Guest Cameljunkie Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ik weet niet of het iets voor jullie is, maar misschien is er iemand met een damp site die wel wat ziet in dit idee: Een damp wiki. Een encyclopedie van alle dampgerelateerde zaken. Wat is bij voorbeeld een mesh en een mod en een hybrid en een wick etc. Lijkt me echt keihandig. Als ik tijd en iets meer kennis had deed ik t zelf. Dus wie weet komt t nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ik vind het een heel goed idee! Het idee is volgens mij al wel eerder een keer geopperd, maar voor zover ik weet is er nog niets mee gedaan. Op dit forum is heel veel informatie wel aanwezig, maar het is niet heel erg makkelijk te vinden, en flink "vervuild" met ongein enzo. Ik denk dat de structuur van een Wiki perfect is, ik zal met plezier mijn bijdrage leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cameljunkie Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ik wil ook wel een bijdrage leveren, beetje modereren of zo of spelling check of onderwerpjes aandragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Misschien moeten we Sander eens vragen wat er technisch gezien allemaal mogelijk is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cameljunkie Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Zo'n wiki heb je technisch in 5 minuten op je site staan. Dan is het alleen nog een kwestie van onderwerpjes toevoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cameljunkie Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ik heb het ook wel eens gedaan een wiki op mijn site gezet omdat bezoekers zaten te mekkeren om een wiki. Daarom weet ik dat. Alleen ging toen niemand onderwerpjes toevoegen. Maar ik beloof dat als er hier een wiki komt dat ik heleboel onderwerpjes zal toevoegen. Zeker als het een beetje snel gebeurt want ik heb nog 2 weken vakantie en dan gaat het uiteraard helemaal hard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Het mooie van een wiki is dat het niet in 1 keer af hoeft te zijn, het kan groeien. En het scheelt waarschijnlijk een hoop vragen die elke keer weer terug komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cameljunkie Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Absoluut en je kunt nieuwe kennis over een bepaald onderwerp steeds toevoegen, met referenties en zo. Nu zoek ik me hier af en toe helemaal rot, niet dat ik dat vreselijk onaangenaam vind of zo, maar erg handig is het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnnyv_nl Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ik weet niet of het iets voor jullie is, maar misschien is er iemand met een damp site die wel wat ziet in dit idee: Een damp wiki. Een encyclopedie van alle dampgerelateerde zaken. Wat is bij voorbeeld een mesh en een mod en een hybrid en een wick etc. Lijkt me echt keihandig. Als ik tijd en iets meer kennis had deed ik t zelf. Dus wie weet komt t nog. Ter Info: volgende link ben ik eens op gestuit http://nl.wikipedia.org/wiki/E-sigaret Mvg, John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cameljunkie Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ja dat is 1 pagina over een e-sigaret op wikipedia. Maar als je een damp-wiki zou hebben, een "dwiki" dan kon je hybride, mech, mesh, wick etc etc ook opzoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnnyv_nl Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ja dat is 1 pagina over een e-sigaret op wikipedia. Maar als je een damp-wiki zou hebben, een "dwiki" dan kon je hybride, mech, mesh, wick etc etc ook opzoeken. Klopt ja..eigenlijk zou de Knowledge Base van elektrisch-roken.nu als een soort wiki moeten worden door-ontwikkeld?. daar is al wat relevante info te vinden. Mvg, John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Iedereen kan zijn bijdrage leveren een artikels in de knowledge base plaatsen. Dus wat houdt je tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cameljunkie Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Het maakt mij geen kloot uit hoor. Ik red me wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Iedereen in de knowledge base? Dan wordt de bijdrage hopelijk wel eerst gekeurd door experts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 @ LVD Dat is waar, maar ik vind het niet hetzelfde gemak hebben van een wiki. Ik zou het zonde vinden als we hier niet iets mee gaan doen. Er zijn een aantal mensen die hier op het forum zulke nuttige informatie gegeven hebben, maar die informatie gaat vaak verloren met de tijd, en is niet bepaald eenvoudig om te vinden. Topics worden verplaatst naar het archief, vaak gaat het maar om 1 of 2 posts in topic van 30 pagina's etc... De Knowledge Base leent zich niet zo goed hiervoor, omdat het daar beter past om een wat groter en meer afgerond artikel te plaatsen. En een ander voordeel is dat een wiki bekend is bij mensen. Men snapt wat er mee bedoeld wordt, snapt hoe het werkt, en wat je ervan kan verwachten. En zoals ik al zei, een wiki hoeft niet "af" te zijn. Je kunt er elke keer een klein beetje aan toe voegen, wat het ook laagdrempeliger maakt voor mensen om bij te dragen. En net als Cameljunkie al aangeeft, ik red me ook prima. Ik vind het alleen zo jammer dat we hier met z'n allen zoveel kennis hebben, maar dat die kennis zo slecht toegankelijk is. En ik heb er een hekel aan om elke keer hetzelfde te moeten uitleggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Iedereen in de knowledge base? Dan wordt de bijdrage hopelijk wel eerst gekeurd door experts. Uiteraard gekeurd, gewogen, geëditeerd,... Dat is de taak van de KB-editeurs of dacht je dat we alles zelf gaan schrijven. Op dit ogenblik is de KB nog zeer overzichtelijk om de dingen terug te vinden, dus een wiki is wat overkill; maar indien de KB zo groot wordt dat een kat haar jongen er niet meer in terugvindt kan al die info geïndexeerd worden in een wiki, maar eerst dient toch een minimum basis verzameld. Dus ik nodig Cameljunkie en de anderen nogmaals uit om in de pen te kruipen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ik denk nog steeds dat de Knowledge Base er niet beter van zal worden als er honderden topics bij komen voor elk onderwerp ("wick", "silica", ""kanthal", "mesh", "coil", "base", "VG", "PG", "PEG400", "Lquid", "e-Juice", "Juice", etc, etc...). Juist het raamwerk van een wiki maakt dit soort dingen makkelijk te vinden, en makkelijk met elkaar te verbinden (van "e-sigaret" naar "atomizer" naar "wick" naar "silica", "keramisch" en "mesh" bijvoorbeeld) Maar goed, ik heb het geprobeerd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eGoT Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 En we noemen het Damporado Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 We kunnen het natuurlijk ook gewoon laten zoals het is, en elke keer dezelfde vragen beantwoorden, en overal een gein topic van maken met veel :mep Je hebt er niets aan, maar het wel zo gezellig... :nanananana Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Eventjes terug met de voeten op aarde: 100en artikels??? Waar heb jij die gezien in onze KB? Op het ogenblik zijn er netgeteld 23 artikels geschreven door 2 KB-redacteurs en 1 ex-KB-redacteur en wachten we nog steeds op de 1° bijdrage van een lid. Ik vraag mij af of mijn posts wel gelezen worden. Een wiki kan ingevoerd worden als de KB uit zijn voegen groeit en onoverzichtelijk wordt, maar daarvoor moeten er toch een paar bijdragen per jaar geschreven worden, door die mensen die niet alleen zeggen dat ze dit wel willen doen, maar het ook effectief doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UGL Mirjam1207 Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 hmm.. ok... de stukken in de knowledge base kan iedereen daar dus 'gewoon' neerzetten? (uiteraard dat ze wel 'gescreend' o.i.d. worden) Ik vraag me af of dat dan het 'puntje' is wat onbekend is/was? Ik dacht dat een knowledgebase-redacteur bijv. zelf stukjes kopieerd en plakt naar bijv. de goede 'sectie' als het een veelgevraagd iets is. Ik heb ook in de 2 maand dat ik hier ben wel een dergelijke opmerking gelezen of datgene niet iets is voor de knowledge-base, maar ook door niemand getipt dat we dit dan zelf kunnen doen.... Don't shoot de messenger! Afterall zijn we hier toch met hetzelfde doel? Er mist alleen zo af en toe wat kennis/communicatie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 De 'permissions' in de KB staan dat iedereen kan posten, maar NIET kan wijzigen of wissen. Een artikel ingediend is ingediend, en wordt dan gescreend door de redacteurs die dit moeten goedkeuren; nu hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik eigenlijk nog niet want we wachten nog altijd op de eerste bijdrage. De redacteurs kunnen ook rubrieken bijmaken indien nodig en artikels verplaatsen. Dus heb je iets wat je denkt dat opgenomen kan worden maar weet niet goed waar te plaatsen, zet dit dan maar in de algemene rubriek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 @lvd: Ja, ik heb je post gelezen, en mijn antwoord daarop was dat ik niet denk dat de Knowledge Base er beter op wordt als je er heel veel korte artikelen gaat toevoegen. Daar leent deze forumstructuur zich nou eenmaal niet zo goed voor, een wiki is daar juist perfect voor. Ook denk ik dat de drempel om iets toe te voegen aan de Knowledge Base relatief hoog is, en dat die voor wiki veel lager zou zijn. Maar goed, ik merk tot nu toe alleen nog maar weerstand, dus misschien maak ik me wel druk om iets waar niemand op zit te wachten. P.S.: lvd, de uitspraak "Een wiki kan ingevoerd worden als de KB uit zijn voegen groeit en onoverzichtelijk wordt" etc., is dat jouw mening, of is dat het standpunt van het FBT? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zappa Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Ik heb ook al een aantal keer geroepen "Dit zou eigenlijk in de knowledge base opgenomen moeten worden". Ik heb net even gekeken en ik zie nu inderdaad een 'Add Article' knop, die er voorheen niet was. Ik wil best wel wat schrijven voor de KB, MAAR: Ik vind die editor, ook voor de posts hier, zo'n ontzettend onvriendelijk klote-ding. Plaatje toevoegen, filmpje toevoegen, zaken opsmukken, het gaat wel maar niet erg makkelijk. Getuige het feit dat veel gebruikers vragen stellen over hoe je bijvoorbeeld een foto of zo toe voegt. Soms heb ik het gevoel dat je zonder enige html-kennis hier niet je weg in vindt. Als een Wiki een fijnere editor heeft, dan zal dat voor de meeste ervaren mensen een stuk laagdrempeliger zijn om eens iets te schrijven. Kortom: Ik ben ook wel voor een wiki. De structuur en het gemak, het opzoeken, gaat allemaal net wat fijner... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Nieuwe redacteur, nieuwe knop, nu nog zien of ie werkt,... En ik zal ze maar te snel af zijn. Met de eurofolies had ik wel wat anders aan mijn hoofd om dit netjes aan te kondigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts