Jump to content

Ultrasoon schoonmaken.... het werkt!!


Guest johnscorpio

Recommended Posts

Guest johnscorpio

:hi

Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die gebruik maken van een ultrasoonreiniger om hun spullen schoon te maken na gebruik, bijvoorbeeld een sieradenreiniger.

Ikzelf gebruik deze methode al een tijdje, al dan niet i.c.m. een reinigingsmiddel van EMAG en ik moet zeggen dat het elke keer weer perfect werkt.

Al mijn spullen komen er nagenoeg steriel weer uit en zijn klaar voor gebruik.  :a20

Dus wie gebruikt deze methode nog??

2s6atfo.jpg

[img width=122 height=300]http://i62.tinypic.com/2gso7rc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest johnscorpio

Juist om de geur en smaak weg te krijgen gebruik ik bovenstaand reinigingsmiddel.

Er bestaat ook een speciale reiniger voor bijv. kunstgebitten en beugels, die prima werkt tegen smaak en geurresten.  :zeep

mwxoq0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest johnscorpio
En werkt dat nou veel beter dan gewoon onder warm water de boel af te spoelen????? :egypt

Een veel beter resultaat dan alleen afspoelen met water of zelfs uitkoken.

Ik merk het vooral aan de wicks en de coils, die er brandschoon uitkomen.

Geen nasmaak van je vorige liquid of verbrande smaak.

Ook mijn driptips komen er schoon uit, wat ikzelf wel zo hygiënisch vind aangezien ik dat gedeelte in mijn mond stop.

Je wilt tenslotte ook schoon bestek bij het eten nietwaar? (wat ik ook in het apparaat gooi van tijd tot tijd  :wink)

Wil niet zeggen dat ik mijn coils en wicks niet regelmatig vervang, maar bij een schoonmaakbeurt merk je het verschil tussen ff afspoelen en ultrasoon reinigen.

Het is niet voor niks dat deze methode ook gebruikt wordt in de medische wereld, maar ook door bijv. tattooshops en kappers om hun spullen te reinigen.

Ik moet er wel bij zeggen dat met alleen water of azijn, zoals hierboven wordt geopperd het resultaat minder is dan bij toevoeging van een reinigingsmiddel dat gemaakt is voor ultrasoon reinigen.

:grins

Link to comment
Share on other sites

Ik doe coils met wicks maar heel even in de ultrasoon na eerst een goede afspoelbeurt, drogen en een dryburn. Alleen om het laatste restje aanslag en vuil te verwijderen.

Heb ze aanvankelijk ook langer in de ultrasoon gedaan echter mijn ervaring is dat silica wicks gesloopt worden als ze langere tijd in de ultrasoon liggen.

Link to comment
Share on other sites

Guest johnscorpio

Ik doe coils met wicks maar heel even in de ultrasoon na eerst een goede afspoelbeurt, drogen en een dryburn. Alleen om het laatste restje aanslag en vuil te verwijderen.

Heb ze aanvankelijk ook langer in de ultrasoon gedaan echter mijn ervaring is dat silica wicks gesloopt worden als ze langere tijd in de ultrasoon liggen.

OK, dat wist ik niet.  :bloos

Ik gebruik al tijden geen silica meer, maar ik ben meer fan van watten of mesh vanwege de smaak.

Maar wel logisch, aangezien silica bestaat uit in elkaar gedraaide strengen, die door de trillingen worden losgemaakt.

Niet uit de coil halen dan lijkt me, want die houdt de boel bij elkaar of telkens nieuw stukje silica wick gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

hoi.. nou heb ik volgens mij half zitten slapen vannacht toen ik deze post las..

dus wel die EM-070 gekocht, maar niet die EM-404.

Kan die EM-070 op zichzelf gebruikt worden, of moet die gecombineerd worden met de EM-404?

Doeleinden voor mij zijn reinigen van flesjes (pe, pet en glas), en reinigen van nieuwe tanks, tips, etc. ala fasttech.

Link to comment
Share on other sites

Steradent.. ok, genoteerd voor noodgevallen ook :)

Dat gezegd.. heb je daarmee ook olieachtige metalen schoongemaakt?

zie met name op fasttech zending nog wel eens commentaren dat rba's en dergelijke daar last van hebben.

Link to comment
Share on other sites

Steradent.. ok, genoteerd voor noodgevallen ook :)

Dat gezegd.. heb je daarmee ook olieachtige metalen schoongemaakt?

zie met name op fasttech zending nog wel eens commentaren dat rba's en dergelijke daar last van hebben.

Zeker weten! Na een badje in de ultrasoon met een tablet Steradent ben je op zeker verlost van elk spoortje machine-olie! :duim

Link to comment
Share on other sites

:hi

Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die gebruik maken van een ultrasoonreiniger om hun spullen schoon te maken na gebruik, bijvoorbeeld een sieradenreiniger.

Ikzelf gebruik deze methode al een tijdje, al dan niet i.c.m. een reinigingsmiddel van EMAG en ik moet zeggen dat het elke keer weer perfect werkt.

Al mijn spullen komen er nagenoeg steriel weer uit en zijn klaar voor gebruik.  :a20

Dus wie gebruikt deze methode nog??

2s6atfo.jpg

[img width=122 height=300]http://i62.tinypic.com/2gso7rc.jpg

Wat mag het prijskaartje zijn?

Link to comment
Share on other sites

Steradent.. ok, genoteerd voor noodgevallen ook :)

Dat gezegd.. heb je daarmee ook olieachtige metalen schoongemaakt?

zie met name op fasttech zending nog wel eens commentaren dat rba's en dergelijke daar last van hebben.

Zeker weten! Na een badje in de ultrasoon met een tablet Steradent ben je op zeker verlost van elk spoortje machine-olie! :duim

Ok mooi! volgens mij beantwoord dat ook mijn EM-070 vraag, dat is ook specifiek bedoelt voor gebitsproteses e.d. - en indien niet -> dan direct aan de steradent.. goh, toch iets vroeger in mijn leven dan verwacht :) thanks voor de snelle antwoorden gents :)

@Paperchaser - flesje em070 was 25 euro bij conrad - maar steradent zou aanzienlijk goedkoper zijn (alhoewel die em070 een concentraat is en langer meegaat.. als ik de kennis van vandaag had gisteren, was ik voor de steradent gegaan om te proberen)

Ultrasoon is er vanaf 20 euro denk ik.. heb zelf een kleintje liggen ooit voor die prijs gekocht en nooit gebruikt.. dus ben benieuwd

Link to comment
Share on other sites

De ultrasoon gebruik ik zowel voor het schoonmaken van m'n tankjes als voor het steepen van m'n sapjes.

Werkt perfect.

Vooral nieuwe tanks, die nog vol zitten met machine-olie, gaan in een uc-badje. Meestal 10 min in water met afwasmiddel of met citroensap.

Daarna nog eens 10 min in schoon water. Temp zet ik meestal op zo'n 50 a 60 graden.

Link to comment
Share on other sites

Steradent.. ok, genoteerd voor noodgevallen ook :)

Dat gezegd.. heb je daarmee ook olieachtige metalen schoongemaakt?

zie met name op fasttech zending nog wel eens commentaren dat rba's en dergelijke daar last van hebben.

Zeker weten! Na een badje in de ultrasoon met een tablet Steradent ben je op zeker verlost van elk spoortje machine-olie! :duim

Ok mooi! volgens mij beantwoord dat ook mijn EM-070 vraag, dat is ook specifiek bedoelt voor gebitsproteses e.d. - en indien niet -> dan direct aan de steradent.. goh, toch iets vroeger in mijn leven dan verwacht :) thanks voor de snelle antwoorden gents :)

@Paperchaser - flesje em070 was 25 euro bij conrad - maar steradent zou aanzienlijk goedkoper zijn (alhoewel die em070 een concentraat is en langer meegaat.. als ik de kennis van vandaag had gisteren, was ik voor de steradent gegaan om te proberen)

Ultrasoon is er vanaf 20 euro denk ik.. heb zelf een kleintje liggen ooit voor die prijs gekocht en nooit gebruikt.. dus ben benieuwd

Ik bedoel eerder dat EMAG apparaat.. maar via beetje zoeken gevonden.. goedkoopste is €249,- (De gene op de afbeelding)

Link to comment
Share on other sites

Je kunt er meer op instellen (tijd, temperatuur, frequentie) en er kan meer in.

M'n eerste was er een van Lidl van nog geen 2 tientjes en daar moest je na elke 10 minuten op een knopje drukken, wat bij steepen nogal vervelend is, als je sapje 3 uur nodig heeft.

Bij grotere flesjes kon de klep niet dicht, etc. etc.

Nu kun je hem of volcontinu laten draaien of van 0-60 minuten en het aantal graden instellen. Ideaal.

I

Link to comment
Share on other sites

aai.. goede punten!

Steepen doe ik in de yoghurtmaker (Lidl ook eur 9,99), maar reinigen van grotere zaken hmm, goed punt.

PS, hoe lang reinig je hardware en/of flesjes?

bedenk me net dat het ook wel handig is om te weten en het staat vast niet in de lidl handleiding, hehe

Link to comment
Share on other sites

Hardware reinig ik in 2x 10 minuten (zie eerdere post hierboven).

Als het erg hardnekkig is doe ik de cyclus nog een keer.

Flesjes maakte ik eerst wel schoon in de UC, maar nu bijna niet meer.

Bij flesjes deed ik hetzelfde als bij m'n hardware.

Ik gebruik bijna alleen maar 50 ml flesjes voor m'n adv en 30 ml naaldflesjes voor de af-en-toe-smaakjes.

(gewoon af en toe een pak meebestellen bij FT).

Die spoel ik gewoon om met water, droog ze en gebruik ze opnieuw of ik gooi ze weg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...