Jump to content

L-rider Robust VV


Guest

Recommended Posts

Vanmorgen belde de postvrouw, zij belt altijd tweemaal. Een pakje uit Berlijn met daarin de L-rider Robust VV. Je krijgt geleverd een batterijbehuizing voor 14500 accus in een mooi doosje, en dat is het. Geen accu's of atomizers bijgeleverd. Prijs 48.1€ inclusief verzending en Paypal kost bij ecig-tools

Ik sta wat sceptisch tegen die variabele voltage mods, maar uit nieuwsgierigheid toch maar ééntje besteld. Qua formaat valt deze nog wel mee een kleine 17mm diameter en 106mm lang gewicht 51gr gebruiksklaar inclusief de accu; met een Stardust V3 erop weegt hij 67gr en is de lengte 171mm. De aansluiting is de klassieke 510 schroefdraad die zoals bij de grotere broertjes wat meer verzonken zit in de behuizing ten opzichte van eGo batterijen en dus zonder de eGo cone schroefdraad. Voor cartos en clearos die niet de 510 schroefdraad, maar de schroefdraad van de eGo cone gebruiken heb je dus een verloopstukje nodig. De 510 schroefdraad is verend zodat die steeds goed contact maakt met de gebruikte atomizer. Aan het andere uiteinde heb je een dopje met schroefdraad om een 14500 accu te kunnen gebruiken; dit dopje heeft een verluchtinggaatje; is dit om de gassen te laten ontsnappen bij een eventuele ontploffing van de batterij of om de luchtdruk te regelen bij wisselende luchtdruk of in het vliegtuig?

De eerste indruk is behoorlijk; zeer degelijk gemaakt, enkel de fire-knop rammelt een beetje; maar dat heb je ook op Joyetech eGo batterijen. Naast deze fire-knop, heb je nog een LCD-schermpje en twee kleine knopjes met + en -. Een gebruiksaanwijzing ontbreekt, maar die staat wel op de site vermeld.

edit: rechtzetting de gebruiksaanwijzing in het Engels zat verstopt onder de plastieken houder van het doosje :ja

Grote knop: fire-knop en door snel 5 maal te drukken geeft die een weerstandsmeting

+ knop: verhoogt het voltage met stapjes van 0.1V van 3V tot 6V; en ingedrukt houden gedurende 3 seconden geeft de nog aanwezige batterijspanning.

- knop: verlaagt het voltage met stapjes van 0.1V; en ingedrukt houden gedurende 3 seconden schakelt het apparaat aan of uit

+ en - knop samen ingedrukt houden gedurende 3 seconden, vergrendeld of ontgrendeld het ingestelde voltage zodat dit niet veranderd kan worden.

Zowel de start knop als het LCD-schermpje zijn blauw verlicht. Al bij al vrij intuitief, en alle functies die er ook op grotere mods zijn, zijn aanwezig behalve constant wattage. Maar aangezien de weerstand niet veranderd komt dit op hetzelfde neer, alleen een andere manier van voorstellen.

Batterij erin; Stardust V3 erop en eventjes uittesten op 3.7V; dit geeft dezelfde indruk als mijn constant voltage batterijen van 3.7V. Nagemeten geeft 3.7V op het schermpje ook 3.71V aan de uitgang en batterij volgeladen aan 4.19V toont ook netjes 4.2V op deze Robust. Enkel de weerstandsmeting verschilt wat met mijn multimeter; mijn sweetspot bij 3.7V ligt bij ±2.6Ω op mijn multimeter gemeten; maar de verschillende weerstandswaarden worden 0.1 – 0.2Ω lager aangegeven op de Robust dan op mijn multimeter. Nu dit zal wel aan mijn multimeter liggen; die meet steeds 0.1 – 0.2Ω hoger dan door de fabrikant aangegeven. De robust geeft dus 2.4Ω zoals dit ook op de atomizer-kop vermeld staat.

De spanning wat verhogen tot 4.2V en ik proef direct een vage verbrande smaak; wat verlagen tot 3.9V nog steeds heel lichtjes verbrand; verlagen tot 3.5V dit proeft wat flauw en weinig damp. 3.7V dus bij 2.4Ω of omgerekend 5.7W. Eventjes een andere Stardust erop van 2.8Ω (of 3.0Ω volgens mijn multimeter). Zelfde ervaring 3.7V is te zacht; boven de 4.1V begint dit heel lichtjes verbrand te smaken. 4.0V of omgerekend 5.7W. Zelfde ervaring met een 1.8Ω; 3.2V is het beste met deze dus weerom 5.7W. Niets nieuws onder de zon; dit wist ik reeds zonder VV door verschillende weerstandswaarden te gebruiken. Ook met een eGo-C cone wist ik reeds dat mijn sweetspot 0.2Ω lager ofwel dus 1w hoger ligt op 3.7V dan bij de Stardust, en ook dit wordt bevestigd: de 2.2Ω dampt het beste voor mij op 3.7V of omgerekend 6.8W en de 1.8Ω op 3.5V of ook 6.8W.

Als je je ding reeds gevonden hebt dat voor jou werkt is VV eerder een gadget en overbodig; maar ik zie wel het voordeel om nieuwe clearos, cartos en liquids uit te testen. Werken met verschillende weerstandswaarden vergt mij een dagje of meer om die sweetspot te vinden; met deze kleine VV mod heb je dit op een half uurtje geklaard omdat je zeer snel en gemakkelijk op en neer kan schakelen en vergelijken. Het eerste uurtje heb ik wat met de instellingen gespeeld, maar nu zit ik reeds 2 uur te dampen met mjjn vertrouwde 2.4Ω Stardust op de klassieke 3.7V en heb geen enkele behoefte gevoeld om dit te veranderen. Het zal dus wel niet mijn dagelijkse damper worden, maar voor testdoeleinden uiterst handig. Wat wel mooi meegenomen is dat al die coils die ik heb aangeschaft om de juiste weerstandswaarde te vinden en in de prullendoos zijn beland, op dit dingetje wel perfect bruikbaar zijn. Op die manier heeft hij zichzelf reeds voor meer dan de helft terugbetaald.

Ik ben door deze ervaring (nog) niet gewonnen om dagelijks VV te dampen; maar ik vind dit wel een zeer behoorlijk apparaat. Het enige negatieve als ik echt zoek is dat als je het ding horizontaal dampt tussen duim en wijsvinger; en dit is met zijn klein formaat heel goed doenbaar, ik hem automatisch vastgrijp daar waar de + en – knopjes zitten; persoonlijk zou ik de fire-knop en de + en – knopjes van plaats verwisselen. Doch als je hem verticaal dampt, in de palm van je hand dus en met je duim dampt staat de fire-knop wel op de goede plaats. Een klein schoonheidsfoutje mijns inziens, maar dit komt misschien omdat het ding is gebouwd door de makers van de Lava-tube, en deze is te dik en te zwaar om nog nonchalant tussen duim en wijsvinger te houden. Hij heeft dan ook dezelfde electronica als grote broer, maar niet dezelfde prestaties. Bij zeer lage weerstand of zeer hoog voltage kan de kleine 14500 accu niet meer volgen. Het aantal Watt dat een accu kan leveren hangt af van zijn capaciteit; dus zelfs met high drain accu’s heeft een 14500 zijn beperkingen (ongeveer 9 W); doch dit uit zich enkel bij het extremere werk; bij de courante weerstandswaarden en bijbehorende voltages doet hij wat hij behoort te doen. Voor mij persoonlijk is dit geen probleem; 9W is voor mij veel te hoog en smaakt barslecht.

edit: bij 1.8Ω levert de Robust onder spanning maximaal ongeveer 4V; bij 2.8Ω is dit ongeveer 5V; en om de volle 6V te leveren zou je dus een coil van minimaal 4Ω nodig hebben (dit met een Efest IMR 14500; dit is uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte accu; volgens de reviews op de franse fora presteert de AW IMR 14500 beter dan de Efest; maar deze Rolls Royce is qua prijs dan ook het dubbele)

Nu ondertussen ben ik door mijn eerste accu heen; ik heb er bijna vier uur over gedaan; het dingetje behoudt zijn spanning tot de laatste puf (ik gebruik dus wel high drain batterijen; dit is een must) en schakelt zichzelf uit als de accuspanning onder de 3.35V daalt.

Mijn besluit is dat voor de ervaren damper die zijn sweetspot reeds gevonden heeft en die goed kent dit eerder een gadget is, weliswaar een erg leuke en handige gadget om nieuwe dingetjes uit te testen; de VV-adepten aan de andere kant zullen tegen de beperkingen van de kleine 14500 accu aanlopen en eerder een mod kiezen met een grotere batterij; maar het kan een mooie VV aanvulling zijn voor wat meer discretie onderweg; voor de beginnende damper is dit een ideaal instrument om in de vele variabelen sneller en gemakkelijker wegwijs te geraken om hun ding te vinden, met een pak minder frustraties door minder miskopen. De L-rider Robust met een koppel high drain 14500’s: voor de prijs van twee Twist’s heb je ongeveer hetzelfde kleine formaat, hetzelfde bereik in voltage en weerstand maar met de volledige functionaliteit van de grotere broertjes, en je kan je autonomie gemakkelijk uitbreiden naar wens met een paar extra 14500’s en dit kost maar een paar euro per stuk.

Ik zou dit dus zeker aanraden als eerste aankoop aan serieuze startende dampers; met dit apparaatje kan je snel een antwoord vinden op de vele vragen: constant of variabel voltage; welk voltage bij welke weerstand; hoeveel batterij-capaciteit,... dit is allemaal zeer persoonlijk en je moet dit uittesten om te vinden wat bij je past. En als je dit antwoord gevonden hebt kan je verdere aankopen van materiaal veel doelgerichter gaan doen en blijft deze Robust dan een zeer handige aanvulling voor testdoeleinden of wordt hij een VV’tje voor onderweg.

Link to comment
Share on other sites

mooie review  :bedankt

heb je niet toevallig een mini vivi liggen ?.................hoe zou die erop uitzien  :grins

groeten roger :cigar

Link to comment
Share on other sites

mooie review  :bedankt

heb je niet toevallig een mini vivi liggen ?.................hoe zou die erop uitzien  :grins

groeten roger :cigar

Geen Vivi in huis, maar heb wel ergens een foto of filmpje gezien met een vivi erop en dit sluit mooi aan en geeft een mooi geheel; juist een kleine spatie tussen de Robust en de Vivi voor de luchttoevoer, de Vivi heeft een net iets grotere diameter dan deze. Maar die nieuwe BCC van Joyetech lijkt wel speciaal gemaakt om op de Robust geschroefd te worden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

De bestelde clearos zijn niet geleverd geworden; in de plaats cartomizers met tank gekregen  :897 Reactie van Singapore; we vinden die beter dus hebben we jou bestelling maar ongevraagd veranderd. Shop dealcigs.com niet aan te raden dus.

Maar zoals beloofd een foto met een mini vivi kloon:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest hendrik77

hai,

nu heb ik de l-rider ook al een tijdje en ook ik ben er heel content mee. lekker klein en toch alle mogelijkheden bijdehand van mijn grotere vv mod.

ik heb een vraagje aan andere l-rider gebruikers.

Als ik de L-rider langere tijd achter elkaar damp hoor ik een oplopende toon is dit een ingebouwde veiligheid of is dit een defect aan mijn exemplaar?

ik vermoed dat het een temperatuur waarschuwing is, maar zekerweten doe ik dit niet.

hebben dit meer mensen bij hun l-rider?

echt een top apparaat voor onderweg zodat ik mijn vamo thuis kan laten.

post-1651-14229935548254_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

De mijne zingt niet. Is het de L-rider, de batterij zelf of de verdamper die fluit? Je kan dit uittesten door als hij begint te fluiten de batterij en/of de verdamper te vervangen en horen wat ie doet.

Link to comment
Share on other sites

Guest paulv

Als ik mag opmerken dat Duitsland inzake prijzen en verzendingskosten redelijk duur is.

Zeker de verzending die altijd minimum 10,00 euro bedraagt.

Het loont de moeite om vooraleer een aankoop te doen google te gebruiken en achter de benaming van het gezochte artikel zet je (spatie tussen laten)  : UK

Link to comment
Share on other sites

Weet ik, maar als ik de mijne gezocht heb, heb ik die in drie landen gevonden in Frankrijk met locale goedkope verzending was de duurste, dan Duitsland en UK die waren ongeveer gelijk. Die prijs op vapertrail begint de groothandelaarsprijs te benaderen; hun winstmarge is miniem. Maar ik vermoed dat dit bij vapertrail een einde stock product is (niet meer verkrijgbaar in de populairste kleuren zwart en metaal).

Wie twijfelt om een L-rider Robust aan te schaffen en een rode, groene of paarse wil; this is the place to be (zolang de voorraad strekt).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lvd , bevalt ie nog? Ik wil naast mn Twist er nog iets bij en dan het liefst iets waar ik dus ook weerstanden mee kan meten. Heb me suf zitten kijken naar youtube filmpjes, maar de VAMO, eVic en concerten vind ik gewoon te lomp. Deze vind ik qua afmeting wel mooi, maar vind het jammer als ik iets koop wat achteraf niet goed is.

Link to comment
Share on other sites

Guest hendrik77

Ik heb hem ook al een tijd en bevalt nog steeds prima accu gaat lang mee en lekker kompakt zul je geen spijt van krygen.

Ik heb ook een vamo maar die is te groot en te zwaar om mee te nemen.

Veel succes met je keuze

Link to comment
Share on other sites

Guest alie23

lvd, heb jij hem besteld bij vapertrails??..ik ben wel benieuwd naar ervaringen van die webshop bv hoe lang duurt de verzending enz..

alvast bedankt

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...