Jump to content

Recommended Posts

Posted

Een tijdje geleden bezocht ik 2 stenen winkels bij onze zuiderburen.

Ik was niet echt onder de indruk van hun keuze qua liquids maar schrok toch wel van de prijzen van de spullen die men wél had.

Wat mij het meest verbaasde was de aanwezigheid van accijnszegels op liquids.

Recentelijk deed ik ook wat bezoekjes aan stenen zaken in Duitsland en ondanks wisselende ervaringen daar trof ik ook daar

accijnszegels op de liquids.

Is dit een recente ontwikkeling ?

Zou dit de reden kunnen zijn dat met name de aroma handelaren nu meer inzetten op smaakjes voor drank en gebak ?

Posted (edited)

Vanaf de zomer/herfst 2023 wordt er accijns geheven over dampproducten in DE. De vraag naar de accijnszegels was zo groot dat er een groot tekort aan was/is. Hierdoor was de beschikbare producten  lange tijd dramatisch. Ik ben gestopt om te shoppen in DE

Edited by Sandrazv
Posted

@SCi In Duitsland wordt er flink belasting geheven op de base. Dat drijft de prijs enorm op.

Een flesje juice van 10ml aldaar kan dan opeens bijna 20 euro kosten.

Duitsland is sowieso niet meer interessant om juice te kopen.

Bijgaand de plannen van de Duitse overheid om de belasting op base de komende jaren nog meer te verhogen.

liquidsteuer-vorschau.jpg

• Confused 2
Posted

😮 Bizar dat met name base echt kapot "geaccijnst" word !

Dat zal toch flink issues opleveren voor andere gebruikers van pg en vg lijkt me... 

Posted

@SCi Deze basebelasting is alleen van toepassing als het specifiek gebruikt wordt voor dampen.

Wil je lekkere zeepjes maken dan hoeft men geen accijnzen over de base te betalen.

Besluit je alsnog om dezelfde base als dampvloeistof te gebruiken dan dient men dit te melden bij de Duitste douane waardoor je alsnog die tax moet betalen.

• Like 1
  • Confused 1
  • 2 weeks later...
Posted

In Duitsland hebben we sinds 12 februari 2023 accijns op alle liquids. Eigenlijk al sinds juli 2022, maar tot 11 februari mochten waren zonder accijns nog verkocht worden (en ik moet me sterk vergissen als er tot die datum niet nog volop is geproduceerd 😉). De hele zondag zijn we bezig geweest de winkel leeg te trekken, en is er een fortuin aan liquid, nicshots en base vernietigd. Op 12 februari begonnen we de dag met twee (!) plankjes met liquids, en het heeft zeker een maand geduurd voor de winkel er helemaal vol was. Inmiddels hebben we er al twee keer een grote kast bij moeten kopen, dus dat probleem heeft zich wel opgelost. 

De accijns was bedoeld om die ongeveer gelijk te trekken met sigaretten (30%), maar die onbenullen hebben natuurlijk alleen maar naar de 10ml-flesjes gekeken, die daarmee, inclusief btw over de accijns en de enorme kosten die dat theater gekost heeft , zo'n drie euro per flesje zijn gestegen. 

Het is dus vooral de base die absurd belachelijk malloot onevenredig duur is geworden, met inmiddels 35 euro (!!!) voor een flesje van 100 ml. Het is een zogenaamde 'zwecksgebunden' Steuer, dus gewone vg en pg zijn niet betroffen, BEHALVE als je ze koopt in een dampwinkel :-(. Ik verkoop ze dus eigenlijk liever niet, en voel me niet schuldig mensen te tippen op de aanschaf van accijnsvrije grondstoffen.

Okee, officiéél moet je dan met je zelf gemixte liquid naar de Zoll of het Steuerambt om je belasting na te betalen, maar ik geloof niet dat iemand dat al geprobeerd heeft. Eigenlijk had ik dat wel graag willen zien ; rijen van honderden mensen bij het belastingkantoor met een 10ml-flesje die hun 1,60 aan belasting komen afvragen...... Eens kijken hoe lang ze dat volhouden. 

De markt is dus de afgelopen twee jaar helemaal verschoven naar mtl-verdampers en podsystemen, en ook de meeste doorgewinterde Wolkenjagers hebben inmiddels een podsysteempje, al is het maar voor erbij. Maar.... voorlopig lijkt het er wel op dat de accijns ons beschermd tegen een volledig smaakverbod. Dat is afgelopen winter wederom van de tafel geveegd, omdat je daarmee de hele boel in handen van de zwarte markt heeft. Wat in Nederland inmiddels ook al enorme vormen begint aan te nemen.

Het blijft altijd een spannende branche en je weet nooit wat er in de toekomst allemaal nog gebeurt, maar waar we het meest vreesden (naast een smaakverbod) heeft eigenlijk verrassend goed en soepel uitgepakt. En beschermt ons dus hopelijk tegen dat waar Nederland nu middenin zit 😞

Van mij mogen ze echter nu wel ophouden met die verhogingen. Daar wordt ook hier nog steeds hard tegen gevochten, en sinds de invoering van de accijns worden de berichten in de media, vooral vanuit de medische hoek, steeds positiever richting dampen. Of minder negatief, om in damptermen te blijven. 

Een flesje liquid van 10ml kost hier overigens geen 20 euro, hoor. Tussen de 7,50 en de 10. Het relatief goedkoopste product is de 100ml shortfill, met 47 euro. Wie nog een kelder vol base heeft,en liefst ook wat Bunkerbase of shots heeft gehamsterd, zit voorlopig goed. 

• Like 9
  • Thanks 1
  • 2 weeks later...
Posted

En ook Zweden doet lekker mee met nicotine accijns, kwam erachter toen ik mijn nic salt in 20mg weer wilde bestellen. Alleen nog maar te krijgen in 10mg. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat er nog eens extra accijns wordt geheven boven de 14,5mg nicotine, en omdat anders 20mg/10ml onbetaalbaar zou worden is men maar naar 10mg terug gegaan. Die 10ml is al zeer prijzig, 89 SEK, zo'n 7,5 euro. Kan nasty juice niet bij LPV krijgen dus vandaar dat ik die hier koop. Is mijn af en toe tussendoor verwennerij 🙈

Gelukkig nog geen smaakjes verbod, dus kan mijn gangbare shake and vapes hier nog gewoon inslaan.

• Like 3
  • 3 months later...
Posted (edited)

Nepsigaret met menthol en fruit op de markt.

Levia. Zo heet de sigarettenvervanger die Philip Morris onlangs in alle stilte op de Nederlandse markt heeft gebracht. Een pakje kost 8 euro en daarvoor krijgt de koper twintig nicotinehoudende sticks. Wie de damp daarvan wil inhaleren, moet de sticks verhitten in een houdertje. Dit apparaatje kost enkele tientallen euro’s.

De sticks zijn verkrijgbaar in twee smaken: menthol en fruit, hoewel dat niet letterlijk op de verpakking staat. De eerste smaak wordt aangeduid als ‘island beat’, de tweede als ‘electro rouge’. De sticks bevatten geen tabak, maar cellulose: een product van planten- en kruidenextracten. Daardoor vallen ze niet onder het smaakjesverbod.
Vanaf begin dit jaar mogen vapes alleen nog naar tabak smaken. Dat moet voorkomen dat jongeren door die aantrekkelijke smaakjes met roken beginnen. Mentholsigaretten mogen  niet meer worden verkocht in ons land.

Aan Levia zit een flinke Brabantse tint. Bij de Philip Morris-fabriek in Bergen op Zoom gaat er aan de ene kant een papje van cellulose, nicotine en water in de machine en komt er aan de andere kant een lange, dikke rol uit. Deze rollen gaan naar het buitenland, waar ze worden versneden, een smaakje krijgen en in sticks worden geperst. Daarna worden ze verpakt en komen ze in tabaksspeciaalzaken en tankstations terecht. Niet alleen in Nederland, maar ook in Tsjechië en Roemenië.

‘Opstapje naar echt roken’

Volgens de Rookvrije Generatie, een samenwerkingsverband van KWF, Hartstichting en Longfonds, is Levia niets meer dan een truc van Philip Morris om ‘rokertjes’ met een smaakje te kunnen blijven verkopen. ,,Weliswaar bevatten de sticks geen tabak, maar ze zitten nog steeds vol met het verslavende nicotine”, zegt woordvoerder Dave Krajenbrink. ,,Levia is een slecht voorbeeld voor jongeren en kan een opstapje zijn naar echt roken. Bovendien is niets bekend over de gezondheidseffecten op lange termijn van dit product.”

De Esigbond, de branchevereniging voor onafhankelijke verkopers van elektronische sigaretten, heeft dubbele gevoelens bij de introductie van Levia. ,,Het is goed dat consumenten weer wat te kiezen hebben”, zegt voorzitter Emil 't Hart. ,,Maar tegelijkertijd is het zuur dat het verbod op de verkoop van vapes met een smaakje nog altijd van kracht is.”

NVW: niks tegen te beginnen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die toezicht houdt op de naleving van het smaakjesverbod, zegt niets te kunnen beginnen tegen de verkoop van Levia. ,,De sticks vallen niet onder de tabaks- en rookwarenwet. Het gaat om kruidenproducten zonder tabak die kunnen worden verhit”, zegt een woordvoerder. Om eraan toe te voegen dat dat in de toekomst weleens kan veranderen. ,,Dat heeft te maken met een voorgenomen wetswijziging om ook nicotineproducten zonder tabak onder deze wet te reguleren.”
Ondanks herhaalde pogingen weigert Philip Morris vragen te beantwoorden over het nieuwe product. Tijdens een eerder gesprek met deze site noemde fabrieksdirecteur Hakan Kurtoglu Levia, dat toen nog niet in Nederland werd verkocht.
Het product werd destijds door hem omschreven als opvolger van een andere ‘gezondere’ uitvinding van Philip Morris: de iQos. Deze alternatieve sigaret verbrandt geen tabak, maar verwarmt die slechts. Hierdoor zouden 90 procent minder schadelijke stoffen vrijkomen bij het inhaleren van een trekje.

Wat vinden gebruikers ervan?

Van ‘smaakt naar papier’ tot ‘sterker dan een ouderwetse mentholsigaret’. Gebruikers verschillen van mening over de Levia, de tabakloze nepsigaret van Philip Morris die onlangs op de Nederlandse markt is gelanceerd. Vooral op het sociale netwerk Reddit wordt volop gediscussieerd over de sigarettenvervanger.
Een veelgehoorde klacht is het ontbreken van de ‘high’, het gevoel dat rokers ervaren na het nemen van een trekje van een sigaret. De smaken an sich vallen dan wel weer in goede aarde, vooral de mentholvariant kan op een goed rapportcijfer rekenen. Een enkeling klaagt wel over de droge nasmaak: ‘Alsof je op een propje papier hebt lopen kauwen.’
Wat ook opvalt: gebruikers vinden dat Levia dichter in de buurt komt van vapen (het inhaleren van een opgewarmde vloeistof met nicotine) dan van écht roken. Sommigen willen weten wat er nou precies in het kruiden- en plantenmengsel zit dat ze inhaleren. Op de pakjes is het niet terug te vinden en op de website van Philip Morris ook niet.
Edited by richard-V
  • Thanks 1
Posted

Die dingen (en soortgelijken) zie je echt heel veel in Hongarije, dat viel gewoon op. Terwijl roken daar niet heel duur is

• 4 months later...
Posted

Wat ik me afvroeg, als ik bepaalde zoektermen achterwege laat, vind ik voor zeer schappelijke prijzen 1000ml 50/50 pg/vg base van farmaceutische kwaliteit, voor het mengen van aroma's/verzorgingsproducten. Nu ben ik vrij zeker dat dit gewoon hetzelfde product is als wat ik hier in de kast heb staan, maar ik weet niet of dat ook echt zo is. Wie wel?

Posted
On 16-12-2024 at 23:07, jackal_ut said:

@wally ik vind dat lpv ook base heeft voor schappelijke prijzen. Onder de 10 euro voor 1000ml 50/50

Ik heb het gezien idd. Plus je kan incl nic shots bestellen. Blijft de prijs ook nog alleszins redelijk. Net even een litertje besteld, kijken hoe het bevalt. Tnx 👍🏻

• Like 1