Jump to content

Hier is ie dan, Studie : e-sigaret gebruiker nog minder risico corana dan tabak roker, die al veel minder kans had


Recommended Posts

Eerste onderzoekje idd waarin mensen ook gevraagd werd naar het gebruik van de e-sigaret, met vergelijkbare uitkomsten als bij tabaksrokers. Vergelijkbaar, want met deze nog beperkte aantal besmette gevallen is de foutmarge vrij groot. Wel versterkt de uitkomst de hypothese dat het de nicotine betreft.

 

Hopelijk gaan ze dit herhalen met grotere groepen mensen, het is zeker weer een stapje verder.

Link to comment
Share on other sites

Nog even wel iets anders. Eerst was het niet duidelijk dat de nicotine het stofje in de tabaksrook het was dat er voor zorgt voor de "bescherming" tegen corona bij rokers. En was nicotine alleen de hypothese.
Maar het had zomaar een andere stof in tabaksrook kunnen zijn.

 

Maar wanneer je tabak roken met E-sigaretten vergelijkt, dan zijn er voor zover ik weet 2 stoffen die overeen komen. En dat zijn de PG en de nicotine. En ik meen dat PG voor groot deel (dan wel helemaal?) verbrandt in tabaksrook. Dan blijft nicotine toch de kanshebber om de beschermende werking te veroorzaken. Tenzij we allemaal op een zijspoor zitten en het feit dat dampers voormalig rokers zijn, daar iets mee van doen zou hebben. Maar ik kan me herinneren dat uit de corona data ook bleek dat juist weer voormalig rokers weer een stuk minder kansrijk zijn.  Dat spreekt dus dat laatste argument tegen. Dan blijft toch de nicotine over denk ik.

 

 

Edited by elja
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik ben het met je eens dat we voorzichtig moeten zijn met absolute conclusies maar dit ziet er wel positief uit. In ieder geval kunnen we er redelijkerwijs van uit gaan dat we onze kansen tov corona niet verslechteren. Hopelijk komt er nog meer onderzoeken die dit verder versterken (de onderzoekers zeggen ook dat meer onderzoek nodig is maar dat staat bijna standaard in alle onderzoeken).

Edited by Bobby
Link to comment
Share on other sites

Rokers en dampers schijnen zo'n 5x minder kans te hebben om corona te krijgen, maar 2x zoveel kans te hebben om te overlijden als ze wel besmet raken. Tenminste, als de gegevens kloppen dan. Dat ze 2x meer kans hebben om te overlijden is dan waarschijnlijk omdat de mensen die op de IC liggen niet meer kunnen roken/dampen en dat de toestand daardoor juist verslechterd. Dit is een theorie van Clive Bates bij regulator watch. 

  • Confused 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

@elja PG in tabak verdampt tijdens het roken van tabak. Bij de gloeiende kop is het wel 800 graden, maar een paar millimeter verder is de temperatuur een stuk lager. Nog voordat de tabak verbrand, is de PG reeds verdampt. Dankzij hetzelfde principe wordt je stoned van een joint, als de THC en CBD zou verbranden is het geen THC en CBD meer.  

 

Dit kleine onderzoek, middels enquête, geeft een indicatie die interessant is om verder te onderzoeken, meer niet. Van alle deelnemers kregen maar dik 170 corona, waaronder niet rokers, rokers en dampers, dus het gaat om een zeer beperkt aantal.

 

@Pazmaster Dat is maar een van de mogelijkheden. Rokers met aangetaste longen, net als mensen die een longontsteking in het verleden hebben gehad, hebben het extra zwaar igv besmetting.  Helaas zie ik dampers nagenoeg nergens vermeld worden in de statistieken, behalve bij dit onderzoek. Het zou interessant zijn om specifiek van dampers data te zien.

Edited by Raycoupe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klopt @Raycoupe, het is ook nog maar een theorie. Ik kan me wel voorstellen dat mensen die gewend zijn om nicotine binnen te krijgen, en dat ineens niet meer binnenkrijgen omdat ze op de IC liggen, daar nadelige effecten aan ondervinden. Je weet misschien zelf wel hoe k*'t je je kan voelen als je je dagelijkse nicotine fix ineens niet binnenkrijgt.

Maar natuurlijk zullen beschadigde longen ook niet echt mee helpen, het zal waarschijnlijk dan ook een combinatie van verschillende factoren zijn. 

Link to comment
Share on other sites

de volgende die door peer review heen is

Quote

Notably, active smoking was linked with decreased odds of a positive test result (47 [11·4%] of 413 active smokers vs 201 [17·9%] of 1125 non-smokers; adjusted OR 0·49, 95% CI 0·34–0·71).

 

Risk factors for SARS-CoV-2 among patients in the Oxford Royal College of General Practitioners Research and Surveillance Centre primary care network: a cross-sectional study

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dat zal ook wel lastig worden @elja aangezien er niet zoveel mensen dampen en dit niet apart wordt bijgehouden. Rokers vaak wel daarentegen en ze zijn met velen, meestal toch zo'n 15 a 20% in westerse landen, in de orient kan dat wel oplopen tot ruim 40%.

 

@Pazmaster Yep, ongeacht met welk ziektebeeld je in het ziekenhuis belandt, acuut cold-turkey gaan is meestal niet zo bevorderlijk voor zowel mentale als fysieke gezondheid. Hebben ze geen nicotine pleisters voor mensen die worden opgenomen? Ik heb geen idee eigenlijk.

Link to comment
Share on other sites

Met de tekst :
Ook deze onderzoekers waarschuwen dat roken ernstig gevaar voor de gezondheid oplevert en dat het eventuele gebruik van nicotinepleisters alleen onder strikt medisch toezicht moet plaatsvinden.

 

Ehhh, die dingen zijn gewoon bij de drogist te koop ....

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@elja inderdaad wat een kromheid weer, 'nicotine is zeer verslavend', accijns er op heffen omdat het een 'tabaksproduct' is, en ondertussen liggen ze wel bij de kruidvat om de onderste plank waar ieder kind bij kan. Je gaat je toch afvragen waar het dan mis gaat? desalniettemin wel goed dat er toch weer eens wat positiefs over de esigaret word gepubliceerd ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...