Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste dampers, 

Ik heb zojuist een bestelling geplaatst bij een webwinkel, nu krijg ik een bevestigingsmail waarbij de webwinkel aangeeft dat ze een foto van je ID kaart nodig hebben(bij nieuwe klanten) om je leeftijd te bevestigen. 

Nu heb ik al aardig wat besteld bij verschillende webshops maar dit heb ik nog niet meegemaakt.

Iemand hier op het forum die hier meer van weet of ervaring mee heeft? Klinkt een beetje dubieus ondanks dat ze aangeven dat je je BSN mag afdekken. 

Posted

Het is heel makkelijk om je geboortedatum aan te passen op je ID via een foto, dus of het zin heeft weet ik niet. Maar ze proberen in ieder geval wel om niet aan minderjarigen te verkopen. ?

Posted

In Duitsland is dit al een hele tijd heel normaal.

Eigenlijk zijn al die 18+ winkels hier gekoppeld aan een database van de overheid, waarbij je alleen je paspoortnummer hoeft in te geven.

Met een niet-Duits paspoort werkt dat helaas niet, en allochtonen zoals ik, kunnen dan een kopie van hun paspoort/ID-kaart mailen om alsnog door de leeftijdskeuring te komen. Daarnaast controleert bij alle bestellingen van dergelijke websites de postbode aan de deur ook nog het ID van de ontvanger / postaannemer om zeker te zijn dat die 18+ is. (Hoeft niet per se de persoon te zijn die besteld heeft ; mijn dochter mag bijvoorbeeld ook mijn pakjes aannemen. )

Het is een buitengewoon omslachtig, lastig en bepaald niet fraudebestendig systeem, maar je doet wat je doen moet om te proberen "binnen de lijntjes te kleuren" als webshop, om geen gedonder te krijgen met dat achterlijk willekeurige "Jugendschutzgesetz". (Dat is namelijk, ook in Nederland, de enige vlag waarmee ze volkomen overtrokken en willekeurige hindernissen kunnen opwerpen, want niemand is tégen "kinderbescherming". 

Posted (edited)

Bedankt voor de reacties! Zo raar is het dus niet?

8 hours ago, Duplolas said:

De Nederlandse overheid heeft hiervoor een app, waarmee je super makkelijk een kopie kunt maken voor elk afzonderlijk doel en bepaalde data kunt wissen. kijk voor meer info op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs

Zo, hopelijk zijn al uw vragen nu beantwoord!

Deze kende ik nog niet, super handig ?

@Tamara

Zal ik doen ?

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )
Posted

Ik heb onlangs in Duitsland besteld en betaald met paypal, voor een paypal account moet je minimaal 18 jaar zijn en is een aparte ID niet meer nodig. Heb dit ook al een keer in een onlinewinkel in NL gehad.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

heb het een paar jaar terug gehad met een amerikaanse producent, hier ging het om een gewonnen prijs dus geen controlle via de gebaande wegen