Jump to content

Opheldering


Recommended Posts

Even een vraagje voor mij persoonlijk...

Handelen op het forum is naar ik begrijp niet toegestaan...toch?

Toch zie ik dat wel eens gebeuren (niet vaak, maar goed).

De vraag is dus nu...wat wordt nu gezien als "handelen" en wat niet.

Als voorbeeld gebruik ik een actueel topic, waarbij ik verder niet een oordeel wil vellen, een discussie wil doen oplaaien of wat dan ook, maar waar ik wel zelf mijn vraagtekens bij zet en het "riekt" naar handelen/geld verdienen.

Het voorbeeld:

Veranderd! Mijn actuele voorbeeld werd verkeerd uitgelegd. Om daarover verdere discussie te voorkomen mezelf als voorbeeld genomen...

OPNIEUW!!!

IK...(ik dus hè) koop nu 10 Vamo's in de aanbieding van Focal ecig (euro of 14 per Vamo, geen verzenden) en vervolgens ga ik ze hier verkopen voor laten we zeggen..... 24.95 excl. verzenden.

Mag dat?

Willen we dat?

Nogmaals, het zal me een biet wezen als iemand ergens een paar euro op verdiend, als ik het ervoor over heb is dat mijn keuze en heeft die ander geluk!

Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten wat nu wel of niet gewenst OF toegestaan is.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lijntjes zijn altijd flinterdun, dit klinkt heel duidelijk! handel en naaien van dampers

Nou....dat bedoelde ik nog niet eens...we weten allemaal dat we ff twee keer moeten kijken als je iets wilt kopen als we het hebben over prijs (dat heb ik hier na enkele dagen al geleerd....toen had ik wel al helaas 3 veel te duren sets gekocht hihi).

Wat de reden ook is waarom iemand er meerdere te koop aanbied....waar ligt de lijn wanneer het bestempeld wordt als handelen.

Er zit in dit geval een duidelijke winst op (of de persoon zelf heeft ze veel te duur gekocht :-))

Daarom vind ik het ook moeilijk te bepalen waar de grens ligt.

Link to comment
Share on other sites

Als je het te duur vindt hoef je het niet te kopen toch ? Google verteld je wel wat het overal kost en dan kun je zelf een keuze maken.

Dat zei ik....hahaha we hadden hetzelfde antwoord...

Tis voor mij vooral de vraag "wanneer bestempel je iets als handelen".

Link to comment
Share on other sites

HOOOO hu stop...FF WACHTEN......

Ik denk dat mijn vraag een beetje uit verband gerukt wordt!!

Ik heb NIETS gezegd over oplichting.

Mijn vraag is: wanneer handel je....

Je mag geen reclame maken voor een evt. eigen handeltje of shop, je mag niets aanbieden in veelvoud (als shop) zonder toestemming van het forum enz.

Handelen op het forum is niet gewenst...dat is wat ik overal lees...maar wanneer bestempel je nu iets als handelen.

Ik heb een voorbeeld gegeven van een actief topic, maar zoals ik al zei gaat het om de vraag wat nu handelen is en niet of dat iemand oplichter, naaier of wat dan ook is, want dat oordeel is in dit geval niet legitiem.

Link to comment
Share on other sites

OPNIEUW!!!

IK...(ik dus hè) koop nu 10 Vamo's in de aanbieding van Focal ecig (euro of 14 per Vamo, geen verzenden) en vervolgens ga ik ze hier verkopen voor laten we zeggen..... 24.95 excl. verzenden.

Mag dat?

Willen we dat?

Nogmaals, het zal me een biet wezen als iemand ergens een paar euro op verdiend, als ik het ervoor over heb is dat mijn keuze en heeft die ander geluk!

Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten wat nu wel of niet gewenst OF toegestaan is.

Link to comment
Share on other sites

Volgens de forumregels mag jij dat, je hebt meer dan 10 posts en je bent langer dan een maand lid van het forum, en je hebt geen winkel..

Oké, als dat zo is, is het voor mij duidelijk :-)

Edit: ff nog snel bestellen dan op focal ecig ..... extra centjes zijn altijd welkom! Tegen de tijd dat ik ze binnen heb is iedereen die aanbieding vergeten..........sttttt ons geheimpje hè!

Ohhhh ff to be sure........ GRAPJE!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Tis voor mij vooral de vraag "wanneer bestempel je iets als handelen".

A. Als de persoon in kwestie zodanig handelt dat hij de winst die hij maakt moet opgeven aan de belastingdienst en daar BTW over moet afdragen, dan is het een handelaar die eerst net als alle andere shops hier op het forum accreditatie moet aanvragen en zich aan de forumregels voor handelaars moet houden.

B. Handelt hij/zij doelbewust met winstoogmerk maar zonder BTWnummer dan is het een zwarthandelaar, belastingontduiker en maakt hij zich mogelijk ook schuldig aan illegale import. Dat is illegaal (sluikhandel) en zou van het forum worden geweerd.

C. Als A en/of B op de verkoper van toepassing zijn, maar hij/zij doet zich ten onrechte voor als een particulier die zonder winstoogmerk zijn eigendommen tweedehands te koop aanbiedt, dan is het een bedrieger en die zou je ook niet op je forum welkom moeten heten.

D. Wat overblijft zijn particulieren die incidenteel en zonder winstoogmerk hun bezittingen als tweedehands aanbieden. Dat wil niet zeggen dat die particulier meer voor het product mag krijgen dan hij er zelf voor heeft betaald, als het behalen van een financieel rendament maar niet de beweegreden is en de opbrengst maar dermate nihil is dat de fiscus dit niet als inkomen of nevenverdienste beschouwt.

Dus iemand die een keer per ongeluk iets teveel bij FT heeft besteld en dit voor dezelfde prijs op het forum te koop zet valt onder D. Maar iemand die bewust spullen bij FT bestelt om dat hier op het forum met 100% winst door te verkopen valt onder A, B, of C

Link to comment
Share on other sites

Tis voor mij vooral de vraag "wanneer bestempel je iets als handelen".

A. Als de persoon in kwestie zodanig handelt dat hij de winst die hij maakt moet opgeven aan de belastingdienst en daar BTW over moet afdragen, dan is het een handelaar die eerst net als alle andere shops hier op het forum accreditatie moet aanvragen en zich aan de forumregels voor handelaars moet houden.

B. Handelt hij/zij doelbewust met winstoogmerk maar zonder BTWnummer dan is het een zwarthandelaar, belastingontduiker en maakt hij zich mogelijk ook schuldig aan illegale import. Dat is illegaal en zou van het forum worden geweerd.

C. Als A en/of B op de verkoper van toepassing zijn, maar hij/zij doet zich ten onrechte voor als een particulier die zonder winstoogmerk zijn eigendommen tweedehands te koop aanbiedt, dan is het een bedrieger en die zou je ook niet op je forum welkom moeten heten.

D. Wat overblijft zijn particulieren die incidenteel en zonder winstoogmerk hun bezittingen als tweedehands aanbieden. Dat wil niet zeggen dat die particulier meer voor het product mag krijgen dan hij er zelf voor heeft betaald, als het behalen van een financieel rendament maar niet de beweegreden is en de opbrengst maar dermate nihil is dat de fiscus dit niet als inkomen of nevenverdienste beschouwt.

Dus iemand die een keer per ongeluk iets teveel bij FT heeft besteld en dit voor dezelfde prijs op het forum te koop zet valt onder D. Maar iemand die bewust spullen bij FT bestelt om dat hier op het forum met 100% winst door te verkopen valt onder A, B, of C

Nou daar gaat mijn extra vakantiegeld!!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Tis voor mij vooral de vraag "wanneer bestempel je iets als handelen".

A. Als de persoon in kwestie zodanig handelt dat hij de winst die hij maakt moet opgeven aan de belastingdienst en daar BTW over moet afdragen, dan is het een handelaar die eerst net als alle andere shops hier op het forum accreditatie moet aanvragen en zich aan de forumregels voor handelaars moet houden.

B. Handelt hij/zij doelbewust met winstoogmerk maar zonder BTWnummer dan is het een zwarthandelaar, belastingontduiker en maakt hij zich mogelijk ook schuldig aan illegale import. Dat is illegaal en zou van het forum worden geweerd.

C. Als A en/of B op de verkoper van toepassing zijn, maar hij/zij doet zich ten onrechte voor als een particulier die zonder winstoogmerk zijn eigendommen tweedehands te koop aanbiedt, dan is het een bedrieger en die zou je ook niet op je forum welkom moeten heten.

D. Wat overblijft zijn particulieren die incidenteel en zonder winstoogmerk hun bezittingen als tweedehands aanbieden. Dat wil niet zeggen dat die particulier meer voor het product mag krijgen dan hij er zelf voor heeft betaald, als het behalen van een financieel rendament maar niet de beweegreden is en de opbrengst maar dermate nihil is dat de fiscus dit niet als inkomen of nevenverdienste beschouwt.

Dus iemand die een keer per ongeluk iets teveel bij FT heeft besteld en dit voor dezelfde prijs op het forum te koop zet valt onder D. Maar iemand die bewust spullen bij FT bestelt om dat hier op het forum met 100% winst door te verkopen valt onder A, B, of C

Nou daar gaat mijn extra vakantiegeld!!! :-)

Tja jammer voor je ;)  ben het wel eens met Rob, maar ik kan dat toch nergens terug vinden, of kijk ik niet goed ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Donderwolkje

Stel: ik heb 1 Vamo besteld bij Focal.

Terwijl het ding onderweg is, zie ik iets anders wat ik mooier vind / krijg er een cadeau / word 's nachts wakker met de brainwave dat ik een Vamo een lelijk ding vind / ...

Week later komt de Vamo binnen, zet ik te koop.

Ik zie niet helemaal op basis van welke regel ik wel 1 Vamo te koop zou mogen aanbieden en geen 10.

Link to comment
Share on other sites

OPNIEUW!!!

IK...(ik dus hè) koop nu 10 Vamo's in de aanbieding van Focal ecig (euro of 14 per Vamo, geen verzenden) en vervolgens ga ik ze hier verkopen voor laten we zeggen..... 24.95 excl. verzenden.

Mag dat?

Het criterium is: Wat zou de belastingdienst er van vinden als ze zouden weten dat jij 10 Vamo's importeert met het oogmerk om ze hier in Nederland met 80% winst door te verkopen. Dat bepaalt of jij een handelaar, een zwarthandelaar of een particulier bent die zijn eigen spullen tweedehands verkoopt.

Link to comment
Share on other sites

Stel: ik heb 1 Vamo besteld bij Focal.

Terwijl het ding onderweg is, zie ik iets anders wat ik mooier vind / krijg er een cadeau / word 's nachts wakker met de brainwave dat ik een Vamo een lelijk ding vind / ...

Week later komt de Vamo binnen, zet ik te koop.

Ik zie niet helemaal op basis van welke regel ik wel 1 Vamo te koop zou mogen aanbieden en geen 10.

Hoe weet jij dat haahaaha!! :-) (dat overkomt me namelijk veel de laatste maanden dat ik damp, ik verander per dag van mening wat ik nu fijn vind LOL)

Maar inderdaad...staat het ergens ??

Hoe gaan we dan mensen weren die alleen hiervoor op het forum komen (handelen). Een maand en 10 berichten zijn zo gedaan.

Of heb ik het zo verkeerd begrepen dat we dit niet willen op het forum?

Link to comment
Share on other sites

OPNIEUW!!!

IK...(ik dus hè) koop nu 10 Vamo's in de aanbieding van Focal ecig (euro of 14 per Vamo, geen verzenden) en vervolgens ga ik ze hier verkopen voor laten we zeggen..... 24.95 excl. verzenden.

Mag dat?

Het criterium is: Wat zou de belastingdienst er van vinden als ze zouden weten dat jij 10 Vamo's importeert met het oogmerk om ze hier in Nederland met 80% winst door te verkopen. Dat bepaalt of jij een handelaar, een zwarthandelaar of een particulier bent die zijn eigen spullen tweedehands verkoopt.

De belastingdienst zit hier niet (voor zover ik weet en laten we daar dan ook maar even vanuit gaan).

Dan ben ik dus een zwarthandelaar....

Dan komt nogmaals de vraag: hoe gaan we hier als forum mee om? Zijn daar regels voor, willen we dat überhaupt?

Link to comment
Share on other sites

Guest Genhead

Wat koletzki zegt moet niet eens in de forum regels staan, dit is wet en een forum staat daar niet boven. Aan de andere kant zou het wel leuk zijn dat er ook forum regels over zijn. Meeste verkoop forums waar ik kom zit er een limiet op aantal.

Link to comment
Share on other sites

Guest Donderwolkje

Hoe weet jij dat haahaaha!! :-) (dat overkomt me namelijk veel de laatste maanden dat ik damp, ik verander per dag van mening wat ik nu fijn vind LOL)

It takes one to know one! :lol

Link to comment
Share on other sites

Als niet verkopende partij is het nog veel lastiger te bepalen of het lijntje overschreden is,  want dat hangt af van de intenties en redenen van de verkopende partij.

Ik vrees dat zoiets niet te voorkomen is en alleen bij overduidelijk misbruik aangepakt kan worden?

De kopende partij zou altijd kunnen vragen naar een aankoopbewijs en de aankoopprijs en uiteraard is het niet verkeerd een verkopende partij te Googlen als je deze niet verder bekend is (of naar de bijdragen van deze op het forum te kijken).

Als ik via Marktplaats iets koop check ik ook de verkopende partij zo goed als ik kan.

Misschien een sticky maken met tips voor "veilig" handelen of ik dat ook genoemd moet worden.

Link to comment
Share on other sites

Ohhh en k zal het vast zelf maar ff zeggen....ik ben een zeikerd :-)

(zo hebben we dat vast gehad :-))

Ja, moet je alles vastleggen in regels....??

Ik denk dat het vooral ter beoordeling is aan de modjes....

Ikzelf ben hier vrij met handelen omdat iedereen met wie ik hier handel (tot nu toe) al langere tijd actief is, er ervaringen en tips uitgewisseld worden, men elkaar helpt waar mogelijk, geen zin hebben in gedonder, men geïnteresseerd is in elkaar, hetzelfde doel nastreven als ik (niet roken)...enz. enz.

Gaat dat niet verloren met een "zwarthandelaar" (om het zo maar even te noemen) die die betrokkenheid niet heeft.

Worden we dan geen "verkapte" marktplaats?

Er zitten al 10 Vamo's in mijn mandje :-)

Link to comment
Share on other sites

Er is pas een nieuwe regel bijgekomen dat er een internet link bij de verkoop dient te staan waar het aangeschaft is.

Dit geeft een eerlijker vergelijk en zo zie je gelijk als iemand er dikke winst op wil maken

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er is pas een nieuwe regel bijgekomen dat er een internet link bij de verkoop dient te staan waar het aangeschaft is.

Dit geeft een eerlijker vergelijk en zo zie je gelijk als iemand er dikke winst op wil maken

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ohhh dat is mooi, die wist ik nog niet (had ik natuurlijk wel kunnen weten als ik beter gelezen had).

Ik doe dat meestal automatisch :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Maak nieuwe...