Jump to content

Getrouwde batterijen vraagjes


Pazmaster

Recommended Posts

Ik heb een zestal paartjes getrouwde batterijen (Sony vtc6 en Samsung 30Q), maar bij 2 van die paartjes is de ene batterij sneller leeg dan de andere.

De paartjes komen uit dezelfde batch en worden altijd tegelijk opgeladen (ik gebruik een Efest Lush Q4 trouwens), hoe kan dat dan?

Ik heb ze gemerkt met stift (A&A, B&B, C&C, enz...) dus ze zijn ook niet door elkaar gehaald, toch geven mijn mods aan dat de ene batterij nog zo'n 25% vol is en de andere zo goed als leeg.

Moeten ze nu gescheiden worden? Kan het gevaarlijk zijn om ermee door te dampen? Schakelt de mod zichzelf uit zodra 1 batterij leeg is of gaat de mod alle vermogen van 1 batterij vragen met kans op overbelasting? Het zijn gereguleerde mods trouwens dus daar zitten toch goede beveiligingen in? Hoop vraagjes, maar ik ben helaas niet zo technisch. And better safe than sorry.

 

Edited by Pazmaster
Link to comment
Share on other sites

Als je ze al gemerkt hebt kijk dan eens of het ook gebeurd als batterijen op de andere plek in de mod zitten en of het maar bij 1 mod gebeurd. 

Heb je t bij alle mods en telkens dezelfde cell zou ik dat paartje gaan vervangen maar als het bij 1 mod is en telkens zelfde slot kun je de contacten van dat kleine midden pennetje bij batterij deurtje eens schoonmaken / checken omdat die voor de balans moet zorgen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De batterijen zitten nu al in de lader dus dat zal een volgende keer worden. Het is in verschillende mods, zowel in de Smoant Charon mini als in de Smok Species. En als ik de batterijen omdraai dan is dat ook aan de meters in de mod te zien, die geven het dan ook precies andersom aan. Dus ik denk niet dat het aan de mods ligt dan, maar aan de batterijen.

De vtc6 batterijen zijn gelijktijdig gekocht bij Nkon (zo'n 3 maanden geleden) en gelijk getrouwd, dus ik verwachtte dat ze voorlopig wel gelijk zouden blijven. Maar niet dus.

Hetzelfde geldt voor een paartje Samsung 30Q batterijen die ik een klein jaartje geleden heb gekocht, binnen de kortste keren liepen ze niet meer tegelijk leeg. Deze heb ik toen dan ook maar gescheiden en apart in mijn single battery mods gebruikt. Maar het is dus niet aan te raden deze samen te gebruiken? Kan dat gevaarlijk zijn in? Ook in gereguleerde mods?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb iets gelijkaardigs voor bij verschillende batterijen/mods. Ik doe dan ook al lang de moeite niet meer om batterijen te paren; zodra één van de batterijen onder 75% komt, gaan ze allebei de lader in.

De reden voor het ongelijk ontladen is mogelijk te zoeken bij de mod zelf. Als diens elektronica enkel op de ene batterij werkt, en de tweede batterij enkel in actie komt tijdens het vuren, kan je zoiets verwachten.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Samen kopen bij nkon geeft natuurlijk geen garantie op een identieke batch als herkomst, maar vaak gaat het prima en zijn de batterijen tenminste van min of meer dezelfde leeftijd. Hoe dan ook het verschil hier lijkt wel significant. De feedback van jouw lader is beperkt helaas, maar een verschil van grofweg 25% is wat veel.

 

Na het opladen geven ze (de eerste paar hijsen) wel beide 100% aan? Vanaf wanneer zie je het verschil ongeveer optreden?

Wat waarschijnlijk een beetje lastig te realiseren is, maar wel extra informatie zou kunnen geven, is wanneer je ze beide tot op hetzelfde niveau ontlaadt en vervolgens meet wat het verschil in laadtijd is.

 

16 hours ago, Pazmaster said:

Kan dat gevaarlijk zijn in?

In het kort: Ja. In de praktijk is het minder simplistisch. Waar je slechte batterij minder presteert, zal je goede batterij de klappen op moeten vangen. Dat zal minimaal extra slijtage veroorzaken voor de goede batterij, maar of het echt voor problemen gaat zorgen hangt af van hoe "die hard sub-ohmer" je bent. Met een beetje tootle puffen zal het allemaal ruim binnen de veiligheidsmarges van je batterij blijven en is er niet zo heel veel aan de hand.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Pazmaster, er spelen vele factoren een rol, wanneer de ene batterij sneller schijnt te ontladen dan de ander. Of is het misschien andersom, is de batterij die aangeeft nog niet leeg te zijn, de boosdoener en is de batterij die "leeg" is, misschien wel te diep ontladen, door de problemen van de andere batterij ?

Je geeft aan dat de batterijen gelijktijdig zijn aangeschaft bij Nkon. Dan is de kans groot dat het geen neppers zijn, ze even oud zijn en uit dezelfde batch komen. Je hebt ze meteen vanaf het begin gebruikt als setje. Wanneer je geen manier hebt om de interne weerstand van batterijen te kunnen meten, is dit een redelijk methode. Maar onthoudt, meten is weten. Verder geef je aan dat je de twee setjes in verschillende mods gebruikt worden, dat is een belangrijk factor. Je schrijft dat wanneer je de batterijen van positie wisselt, dat ook weergegeven wordt op het scherm. Maar onthoudt, dat dit niks zegt over hoe een mod met batterijen omgaat.

 

Kun je met jou lader ook de interne weerstand van een batterij meten ? Heb je met een multimetertje al eens het voltage van een "volle" batterij gemeten ? Worden batterijen op alle laad posities opgeladen tot hetzelfde voltage ? Of juist andersom, heb je al eens het voltage gemeten wanneer de mod aangeeft dat ze "leeg" zijn ? Geven jou mods ook aan dat de batterijen in onbalans zijn ? Is het telkens dezelfde batterij die als eerste leeg is ?

 

Mijn Tips :

 

*     Ik zou in ieder geval de setjes niet in stand houden. Is niet veilig !!

*     Mik die Efest Lush Q4 lader snel in de afvalcontainer en nog belangrijker, koop een Opus BT-C3100 V2 lader, krijg je tenminste betrouwbaar inzicht in het wel en     

       wee van je batterijen.

       https://www.nkon.nl/opus-bt-c3100-v2-2-intelligent-battery-charger-analyzer.html  Deze lader is echt de investering dubbel en dwars waard !!

 

Edited by Steamboy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Verschillen zijn er nu eenmaal.

 

Veel van de huidige mods met meerdere batterijen meten die afzonderlijk, dat gaat sowieso goed.

Worden ze als setje in serie gemeten, dan nog zakt de spanning significant en trekt de mod aan de bel.

 

Althans, dat doet m'n RX200S wel, want ook daar heb ik het probleem wat @Pazmaster beschrijft. Een van de drie is gaar. Kans dat de anderen ook al zwaar onderweg zijn naar het einde is wel aannemelijk, dus ik gooi dat het hele setje weg. (beetje net als je autokoplampen. Begin je met twee nieuwe en sterft na een tijd er eentje, zit de ander vast ook niet ver daarvan in de buurt, kun je net zo goed er meteen twee verse in drukken)

 

Mods die hun twee batterijen parallel aansluiten zijn zeldzaam, maar als ze dan niet afzonderlijk de batterijen meten (meestal te zien aan twee indicators op het scherm), dan kan het zijn dat idd 1 batterij veel te zwaar belast wordt. Wederom het devies, setje vervangen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de tips allemaal! :duim

 

9 hours ago, Pros said:

De reden voor het ongelijk ontladen is mogelijk te zoeken bij de mod zelf. Als diens elektronica enkel op de ene batterij werkt, en de tweede batterij enkel in actie komt tijdens het vuren, kan je zoiets verwachten.

Ik denk niet dat dit het geval is, ik heb nu batterijen in mijn mods zitten die wel gewoon gelijk ontladen. Het is alleen bij enkele paartjes.

 

5 hours ago, Sledge said:

Na het opladen geven ze (de eerste paar hijsen) wel beide 100% aan? Vanaf wanneer zie je het verschil ongeveer optreden?

Nee, vanaf het begin met de net opgeladen batterijen zie ik al een klein verschil.

 

5 hours ago, Sledge said:

Wat waarschijnlijk een beetje lastig te realiseren is, maar wel extra informatie zou kunnen geven, is wanneer je ze beide tot op hetzelfde niveau ontlaadt en vervolgens meet wat het verschil in laadtijd is.

Lijkt me inderdaad lastig ja, ik ga er natuurlijk niet naast zitten met een stopwatch. :grins

 

5 hours ago, Sledge said:

Waar je slechte batterij minder presteert, zal je goede batterij de klappen op moeten vangen. Dat zal minimaal extra slijtage veroorzaken voor de goede batterij, maar of het echt voor problemen gaat zorgen hangt af van hoe "die hard sub-ohmer" je bent. Met een beetje tootle puffen zal het allemaal ruim binnen de veiligheidsmarges van je batterij blijven en is er niet zo heel veel aan de hand.

Ik kom niet hoger dan 65 watt, maar ik ga ze dan maar niet meer samen gebruiken als het toch gevaarlijk kan zijn.

 

4 hours ago, Steamboy said:

Verder geef je aan dat je de twee setjes in verschillende mods gebruikt worden, dat is een belangrijk factor.

Eigenlijk in drie mods, ik heb ook nog een Double Barrel v3 maar die heeft geen aparte indicator voor elk van de batterijen. Daar valt dus weinig aan te zien behalve het totale vermogen van de batterijen.

 

4 hours ago, Steamboy said:

Kun je met jou lader ook de interne weerstand van een batterij meten ?

Nee

 

4 hours ago, Steamboy said:

Heb je met een multimetertje al eens het voltage van een "volle" batterij gemeten ?

Ook niet

 

4 hours ago, Steamboy said:

Worden batterijen op alle laad posities opgeladen tot hetzelfde voltage ?

Weet ik niet? :weetnie Het enige wat ik weet is dat met 1 batterij in de lader het wordt opgeladen op 2A, met 2 batterijen op 1 A en met 3 of 4 batterijen op 0,5A

 

4 hours ago, Steamboy said:

Geven jou mods ook aan dat de batterijen in onbalans zijn ?

Ja, de mod geeft aan dat de ene batterij meer vermogen heeft dan de ander. Als ik ze omdraai is dat ook op het scherm te zien. En als ik ze in m'n andere mod doe is het precies hetzelfde.

 

4 hours ago, Steamboy said:

Is het telkens dezelfde batterij die als eerste leeg is ?

Volgens mij wel, ik zal er eens op letten.

 

4 hours ago, Steamboy said:

*     Ik zou in ieder geval de setjes niet in stand houden. Is niet veilig !!

*     Mik die Efest Lush Q4 lader snel in de afvalcontainer en nog belangrijker, koop een Opus BT 3100C V2 lader, krijg je tenminste betrouwbaar inzicht in het wel en     

       wee van je batterijen.

       https://www.nkon.nl/opus-bt-c3100-v2-2-intelligent-battery-charger-analyzer.html  Deze lader is echt de investering dubbel en dwars waard !!

Ik ga ze scheiden, ik zit niet te wachten op gevaarlijke toestanden en ga het lot niet tarten. Ik zal eens gaan kijken naar die Opus lader, de prijs valt mee en het geeft me meer inzicht in de status van de batterijen.

Edited by Pazmaster
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heb niet alles doorgelezen. Maar als je 2 totaal ongelijke setjes hebt qua voltage of interne weerstand bv (en ze zijn wel samen gekocht en ''gepaard'' dan is het toch niet slim om 1 van de 2 samen te voegen met 1 batterij die je al hebt? Je weet immers niet of ze ongeveer evenveel laadcycles hebben gehad etc.

 

In een geval dat bij een setje van 2, 1 batterij flink verschilt dan zou ik ze weggooien. Of hooguit (als je de batterij vertrouwt) gebruiken in een single battery mod omdat je dan geen last heb van verhoudingen (voltage, slijtage, interne weerstand) tussen 2 batterijen.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik hier ervaar is dat er een miniem verschil is per setje. Net iets vlugger leeg, de mod stopt zodra er eentje leeg getrokken is. Steek ik ze in de lader dan is het verschil bv 3.32 en 3.34. Ook op het einde van de laadtijd blijft er een klein verschil, ééntje heeft de 4.20 bereikt en de tweede laadt nog even door naar 4.20. Wisselen van mod maakt hier geen verschil uit, geven altijd een volle batterij aan als ik een nieuw setje steek. Ik ga zelden boven de 40 Watt dampen, meestal rond de 22 Watt. Ik ga er van uit dat zulk een miniem verschil geen gevaar inhoudt?? Mijn laatste setjes zijn samen aangekocht, gemerkt en amper 3 maand oud.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Dennis1992 said:

Maar als je 2 totaal ongelijke setjes hebt qua voltage of interne weerstand bv (en ze zijn wel samen gekocht en ''gepaard'' dan is het toch niet slim om 1 van de 2 samen te voegen met 1 batterij die je al hebt?

??? Dat doe ik toch ook niet?

Link to comment
Share on other sites

Als 2 uit de 6 paartjes het probleem geven denk ik niet dat je het probleem moet zoeken bij de mods of de oplader, anders zou je het volgens mij met meerdere paartjes moeten zien. De goedkoopste oplossing om wat uit te sluiten zou zijn dat je een goedkope multimeter koopt, en de batterijen vers uit de oplader beide even door meten. Vervolgens een dag laten staan en vervolgens nog een keer doormeten om te zien of 1 van de 2 is terug gelopen in voltage, zo ja weet je bijna zeker dat de gene die is terug gelopen gaar is.

 

Naar mijn mening is 1 van de 2 gewoon kapot en ben je het beste uit om die weg te gooien, beter is nog dat je ze allebei weg gooit natuurlijk.

 

Misschien een hele domme vraag, maar ik wil het toch vragen omdat ik het niet specifiek in je verhaal zie staan: gebruik jij misschien ook wel is een enkele batterij van deze paartjes in een mod die maar 1 batterij gebruikt?? Want is dat het geval dan zit daar je probleem. Ik ga er niet vanuit dat je het doet, maar gisteren heb ik nog een kennis van mij op het hart gedrukt dat ie batterijen met een half missende wrap niet mag gebruiken omdat dat ontzettend gevaarlijk is. Ik kreeg als antwoord: Ooh, maar de batterij ziet er verder toch nog goed uit toch?? Dat wist ik niet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Pazmaster,

 

 

             Na het opladen geven ze (de eerste paar hijsen) wel beide 100% aan? Vanaf wanneer zie je het verschil ongeveer optreden?

            Nee, vanaf het begin met de net opgeladen batterijen zie ik al een klein verschil.

 

           Worden batterijen op alle laad posities opgeladen tot hetzelfde voltage ?

           Weet ik niet? :weetnie Het enige wat ik weet is dat met 1 batterij in de lader het wordt opgeladen op 2A, met 2 batterijen op 1 A en met 3 of 4 batterijen op 0,5A

 

Uit de twee bovenstaande antwoorden blijkt wel, hoe belangrijk het is om te kunnen meten. Bij de Action hebben ze multimetertjes voor € 12,95 die zijn best goed. Schaf zo'n ding aan !! Een multimetertje moet eigenlijk tot je standaard uitrusting behoren, altijd handig. Vooral handig om er achter te komen wat bijvoorbeeld een laad apparaat doet. Worden beide batterijen even vol geladen ? En dan bedoel ik, is er echt verschil ? Wanneer de ene batterij tot 4,19 Volt geladen wordt en de andere tot 4,15, is dat niet echt interessant. Echter laadt de ene op tot 4,19 Volt en de andere blijft op 4 Volt steken, dan kan dit iets zeggen over de conditie van de batterij. Maar ook, hoe schoon zijn de contacten van de batterij, de lader of de mod ? Zorg dat de de contacten schoon en vetvrij zijn, wattenstaafje met alcohol, reinigt perfect. Maar er zijn meer indicatoren die er op duiden dat er bv met een batterij iets mis is. Voel eens aan de batterijen om te bepalen hoe warm ze zijn. En dan m.n. de batterij die telkens snel leeg is. Op het wattage dat jij gebruikt, mag ook na heftig chainvapen, een batterij niet meer dan handwarm worden.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Steamboy
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Maurice1974 said:

kun je geen partnerruil doen ? 

Met een beetje geluk loopt het dan weer gelijk

Daar heb ik ook al aan gedacht, om een batterij die ik in mijn single battery mods gebruik (maar wel ongeveer even vaak opgeladen is) te koppelen aan de goede batterij. 

 

5 hours ago, Damuku said:

 

Naar mijn mening is 1 van de 2 gewoon kapot en ben je het beste uit om die weg te gooien,

Naar alle waarschijnlijkheid is dat ook het geval. Ik ga ze in ieder geval niet meer samen gebruiken. 

 

@Steamboy bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen. Maar als ik de Opus lader aanschaf dan kan ik daar toch ook het voltage op aflezen? 

Link to comment
Share on other sites

@Pazmaster, zeer zeker, heb ik niet aan gedacht. Hij laat perfect zien hoe ver de batterijen opgeladen zijn, maar ook het rest voltage wanneer je een "lege" batterij er in plaatst.  Buiten het meten van de interne weerstand van een batterij, kan hij ook bepalen hoeveel mAh een batterij werkelijk is. Er zijn meerdere laders die het aantal mAh kunnen weergeven, echter deze bepalen dit tijdens het opladen van de batterij, maar aan deze info heb je weinig. De Opus daarentegen heeft een ingebouwd protocol, waarin het aantal mAh wordt gemeten tijdens het ontladen van de batterij en dit is een waarde die heel veel zegt. Want je wilt immers weten hoelang een batterij het uithoudt wanneer hij ontladen wordt. Ook een te diep ontladen batterij, wekt hij weer perfect tot leven. Het metertje is vooral handig ter controle. Ik heb er vaker het afgegeven voltage van een mechmod mee uitgelezen, maar ook m'n laders mee gecontroleerd. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

hmm, niet alles staat even duidelijk in  de handleiding. Om "paartjes" te testen, doe je het volgende.

 

1.     Stop de te testen batterijen in de lader

2.     Druk 5x op de knop "SLOT". De vensters van alle vier de laadposities knipperen.

3.     Druk daarna herhaalde malen op de knop "MODE", totdat de tekst "QUICK TEST" in de uitleesvensters verschijnt.

4.     Wacht enkele seconden en de gemeten waarde, in milliohm, verschijnt in de uitleesvensters.

5.     Van de waarde in de uitleesvensters, moet 30milliohm afgetrokken worden, want dit is de interne weerstand van de lader zelf.

6.     Hoe lager de waarde, des te betere conditie van de batterij. Maak setjes van batterijen waarvan de waardes dicht bij elkaar liggen. Mijn grens is 25% verschil max.

 

Je zult merken dat wanneer jij de interne weerstand van een batterij bv vier keer meet, dat je ook vier keer een andere waarde krijgt. De methode die ik toepas is dat elke batterij, op elke positie een keer gemeten wordt. Van deze vier waardes pak ik dan het gemiddelde. Dan krijg je een redelijk betrouwbare meeting. 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Steamboy ik krijg vaak in het meest rechtse slot hoge interne weerstand met diverse batterijen. Dat slot werkt dus niet goed i.c.m. de interne weerstand. In de praktijk meet ik de interne weerstand in hetzelfde slot, maar dan 2 of 3 keer. Opvallend is dat de waardes nauwelijks veranderd zijn in de afgelopen 2 jaar (sinds ik die lader heb)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...