Jump to content

Board policy


Recommended Posts

Ik zou graag de board policy ter discussie willen stellen. Wat is de toegevoegde waarde van bijv. de datum van aankoop, de naam van de leverancier of wat de nieuwprijs was? 


Ook ik heb een kast vol met spullen die ik wil verkopen of weg wil geven, maar de board policy weerhoudt me daarvan. Het gaat me dagen kosten om te achterhalen waar ik alles heb gekocht, wanneer en wat de prijs was.

 

Als ik op bijv. Marktplaats iets wil kopen, dan stel ik dit soort vragen toch ook niet aan de verkoper? Misschien zie ik iets belangrijks over het hoofd hoor, of is deze discussie al lang gevoerd. Maar toch, ik ben erg benieuwd wat de achterliggende gedachte is.

 

Ik besef me dat dit wel erg off-topic is; misschien kan iemand deze vriendelijk bedoelde bijdrage verplaatsen?

Edited by Chika
Off-topic melding toevoegen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Chika commentaar op het beleid kan altijd via een bericht naar een van de admins of door een topic te plaatsen onder Informatie en vragen over Dampforum.nu.

 

Ik heb je vraag bij het FBT in de groep gegooid. Het lijkt me handig als iemand van ons die betrokken was bij het tot stand komen uitleg komt geven.

 

Edit: ik heb je een eigen topic gegeven.

Edited by Tamara
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tsjongejonge, net twee dagen terug en dan al een beetje tegen het beleid gaan zitten schoppen. Lekker hoor @Chika. :wink 

 

Dit is het artikel uit de policy:

 

3.2 Inhoud

De advertentie dient de volgende gegevens te vermelden:

  • Product:
  • Gekocht bij / van:
  • Datum van aankoop:
  • Staat (gebruikt / igs / zgan / nieuw):
  • Compleet ja / nee:
  • Origineel / Clone:
  • THT (bij liquids / aroma's):
  • Nieuwprijs:
  • Vraagprijs:
  • Verzending of ophalen:
  • Prijs in- of exclusief portokosten:
  • Locatie verkoper (B, NL of anders):

 

Eigenlijk valt het best wel mee met al die informatie die je 'extra' moet achterhalen.  Als ik kijk naar het format dan zie ik dat er maar 3 punten zijn die je als zodanig zou kunnen bestempelen. De rest is standaard info die je normaal gesproken van een verkoper mag verwachten: product, staat, compleet, origineel/clone, THT, vraagprijs, verzenden/ophalen, in/ex porto en locatie van verkoper. Staat volgens mij niks bij waarvan je zou zeggen dat het too much information is of dat het lastig zou zijn dit te achterhalen. Je weet wat je verkoopt, wat je ervoor vraagt en waar je woont. (Als je niet aan het trippen bent dan natuurlijk he.)

 

Dus het gaat dan alleen om de dingen die je zelf als voorbeeld noemt: 

  • Gekocht bij / van: Dit is omdat sommige handige jongens dachten "ik koop voor 2 tientjes een modje in China, kost in NL 45,  zet ik hem er lekker voor 35 op". 
  • Datum van aankoop: Als je elektronica koopt met een beperkte levensduur (vaste batterij etc.) dan is het handig om te weten hoeveel leven er nog ongeveer in kan zitten. 
  • Nieuwprijs: De nieuwprijs in China is wat anders dan die in NL. En van sommige dingen is de nieuwprijs niet meer door de koper te achterhalen. Daarnaast hebben sommige mensen de neiging om een tweedehands product te verkopen dat inclusief verzendkosten dan duurder uitkomt dan een nieuwe. Dit punt is dan ook vooral ter bescherming van newbies die misschien een lid met heel veel posts en likes blind vertrouwen. 

Het valt dus zoals gezegd wel mee. En het maakt natuurlijk niemand wat uit of je bij Gearbest, Fasttech of Heavensgifts of zo koopt. Dan kun je ook volstaan met: China. Een specifieke datum hoeven we ook niet per se, het gaat vooral om de leeftijd van hetgeen je aanbiedt. Als je aangeeft "augustus/september 2017" of "winter 2016" is dat bijvoorbeeld ook prima.  

 

Daarnaast zijn we ook best nog vaak redelijk coulant. Als we zien dat iemand zijn best doet om potentiële kopers goed te informeren, zien we het echt wel door de vingers als niet alle informatie helemaal compleet is. En het is daarbij natuurlijk ook een verschil of je een handvol driptips voor een tientje verkoopt of een custommade squonkmod die van drijfhout uit de Mississippi is gemaakt voor 500 aanbiedt. En of je een bekend en vertrouwd lid bent of iemand die alleen hier komt om handel te drijven. 

 

Bottom line is dat we in het verleden redelijk wat handelaartjes hebben gehad en ook behoorlijk wat werk hadden om achter de schermen kopers en verkopers weer een beetje tot elkaar te brengen. En uiteindelijk concludeerden we dat 95% van de problemen ontstond door te hoog gespannen verwachtingen bij de koper met teleurstelling als resultaat. De oplossing daarvoor leek ons om meer duidelijkheid in de advertenties te eisen. En dat zou dan direct ook een drempel opwerpen voor handige ritselaars. Daar hadden we toen gelijk in, want sinds de policy is het aantal probleemgevallen en handelaartjes op de vingers van één hand van een medewerker van de houtzagerij te tellen. Het komt nog maar zelden voor dat leden elkaar de tent uitvechten omdat de koper zich belazerd voelt of dat we als FBT een online klopjacht moeten organiseren om een oplichter te achterhalen. En dat scheelt ons een bak ellende en een bak werk. Maar het is wel ietsje meer werk voor de leden. Dat kunnen we niet ontkennen.

 

Overigens is de Boardpolicy van de weggeefhoek (jouw initiatief volgens mij zelfs nog toch?) inmiddels versoepeld. Daar hoef je beduidend minder informatie te verstrekken.

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Duidelijk verhaal @wahanassatta. Dank voor de uitleg, het leek me in eerste instantie wat overdreven om zoveel informatie te moeten verstrekken.

 

Mijn gedachte was dat de geïnteresseerde (kopende) partij daarin een eigen verantwoordelijkheid heeft. Als ik bIjv. een koffiemachine op Marktplaats wil kopen en er wordt er één aangeboden van €125, dan check ik zelf wat de nieuwprijs is. Het gaat mij dan toch niet aan wat de koper ooit voor dat apparaat heeft betaald of waar hij hem vandaan heeft? Het is ‘wat de gek er voor geeft’. 
 

Maar ik begrijp nu dat er meer achter schuilt. In mijn wereldbeeld hebben de meeste mensen voornamelijk goede intenties (zei zij die het afgelopen jaar voor €5000 is opgelicht ?, hoe naïef kun je zijn...) en ik had niet bedacht dat het forum ook misbruikt zou worden door types die vooral voor een makkelijk verdienmodel zouden gaan.

 

Ik gooi er een gemeend excuus in, omdat je zo’n lang verhaal moest typen en dat alleen maar omdat de een of andere onnozelaar iets ter discussie stelde waar door jullie al goed over is nagedacht. Afijn, ik begrijp nu de achterliggende redenen en zal als herintredend forumlid gewoon weer m’n mond houden over zaken waar ik weinig verstand van heb.

 

:stom :sorry

Edited by Chika
  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...