Jump to content

justfog minifit rebuild


gido

Recommended Posts

hallo trouwe dampers.

 

ik heb ondertussen ook maar een pod gekocht. ik ben voor de justfog minifit gegaan.

nu zie ik dat je de coil ook kan rebuilden. alleen heb ik dit geprobeerd en krijg ik het niet voor elkaar.

iemand die hier ervaring mee heeft en misschien even een handje kan helpen?

 

groetjesss

Link to comment
Share on other sites

@gido

 

Wellicht dat dit Topic je kan helpen

 

- ik zal binnenkort, zelf ook een bijdrage leveren over hoe ik de Minifit zeer eenvoudig uit elkaar haal en voorzie van een nieuwe coil, cq wicks.

maar je kunt ook ff kijken bij de Review van de machtige kleine machine.... hier staan namelijk ook enige filmpjes bij over het recoilen en hoe je dat het beste doet

versta je de taal niet, bijv. italiaans... dan doe je net als ik.. plaatjes kijken....uiteindelijk zegt t filmpje meer dan 1000 woorden....

op pagina 1 en 3 vindt je de 2 filmpjes... 1e filmpje is italiaans - 2e filmpje is engels, persoonlijk vindt ik het 2e filmpje duidelijker kwa rebuilding.

 

En als je die filmpjes al gezien hebt en het lukt nog steeds niet... kun je dan uitleggen wat er niet lukt...

want je vraag is een tikkie summier.... dr staat niet echt bij wat er niet lukt.

 

Waar je bijvoorbeeld goed op moet letten bij het terug in elkaar zetten, dat je de schoorsteen recht in het mondstukje drukt...

het makkelijkste doe ik dat met een lamje erbij/eronder zodat ik kan zien of deze recht in het mondstuk kapje gedrukt word...

druk je die scheef, zal het in zekere passen.. maarrrr wordt t 1 grote lekboel, want de tank is dan niet afgesloten...

dat is het belangrijkste waar je op moet letten... bij het terug in elkaar drukken... geen hamer of tangen erbij gebruiken...

 

Edited by Camikease
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Camikease said:

kun je dan uitleggen wat er niet lukt...

want je vraag is een tikkie summier....

sorry! ik gebruik ss316L 28GA.

heb inderdaad ook filmpjes gekeken. en heb ergens opgevangen dat ze dit ook gebruiken.

alleen heb geen idee qua  hoeveel wikkelingen en welke diameter 

 

groetn

Link to comment
Share on other sites

Ah, dat is een stuk duidelijker @gido

Kijk hier eens: http://www.steam-engine.org/coil.html?mat=ss316l&r=1&awg=28&id=2.5

 

Met deze draad heb je voor 1 Ohm en een inner diameter van 2,5 10 wikkelingen nodig. Dat lijkt me wat veel voor een minifit. Je kan ook overstappen naar Kanthal, dat heeft een hogere weerstand. Dunner dan 28 awg lijkt me niet echt wenselijk, dat wordt wel erg dun. Of een diameter van 3 past durf ik niet te zeggen. @Camikease heeft vast wel tips qua draad, wikkelingen en diameter.

Link to comment
Share on other sites

ahaa eindelijk word die site nu 1 beetje duidelijk voor me dan moeten het 16 wraps worden?

1,6 ohm moet het worden. 16 wraps is wel een beetje fanatiek

Edited by Sub-Ωhm
❗https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/❗
Link to comment
Share on other sites

Om de minifit te leren coilen gebruik je best NR-R-NR draad en maak je je wraps binnen het R gedeelte (het zwarte middenstuk) dit is het gedeelte waar de hitte komt, het NR gedeelte warmt veel minder of niet op. De hoeveelheid wraps beslis je zelf, of je nu 5 wraps of 10 wraps maakt de weerstand blijft altijd ong gelijk zolang je maar binnen het zwarte gedeelte blijft. Vergeet verder het logische niet dat hoe meer metaal (wraps) rond je wick je meer smaak en damp krijgt maar ook het liquid verbruik uiterraard groter zal zijn, het extra verbuik was voor mij persoonlijk verwaarloosbaar. Het nadeel van de NR-R-NR draad zijn wel de laspunten, die zijn nl gevoelig voor breken, niet ruw behandelen dus.

De binnendiameter die ik gebruikte was 2mm, kdenk niet dat ik ooit 2.5mm gebruikt hebt in een minifit.

 

Mijn minifit rebuild periode is toch al van een tijdje geleden, lente verleden jaar, en heb uiterraard ook een korte tijd gewone draad geprobeerd zowel SS als Ni80 en met de 30ga en 32ga had ik zeer goed resultaat, met 28ga was het wisselvallig, mede mogelijks door de bedenkelijke chinese kwaliteit I don't know.

 

Wat ik nog niet zolang geleden ergens gelezen hebt is dat met gewone draad het plastiek die de 2 kontaktjes en het draad op zijn plaats houd kan smelten, of dit klopt weet ik niet, kheb er zelf niets van ondervonden en kwas toen al lang gestopt met de minifit te rebuilden en had er ook geen zin meer in om dat uit te testen.

Tijdens een werkweek gebruik ik ong 7 devices waavan er 4 a 5 meegaan naar het werk waaronder 2 minifits, die minifits gebruik ik ong 4 uren per werkdag en meestal met tabak liquid, 1 zo'n podje gaat bij mij toch wel 2 maanden mee en met een prijskaartje van minder dan 6 euro bij FT voor een doosje van 3 is het al die hasle met het rebuilden van die podjes niet waard.

 

Link to comment
Share on other sites

om zelf NR-R-NR draad te kunnen maken heb je een welder nodig...

en  helaas kan ik dergelijke machientjes nergens meer vinden op t internet of in de damp communities...

Je zou natuurlijk op diverse (Chinese) Site NR-R-NR draad kunnen kopen van een bepaalde waarde en die verwerken, maar die moeite neem ik me niet...

dus doe ik het met gewone de hele draad (het plastic rondom de gaatjes wordt daarbij niet gesmolten).... ofwel Kanthal ofwel Ni80.

 

SS316L is ideaal voor een RDA, RTA, RDTA,etc ... voor een Minifit gaat dat veel te hard en te heet worden... je smelt dan het plastic van je coilhouder...

daar waar je coil in laat rusten... en dan kun je ze hooguit 1-3x opnieuw opbouwen.

 

Als je een draad wilt dat vrij snel opwarmt en wat dichterbij de coefficent van Kanthal ligt, kun je bijv. 27, 28, 29, 30 of 32GA Ni80 pakken....

hoewel het op een hogere Ohm coil niet heel veel uit maakt welke smaak draad je ervoor neemt... kan het natuurlijk wel een persoonlijke smaak voorkeur zijn.

Persoonlijk maakt het voor mij kwa smaak niet veel uit... ik pak datgeen wat ik voorradig heb liggen... en Kanthal heb ik voor de 1e 25 jaar voldoende liggen....

Ni80 in mindere mate...

 

Ik heb gisteren mijn Minifit Pod na 4,5 -5 maand gebruik en ik denk een 12x opnieuw Re-builden in het bakje onderdelen gegooid...

dit t was nog steeds dezelfde Pod die met de Minifit geleverd werd... en toen een nieuwe Pod aangebroken...die ik afgelopen woensdag voor het eerst gekocht heb

sinds de aankoop van deze Minifit.

 

de laatse coil in mijn 1e Pod is een 6 Wraps op 2,5 mm ID - 27GA Kathal draad - perfecte smaak profiel voor mij met mn standaard Freebase Tabak smaak erin.

 

op de 1e foto zie je de plastic Coil houder met de siliconen tanksluiter er nog onder... de 2e foto ook maarvanuit een andere hoek... 

op beide foto's zie je goed het aantal wikkelingen die ik gemaakt had in deze MiniFit Pod en hoe goed de coil er nog uit ziet na een tankje of 6-9

mijn wicks worden in deze Minifit pas echt donkerbruin, na een tankje of 30-40 (x 2ml) tel ze eigenlijk niet is dus een inschatting..

vervang ze 1x per ongeveer 2 weken ofzo iets...

 

IMG_20190208_213802s.jpg.2f553c0007cdfa086f507059cb5954f8.jpg  IMG_20190208_213959s.jpg.4e6fac99262ba78488c832920c3de268.jpg

 

 

na 4,5 a 5 maand gebruik, was er een stukje afgebroken van de schoorsteen, die ik in 1e instantie dicht drukte met een stukje katoen,

maar die ik beter had kunnen insealen met stukje krimpfolie, zat ik me later te bedenken.... maar ach t zat al in elkaar en het heeft 6-9 tankjes gewerkt als zodaning,

dus dat zou ik dan voor een volgende coilbeurt doen... maarja... ik was in Amersfoort en een dampshop die ik nog niet eerder bezocht had lag vrijwel op de weg naar huis,

dus ook maar gelijk een doosje nieuwe Pods gekocht, naast de Lost Vape Orion Quest.... dus de reden om dr nogmaals te recoilen was en aan te passen was er ff niet meer,

dat wil niet zeggen dat ik ze wegdoe... want ik wil gewoon weten of de schoorsteen te repareren is en opnieuw te gebruiken zonder een bijsmaakt erbij te krijgen....

 

op de 3e foto de defecte damp-schoorsteen op de 4e foto alle onderdelen van deze Pod en de oplossing zoals ik in 1e instantie gemaakt had..

 

IMG_20190208_214132s.jpg.96713ba1b3e909baa13d7305fbd205df.jpg   IMG_20190208_213527s.jpg.51c6e15002b0b107087a270696a1bbf8.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

@Camikeaseahaa. ik ben zelf gestopt met vapen en weer begonnen met roken.... dat was goedkoper als vapen voormij? nu wilk toch voor de gezondheid weer is vapen en heb 6 nieuwe pods besteld omdat rebuilden niet wou lukken... ben benieuwt of het een beetje bevalt nu nog opzoek naar een nieuwe mod?

Edited by gido
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...