Jump to content

[Poll] Ben je een "Longenroker" of een "Wangenroker"


L33ntje

Ben je een "Wangenroker" (MTL) of een "Longenroker" (DL)   

138 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vandaag een hele hoop nieuwe dingen geleerd, en de meest verrassende was dat ik geen "Lungenraucher" maar een "Backenraucher" ben. Nooooooit geweten dat daar verschil in zit, en dat er kennelijk mensen zijn die hun rook rechtstreeks inhaleren alsof het frisse lucht is. Nog verrassender daar bovenop was de mededeling van de verkoper, dat verreweg de meeste apparaten tegenwoordig - ca 90 % - eigenlijk niet geschikt zijn voor "Backenraucher"  (dat ik maar rechtstreeks uit het Duits heb vertaald met "Wangenroker".  Op het forum kwam ik zojuist de termen DL (direct lung) en MTL (mouth to lung) tegen. Ook geen fraai Nederlands ;-) 

 

En meteen vroeg ik me af : zijn de meeste mensen ook daadwerkelijk longenroker dan ? Of is dat een typisch soort gedrag dat eigenlijk meer bij dampen dan bij roken hoort ? 

 

Ik heb namelijk - en hoop dat ik daarmee niemand beledig - in anderhalf uur in die winkel ook een beetje de indruk gekregen dat het produceren van zo veel mogelijk rook in een zo groot mogelijk apparaat een soort "sport" / spelletje is onder een bepaald type jonge (niet meer piep, zeg 25-35) mannen. Wat natuurlijk een heel andere tak van sport is dan dampen om roken te vervangen (volledig of deels), en een heel eigen soort dampen lijkt te zijn. Dat onderscheid is me vroeger , zg maar in "mijn"  tijd nooit op te vallen, en lijkt gelijk op te gaan met de ontwikkeling van die soms nauwelijks meer draagbare mistmachines. 

 

Ik ben dus wel heel benieuwd hoeveel dampers rechtstreeks over de longen dampen, en of ze dat ook al deden toen ze nog rookten. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik ben nét gestopt met roken en begonnen met dampen voordat de DL tanks een beetje in de mode kwamen.

 

Hoewel ik wel eens een sub-Ohm tank heb geprobeerd ben ik altijd op laag vermogen blijven dampen om mijn liquid consumptie (en batterijwissels) een beetje binnen de perken te blijven houden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bij mij ligt het er aan wat ik damp eigenlijk ...
Tabaksmaakjes gaan MTL, zoete smaakje gaan direct over de longen (Hoe meer damp, hoe meer smaak ... ) DL dus.

Dus antwoord 'G' : Ik was een Wangenroker, en damp tabaksmaakjes MTL en zoete smaakjes DL

 

:e33:duim

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, L33ntje said:

Vandaag een hele hoop nieuwe dingen geleerd, en de meest verrassende was dat ik geen "Lungenraucher" maar een "Backenraucher" ben. Nooooooit geweten dat daar verschil in zit, en dat er kennelijk mensen zijn die hun rook rechtstreeks inhaleren alsof het frisse lucht is. Nog verrassender daar bovenop was de mededeling van de verkoper, dat verreweg de meeste apparaten tegenwoordig - ca 90 % - eigenlijk niet geschikt zijn voor "Backenraucher"  (dat ik maar rechtstreeks uit het Duits heb vertaald met "Wangenroker".  Op het forum kwam ik zojuist de termen DL (direct lung) en MTL (mouth to lung) tegen. Ook geen fraai Nederlands ;-) 

 

En meteen vroeg ik me af : zijn de meeste mensen ook daadwerkelijk longenroker dan ? Of is dat een typisch soort gedrag dat eigenlijk meer bij dampen dan bij roken hoort ? 

 

Ik heb namelijk - en hoop dat ik daarmee niemand beledig - in anderhalf uur in die winkel ook een beetje de indruk gekregen dat het produceren van zo veel mogelijk rook in een zo groot mogelijk apparaat een soort "sport" / spelletje is onder een bepaald type jonge (niet meer piep, zeg 25-35) mannen. Wat natuurlijk een heel andere tak van sport is dan dampen om roken te vervangen (volledig of deels), en een heel eigen soort dampen lijkt te zijn. Dat onderscheid is me vroeger , zg maar in "mijn"  tijd nooit op te vallen, en lijkt gelijk op te gaan met de ontwikkeling van die soms nauwelijks meer draagbare mistmachines. 

 

Ik ben dus wel heel benieuwd hoeveel dampers rechtstreeks over de longen dampen, en of ze dat ook al deden toen ze nog rookten. 

 

vlak sommige dames en smurfen niet uit hè!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, BusdriverTheo said:

vlak sommige dames en smurfen niet uit hè!!

Die heb ik daar dus in dat anderhalf uur niet gezien. Uitsluitend mannen in de genoemde groep. Uiteraard was dat een momentopname ;-) 

11 minutes ago, balling said:

Help!!!!! M'n wangen roken.

Over mooie Nederlandsche woorden gesproken.

 

't zou dan toch echt wangendamper moeten zijn, klinkt ook beter.

Voor dampen natuurlijk wel, maar het ging hier in eerste instantie om hoe ik rookte. Of rook mag ik nog wel gewoon zeggen ;-) 

Link to comment
Share on other sites

Hier is al eerder een poll over geweest. Onderstaande is de link ernaartoe

 

Ennuh.....ik kan niet voten, want mijn optie staat er niet bij. Met roken mtl en met dampen nu, doe ik allebei

Edited by Madman
Link to comment
Share on other sites

Er zijn genoeg damen die dampfen hoor. Maar ik heb wel gemerkt dat ze dat niet zo snel openlijk doen. 

Daar ga jij vast verandering in brengen!

 

Je poll kan ik niet beantwoorden.

Ik rookte en inhaleerde

Ik dampte en deed dat altijd met wangen.

Maar nu ben ik wat gemoderniseerd en doe ik beide met mn Melo tankje,

Sub ohmen doe ik niet maar wie weet verandert dat ook nog wel.

Link to comment
Share on other sites

En...wat is daar het effect van ? Sorry, maar ik leer graag bij.

 

Ik heb nu een 0,7 en een 1,4 Ohm "coil" (de eerste zit er in) en zie daarop staan dat ze resp 18-23 en 10-14 W van de batterij "vragen", maar ik kan nog niet beredeneren wat daar het effect van is. Meer rook ? Minder ? Meer of minder gier (bestaat die term nog ?) / Lungenflash ? 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, L33ntje said:

En...wat is daar het effect van ? Sorry, maar ik leer graag bij.

 

Ik heb nu een 0,7 en een 1,4 Ohm "coil" (de eerste zit er in) en zie daarop staan dat ze resp 18-23 en 10-14 W van de batterij "vragen", maar ik kan nog niet beredeneren wat daar het effect van is. Meer rook ? Minder ? Meer of minder gier (bestaat die term nog ?) / Lungenflash ? 


Ik quote @Chasepoes hier even uit een topic uit 2014 :

 

De enige reden om te sub-ohmen is om meer vermogen door een coil te kunnen sturen, als je gebruik maakt van een mechanische (ongereguleerde)mod. Door meer vermogen erdoor te sturen kun je coils warmer stoken en dat produceert warmere damp en een andere smaak. Doordat de coil meer vermogen krijgt toebedeeld kun je er veel meer lucht langs halen, zonder dat de coil serieus afkoelt, waardoor je long-hits makkelijker kunt nemen en ook meer damp kunt genereren.

 

Als je een gereguleerde mod gebruikt is sub-ohmen niet meer nodig. Je kunt dan rustig een grote coil draaien met een hogere weerstand en er gewoon meer vermogen doorsturen (vooropgesteld dat de gereguleerde mod dat kan leveren) om hetzelfde effect te krijgen.

 

Maar als de dampsmaak en hoeveelhied je bevalt, moet je inderdaad niets gaan aanpassen.

:duim

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mijn optie staat er niet bij.. Zoals @Madman al zegt. Damp ik ook zowel DL als MTL. Hangt een beetje van de zin af. Maar voornamelijk MTL. Dit vind ikzelf wat relaxter.

De nieuwe termen voor MTL en DL vind ik wel mooi trouwens. Long dampen en wangdampen, Wordt dan LD en WD. Een mooie aanvuling voor in de dampwiki lijkt mij :)

 

Groeten, Droog

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, L33ntje said:

Eeeh...ik ga hier eerst maar eens een uurtje op studeren met een flinke bak koffie om te proberen er chocola van te maken :lol: 

 


Mag ik je dan graag wijzen op de "Dampwiki" ? Hier haal je bijna, zodaniet alle informatie vandaan die je maar over dampen wil weten :duim

SNEL LINKJE

Succes, en lees .. ehhh smakelijk! :e33

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

van de mech mods ? hier heb je wel wat kennis van zaken voor nodig inderdaad. Met name de wet van ohm is belangrijk om te beheersen.

Zolang je gereguleerd blijft dampen (lees, een mod gebruikt met een display waarop je wattage kunt instellen) hoef je je niet zoveel zorgen te maken over weerstanden. Zeker niet als je voor gedraaide fabrieks coils gebruikt. 

Wat wel handig is om te weten is welke materiaal soorten er worden gebruikt voor het dampen, en wat de verschillen hierin zijn. Zo zijn er draad soorten die je niet in wattage kunt dampen. Zoals @Mtb Zuidwijk al aan geeft kun je dat allemaal vinden in de dampwiki.

 

Groeten, Droog

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Steamboy said:

....en wat dacht je van "eisenbahnknotenpunkthinundherschiebemeister", het oud Duitse woord voor wisselwachter bij het spoor. :lol

Helaas, dat woord geeft - terecht - nul hits op Google, want leuk bedacht maar geen Duits ;-) 

 

Als de langste Duitse woorden gelden onofficieel nog steeds Grund­stücks­ver­kehrs­ge­neh­mi­gungs­zu­stän­dig­keits­über­tra­gungs­ver­ord­nung en Rind­fleisch­eti­ket­tie­rungs­über­wa­chungs­auf­ga­ben­über­tra­gungs­ge­setz , hoewel beide regelgevingen inmiddels niet meer bestaan. Het zijn echter rijgwoorden in de traditie van de Hottentottententententoonstelling, waar we in het Nederlands ook wat van kunnen. 

Het langste woord in Duden (zeg maar de Duitse Van Dale), dat dus echt een veelgebruikt begrip is dat niet door een korter woord te vervangen is en in het dagelijkse taalgebruik gewoon voorkomt, is Kraft­fahr­zeug-Haft­pflicht­ver­siche­rung. Met een streepje voor de leesbaarheid, net zoals we dat in het Nederlands doen met lange woorden. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, L33ntje said:

Vandaag een hele hoop nieuwe dingen geleerd, en de meest verrassende was dat ik geen "Lungenraucher" maar een "Backenraucher" ben. Nooooooit geweten dat daar verschil in zit, en dat er kennelijk mensen zijn die hun rook rechtstreeks inhaleren alsof het frisse lucht is. Nog verrassender daar bovenop was de mededeling van de verkoper, dat verreweg de meeste apparaten tegenwoordig - ca 90 % - eigenlijk niet geschikt zijn voor "Backenraucher"  (dat ik maar rechtstreeks uit het Duits heb vertaald met "Wangenroker".  Op het forum kwam ik zojuist de termen DL (direct lung) en MTL (mouth to lung) tegen. Ook geen fraai Nederlands ;-) 

 

En meteen vroeg ik me af : zijn de meeste mensen ook daadwerkelijk longenroker dan ? Of is dat een typisch soort gedrag dat eigenlijk meer bij dampen dan bij roken hoort ? 

 

Ik heb namelijk - en hoop dat ik daarmee niemand beledig - in anderhalf uur in die winkel ook een beetje de indruk gekregen dat het produceren van zo veel mogelijk rook in een zo groot mogelijk apparaat een soort "sport" / spelletje is onder een bepaald type jonge (niet meer piep, zeg 25-35) mannen. Wat natuurlijk een heel andere tak van sport is dan dampen om roken te vervangen (volledig of deels), en een heel eigen soort dampen lijkt te zijn. Dat onderscheid is me vroeger , zg maar in "mijn"  tijd nooit op te vallen, en lijkt gelijk op te gaan met de ontwikkeling van die soms nauwelijks meer draagbare mistmachines. 

 

Ik ben dus wel heel benieuwd hoeveel dampers rechtstreeks over de longen dampen, en of ze dat ook al deden toen ze nog rookten. 

 

Als je eenmaal gewend bent aan damp, is deze veel zachter dan echte rook. Zeker als je, zoals ik, van e-liquid houdt met een hoog VG gehalte. Om toch wat te ervaren zocht ik het in DL met wat meer wattjes dan gemiddeld en dat bevalt goed genoeg om de sigaret te laten staan. Omdat je de dan veel meer e-liquid verbruikt, gebruik je ook een lager gehalte nicotine.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL200628

Ik was altijd een MTL (wang :clap ) roker en dampte over het algemeen ook MTL maar soms is een heel licht fruit smaakje toch wel lekker direct. Tevens merk ik nu ik een KFV5 heb dat ik nu ook wissel tussen DL en MTL met mijn Tabaksmaakie.

Edited by Darksand
Link to comment
Share on other sites

Ik vind een restricted DL het fijnste, hoewel ik ook wel wat rda's/rta's heb die daar niet heel erg geschikt voor zijn (te veel airflow), maar wat variatie vind ik ook wel fijn. Alleen MTL doe ik niet meer aan sinds ik 1 maand gestopt was ofzo. Ik had eerst zo'n CE4/5 pen, toen een jiksu VOD gekocht en die had net genoeg airflow voor een erg restricted DL.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Zaerin

Kun je nog makkelijk MTL roken met moderne tankjes dan? Ik rook sinds ik m'n Wismex Reuleaux RX2/3 heb alleen nog maar DL. 'Vroeger' (zeg 5 of 6 jaar geleden) met die simpele pennetjes (justfog of ego of vergelijkbare instapmodelletjes van 20/30 euro) rookte ik MTL, maar met die tanks van tegenwoordig met grote, brede driptips en een airflow waar je u tegen zegt, "lukt" MTL niet meer, zegmaar.

 

Voor MTL heb je wat weerstand nodig. Ik kan de airflow op m'n tankjes natuurlijk bijna dichtdraaien zodat je dezelfde weerstand hebt als bij het trekken aan een filtersigaret, maar komt er dan niet veel te weinig lucht bij de coil om die te koelen? Ook wordt de rook dan veel te warm, en is de smaak naar mijn mening minder lekker.

 

Ben overigens gewoon tevreden met DL roken. Onlangs een Smok TFV8 baby aangeschaft, heb ook nog een Sense Herakles V2 en nog een Amor Mini die ik destijds bij m'n mod had gekregen. Bevalt goed! Al een half jaar van de peuken af...

 

 

Edited by Zaerin
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...