Jump to content

[Weerwoord] Je houdt de schadelijke nicotineverslaving in stand


Dampertje

Recommended Posts

Stelling: Dampen is helemaal niet stoppen met roken. Je bent nog steeds verslaafd aan nicotine en nicotine is hartstikke schadelijk/slecht voor de gezondheid. Of je dat nou via roken of dampen binnenkrijgt.

 

Weerwoord: ...

Edited by Dampertje
Duidelijkheid geschept (hoop ik)
Link to comment
Share on other sites

 

On ‎23‎-‎5‎-‎2016 at 14:54, Darksand said:

Nederlands in Groen!

 

Nicotine:

 

·         Nicotine  Is not classified as a carcinogen by the International Agency for Research on Cancer. [WHO-IARC, 2004]

 

o   Nicotine is niet geclassificeerd als kankerverwekkend.

 

·         Nicotine  does not promote obstructive lung disease[WHO-IARC, 2004]

 

o   Nicotine veroorzaakt geen obstructieve longziekte

 

·         A major misconception, commonly supported even by physicians, is that nicotine promotes cardiovascular disease  However, it has been established that nicotine itself has minimal effect in initiating and promoting atherosclerotic heart disease [Ambrose and Barua, 2004]  (Atherosclerosis is a disease in which plaque builds up inside your arteries)

 

o   In tegenstelling tot wat nog vaak beweerd wordt, heeft Nicotine weinig invloed op hart-en vaatziekten.

 

·         Nicotine does not promote platelet aggregation [Zevin et al.1998] (Platelet aggregation: The clumping together of platelets in the blood. Platelet aggregation is part of the sequence of events leading to the formation of a thrombus (clot)).

 

o   Nicotine veroorzaakt geen bloedpropjes.

 

·         Nicotine does not affect coronary circulation [Nitenberg and Antony, 1999] (Coronary circulation is the circulation of blood in the blood vessels of the heart muscle (myocardium))

 

o   Nicotine heeft geen invloed op de bloedcirculatie in het hart

 

·         Nicotine does not adversely alter the lipid profile [Ludviksdottir et al. 1999] (Lipid profile or lipid panel is a panel of blood tests that serves as an initial broad medical screening tool for abnormalities in lipids, such as cholesterol and triglycerides. The results of this test can identify certain genetic diseases and can determine approximate risks for cardiovascular disease, certain forms of pancreatitis, and other diseases)

 

o   Nicotine heeft geen negatieve invloed op het lipidenprofiel. (Het lipidenprofiel wordt gebruikt om het risico op hart- en vaataandoeningen in te schatten)

 

Hoofdbron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4110871/ (met dank aan @Eelco)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Dampertje said:

 

Veroorzaakt nicotine bv. de befaamde etalagebenen? Het werkt immers vaatvernauwend....waarom worden vooral rokers gedotterd? En ik vrees dat het niet voldoende is, de opmerking dat in een gewone sigaret andere stoffen zitten, ik heb de neiging te zeggen dat juist nicotine de oorzaak is, hoe het ook toegediend wordt, maar het zou leuk zijn als iemand met een bron de onrust weg kan nemen.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL200628
6 minutes ago, El Tigre said:

Veroorzaakt nicotine bv. de befaamde etalagebenen? Het werkt immers vaatvernauwend....waarom worden vooral rokers gedotterd? En ik vrees dat het niet voldoende is, de opmerking dat in een gewone sigaret andere stoffen zitten, ik heb de neiging te zeggen dat juist nicotine de oorzaak is, hoe het ook toegediend wordt, maar het zou leuk zijn als iemand met een bron de onrust weg kan nemen.

De slagaders in uw benen voeren te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking.

 

A major misconception, commonly supported even by physicians, is that nicotine promotes cardiovascular disease  However, it has been established that nicotine itself has minimal effect in initiating and promoting atherosclerotic heart disease [Ambrose and Barua, 2004]  (Atherosclerosis is a disease in which plaque builds up inside your arteries)

 

aderverkalking = plaque builds up inside your arteries. Komt dus niet door nicotine!

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, El Tigre said:

Veroorzaakt nicotine bv. de befaamde etalagebenen? Het werkt immers vaatvernauwend....waarom worden vooral rokers gedotterd? En ik vrees dat het niet voldoende is, de opmerking dat in een gewone sigaret andere stoffen zitten, ik heb de neiging te zeggen dat juist nicotine de oorzaak is, hoe het ook toegediend wordt, maar het zou leuk zijn als iemand met een bron de onrust weg kan nemen.

 

Misschien dat je daarvoor even de rapporten behorende bij punt 3, 4, en 5 uit de tweede post moet lezen? Die gaan duidelijk over hart- en vaatziekten volgens mij

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe, dit subboard zou wel eens kunnen gaan werken lieve damperts! Hoe fijn als we in de toekomst alleen maar naar een bezwaar hierin hoeven te verwijzen waar vervolgens alle relevante info te vinden is? 

 

Ga er zo nog 1 doen (stelling). 

 

Als ik tijd teveel heb zal ik eens kijken of ik een conceptsticky kan schrijven voor dit subboard met de bedoeling en zo. Dus dat een post als deze eigenlijk niet de bedoeling is omdat hij geen feitelijke informatie of aanvullende vraag bevat. Dan kan ik dat hier posten en kunnen jullie erop schieten en aanvullen of zo? Later kan het FBT dan hopelijk meehelpen om het nieuwe speelhoekje clean te houden van posts die de opzet niet dienen volgens de wijze die we zelf bedacht hebben?

 

We moeten eigenlijk ook de andere geposte onderzoeken in andere draadjes van de laatste twee dagen over nicotine hier hebben staan. Misschien dat anderen ook kunnen helpen? @elja en @hans hadden laatst goede. Anders probeer ik ze wel ff op te snorren en hier nog toe te voegen later.  

 

Nu draaf ik echt door: liefst zou ik zien dat Darksand zijn reactie zelf geeft op mijn vraag in dit draadje. Ipv dat ik hem citeer. Komt toch raar over dat ik mn eigen vraag in feite beantwoord met een quote. Of valt dat wel mee? Als dat idd stom is heb ik het verkloot en had ik gewoon @Darksand moeten vragen om dat te doen. Maar misschien kan het FBT dit technisch ff aanpassen/voor elkaar krijgen? Sorry voor mijn overmatige enthousiasme veroorzaakt door een nieuw opgedane devotie aan zowel dampen als het befaamde dampforum gecombineerd met de ruime hoeveelheden additinionele energie welke het stoppen met roken en het beginnen met dampen hebben veroorzaakt. Juist Dampert, tijd om oe smoel ns te houwen of wa

Edited by Dampertje
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Sydneys

Nicotine zelf is even schadelijk als cafeïne dus als ik u was zou ik deze koffie niet meer drinken. Mag ik die hebben? 

En dan de koffie van die persoon nemen. :ja

Link to comment
Share on other sites

Dan wordt het exit nicotine, cafeïne en alcohol, liever ook vlees als ik de berichten mag geloven, nog even mag je ook geen lucht meer inademen want je weet maar nooit wat erin zit. Oke, dan allemaal de auto laten staan, want die nano fijnstof is bijzonder kankerverwekkend en dan ook nog............... etc etc etc.

Vrijheid noemen ze dit, betutteling van de hoogste orde die ver doorgeslagen is, relativeren mensen want anders ga je dood aan andere zaken.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

mooi, interessant spul mensen!

 

Well, there are actually many conditions that could be helped by nicotine, including ulcerative colitis, depression, schizophrenia, ADHD, pain, mild cognitive impairment, Tourette’s, Alzheimer’s and Parkinson’s disease.

 

(uit de link van PV)

 

Dat wordt oppassen met die nicotine-afbouwplannen hier denk ik. Als ik dus weer eens doordraaf in mijn al te hysterische, drukke gedrag (en ik ook trouwens) en onbedaard groffe taal uit dreig te gaan kramen, kunnen jullie me dus beter adviseren om eens een paar flinke halen van mn damper te nemen dan te grijpen naar de zoveelste pil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 24-5-2016 at 20:43, Dampertje said:

Stelling: Dampen is helemaal niet stoppen met roken. Je bent nog steeds verslaafd aan nicotine en nicotine is hartstikke schadelijk/slecht voor de gezondheid. Of je dat nou via roken of dampen binnenkrijgt.

 

Ik ben begonnen met dampen op 12 mg. Ik heb vandaag m'n all day vape terug moeten mixen van 1mg naar 0.5 omdat

het te zwaar was geworden, kwam simpelweg te hard binnen nu. Het lijkt er dus meer en meer op dat mijn lichaam die

nicotine helemaal niet wil. Nicotine op zich lijkt mij zeker niet verslavend. Dus nee eerder het tegendeel is waar in mijn ervaring.

Caved

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 24-5-2016 at 20:43, Dampertje said:

Stelling: Dampen is helemaal niet stoppen met roken. Je bent nog steeds verslaafd aan nicotine en nicotine is hartstikke schadelijk/slecht voor de gezondheid. Of je dat nou via roken of dampen binnenkrijgt.

 

Weerwoord: ...

Nicotine kan m'n lichaam wel aan, ik vind het erger nog steeds een onrustig type te lijken die nicotine nodig heeft, al is dat de grootste winst die ik geleerd heb van het dampen.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Starrie said:

Het schijnt dat het gebruik van nicotine de kans op alzheimer verkleint, en dat lijkt mij de ergste ziekte.

Niet helemaal, helaas.

Het kan wel de effecten van beginnende Alzheimer verminderen (maar niet helemaal verhinderen).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ik kwam dit nog tegen :
 

Long-term effects of inhaled nicotine (1996 rat study) 'Nicotine was given for 20 h a day, 5 days a week during a 2-year period. We could not find any increase in mortality, in atherosclerosis or frequency of tumors in these rats compared with controls'
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8614291

 

Komt in ieder geval overeen met bevolkingsonderzoeken bij snus nicotine  gebruikers waarbij ook geen toename hartziekten, kanker of andere ziekten wordt gevonden.

 

DvSQQHxU0AAZdSU.jpg

Edited by elja
  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

snus geeft inderdaad geen enkel verhoogd risico, diverse lange termijn onderzoeken tonen dat aan.

the Lancet heeft er 1 met 26 jaar aan data en meld het volgende.

Quote

For the first time in the GBD study, we estimated exposure to and burden attributable to smokeless tobacco, defined as current use of any smokeless tobacco product. Relative risk estimates were derived from prospective cohort studies and case-control studies and vary depending on the type of product used. Based on available evidence, for chewing tobacco relative risks were significantly higher than one for oral cancer and oesophageal cancer, while for snus or snuff we did not find sufficient evidence of a relative risk greater than one for any health outcome. Additional details on the estimation methods and relative risks are presented in appendix 1 (p 11, p 181).

Quote

In estimating the burden attributable to smokeless tobacco, we found that the risk varies by the toxicity of the type used; there is sufficient evidence that chewing tobacco and other products of similar toxicity cause excess risk of oral and oesophageal cancer while, at this time, existing evidence does not support attributing burden to snus or similar smokeless tobacco products. Globally, smoking tobacco causes far more burden than smokeless tobacco; nonetheless, smokeless tobacco is an important risk factor for oral and oesophageal cancer in India, where more than half of the 32 141 (24 930–39 243) global deaths attributable to smokeless tobacco occur.

Global, regional, and national comparative risk assessment of 84 behavioural, environmental and occupational, and metabolic risks or clusters of risks, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016

 

een belangrijk detail en verschil met andere vormen van tabak is het veelal veel hogere niveau nicotine.

de zwaarste versie bevat 43 mg/g nicotine, in porties van 1 gram.? 

heerlijk spul als je het mij vraagt.

Edited by plopnl
afkortingen uit quotes gehaald voor extra duidelijkheid
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Maak nieuwe...