Jump to content

AD - Verbod op smaakjes


Recommended Posts

Mijn eerste dampervaring was een ego-c met een flesje meloen smaak.De eerste drank ervaring was likeur en advokaat.Daarom zeg ik dat ze de aroma´s ook uit de drank moeten halen.Dat is net zo een domme opmerking als aroma´s voor dampen verbieden.Ik heb van de schrik nog maar tien flesje s lekka lekka gehaald.Ze moeten geen drank in supermarkten verkopen.Een slijter moest een pittige cursus volgen.En dat was niet zomaar.

Edited by richard-V
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Maar kunnen wij dadelijk wel aroma en VG/PG en nic krijgen? 

 

Als bijvoorbeeld SaveVape gewoon blijft leveren, lijkt er voor de gevorderde damper niet heel veel aan de hand te zijn.

Edited by Aaruman
Link to comment
Share on other sites

Daar gaat me heerlijke Lemon Lime Mojito with a touch of Brown sugar. 

Die drooglegging heeft toen der tijd ook niet bepaald geholpen.

 

Beide kanten kunnen worden onderbouwd met solide argumenten. Maar wat ik absoluut misdadig vind is dat volwassenen mensen de vrijheid word ontnomen om zelf een keuze te maken wat goed of slecht voor hun is.

Uiteraard mag er bij de keuze van minder jarige enige bescherming worden geboden.

13595.w500.0.bb805c0.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nou mooi S'-nederlands is dat weer. 

Kunnen we onze smaakjes lekker via de zwarte markt kopen, zodat we nog meer problemen kunnen verplaatsen ipv oplossen. Volgens mij moet je gewoon 18+ zijn als je sigaretten / eliquids wil kopen en dat is meer dan genoeg bescherming vind ik. We zijn allemaal jong geweest en degene die vroeg zijn begonnen met roken zullen dit waarschijnlijk ook via een omweg hebben gedaan ipv de sigaretten zelf te gaan kopen in de winkels. Er zijn met deze wet alleen maar verliezers bahbah?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1790941308_NYTSslide.thumb.jpg.e2460655014a8f40b3c210e60ef3677a.jpgslide2_0.thumb.jpg.7b340679fe681af279f47dd1a7e93894.jpg

Bron

 

Zijn Amerikaanse statistieken maar zal hier vast vergelijkbaar zijn.

Jammer voor ons dat wij straks lastiger smaakjes kunnen vapen maar als je dit ziet snap ik het wel.

Voor scholieren zijn sigaretten vaak te duur. Vapen is goedkoper en mede daarom spreid het aantal jonge vapers zich snel.

(Zien eten doet eten, zien roken doet roken en ziet vapen..) Lekkere smaakjes, fancy uitziende pennetjes en mooie flesjes/doosjes zijn natuurlijk ook verleidelijk.

Wij als vapers (en meestal ex-rokers) roepen allemaal dat het 95% minder slecht is vergeleken bij roken maar feit blijft natuurlijk wel dat alles wat in je longen komt en daar niet hoort een gezondheidsrisico kan zijn. Dus hoe jammer ook, voor de jonge generatie denk ik dat het geen verkeerde stap is dat de smaakjes verboden worden en dan in ieder geval lastiger te verkrijgen zullen zijn. De populariteit van vapen onder jongeren vergroot de laatste tijd snel. Zie evt ook dit artikel.

 

Deze maatregel kan door allerlei argumenten als krom worden gezien en misschien dat er ook andere oplossingen kunnen zijn zoals een bepaalde vanaf prijs/duurdere vapegear (alhoewel, China..) of wat dan ook..

Afijn, voorlopig kunnen we nog van onze smaakjes genieten. ?????     :wink:duim

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Lionman Als ik naar die grafieken kijk dan lijkt het er in mijn optiek op dat deze het gateway argument eerder onderuit halen dan staven. Het aantal rokende jongeren neemt immers nog altijd af. Daarbij geven deze cijfers het percentage jongeren weer dat in de afgelopen 30 dagen gevaped heeft. Dit zegt dus niets over of ze dit dagelijks doen of een keer een hijsje hebben genomen op een feestje. 

Hieronder wat meer informatie:

 

"A critical finding across all surveys from 2013 to 2019 is that smoking actually decreased much more rapidly to a record low during the very same years vaping increased. From 2015 to 2018, daily cigarette smoking among youth declined from 1.2 percent to 0.9 percent, while regular vaping (20 or more out of the past 30 days) increased from 1.7 percent to 3.6 percent."

 

“The faster drop in smoking suggests vaping is helping displace youth use of much more deadly smoking—a net harm reduction benefit to the population as a whole,” said David Abrams, a professor of social and behavioral sciences at NYU School of Global Public Health and a study coauthor.

 

"Critically, the majority of youth vapers also use or have used more deadly tobacco products (60 to 88.9 percent, depending on the frequency of vaping). While there has been fear that e-cigarettes are introducing nicotine to many young people who otherwise would not have smoked, the data show otherwise—only a small proportion of tobacco-naïve youth report vaping."

 

https://www.nyu.edu/about/news-publications/news/2020/january/youth-vaping.html

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Navifactiva said:

Je moet je afvragen wat je liever ziet, dat jongeren dampen of roken proberen. Lijkt me geen moeilijke keuze.

De populariteit van roken neemt onder jongeren nog steeds af. Vast mede door de steeds hogere prijs. Misschien ook meer een taboe in deze tijd? Of het ook door de optie om te gaan vapen komt weet ik niet. Ik val niet meer onder de jongeren. Een 1e vape proberen met lekker smaakje bevalt natuurlijk ook sneller dan een 1e sigaret die niemand lekker vond. We deden ons best om te kunnen roken. 

@giel

Wellicht vaped een gedeelte van de jongeren niet vaak maar als ze er mee in aanraking zijn gekomen is de kans natuurlijk groot dat ze hoe ouder hoe vaker/meer gaan vapen denk ik.

@Sub-Ωhm

Ik ben 1 van de oneens voters. Maar dat is omdat ik het als middel om te stoppen met roken persoonlijk de beste/makkelijkste methode vond. Een lekker smaakje hield/houd mij van de sigaretten af.

Edited by Lionman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Lionman Natuurlijk is die kans groter dan wanneer ze er nooit in aanraking mee komen maar blijkbaar is dit maar een klein percentage van de jongeren die er mee experimenteren. Als ze ouder worden zijn ze volwassen en mag je toch op een gegeven moment je eigen keuzes maken zou ik zeggen. Jongeren dien je te beschermen maar niet ten koste van alles helemaal niet als het probleem relatief klein blijkt te zijn. Als jongeren nooit in aanraking zouden komen met alcohol zouden er ook minder volwassen drinkers zijn maar dat betekent niet dat je daarom de keuzevrijheid van de volwassenen moet wegnemen? 

Waarbij ik wil toevoegen dat de sociale en gezondheidsschade die wordt veroorzaakt door alcohol vele malen groter is.

Link to comment
Share on other sites

Kan nog interessant worden met combinatie smaken ; er zijn immers meer dan genoeg sapjes die tabak met iets anders combineren..

Hoe vaag en algemeen het voorstel dus ook is , er zijn nu al gaten in te schieten...

 

Dit verbod gaat echt op voor het ready made spul dus de diy'er hoeft zich in deze strekking geen zorgen te maken imho.

Er zijn immers plenty manieren om aroma's in de markt te zetten.

 

Link to comment
Share on other sites

@giel

Ik ben het helemaal met je eens.

Mits het percentage idd klein is en niet groter word.

 

Keuzevrijheid is een groot goed wat we koesteren. Ben bijv. ook blij dat ik niet door de overheid in een hybride zoals @Moppersmurf heeft moet rijden maar dat ik de vrijheid heb om in mijn vieze Volkswagen rond te tuffen. :wink:grins

Edited by Lionman
Link to comment
Share on other sites

Ik ben niet zo bang dat je t niet meer kunt krijgen maar meer dat je op straat loopt en die boa jouw ff staande houdt want hij ruikt aardbei...

Als ie dan ook nog een bonnetje gaat uitschrijven denk ik dat ik de krant haal ?

  • Like 1
  • Haha 7
Link to comment
Share on other sites

Dampen moet en zal volledig kapot gemaakt worden. De eerste reden is natuurlijk "maar denk aan de kinderen!". De 2e reden is vele malen erger. Wij als dampers hebben een manier gevonden, een zeer succesvolle, om te stoppen met roken. En dat hebben we gedaan zonder artsen, pleisters en andere bullshit. We hebben zelf alles uitgeplozen en ons eigen gemaakt. Dat is iets wat alle anti-rook fanaten niet kunnen uitstaan. Hoe halen we het in ons hoofd om zonder hen te stoppen met roken! Het moet toch niet gekker worden! Ze zijn decennia lang bezig geweest om rokers te stigmatiseren. We werden van alle kanten aangevallen. En dan doen we wat ze zo graag wilden.... maar op eigen houtje. En daar moeten we voor gestraft worden.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...