Jump to content

Medicinaal gebruikte cannabis producten bespreekbaar maken?


Recommended Posts

Geachte beheerders,


Ondanks dat ik een enorme hekel aan alles wat met drugs te maken heeft en ook heel blij ben dat het forum hier ook tegen knokt wil ik dit even onder de aandacht brengen:


http://www.dampforum.nu/topic/25165-cannabidiol-cbd-dampen-voor-kanker-patient/


 


In dit topic zou het in een woord super zijn als we een deel van de principes overboord konden gooien en de voordelen van cannabisproducten onder voorwaarden te kunnen bespreken en kunnen helpen bij het gebruik vanuit inze schat aan dampkennis.


Dit kan door bijvoorbeeld streng te filteren op de doelgroep, op THC gehaltes, en wie weet wat nog meer.


Degenen die nu door ziekte naar dit soort producten moeten grijpen zijn meestal aangewezen op andere forums waarbij vooral het genot van THC het doel is. Dat is niet fijn, je moet je voor je ellende dan ook nog eens in groepen begeven waarin je eigenlijk niet wilt horen.


 


Ja dit geeft een puist extra werk. Maar om deze doelgroep te helpen wil ik graag die puist op mn nek nemen.


 


Is het een idee?


 


Groetjes,


Rene


  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ik ben per definitie voor het delen van informatie, dat voorop gesteld. Ik ben dan ook heel blij dat de hoge nicotine uiteindelijk bespreekbaar is geworden.


Tegelijkertijd begrijp ik ons FBT standpunt heel goed. Het heeft niet eens zoveel te maken met of we voor of tegen drugs zijn, het is hoe de buitenwereld ons beschouwd.


 


Nu wetgeving rondom dampen steeds meer vaste vorm aanneemt, vervalt een deel van het motief om ons positief voor te doen. Persoonlijk ben ik dan ook voorstander om een (proef) topic te openen. Ik zou het (vooralsnog) bij slechts 1 topic laten, welke onder strikte moderatie komt te vallen en eventueel niet leesbaar is voor niet-ingelogde-mensen-en-zoekmachines.


 


De aangeboden extra handjes voor moderatie kunnen dan best wel eens welkom zijn.


  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Beste Rene,

 

persoonlijk vind ik dit echt een super goed idee. Ik ben begonnen met dampen aangezien het voor mijn gevoel veel weg had van een waterpijp.. heerlijke smaaksensatie en niet al te schadelijk.

(Voor de rest heb ik nog nooit sigaretten gerookt of iets in die geest).

 

Nu rook ik wel eens in de 3 weken een (pure) groene vriend maar vind ik altijd de rookgeur een groot nadeel (handen/kleding etc).
Nu ben ik in de afgelopen tijd veel informatie gaan verzamelen over Dry Herb Vaporizer.. en tot mijn verbazing is deze markt echt gigantisch.

Aangezien ik zelf ook niet alle kennis bezit zou ik het ook zeer fijn vinden als hier een (proef) topic voor geopend zou kunnen worden. Uiteraard snap ik ook dat de Forum beheerders er geen drugs forum van willen maken, maar aangezien het dampforum een vrij gesloten community is denk ik zelf dat de topics prima te moderaten zijn en iedereen zich aan de (nieuwe) regels zal houden.

 

:wub

Link to comment
Share on other sites

Guest ShaludaEvaluna

Op zich een super idee, maar dan wel alles over THC en de verdovende kant wat niet met CBD te maken heeft wel te bannen, het moet natuurlijk wel medisch blijven. Ben zelf gebruiker die heel graag over wil gaan na enkel het CBD gedeelte, want lekker "relaxt en het boeit mij allemaal niet meer gevoel" heeft natuurlijk niks meer met dampen te maken maar met een verslaving. En die twee hebben juist totaal niks met elkaar gemeen.


Link to comment
Share on other sites

Voor de doelgroep idd prima. Als je als zieke een forum wilt ontwijken waar vooral het genot het doel is, kan ik me dat goed voorstellen. Maar hoe ontwijk je dan 'die andere doelgroep' hier op het forum? (Als je die al zou willen ontwijken.)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Dutch Navy Sailor

Zolang de medische kant (BCD) van dit kruiden soort beperkt blijft, en niet overgaat naar het halisunerende (THC) gedeelte, kan dit volgens mij onder DIY specials ondergebracht worden. Eigenlijk zie ik geen verschil tussen tabaksbladeren en plantenknoppen roken c.q te extraheren. (Y) Zolang het topic niet met drugsgebruikers geassosieerd wordt moet dit volgens mij te proberen zijn. Suc6 TS

Link to comment
Share on other sites

Guest ShaludaEvaluna

Inderdaad enkel de medische kant en direct grenzen opzetten betreft het pleziergebruik. Voor het plezierige gebruik zijn al fora's genoeg maar het medisch gebruik is zoeken in een hooiberg na een naald en als je dan geluk hebt, kom je op buitenlandse pagina's terecht waar men nog geen koek en ei van elkaar weet te onderscheiden. 


Link to comment
Share on other sites

Guest Dutch Navy Sailor

 

Voor de doelgroep idd prima. Als je als zieke een forum wilt ontwijken waar vooral het genot het doel is, kan ik me dat goed voorstellen. Maar hoe ontwijk je dan 'die andere doelgroep' hier op het forum? (Als je die al zou willen ontwijken.)

 

 

Duidelijke afspraken/regels en door opteletten, eventueel waarschuwen of de persoon blokkeren die zich niet aan de regels houdt.  Een paar maanden proberen en aanzien hoe dit verloopt is volgens mij de moeite waard.

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik zal wel weer de insensitive bastard zijn, maar hier komt 'ie:


 


Er zijn genoeg andere fora waar dit prima kan, de stelling dat dat niet mogelijk is, is gewoon niet waar.


 


Van mij hoeft dit echt niet hier, en sowieso niet nu. Er worden steeds meer van zulke deuren open gezet, kijk alleen maar naar het aantal nieuwe shopjes met topics hier, die een groot aantal pijpjes, vloei, etc. in het assortiment hebben, wat maar oogluikend wordt toestaan. Volgens mij is hier geen enkele controle op, begin daar eerst eens mee voordat je zoiets uberhaupt overweegt, want die scheidingslijn tussen medicinaal en recreatief gebruik is niet eens aanwezig op het forum. En dat voor zover je die scheidingslijn uberhaupt kunt maken, want dat an sich lijkt me al nagenoeg onmogelijk.


 


Onder het mom van "ach, dan hebben we er een dampshop bij" worden principes blijkbaar al snel overboord gegooid. Slechte trend. En dan maken we ons druk om shishapennen..


 



Nu wetgeving rondom dampen steeds meer vaste vorm aanneemt, vervalt een deel van het motief om ons positief voor te doen.



 


Dit vind ik echt een argument van niks. En echt: "positief voor doen"? Yikes, ik wist niet dat het zo werkt hier.


 


Andere kant van die medaille: er is nog helemaal geen finale wetgeving ingevoerd, dus waarom nou weer voer geven aan de tegenstanders? Waarom moet dat  "experimenteren" toch steeds hier? Hebben we nu niet genoeg aan de zooi waar we al tijden mee te maken hebben en waar we bij elke beslissing nog steeds flink het onderspit delven?


 


Als er onomstotelijk wetenschappelijk bewijs zou zijn dat dit een kankerpatiënt zou kunnen helpen: mijn zegen heb je absoluut. Maar die zekerheid is er niet. En dat in combinatie met het feit dat we nog steeds als bezetenen moeten knokken om het dampen zelf in een goed daglicht te krijgen.. sorry.. iets met time and place..


Link to comment
Share on other sites

Het gaat er niet zozeer om of er wel of geen verschil is tussen tabaksbladeren en plantenknoppen roken. Alhoewel ik dat toch een verschil vind, vanwege de hallucinerende werking... Maar goed, dat is mijn mening.

Het gaat er om dat het hier geen Walhalla wordt voor de 'fun-gebruikers'.

Dat lijkt me niet wenselijk.

 

Edit: Wat je zegt, Sailor #9

Link to comment
Share on other sites

Guest Donderwolkje

Wel ff duidelijk erbij zetten wat je dan minstens allemaal moet mankeren!


 


Ik heb namelijk een beetje hoofdpijn :-) En ik heb liever fun!

Link to comment
Share on other sites

http://www.altrecht.nl/ggz/63861/Altrecht_onderzoekt_inzet_van_cannabidiol_bij_patinten_met_fobien#.VQ2t2uHpyR0


 


Onderzoeken lopen er wel, maar het wordt bij veel aandoeningen (nog) niet in de praktijk gebracht.


Iemand kocht een keer voor mij een flesje Cannabidiol, maar daar zat geen gebruiksaanwijzing bij en er stond niets op het flesje;


niet de inhoud; geen houdbaarheidsdatum. Ik heb het niet aangenomen, want wie weet zit er toch wat highmakende stof in en dan


raak ik in paniek.


Bovendien weet ik niet of het gebruikt kan worden met de medicijnen die ik slik.


Helaas is er veel te weinig over bekend.


 


En nee Donderwolkje, geen fun en niet voor hoofdpijn.


Link to comment
Share on other sites

Ja de funsmokers weren zal absoluut een probleem zijn. Maar met botte bijlen platmodereren kom je een heel eind. Ik heb weinig kennis van zaken maar wel een goeie neus. 


Maar een medemens uit de penarie kunnen helpen door ons deurtje op een kier te zetten lijkt me iets moois.


  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik sluit me helemaal aan bij het standpunt van Mistig (#10). Er zijn genoeg andere fora waar informatie te vinden is en ook meer deskundigen te vinden zijn, er komen 100% zeker fungebruikers op af die zich medisch behoeftig voordoen en de beeldvorming over dit forum zal dan ook niet positief uitpakken. Dampers kunnen dan gemakkelijk door instanties weggestopt worden bij enge drugsgebruikers in hun 'scene'. Niet doen, hoor!


 


Overigens ben ik een verklaard voorstander van medicinaal (en recreatief) cannabisgebruik en kan er voornamelijk positieve dingen over zeggen.


Link to comment
Share on other sites

Moeilijk hoor, je hoeft dit forum maar even goed door te spitten en je merkt dat de mensen hier doorgaans erg meelevend en behulpzaam zijn. Mijn punt is dat er makkelijk misbruik van gemaakt kan worden omdat je gewoon niet weet wie er aan de andere kant van het lijntje zit. Ik heb meer vragen dan antwoorden.Wil de moeder van de vragensteller zelf ook experimenteren? Er zijn veel andere middelen ter pijnbestrijding en ontspanning, waarom juist deze? De vragensteller blijkt heel goed in staat zelf informatie relevante informatie te vinden. Waarom dan juist hier, we weten met zijn allen veel van dampen maar er zit ook een medisch aspect aan. Deze mevrouw heeft geen last van een hoofdpijntje of een droge keel maar een serieuze aandoening. Willen wij met zo weinig achtergrondinformatie ons hieraan wagen? Zoveel vragen ......


Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk denk ik dat we terughoudend moeten zijn om op de stoel van medici te gaan zitten. Daarbij denk ik dat de aantrekkingskracht van een dergelijk topic/board enorm zal zijn en dan niet voor medicinaal gebruik. Mijn "gut feeling" zegt dan ook niet doen.


Link to comment
Share on other sites

Men moet gewoon deze site raadplegen:


http://www.bedrocan.nl/gebruik.html .


 


Cannabis kan o.a. als pijnmedicatie voorgeschreven worden b.v. bij kanker, dit zal denk ik over


het algemeen gaan via een pijnpoli.


 


Zij hebben daar ervaring mee.


 


Ik zie niet in wat dit forum hieraan kan bijdragen, sterker, het lijkt mij *zowel* voor dit forum *als* voor


medicinaal cannabisgebruik alleen negatief.


 


Link to comment
Share on other sites

 De vragensteller blijkt heel goed in staat zelf informatie relevante informatie te vinden. Waarom dan juist hier,

 

Juistem..  Misschien dat degene door zn zoektocht ook op een dampforum kwam en hoopte de funsmokers te ontwijken?

Persoonlijk denk ik dat we terughoudend moeten zijn om op de stoel van medici te gaan zitten

 

 

Hebben we opeens een dokter in de zaal? 

Link to comment
Share on other sites

Guest HighKing

Planten zijn natuur.

Mensen zijn natuur.

Er is nog nooit iemand dood gegaan van cannabis.

Ik ondersteun de natuur!

Ik ben tegen alle geraffineerde destructieve middellen zoals alcohol, suiker, etc

Ik ben voor een nieuwe manier van denken en steun de samenwerking van natuur en mens.

Link to comment
Share on other sites

Planten zijn natuur.

Mensen zijn natuur.

Er is nog nooit iemand dood gegaan van cannabis.

Ik ondersteun de natuur!

Ik ben tegen alle geraffineerde destructieve middellen zoals alcohol, suiker, etc

Ik ben voor een nieuwe manier van denken en steun de samenwerking van natuur en mens.

 

Cannabis is een verslavend middel, er is wel degelijk een stevige problematiek mee gemoeid. Om dat buiten de deur te houden en ons te beperken tot palliatieve hulpvraag is niet gemakkelijk. Verder willen we daar op een dampforum toch eigenlijk niets mee te maken hebben. Het is wel natuurlijk inderdaad, en ik ondersteun dat ook maar wat graag. Alcohol en suiker zijn dat trouwens ook. Maar slangengif, knolamanieten, arsenicum en waterstofcyanide zijn ook natuurlijk, van samenwerking met de mens kan echter geen sprake zijn. Althans niet in de keuken. Die nieuwe manier van denken is overigens zo nieuw nog niet, zeker niet als je dat al te dogmatisch gaat verkondigen.

Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk denk ik dat we terughoudend moeten zijn om op de stoel van medici te gaan zitten.

 

Lees je dit forum wel? Men heeft zelfs uitgesproken meningen over ieder wetenschappelijk onderzoek (al is dat beperkt tot: iets negatiefs over dampen=waardeloos onderzoek vast gefinancierd door een Big-whatever. Iets positiefs over dampen= "eindelijk een goed, objectief, onafhankelijk en mooi onderzoek".)

 

Ik vind ook dat dit  bovenal een dampforum moet blijven, maar vond het topic dat de aanleiding vormde best kunnen. Misschien wat lastiger in hard regels te vangen, maar enige terughoudendheid van de mods vond ik in dit geval prima. Er zijn bovendien zoveel niet dampgerelateerde topics

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...