Pazmaster Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 (edited) Trump aan tafel met Romney, mensen uit de vaping industrie, medische "experts" en anti-vaping groeperingen. Edited November 23, 2019 by Sub-Ωhm Video en titel gewijzigd 1 3
Pazmaster Posted November 23, 2019 Author Posted November 23, 2019 (edited) Greg Conley is ook vd partij en komt weer lekker scherp uit de hoek. ? Zelfs Trump klinkt af en toe best verstandig ? Trump, Romney attend heated debate over youth vaping President Donald Trump on Friday heard opposing viewpoints in the debate over youth vaping but offered no insight into where he would ultimately come down on the issue after promising two months ago that he would ban most flavored e-cigarettes but later backtracking. He said the administration would announce its plan “very soon.” “We want to take care of our kids, got to take care of our kids,” Trump told reporters after listening to more than an hour of at times robust debate among representatives from the vaping industry, the nation’s major health associations, parent advocates and business groups. Meer Edited November 23, 2019 by Pazmaster
OvergeefDave Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 (edited) Ben nog aan het kijken. Trump lijkt idd niet dom, stelt pertinente vragen, heeft heel goed door dat bij verbieden een zwarte markt gaat ontstaan. Uit de contra's komt er enkel 'The kids'. Ze zijn zichzelf in de hoek aan het drukken zodat er gewoon een 21 jaar restrictie gaat komen met sterke controle. Trump lijkt ook overtuigd te zijn dat dat dampen minder ongezond is dan dampen. Stelt daar ook af en toe een vraag over. Ook duidelijk dat over vaping lung disease enkel nog wordt geroken in combinatie met e-acetaat. Juul is in die discutie een vuil spel aan het spelen. Trump tegen de vertegenwoordiger van Juul: 'What is your game', met een lachje erachter. Edited November 23, 2019 by OvergeefDave 1
Guest UGL200628 Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 De video breekt zo ineens af, is hier ook nog een deel twee van?
Pazmaster Posted November 23, 2019 Author Posted November 23, 2019 (edited) Thx @Sub-Ωhm, kan ik het laatste stukje nog ff zien. Wat opvalt is dat Juul, die nota bene de grootste veroorzaker van het tienerprobleem is, nu het braafste jongetje vd klas speelt en de rest van de vaping industrie voor de bus gooit. Vieze spelletjes... bah! Edited November 23, 2019 by Pazmaster 2
L33ntje Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 Ik hjeb me gedurende deze uitzending vooral extreem boos zitten maken (sorry, dat is mijn aangeboren rechtvaardigheidsgevoel) over de man van Juull. De hond van Juul eigenlijk. Die hysterische huismoeders, okee, die weten vaak echt niet beter, ze ztijn echt bezorgd, en persoonlijk vind ik ook niks mis met een beperking vanaf 21 (en liefst ook uitsluitend in speciaalzaken), maar dat zegt dan weer de handelaar in mij en niet de moder, want ik was dfolblij dat mijn dochter met haar achttiende ook ging dampen in plaats van her roken waar ze op haar zeventiende mee begonnen was. Tuurlijk ik erger me wel aan de extreme naiveteit van die mutsen, dat ze werkelijk geloven dat als esigaretten net zo vies smaken als sigaretten en alcohol, hun kinderen er nooit aan zullen beginnen. Niemand, behalve de man van de vape-bond, kwam op het idee te opperen dat het wellicht de 50/60mg nicotine is die je jongeren over de streep trekt en dat DAAR grote vraagtekens bij moeten worden gezet. Wellicht komt dat in de toekomst nog. Nu was het in elk geval aan dovemansoren. Maar, oh, die vieze schijnheilige hond van Juul. Ik heb volgens mij ruim een jaar geleden al een keer ergens geschreven dat ik niks goeds verwacht van nicsalt omdat nicotine in die vorm in potentie verslavend kan zijn, en ja, dat is gebleken. Bij een veel kleiner groepje dan nu gesuggereerd wordt, maar het is ook nog maar net begonnen. En ja, DAAR kan zelfs ik niet meer ontkennen dat de tabaksindustrie in de an sich onschuldige esigaret een middel heeft gevonden om nieuwe generaties jongeren aan zich te binden. Compleet met schijnheilige wie-maakt-me-wat glimlach. Wetende dat een smaakverbod, waar ze zelf al heel strategisch op vooruit gelopen zijn, (suggererend dat de kinderen ze aan het hart gaan, maar de marktstrategie ligt er in dikke lagen bovenop) betekent dat ze bijna de hele markt naar ztich toe gaan trekken omdat ze het concurrenten onmogelijk gaan maken. En dat jongeren de Juul echt wel blijven kopen, als smaakt hij naar natte hond en vogelpoep, als er maar 50 mg nicotine in zit. Die slag is gewonnen, die buit is binnen. En voor men doorheeft wat hier gebeurt, zijn we vier generaties niet-dalende rookcijfers verder. Als al ooit het licht aangaat bij mensen die het eigenlijk nauwelijks interesseert. Volgens mij is de oplossing van dit probleem heel simpel, en ik zal het het witte huis maar weer een keer schrijven morgen als ik tijd heb : - maximum voor nicotine van 20 mg/ml. (De enkele straffe roker die dat te weinig is, kan aanvullen met pleisters. Ik heb ook één klant die dat doet, werkt prima. Het 'vapen' in de Amerikaanse Highschoolbetekenis (high worden van dampen) is dan verleden tijd, want van 20mg ga je niet zo stuiteren.) - verkoop uitsluitend in speciaalzaken/ winkels waar enige expertise voor handen is (dus niet in supermarkten, tankstations, kiosken en andere plaatsen die voor kinderen toegankelijk zijn en waar het toezicht en de controle nihil is, waar ter plekke voorlichting kan worden gegeven over de apparaten en vloeistoffen, en de klant niet aan de goden is overgeleverd. - Geen (openbare) reclame anders dan voorlichting over de werking en effecten van dampen versus roken, zonder merk- en productreclame, altijd met mensen die duidelijk de 25 zijn gepasseerd, liefst de 40. Een smaakverbod, waar het hier natuurlijk eigenlijk over ging, is nutteloos en maakt alleen maar de markt kapot, waarna Juul (en wellicht nog 1 op 2 tabaksreuzen) vrij spel hebben met hun waardeloze dure gesloten pod-systemen. Bovendien geeft het heel veel ruimte aan de zwarte markt, die niet op zijn stoel gaat blijven zitten. 1
Sub-Ωhm Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 57 minutes ago, Pazmaster said: Thx @Sub-Ωhm, kan ik het laatste stukje nog ff zien. Heb jouw video vervangen door die van The White House channel, direct de titel verduidelijkt. ?? 1
Marianna Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 1 hour ago, L33ntje said: - verkoop uitsluitend in speciaalzaken/ winkels waar enige expertise voor handen is (dus niet in supermarkten, tankstations, kiosken en andere plaatsen die voor kinderen toegankelijk zijn en waar het toezicht en de controle nihil is, waar ter plekke voorlichting kan worden gegeven over de apparaten en vloeistoffen, en de klant niet aan de goden is overgeleverd. Dan bestellen ze gewoon online of ze laten de dampspullen kopen door een oudere broer, zus, vader of moeder. Dit doen de jongeren reeds sinds meer dan 10 jaren, en de jongens vooral omdat ze met een dampding kunnen "cloud chasen". Menige ouder is dolblij als hun rokende puber overschakelt naar dampen. Op ECF schreef een blije dampende moeder dit reeds vele jaren geleden.
L33ntje Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 (edited) Natuurlijk, dat kan en dat zullen ze blijven doen. Een terecht, want ook jongeren is dampen beter dan roken. Zo komen ze nu ook aan alcohol en sigaretten. En als het verboden wordt, vinden ze ook de zwarte markt om de hoek. Maar daar betekent niet dat regulering niet in elk geval een beetje helpt een zorgt voor kwaliteitsbewaking. In Europa is de 50mg Juul niet makkelijk te krijgen, en groepen schoolkinderen die dagelijks high worden van het hoge gehalte nicotine zijn hier een niet-bestand fenomeen. Ook de groep die vanwege de smaak is gaan juulen, merkte hoe lekker high je er van wordt en daardoor nu best wel heftig hangen aan die nicotine, komen hier gewoon niet voor. De spaarzame dampende jongere doet dat meer maximaal drie mg nicotine. Daar kom je 's nachts je bed niet voor uit. Je kunt kankeren op de tpd wat je wilt, en deels terecht, maar die heeft hier wel dergelijke taferelen voorkomen. Edited November 23, 2019 by L33ntje 1
PetraO Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 Huh? High van die 50mg in zo’n rottig Juultje? Ik kan me dat niet voorstellen. Heb ik zelf eerder van 20mg nicsalt in een deugdelijk podsysteem.
Dennis1992 Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 Ik denk dat @L33ntje niet echt nic-sic bedoeld. Ik denk dat ze bedoeld het zwevende gevoel als je voor de eerste keer rookt of lang niet gerookt hebt. Al betwijfel ik of dat enkel en alleen de nic veroorzaakt. Waarschijnlijk ook de koolmonoxide, zelfde effect als met wurgseks zegmaar. Daarnaast spelen de andere additieven ook ongetwijfeld een rol.
Sub-Ωhm Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 46 minutes ago, Dennis1992 said: Ik denk dat @L33ntje niet echt nic-sic bedoeld. Ik zie Leentje dat ook zo gauw nergens zeggen, Leentje zegt high, nic sick wordt je van een te grote hoeveelheid gewone nicotine in je bloed. Van de hoge concentraties nic salt krijg je een high gevoel in de US ook wel een buzz genoemd. Nic sick is totaal anders, wanneer je bv 18mg/ml in je sub ohm RDA dampt krijg je teveel nicotine in je bloed daaroor wordt je ziek, de verschijnselen zijn hoofdpijn, buikpijn, kramp in de longen en een misselijkheids gevoel. De buzz verdwijnt heel snel weer waarna je deze snel weer opnieuw wilt opwekken. Nic sick duurt een kwartier tot een half uur waarna je dit gevoel nooit meer wilt hebben. 2
Dennis1992 Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 @Sub-Ωhm heb wel soms 10 mg (of 12) nicsalt in een pod gehad (nu niet meer) maar ik werd er niet high van, zelfs niet als ik aardig doordampte. Maar 50 of 60 mg nicsalt is natuurlijk andere koek.
balling Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 1 hour ago, Dennis1992 said: wurgseks Wie had het daar al een paar jaar geleden over? Blijft wel een mooie vergelijking. Moesten die jongeren vaker doen. 1
Dennis1992 Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 @balling Jij ? dat weet ik nog. Omdat ik toen ook al eens tegen mensen zei dat nicotine niet het enige is. Ook andere additieven, en dus koolmonoxide. En later las ik dus over die MAO's 1
Sub-Ωhm Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 @Dennis1992, dat is waarom die 20 mg/ml grens onder de TPD wetgeving dus werkt, niet leuk voor de DIY'er maar we hebben hier i.i.g. geen groot jeugd probleem m.b.t. dampen zoals in de US Ik denk dat de leeftijdsgrens verhogen naar 21, de max concentratie nicotine op 20 mg/ml en alleen verkoop in dedicated vapeshops een oplossing kan zijn voor de US. Wederom niet leuk voor de volwassen dampers, zeker niet ultiem voor de overstappende rokers die hun eerste dampproduct niet meer bij de convenient stores of tankstations kunnen aanschaffen maar wel goed voor de huidige situatie waarin de US nu zit. Het voordeel van die regelgeving, een soort US versie van de TPD, zou zijn dat volwassenen nog gewoon hun dampertjes en liquids met lekkere smaakjes in de vapeshop kunnen kopen. Had nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar die TPD is zo gek nog niet en beschermd ons dampers voorlopig tegen erger... Wetgeving of verbod een eenvoudige keuze. 2
Dennis1992 Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 (edited) @Sub-Ωhm Hebben ze in de VS totaal geen regulering? Dan bedoel ik niet de nicotine, maar andere zaken. Leeftijd naar 21 kan, maar dan heb je kans dat mensen die wel willen dampen eigenlijk toch maar gaan roken. Nicotine ben ik het wel mee eens. Ondanks dat nicotine misschien niet perse schadelijk is, is het niet nodig om zulke grote hoeveelheden binnen te krijgen. Losse dampwinkels is sowieso nodig. Hoewel ik niet uitsluit dat er hier in NL ook her en der wel stiekeme verkoop is bij braderieën en dat soort dingen. Kun je nooit 100% verkopen. Sowieso is de VS natuurlijk wel een gevalletje apart. Ik heb het idee dat wij Europeanen doorgaans wat realistischer dingen overwegen. En daar moet alles maar kunnen, in de ogen van veel inwoners. Hoewel ik soms ook jongeren zie in NL, sommige die dampen. Als ik kijk hoe dom die bezig zijn. Laatst iemand gesproken die gewoon batterijen uit een powerbank had gehaald, en die in een mod ging stoppen.. En dat was een flinke DL setup. Niet echt handig. Ik ben er verder niet op ingegaan. Maar hij zei ook uit zich zelf. ''Ja ik ga geen 25 euro voor batterijen betalen". Dat soort mensen zijn dus wel de oorzaak dat dampen negatief in het nieuws komt. Edited November 23, 2019 by Dennis1992 1
Sub-Ωhm Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 @Dennis1992, ja ze hebben er de 18+ identificatie plicht, daar houden de meeste vapeshops zich aan, maar er zijn er duidelijk genoeg die daar maling aan hebben bij de niet vapeshops is dit nog veel erger. Een goede vapeshop daar zou er dus geen probleem mee hebben dat bij controle hoge boetes worden uitgedeeld, een goede vapeshop houd zich namelijk aan de wet. Voor de rest kun je daar gewoon grote hoeveelheden liquid, hoge concentraties nicotine en alles onder de zon kopen, er is volgens mij een paar jaar terug wel een wet aangenomen die fabrikanten en importeurs verplicht nieuwe artikelen te registreren, alles van voor die datum is "grandfathered in" maar wegens slechte controle op naleving houdt bijna niemand zich daaraan. 1
Sub-Ωhm Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 10 minutes ago, Dennis1992 said: Maar hij zei ook uit zich zelf. ''Ja ik ga geen 25 euro voor batterijen betalen". Dat soort mensen zijn dus wel de oorzaak dat dampen negatief in het nieuws komt In dat specifieke geval had ik er wel verder op ingegaan, ik had hem uitgelegd waarom het niet te doen, had hem een link naar bv NKON gegeven en had zijn batterijen ingenomen en hem in ruil daarvoor de juiste batterijen cadeau gedaan.
Dennis1992 Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 @Sub-Ωhm Ik heb hem verteld dat bij nkon het goedkoper is dan in een dampwinkel. Maar ik denk dat hij bedoelde 25 euro voor +- 3 batterijen. Ik moet er ook eerlijk bijzeggen dat het pas later tot mij doordrong dat van die powerbank batterijen. Opzich zou het misschien nog geen ramp zijn bij een lichte MTL setup (?) maar bij een DL setup is het gewoon dom. Maar ik vind ook dat mensen zich met dat soort dingen wel mogen inlezen zelf. Ik heb trouwens wel gezegd dat die batterijen geen speelgoed zijn o.i.d. Mensen onderschatten de kracht van lithium-ion batterijen. Ik neem daarom ook nooit 3th party accu's voor in bv telefoons. Die dingen zitten altijd in je broekzak, en met originele accu's is de kans veel kleiner dat er wat mis gaat.
Recommended Posts