Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste dampers,

Ik plaats dit bericht omdat ik merk dat er veel onduidelijkheid en negatieve berichtgeving is over vapen. Vaak lijkt het alsof de media vooral de risico’s benadrukken, zonder te kijken naar de ervaringen van mensen die al jarenlang verantwoord vapen.

Daarom wil ik via dit forum graag een beter beeld krijgen van hoe het écht zit: hoe gaat het met mensen die al lange tijd vapen, en wat merken zij aan hun gezondheid?

De laatste tijd verschijnen er veel negatieve berichten in de media over vapen. Vaak wordt daarbij de indruk gewekt dat vapen zelfs slechter zou zijn dan roken. Als ervaren vapers weten we dat dit beeld niet altijd klopt. Veel van die negatieve verhalen lijken te ontstaan doordat jongeren illegale of slecht geproduceerde vloeistoffen gebruiken.

Er zijn echter ook tal van onderzoeken die juist aangeven dat vapen aanzienlijk minder schadelijk is dan traditioneel roken, waarin meer dan 7000 schadelijke stoffen voorkomen. Toch is er één belangrijk punt waar weinig over bekend is: de lange termijn.

Wat ik persoonlijk mis, zijn betrouwbare gegevens over mensen die al 10 tot 15 jaar vapen. Hoe gaat het met hun gezondheid? Hebben ze klachten of ziektes ontwikkeld die mogelijk aan het vapen te koppelen zijn – of juist niet?

Ik vape zelf al 13 jaar. Inmiddels heb ik uitgezaaide prostaatkanker, maar naar mijn idee heeft dat niets te maken met het vapen. Daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere langdurige vapers.

Doel

Het zou waardevol zijn om onderling ervaringen te verzamelen en zo een beter beeld te krijgen van de gezondheidseffecten van langdurig vapen. Misschien kunnen we met deze informatie bijdragen aan een realistischer beeld in de media.

---

Vragenlijst – Deel jouw ervaring

1. Hoe lang vape je al?

2. Heb je vroeger gerookt, en zo ja: hoe lang?

3. Heb je sinds je bent gaan vapen gezondheidsklachten ontwikkeld?

4. Zijn er specifieke ziektes vastgesteld (zoals kanker, hart- of longproblemen)?

5. Heb je juist verbeteringen gemerkt sinds je bent gaan vapen (bijv. ademhaling, conditie, reuk/smaak)?

6. Gebruik je uitsluitend gereguleerde e-liquids van betrouwbare herkomst?

7. Wat vind jij dat er beter onderzocht zou moeten worden op het gebied van langdurig vapen?

---

Met de verzamelde ervaringen kunnen we hopelijk een duidelijker beeld vormen over wat langdurig vapen in de praktijk betekent — los van de vaak eenzijdige berichtgeving.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!

• Like 1
Posted

Volgens mij hebben we al vaker zo'n poll gehad.
Mijn ervaring is persoonlijk, en geeft slechts een beperkt beeld.
Het is al jaren bekend dat vapen een positieve ervaring is t.o.v. roken.
De bullshit in de media is naar mijn mening aangestuurde propaganda.
De verhalen van de WC-eend "doktoren" zullen aan mijn derriere oxideren.
Het gros op het forum heeft positieve ervaringen.

• Like 6
Posted

39 jaar zwaar gerookt en nu damp ik al 13 jaar. Ademen zonder piepje, betere smaak en andere pluspuntjes. Ook 2x kanker gehad in de tijd dat ik dampte maar de tumoren waren totaal niet gerelateerd aan roken of dampen volgens de onderzoeken. (volgens mij trouwens ook niet, al was het maar om de onlogische plaatsen)
Ik blijf het een schande vinden dat het dampen zo wordt gedemoniseerd maar ik blijf het ook erg slecht vinden hoe de jeugd aan hun vapes komt en hoe ze verslaafd worden gemaakt door middel van de ongelofelijk sterke smaken en wie weet wat voor ellendige troep ze nog meer in die vapes verstoppen.
Het allerergste is wel dat de overheid ze die kant op pusht met de bezopen reguleringen.

• Like 4
  • 2 weeks later...