Jump to content

Discussie forum: Lage weerstand mechanische mods


Recommended Posts

Tja, met alle respect maar denk je niet dat dit ook veroorzaakt wordt door het open en bloot op het/de forum(s) het Mech gebruik, en dan ook nog geregeld de zeer lage ohm waardes, min of of meer te verheerlijken ? Zeker jeugd en de 'groep die er vooral bij wil horen' zijn zeer vatbaar voor dat soort zaken.

Het zou dan ook, maar dat is mijn persoonlijke mening, wat mij betreft achter een gesloten gedeelte mogen, net zoals de hoge nicotine concentraties...

Alleen daarmee wordt door het forum ook een duidelijk signaal afgegeven dat het niet zomaar hetzelfde is als met gereguleerde mods dampen en dat 'het allemaal niet zoveel voorsteld'.

Voor wat betreft de hoge nic topics achter het gesloten gedeelte werpt toch wel overduidelijk zijn vruchten af, er is nl niet zo héél veel 'vraag naar'. (En dan bedoel ik niet de, relatief 'veilige' 36, 48 of 100mg waarden.)

 

Even voor de duidelijkheid, ik veroordeel hier dus helemaal niemand mee (heb tenslotte zelf ook lange tijd alleen met mechs gedampt) maar het is wel opvallend dat er steeds meer vragen over verschijnen, en dan ook nog merendeel vragen waaraan je merkt dat men er totaal geen kaas van heeft gegeten. En ooit, ooit gaat dat een keer waarschijnlijk ergens mis (logisch want hoe groter het aantal gebruikers des te groter de kans dat daar lui tussen zitten die maar wat aankloten),en dat zet het dampen nu niet meteen in een positief licht.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Tony Inderdaad zijn mechs en drippers (en squonkers) de laatste tijd erg populair en dus veel vragen erover. Ik denk dat het goed is dat er juist 'openbaar' advies wordt gegeven ipv in een gesloten topic, want dan is dat advies ook voor iedereen bereikbaar. Bovendien zie ik hier mensen met vele honderden posts die tóch uitleg nodig hebben, dus waar leg je die grens? Hoe bepaal je of iemand zich met mechs bezig 'mag' houden? Je hebt omgekeerd ook nieuwkomers die wel verantwoordelijk omgaan met dampen. Ik zou maar vertrouwen op het zelfregulerend en corrigerend vermogen van dit forum.

 

Als er vaak genoeg wordt gepraat over dat mensen onveilige builds gebruiken, dan gaan sommigen dat inderdaad als een norm zien. Je ziet het hier ook met de discussies over < 0,2 Ohm builds. Sommigen blijven maar vertellen over hun 0,08 Ohm builds en beïnvloeden daar anderen mee. Op een bepaald moment denk ik ook wel eens, sja, 'laat maar', 'niet weer hetzelfde verhaal ophangen' maar als je dan opgeeft, dan worden dat soort risicobuilds de norm. De TS heeft ook in dit draadje alleen maar een link van Tsiss gekregen, het blijft de vraag of hij of zij het ook gelezen heeft. @royceboss is het je duidelijk waarom men hier bezorgd was over je aankoop?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enigszins offtopic,
Maar het forum "waarschuwt" zeker wel op het gebied van mechs, iedere vraag en ieder topic is er iemand die het over veiligheid heeft.
Om die reden had ik de eerste paar maanden zoiets van no way dat ik me daar ooit aan ga wagen, dat kwam puur door de manier van waarschuwen hier op t forum.

Sowieso ben ik van mening dat je eerst een aantal maanden gereguleerd zou moeten dampen voor je verder gaat, al is t alleen maar om je smaak te vinden.

☁️☁️☁️☁️☁️☁️☁️

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Eerder had een mech misschien een voordeel vanwege handzaamheid tegenover een mod maar dat is nu toch al lang niet meer?

En net als wat Tony zegt ik zie overal de mech,s gepromoot worden en mooie plaatjes/foto,s op smoelenboek, Want jah het is stoer en zo ,vinden ze vaak..

De gereguleerde mods zijn inmiddels toch wel zo ontwikkeld in formaat en optie,s dat een mech in mijn ogen zelfs slechter is.

 

Het is denk ik net als vuurwerk waar ik met een mooie sierrpot sta , gaat een ander weer in de straat dikke cobra,s afsteken met alle risico,s vandien.

#mechiszo2003

 

""waarschijnlijk stoot ik nu heel wat lange teentjes""

 

 

 

Edited by DutchMrD
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Leo Bak said:

Ik zou maar vertrouwen op het zelfregulerend en corrigerend vermogen van dit forum.

 

Zou dat dan ook niet opgaan voor de hoge nic concentraties ?

 

Quote

Als er vaak genoeg wordt gepraat over dat mensen onveilige builds gebruiken, dan gaan sommigen dat inderdaad als een norm zien. Je ziet het hier ook met de discussies over < 0,2 Ohm builds. Sommigen blijven maar vertellen over hun 0,08 Ohm builds en beïnvloeden daar anderen mee. Op een bepaald moment denk ik ook wel eens, sja, 'laat maar', 'niet weer hetzelfde verhaal ophangen' maar als je dan opgeeft, dan worden dat soort risicobuilds de norm.

 

Misschien dat ik het wat onduidelijk geschreven had maar ik bedoel dus niet dat alles m.b.t. Mechs achter het slot moet, álleen de zeer laag ohmige 'discussies, gesprekken, vragen etc.'

Net zoals dat met de nic gaat. Zodra je boven een bepaalde grens gaat moet dat 'achter slot'. (Bij Mechs dus ónder een bepaalde grens..)

 

Ps. Ik wil dus ook absoluut geen discussie op gang brengen wat het ohmage aangaat. Zoals met (bijna) alles in het leven; Zolang je de dingen met beleid/verstand doet hoeft het niet persé onveilig te zijn. 

Edited by Tony
Stukje tekst aangevuld...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Tony said:

 

Zou dat dan ook niet opgaan voor de hoge nic concentraties ?

 

 

Misschien dat ik het wat onduidelijk geschreven had maar ik bedoel dus niet dat alles m.b.t. Mechs achter het slot moet, álleen de zeer laag ohmige 'discussies, gesprekken, vragen etc.'

Net zoals dat met de nic gaat. Zodra je boven een bepaalde grens gaat moet dat 'achter slot'. (Bij Mechs dus ónder een bepaalde grens..)

 

Ps. Ik wil dus ook absoluut geen discussie op gang brengen wat het ohmage aangaat. Zoals met (bijna) alles in het leven; Zolang je de dingen met beleid/verstand doet hoeft het niet persé onveilig te zijn. 

Opzich kan ik mij helemaal vinden in je verhaal. Alleen andere kant. Als men niet gewaarschuwd wordt op lage ohm en er gebeurd wel een ongeluk. Dan heb ik wel zoiets van. Ik kon daar misschien nog iets aan veranderen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oh, maar dat is ook mijn insteek (soms lastig om wat goed uit te leggen :wink)

 

Bijv:

Openbaar: Alles wat Mechs aangaat kan, en móet zelfs gewoon besproken kunnen worden, inclusief de daarbij horende waarschuwingen zodra men het over zeer laagohmige builds heeft (!),

Achter afgesloten deel: Alle gesprekken, discussies, vragen of wat dan ook over builds ónder de (pak em beet) 0.2 ohm dan dient dat te gebeuren achter een slotje (waar nieuwkomers dus niet meteen toegang tot hebben).

Edited by Tony
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Tony said:

Misschien dat ik het wat onduidelijk geschreven had maar ik bedoel dus niet dat alles m.b.t. Mechs achter het slot moet, álleen de zeer laag ohmige 'discussies, gesprekken, vragen etc.'

Net zoals dat met de nic gaat. Zodra je boven een bepaalde grens gaat moet dat 'achter slot'. (Bij Mechs dus ónder een bepaalde grens..)

 

Ja duidelijker nu. Misschien een goed idee en inderdaad vergelijkbaar met nic.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Tony said:

Achter afgesloten deel: Alle gesprekken, discussies, vragen of wat dan ook over builds ónder de (pak em beet) 0.2 ohm dan dient dat te gebeuren achter een slotje (waar nieuwkomers dus niet meteen toegang tot hebben).

En ze daarmee onwetend laten?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Clouds said:

En ze daarmee onwetend laten?

 

Nee, juist niet. Lees mijn posts maar goed, zal nu toch wel duidelijk genoeg zijn !? :e33

Ik citeer:

 

Quote

Openbaar: Alles wat Mechs aangaat kan, en móet zelfs gewoon besproken kunnen worden, inclusief de daarbij horende waarschuwingen zodra men het over zeer laagohmige builds heeft (!)

 

Edited by Tony
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tony said:

zal nu toch wel duidelijk genoeg zijn !?

Ja hoor, volkomen duidelijk. Heb je ook over de gevolgen nagedacht?

 

Morgen in de krant dikke vette koppen: E-sigaret ontploft.

En in het interview wordt door de gedupeerde gezegd dat hij lid is van dampforum.nu en dat hij daar geeneens gewaarschuwd is ??????????????

 

Advocaat van de duivel spelend

Link to comment
Share on other sites

:denk

 

Laatste keer en dan geef ik het op....

 

Openbaar: Alles wat Mechs aangaat kan, en móet zelfs gewoon besproken kunnen worden, inclusief de daarbij horende waarschuwingen zodra men het over zeer laagohmige builds heeft (!)

Edited by Tony
  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Clouds said:

En ze daarmee onwetend laten?

ik ben het hier helemaal mee eens. 

Het is beter dat ze het hier dan kunnen lezen en navragen. Anders vinden ze het ergens anders wel. maar stel nu dat je engels bv. niet zo goed is. En je denkt. ach ik probeer gewoon komt wel goed. 

Niet dus..

En als je de pech heb dat je een slechte dampwinkel hebt, en niet de juiste info heb meegekregen dan kunnen wij er ook weinig aan doen. 

 

Ik heb hier nog geen enkel topic gezien over mech’s waarin niet duidelijk geinformeerd en gewaarschuwd over de gevaren van een mech. 

Wat die persoon er mee doet hebben we niet in de hand! Maar dan staat de juiste info toch ergens duidelijk te lezen voor elke beginner die er naar zoekt.

Daarbij denk ik dat een idioot niet de moeite doet om zich in te lezen en het gewoon probeerd....

 

En iedereen zit maar te zeuren over mech’s maar een collega van me stond een half jaar geleden ook leutig langs me te dampen op 0,12/130 watt met 2 cheapo trustfire batterijen van amper 10a ook niet bepaald veilig al was het een gereguleerde mod.  Ik had hem gewaarschuwd en het is uiteindelijk missgegaan en het hele ding is gesmolten. Niemand gewond gelukkig maar....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Laten we wel voorop stellen dat de winkel in kwestie wat mij betreft de grootste verantwoordelijkheid heeft, ook een webshop, op het internet valt veel te lezen, en vooral te interpreteren.

☁️☁️☁️☁️☁️☁️☁️

Link to comment
Share on other sites

Noem mij maar ouderwets en/of een evangelist, maar voor mij geldt: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Geef vooral niet iemand anders de schuld.

Dampen ligt al onder vuur door de onbekendheid en elk negatief nieuws wat IK kan voorkomen, dat zal ik niet nalaten. Eén van de manieren om dit te doen is om hier open en transparant in te zijn.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat we het in grote lijnen allemaal eens zijn dat we juist transparant willen zijn over de gevaren van mech mods. Ik denk alleen dat @Tony zich afvroeg of leken niet fout worden beïnvloed en of je daar iets aan zou kunnen doen. 

 

Ook ben ik best benieuwd naar cijfers van oorzaken van ontploffende mods. Ik kan me maar zo voorstellen dat de meeste gevallen komen door kortsluiting en verkeerd gebruik, en niet zozeer door te lage Ohm builds. De enige mod die bij mij ontploft is was een Kanger Kbox reg mod trouwens, dus zolang je de batterijen gebruikt die wij gebruiken zijn er risico's. Net zoals smartphones nooit 100% veilig zijn want er kan altijd eentje in de fik vliegen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@tony heeft wel een beetje gelijk hoor.

maar ik denk dat die beinvloeding ( geen idee of dat een echt woord is ?) vooral van de youtube revieuwers komt.

De meeste die je bekijkt gebruiken ook lagere builds. als je het dan stoer vind komt de gedachte snel om zo laag mogelijk te gaan bouwen. 

En dan is het makkelijk om daar een topic over te vinden natuurlijk. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben er sowieso voor om niemand informatie te onthouden en zou het geen fijn idee vinden als er een barrière wordt opgeworpen waarachter de ‘hardcore’ mech hobbyist zich verbergen mag voor het gewone damp-plebs (en zich daar ongestoord verlustigen mag aan zilveren draadjes met een weerstand van een duizendste Ohm, smeltende isolatoren en langzaam wegdrijvende mistbanken).

 

Ik vind wel dat het duidelijker moet worden gemaakt dat een mech een apparaat is wat inmiddels een beetje verouderd is: leuk voor de hobbyist of estheet maar zeker geen noodzakelijk instrument voor de wolkenjager (terwijl dit vaak wel wordt gesuggereerd in artikelen van inmiddels een paar jaar oud die nog steeds hoog scoren in zoekresultaten).

 

Toen ik drie jaar geleden begon met dampen was de Kanger Subtank de grote hit. En het eerste doosje van Kanger haalde maar liefst 40 Watt en kon coils met een minimale weerstand van 0,4 Ohm vuren. Een mech uit die tijd (de Smok Fury-S) had dan een vuurknop met geïntegreerde fuse van maar liefst 7 ampère te bieden, waardoor je (in theorie) kon vuren tot zo’n 29 Watt met een coil van 0,6 Ohm.

 

Sinds die tijd is er niet zo heel erg veel veranderd qua mech techniek. Er zijn een paar types 18650 batterijen beter verkrijgbaar geworden en de informatie over de belastbaarheid van batterijen in het algemeen is (vooral dankzij één gebruiker van dampspul) wat beter in orde. Ook zijn er (nog mondjesmaat) nieuwe types batterijen op de markt die een belofte van een hogere belastbaarheid hebben, maar tot nu toe zijn deze voornamelijk als rewraps verkrijgbaar (en we hebben al met de iJoy 20700 kunnen zien dat een merk plotseling een andere batterij in de wrapper verbergt). 

 

De grootste verandering sindsdien heeft echter plaats gevonden in de gereguleerde doosjes. Om er voor te kunnen zorgen dat deze een steeds hoger vermogen kunnen bereiken (tot maximaal 80 Watt op één 18650) moest de weerstand van een coil sterk omlaag gebracht worden. En nu iedereen aan dat soort weerstanden gewend is denken veel dampers dat je zo’n coil ook gerust op een mech kan steken.

 

En (dankzij -misschien- voltage drop van een slecht onderhouden mech, of de korte duur waarop iemand vuurt) gebeuren er lang niet altijd direct verschrikkelijke dingen. Maar ik vind niet dat je dit soort gebruik van mechs veilig kunt noemen.

 

Ecig-one heeft een tijd lang een lijst bijgehouden van ongelukken die met dampspul samenhangen. Hoewel de ongelukken die met gereguleerde apparatuur en losse batterijen ver in de meerderheid zijn ten opzichte van de ongelukken met mechs brengen de laatste wel vaak meer schade toe aan de gebruiker zelf. Logisch, want als er wat mis gaat gebeurt dat vaker dicht in de buurt van je gezicht.

 

Ik vind dat iemand die geïnteresseerd is in mechs van alle gevaren die dit met zich mee kan brengen op de hoogte moet zijn en daarvoor gewaarschuwd moet worden.

 

Kortom: ik ben misschien dan wel af en toe een zeur en een (biologisch) watje, maar ik hoop dat er meer mensen af en toe eens willen blijven zeuren over dit soort dingen. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Jayjay said:

Hoe dan? Dan moet je echt wel iets heel fouts hebben gedaan. En had je zelf geen letsel of iets?

 

Neuh, gewone goede batterij erin, geen extreme settings of build. Het begon naar kortsluiting te ruiken, batterij begon te venten, opeens een knal en veel rook, ding als de sodemieter over het balkon geslingerd, daar smeulde hij nog een tijdje na.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Tony, @Leo Bak, @Oomkobus, @Daniel Smit, @Jayjay, @Clouds, @sxt, @Eelco

 

Ik heb jullie discussie m.b.t. het openbaar of achter gesloten deuren (zoals bij high nic.) bespreken van Mechanische mechs en lage weerstand losgeknipt uit het topic van @royceboss en voorzien van een eigen topic...

 

Ga lekker door, interessant jullie visie hierover te lezen.

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Leo Bak said:

 

Neuh, gewone goede batterij erin, geen extreme settings of build. Het begon naar kortsluiting te ruiken, batterij begon te venten, opeens een knal en veel rook, ding als de sodemieter over het balkon geslingerd, daar smeulde hij nog een tijdje na.

Wat bizar joh. Ik heb nog nooit gehoord dat een gereguleerde mod kon ontploffen, en of gelezen. Goed dat je er niks aan hebt overgehouden. Dat filmpje wat ik in het "originele draadje" heb geplaatst voordat Sub deze los knipte. Ging ook goed raar! Gewoon een stuk muur ingedeukt. In plaats van dat je hulp zoekt of wat dan ook, pakt die gast zijn mobiel om te filmen. En later in het filmpje zie je de na shock bij hem?.

 

Thanks @Sub-Ωhm zeker interessant!

Link to comment
Share on other sites

@Sub-Ωhm ik denk dat er van mijn kant uit enkel een grote frustratie vanwege somige dampshops naar boven komt.. ?

Aangezien we in belgie moeilijker nog zo maar iets kunnen bestellen moeten de meeste wel langs een winkel.

Ook ik kom er wel ooit aangezien ze in mijn vaste (goede) dampshop bv geen collins blue magic hebben. 

En vaak sta ik daar dan te wachten en mee te luisteren. En het is schrikbaren wat er op somige plaatsen verteld word om toch maar iets te verkopen. 

En daar word ik dan erg boos van..

 

Het is nu eemaal een bepaalde groep mensen die het grooste risico loopt om zo’n ding in de lucht te laten vliegen. 

Dat wil niet zeggen dat het bv bij Jim of Jayjay niet kan gebeuren maar zoals ik het hier lees doen beide het maximale om dit te voorkomen, beseffen ze ten volle wat het risico is en maken ze maar af en toe gebruik van zulke builds. 

 

Dat is een ontzettend verschill met iemand die zo iets gaat gebruiken als all day vape zonder er enig verstand van te hebben. 

 

Ik ben trouwens absoluut verliefd om m’n beide mech’s. Gaan dagelijks met me mee. m’n asmodus minikin word maar weing gebruikt 

En m’n voopoo drag en tesla staan al laaaaaang in de kast. 

 

Ben trouwens wel benieuw wat jouw mening is als moderator? ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het zijn niet enkel mechs die "ontploffen" hoor, er zijn veel meer gereguleerde mods die spontaan beginnen smelten of intern een kortsluiting maken dan mechs.

In mijn lokale shop houden ze alle toestellen bij die klanten terug ingeleverd hebben omdat er ernstige problemen mee waren zoals smelten van contacten en batterijen, boards die oververhit raken en beginnen smeulen.

Mods met ingebouwde lipo batterij zijn trouwens de ergste van allemaal.

Daar zijn een paar prachtexemplaren bij hoor!

Is dat dan die gebruikers hun fout? zoja hoe kan dat dan want er zit toch een massa beveiliging in de toestellen?

Je mag niet vergeten dat de meeste van die dingen voor 5€ gemaakt worden in China he.

Bij een mech mag je voor 95% zeker zijn dat het "user error" is, bij een gereguleerd toestel weet je het niet.

Mijn wismec luxotic heeft ook een ingebouwde veiligheid, is die betrouwbaar dan?

Volgens de fabrikant moet deze mod verhinderen dat er builds onder de 0.1ohm gebruikt worden, toch zijn er video's die laten zien dat je met gemak nog een 0.08 en zelfs 0.06ohm kan vuren.

Edited by Jim
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Jim said:

Het zijn niet enkel mechs die "ontploffen" hoor, er zijn veel meer gereguleerde mods die spontaan beginnen smelten of intern een kortsluiting maken dan mechs.

In mijn lokale shop houden ze alle toestellen bij die klanten terug ingeleverd hebben omdat er ernstige problemen mee waren zoals smelten van contacten en batterijen, boards die oververhit raken en beginnen smeulen.

Mods met ingebouwde lipo batterij zijn trouwens de ergste van allemaal.

Daar zijn een paar prachtexemplaren bij hoor!

Is dat dan die gebruikers hun fout? zoja hoe kan dat dan want er zit toch een massa beveiliging in de toestellen?

Je mag niet vergeten dat de meeste van die dingen voor 5€ gemaakt worden in China he.

Bij een mech mag je voor 95% zeker zijn dat het "user error" is, bij een gereguleerd toestel weet je het niet.

Mijn wismec luxotic heeft ook een ingebouwde veiligheid, is die betrouwbaar dan?

Volgens de fabrikant moet deze mod verhinderen dat er builds onder de 0.1ohm gebruikt worden, toch zijn er video's die laten zien dat je met gemak nog een 0.08 en zelfs 0.06ohm kan vuren.

Ik weet niet hoe het bij gereguleerde mods werkt hoor ben gewoon geen elektricien. Maar als jij een build van 0.08 ohm in je gereguleerde mod zet dan vraag je toch ook van deze batterij (wat was het ook alweer 35 a 40A) ben te lui om het uit te rekenen. Dan mag er wel honderden beveiligingen in zitten maar je vraagt wel zo'n 40A van het apparaat. Of zit ik hier naast? Heb niet zoveel kennis met elektronica maar het lijkt me het meest logische. Dus je belast je batterij er wel mee wat uiteindelijk door zwakte of wat dan ook faalt toch?

Edited by Jayjay
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...