Jump to content

Zo ongezond is vapen (nu.nl)


Cumulus

Recommended Posts

Goh, wat een gematigd artikel. Zelfs Wanda is genuanceerd ? Al staat er ook weer de gebruikelijke onzin in uiteraard. Zoals deze: “Inmiddels is duidelijk dat de damp van het vapen wel degelijk schadelijke stoffen als nicotine en propyleenglycol bevat” ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oh men, wat een artikel zeg ! 
Dampen heeft mijn tiener doen stoppen met stinkstokken , niks opstap naar roken maar afstap van het roken. 
Corona verloopt erger bij dampers :gek. Onze ervaring is toch wel iets anders. Iedereen heeft in ons gezin Corona gehad. 1 rookt en dampt niet heeft dagen beroerd in bed gelegen en de rest aangestookt. Ik damp er lustig op los en ben een paar dagen niet echt lekker geweest maar ook niet echt ziek. De andere toen nog roker nergens last van en 1 is er gevaarlijk ziek van geworden. Denk dat je dampen en Covid echt niet met elkaar in een dampende teug kunt noemen. Afijn elk lichaam reageert anders op Covid. 
Stoptober is ook echt iets waarvan ik denk hmmm zelfde kansloze actie als 1 januari stoppers. Stoppen met roken is moeilijk, echt moeilijk en lukt niet aan de hand van een datum. Wilskracht en de moed om de knop om te zetten , stoppen en zeggen ik ben gestopt. En ja soms lukt dat mensen ook echt wel op 1 januari. Vele zullen het stoppen niet datum gebonden doen.

Link to comment
Share on other sites

Het is weer raak he. Foptober haalt de raarste idioten uit hun grot.

Ik ben nu al bijna 9 jaar dolblij dat ik damp ipv rook. Het is een hele hoop gezonder!

 

En weet je? Wanda had echt een puntje waarin ze gelijk had..  De handeling is voor anderen en mij echt belangrijk!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mooi om te zien dat in de commentaren al 80% van de reaguurders de echte feiten over het dampen kennen. Dat was twee jaar geleden nog wel anders, kennelijk wordt het lastiger om valse claims over het dampen vol te houden. Teveel mensen zijn inmiddels op de hoogte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

hallo dampers,

Ja ze blijven doorgaan met negatieve berichtgeving over dampen. Ik denk dat er nog steeds wel schadelijke stoffen in de gebruikelijk aangeboden dampvloeistof kunnen zitten en dat er van het spoeltje ook schadelijke stoffen af kunnen komen. MAAR, als je wil kan je de risico's minimaliseren zoals:

- goede kwaliteit ss316l spoeltjes gebruiken

- spoeltjes op tijd vervangen

- niet boven de 130 graden celcius dampen (=ruime veiliheidsmarge)

- goede kwaliteit aroma's gebruiken (de bekende merken waarvan je mag aannemen dat ze van goede kwaliteit en geteste samenstelling zijn)

- minstens pharma grade base (PG en VG

diketone-free versie's van aroma's gebruiken

- op tijd watjes vervangen

 

Kennen jullie nog meer manieren om de risico's van het dampen te minimaliseren? Graag hoor ik dat van jullie. En voor nu, lekker genieten van het dampen!

 

josje22

Link to comment
Share on other sites

Tuurlijk zitten er schadelijke stoffen in. Als je 5 liter PG inademt  zou je best eens dood kunnen gaan. Zelfde als 5 liter water drinken want daar val je ook van om.

Het gaat dus altijd om de dosering..

Maar je hebt gelijk dat je lekker blijft nadenken over het verminderen van risico's. :duim

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik had een pot paprika,daar zaten glassplinters in.Toevallig dat ik het las op terugroepacties.Schrikbarend wat een hoop levensgevaarlijke spullen daarin staan.Je zal toch ff een maagperforatie krijgen.Geen waarschuwing o.i.d in het nieuws. Nada! Dampen gevaarlijk? Ha!

Link to comment
Share on other sites

 @richard-V Dan ga je in ieder geval niet met lege maag.. Maar inmiddels wel meer over verkondigd of nog steeds geen landelijke actie?

 

Vreselijke kul helaas weer in de media, merk dat ik me regelmatig laat verleiden tot het reaguren met cijfertjes of docu's. Jammer dat er toch wel mensen zijn die het heel hoog opnemen en dan ook nog beweren dat dampen je behang vettig maakt. 🤔

 

Had laatst ook een meningsverschil met de dienstdoende huisarts, begon over een cursus waarmee men kon stoppen met roken, met een enorme succesgarantie. Ze zei dat ze geen aandelen had maar twijfelde eraan of ze geen commissie kreeg 😂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik was op een verjaardag waar de meeste gasten in de medische sector werken,tandartsen,huisartsen enz.Roken doen ze niet(meer),maar ze gingen wel dronken nar huis.Ikzelf drink al 36 jaar niet meer en ik kan met m´n nuchtere kop nog steeds niet tegen dat drokemansgelal.Waarom zijn ze niet net zo bang voor alcohol als voor roken.Ik begrijp daar helemaal niks van.Maarja ik begrijp wel meer dingen niet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...