Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Dampen zal natuurlijk nooit specifiek als mensenrecht worden opgenomen maar ze hebben wel een punt. Goedkopere medicijnen zijn ook onder het mensenrecht op gezondheid afgedwongen, dus onder datzelfde recht zou dampen in arme landen ook kunnen vallen. Natuurlijk goed dat die pro-tobacco conference op deze manier de media haalt want dat zet de lezers weer (op een positieve manier) tot nadenken. Blij met elk klein stapje maar we weten echter allemaal dat er nog een lange weg te gaan is.

Edited by Bobby
Posted

Ben het er in principe wel mee eens, maar ik denk wel: Dream on!
Als je kijkt hoe lastig het al is om het vapen hier in het westen geaccepteerd te krijgen. Laat staan in de armere landen. En dan nog subsidiëren.... echt weinig kans.

Posted (edited)
7 minutes ago, Starrie said:

Ben het er in principe wel mee eens, maar ik denk wel: Dream on!
Als je kijkt hoe lastig het al is om het vapen hier in het westen geaccepteerd te krijgen. Laat staan in de armere landen. En dan nog subsidiëren.... echt weinig kans.

Ik zie die idealistische wereldverbeteraars er toe in staat in hun vaak volstrekt onnavolgbare redeneringen via ontwikkelingshulp dampen in de 3e wereld te subsidiëren en het hier te verbieden. Het is niet voor niets de Guardian die deze twist maakt.

Edited by balling
  • Like 1
Posted
7 hours ago, Poohtjes said:

wat vinden we ervan? 

Die "arme" mensen hebben vaak een lap grond waarop ze  sinds mensenheugenis zelf tabaksplanten kweken.

Voor het roken hebben zij geen dure mod, noch batterijen, noch opladers, noch elektriciteit nodig. 

• Like 1
Posted
6 hours ago, Marianna said:

Die "arme" mensen hebben vaak een lap grond waarop ze  sinds mensenheugenis zelf tabaksplanten kweken.

Voor het roken hebben zij geen dure mod, noch batterijen, noch opladers, noch elektriciteit nodig. 

Wat een onzin, die arme mensen hebben meestal geen lap grond maar wonen in een ghetto waar ze een hutje van een paar vierkante meter hebben waar je je kont niet kan keren.

En áls ze op een lap grond staan is dat meestal de lap grond van de grootgrondbezitter waar ze voor een hongerloontje mogen werken.

Bovendien gaat het hier niet over roken maar over dampen.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

@Marcel loves E6  Die dampspullen zijn veel te duur voor die arme mensen.  En tabaksigaretten eveneens.

Daarom blijven velen hun eigen tabaksplanten kweken; die planten groeien namelijk heel snel en heel makkelijk, 

zelfs binnenshuis en op een balkon, terras, of op het dak. 

Daarmee heb ik zelf ervaring. Binnen 3 maanden waren ze al zo hoog en breed, dat ik ze naar het balkon ging verplaatsen.

Alle zaadjes en kennis daarover had ik van  Pieter  die ook filmpjes daarover op YouTube heeft geplaatst.

Posted

Een mensenrecht gaat me , verstokt ex-roker/damper als ik ben , veel te ver. Eerst maar eens de échte mensenrechten waarborgen, en voor je het gebruik van genotrsmiddelen in welke vorm dan ook als grondrecht kunt gaan zien, moet er wel een héle hoop andere dingen prima in orde zijn. In Nederland zijn ze dat ook, daarom kunnen wij zo heerlijk eindeloos en straffeloos klagen over de grootst mogelijke banaliteiten, maar in landen waar nauwelijks schoon drinkwater, voldoende gezond eten en medicijnen zijn, zijn mensen niet slechter af met hun eigen traditionele genotsmiddelen, en hebben ze denk ik weinig boodschap aan een elektrisch apparaat dat afhankelijk is van accu's, laadpunten, pharmaceutische vloeistoffen en smaakstoffen. "Stop roken, ga dampen ; dan leef je geen 40 maar misschien wel 41 jaar...."/. Dampen is leuk voor dat stukje van de wereld waar vrijwel iedereen oud genoeg wordt om kanker te ontwikkelen, niet voor landen waar mensen nog overlijden aan diarree en malaria.  "Heel Holland dampt " is een loffelijk streven, maar voor "Heel Afrika dampt" opteer ik voor "Heel Afrika eet, drinkt, krijgt onderwijs en basale gezondheidszorg". Dat is nog een laaaange weg te gaan. 

Maar ook hier vind ik "recht" een veel te zwaar woord. Ik heb tot op zekere hoogte het recht de kéuze te maken om bijvoorbeeld te roken, te drinken of te dampen. Maar het is niet per se een taak van de óverheid dat te faciliteren of te bekostigen. 

• Like 1
Posted (edited)
18 minutes ago, richard-V said:

Giel Beelen,ja ik moet ´m niet maar misschien kan ie dan wat doen. 

Heeft-ie al eens gedaan, was geen doorslaggevend succes. (Hij had precies het zelfde prutding waar ik ooit mee begonnen ben). Wellicht zou hij het inderdaad nog eens moeten proberen, al zie ik persoonlijk ook liever een ander boegbeeld. 

Edited by L33ntje
  • Like 1
Posted (edited)
4 minutes ago, L33ntje said:

Een mensenrecht gaat me , verstokt ex-roker/damper als ik ben , veel te ver. Eerst maar eens de échte mensenrechten waarborgen, en voor je het gebruik van genotrsmiddelen in welke vorm dan ook als grondrecht kunt gaan zien, moet er wel een héle hoop andere dingen prima in orde zijn. In Nederland zijn ze dat ook, daarom kunnen wij zo heerlijk eindeloos en straffeloos klagen over de grootst mogelijke banaliteiten, maar in landen waar nauwelijks schoon drinkwater, voldoende gezond eten en medicijnen zijn, zijn mensen niet slechter af met hun eigen traditionele genotsmiddelen, en hebben ze denk ik weinig boodschap aan een elektrisch apparaat dat afhankelijk is van accu's, laadpunten, pharmaceutische vloeistoffen en smaakstoffen. "Stop roken, ga dampen ; dan leef je geen 40 maar misschien wel 41 jaar...."/. Dampen is leuk voor dat stukje van de wereld waar vrijwel iedereen oud genoeg wordt om kanker te ontwikkelen, niet voor landen waar mensen nog overlijden aan diarree en malaria.  "Heel Holland dampt " is een loffelijk streven, maar voor "Heel Afrika dampt" opteer ik voor "Heel Afrika eet, drinkt, krijgt onderwijs en basale gezondheidszorg". Dat is nog een laaaange weg te gaan. 

Maar ook hier vind ik "recht" een veel te zwaar woord. Ik heb tot op zekere hoogte het recht de kéuze te maken om bijvoorbeeld te roken, te drinken of te dampen. Maar het is niet per se een taak van de óverheid dat te faciliteren of te bekostigen. 

Medicijnen worden hier anders ook al schaars.Erg veel elementaire medicijnen zijn al niet op voorraad(https://farmanco.knmp.nl/)

Edited by richard-V
Posted (edited)

@L33ntje Maar het is niet per se een taak van de óverheid dat te faciliteren of te bekostigen./ De vrees dat het verboden word was voor mij genoeg reden om voor jaren aan voorraad in te slaan.Dat had ik in een rustiger klimaat nooit gedaan.

Edited by richard-V
Posted
6 minutes ago, richard-V said:

@L33ntje Maar het is niet per se een taak van de óverheid dat te faciliteren of te bekostigen./ De vrees dat het verboden word was voor mij genoeg reden om voor jaren aan voorraad in te slaan.Dat had ik in een rustiger klimaat nooit gedaan.

Daar gaat het ook niet om ; of het verkrijgbaar MOET zijn. Ik zou het erg fijn vinden van wel, maar maak me ook niet extreem veel zorgen dat de verkrijgbaarheid ECHT in het beding komt. Dampen IS - in de vrije wereld - niet meer te stoppen. Hooguit kan het dúúrder worden (en dáárom heb ík gebunkerd). 

Het ging mij vooral om of het een mensenrecht is, een onvervreemdbaar recht dus dat te allen tijde gewaarborgd moet worden. Hoe graag ik ook damp, dat een mensenrecht noemen is een gotspe. Net zoals roken ook geen mensenrecht was. 

• Thanks 1
Posted

Een recht is een groot woord inderdaad maar in principe vind ik dat iedereen het recht heeft om te doen met zijn/haar lichaam wat hij/zij wil. De overheid hoeft het niet te faciliteren of te ondersteunen.. ze moeten zich er gewoon niet mee bemoeien. De overheid die er via de GGZ voor zorgt dat een heeeeeel groot deel van de bevolking verslaafd is aan de benzo's  waar heel veel mensen aan kapot gaan moet niet zeuren over vapen, wiet en dergelijke. 

Ik las net dat 40 procent van de bijna 2.000 jaarlijkse suïcides in een ggz-instelling ­worden gepleegd, en laat nou bijna iedereen die bij de GGZ loopt medicatie krijgen.. onderdrukkers ipv oplossingen. Bron: https://www.trouw.nl/opinie/personeel-in-de-ggz-word-zelf-eens-een-tijdje-patient~a078eaaa/ 

• Like 2
Posted
2 minutes ago, Eclecticon said:

Een recht is een groot woord inderdaad maar in principe vind ik dat iedereen het recht heeft om te doen met zijn/haar lichaam wat hij/zij wil. De overheid hoeft het niet te faciliteren of te ondersteunen.. ze moeten zich er gewoon niet mee bemoeien. De overheid die er via de GGZ voor zorgt dat een heeeeeel groot deel van de bevolking verslaafd is aan de benzo's  waar heel veel mensen aan kapot gaan moet niet zeuren over vapen, wiet en dergelijke. 

Ik las net dat 40 procent van de bijna 2.000 jaarlijkse suïcides in een ggz-instelling ­worden gepleegd, en laat nou bijna iedereen die bij de GGZ loopt medicatie krijgen.. onderdrukkers ipv oplossingen. Bron: https://www.trouw.nl/opinie/personeel-in-de-ggz-word-zelf-eens-een-tijdje-patient~a078eaaa/ 

Nu zijn al veel benzo´s niet meer te krijgen,librium,oxazepam en nog een paar.Uit de catogorie  SSRI´s zij er ook al een paar niet verkrijgbaar.Ik denk zat fims zoals Z-nation niet zo ver van de realiteit verwijderd zijn als je je indenkt dat plotseling bijna niks meer te krijgen is.Miljoenen mensen hier in Nederland slikken alleen al voor de hersenen medicijnen.Om over andere ziekten maar te zwijgen.Kijk bij farmanco en je schrikt je rot.

• Like 1
Posted

Tja, ik zie het denk ik een beetje groter dan jullie. Maar er is een behoorlijk verschil tussen een fundamenteel ménsenrecht, of de vrijheid mogen hebben te doen wat je wilt. Die vrijheid héb je. Je mag de meest idiote zaken tot je nemen of doen of uitproberen, ZOLANG je daar een andwer niet mee schaadt. (Daarmee is ons de vrijheid om te roken min of meer afgepakt, maar dat is dus enigszins te verdedigen). Met dampen schaadt je geen derden, maar daar is de politiek nog niet helemaal van overtuigd zolang er nog blatende debielen als Gotlieb rondlopen, die hun vrijheid van meningsuiting misbruiken (want feiten verkondigen is het niet). 

En natuurlijk ben ik er een groot voorstander van dat we die vrijheid en vele andere banale vrijheden gewoon behouden.

Maar een mensenrecht is voor mij best wel een groot dingetje. Iets toch wel banaals als een genotsmiddel, dat je NIET nodig hebt om te kunnen leven (net als roken trouwens) een mensenrecht noemen, dat gaat me echt te ver. Dan wordt het van die PVV-praat. Dat lijkt meer op bijvoorbeeld het bezitten van een auto of een huisdier  een mensenrecht noemen. Dat zijn in mijn optiek meer keuzes die je in vrijheid moet kunnen maken, maar met eigen middelen en binnen de daarvoor gestelde grenzen. Recht, okee.  Mensenrecht ; nee, een brug te ver. 

• Like 2
Posted
3 minutes ago, L33ntje said:

Tja, ik zie het denk ik een beetje groter dan jullie. Maar er is een behoorlijk verschil tussen een fundamenteel ménsenrecht, of de vrijheid mogen hebben te doen wat je wilt. Die vrijheid héb je. Je mag de meest idiote zaken tot je nemen of doen of uitproberen, ZOLANG je daar een andwer niet mee schaadt. (Daarmee is ons de vrijheid om te roken min of meer afgepakt, maar dat is dus enigszins te verdedigen). Met dampen schaadt je geen derden, maar daar is de politiek nog niet helemaal van overtuigd zolang er nog blatende debielen als Gotlieb rondlopen, die hun vrijheid van meningsuiting misbruiken (want feiten verkondigen is het niet). 

En natuurlijk ben ik er een groot voorstander van dat we die vrijheid en vele andere banale vrijheden gewoon behouden.

Maar een mensenrecht is voor mij best wel een groot dingetje. Iets toch wel banaals als een genotsmiddel, dat je NIET nodig hebt om te kunnen leven (net als roken trouwens) een mensenrecht noemen, dat gaat me echt te ver. Dan wordt het van die PVV-praat. Dat lijkt meer op bijvoorbeeld het bezitten van een auto of een huisdier  een mensenrecht noemen. Dat zijn in mijn optiek meer keuzes die je in vrijheid moet kunnen maken, maar met eigen middelen en binnen de daarvoor gestelde grenzen. Recht, okee.  Mensenrecht ; nee, een brug te ver. 

Ja.. als het een mensenrecht is lijkt het op iets waarbij de overheid wel moet faciliteren omdat je er recht op hebt.. Misschien is het beter om het zelfbeschikkingsrecht te noemen. http://www.woorden.org/woord/zelfbeschikking

• Like 1
Posted (edited)
5 minutes ago, L33ntje said:

Recht, okee.  Mensenrecht ; nee, een brug te ver. 

Snap ik niet... waarom zou een mens geen recht hebben op een huisdier of een tweedehands autootje,

zolang hij/zij dat zelf betaalt? 

Edited by Marianna
Posted
1 minute ago, Marianna said:

Snap ik niet... waarom zou een mens geen recht hebben op een huisdier of een tweedehands autootje,

Recht, mensenrecht.. het is ets is waarbij je iets kunt claimen.. een verkeerd woord denk ik. Zelfbeschikking is iets is waarbij je het zelf lekker uit moet zoeken en past misschien beter.

• Like 2
Posted (edited)

Je mag niet alles tot je nemen wat je wilt.Heroine bijvoorbeeld is al 100 verboden,waar het vroeger bedoelt was om van de Morfine af te kicken.Morfine was weer om van Laudanum af te kicken.Straks is Plavix niet meer te krijgen,dan ben ik benieuwd wat er gebeurt.

Edited by richard-V
Posted
4 minutes ago, Marianna said:

Dat hebben ze dus wel. Het gaat mij er om dat dat geen fundamentele ménsenrechten zijn. Zoals in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens. Daar hoort "dampen" maar ook "een huisdier hebben" of "een auto bezitten" niet bij. Dat zijn min of meer "luxe-rechten". 

Posted
1 minute ago, richard-V said:

Je mag niet ales tot je nemen wat je wilt.Heroine om maar wat is al 100 verboden,waar het vroeger bedoelt was om van de Morfine af te kicken.Morfine was weer om van Laudanum af te kicken.Straks is Plavix niet meer te krijgen,dan ben ik benieuwd wat er gebeurt.

Kratom idem.. dat heeft al duizenden junks van de troep af geholpen maar begint ook steeds meer omstreden te worden. 

Posted
1 minute ago, richard-V said:

Je mag niet ales tot je nemen wat je wilt.Heroine om maar wat is al 100 verboden,waar het vroeger bedoelt was om van de Morfine af te kicken.Morfine was weer om van Laudanum af te kicken.Straks is Plavix niet meer te krijgen,dan ben ik benieuwd wat er gebeurt.

Nee hoor, heroine gebruiken is niet verboden. Het is alleen verboden het te verkopen, te bezitten en het gebruik ervan te faciliteren. Maar degene die het daadwerkelijk naar binnen werkt. kan dáárvoor niet gestraft worden. Wat je in je lichaam spuit moet je nog altijd zelf weten. 't Is alleen door de wetgeving een beetje lastig om aan te komen, en een beetje duur, maar niet onmogelijk. In de praktijk ben je echter in het geval dat je daarbij betrapt woordt wel altijd de lul, want je moet het bezitten om het te kunnen gebruiken ? 

https://www.druglijn.be/drugs-abc/heroine/wetgeving

• Like 2
Posted (edited)
1 minute ago, L33ntje said:

Nee hoor, heroine gebruiken is niet verboden. Het is alleen verboden het te verkopen, te bezitten en het gebruik ervan te faciliteren. Maar degene die het daadwerkelijk naar binnen werkt. kan dáárvoor niet gestraft worden. Wat je in je lichaam spuit moet je nog altijd zelf weten. 't Is alleen door de wetgeving een beetje lastig om aan te komen, en een beetje duur, maar niet onmogelijk. In de praktijk ben je echter in het geval dat je daarbij betrapt woordt wel altijd de lul, want je moet het bezitten om het te kunnen gebruiken ? 

https://www.druglijn.be/drugs-abc/heroine/wetgeving

Als men geen dampspullen mag kopen is er voor de beginnende damper een probleem.

Edited by richard-V