josje22
the martin Posted September 17, 2025 Posted September 17, 2025 Die kayfun lite lijkt mij een prima mtl single coils tankje... Daar is die specifiek voor gemaakt.
Josje22 Posted September 17, 2025 Author Posted September 17, 2025 Voor MTL is die kayfun lite heel goed, veel smaak. Ik heb mtl ook geprobeerd maar ben toch een echte DL damper, helaas.
Luc rafc Posted November 14, 2025 Posted November 14, 2025 Voor single cool kan ik je de blaze solo 2 of 1 aanraden. Is door mike vapes in de is gemaakt en is een zalige tank. Heel veel smaak en bovendien nog lekvrij ook. De bijgeleverde coils zijn ook perfect gekozen voor de tank. Enig nadeel is dat ze moeilijk te vinden zijn. Heb er nu zelf een 8 tal , drie nog in de verpakking. De rest is in gebruik met verschillende aroma's.
Recommended Posts