Jump to content

Oh Oh Oh, nu weer een aanval met zware metalen op ons, dampers... (media)

Recommended Posts

Posted

Hallo dampers,

Het houdt niet op met die waarschuwingen aan dampers/vapers.

Nu weer op radio 1:

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-radio-1-journaal/9bf1b177-65db-4628-8a57-05d902e4211b/2024-05-02-bij-vapen-komen-giftige-metalen-vrij-zoals-lood-en-cadmium

Mevrouw Noor Rikkers (kinderlongarts) komt met een "nieuw" onderzoek waaruit blijkt dat er zware metalen in de longen komen bij dampen. Dat komt door de metalen spoeltjes in de vapes.

Ze benoemd het onderzoek zelf niet, maar waarschijnlijk bedoelt ze dit:

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aaz0108

quote uit het onderzoek:

To replicate our e-cigarette cohort’s usage, we used a moderate-sized e-cigarette vape pen, vaped by pressing “on” for 5 s and “off” for 30 s in between and repeated for 15 to 20 min.

Verder stelt ze dan door verhitting van de aroma's de samenstelling veranderd en er schadelijke stoffen ontstaan

Oh Oh Oh, ik snap dat ze een ontmoedigingsbeleid voeren om kinderen van die vapes af te blijven. Maar mijn punt is dat de testcondities van vele onderzoeken nogal eenzijdig is:

Ze gebruiken een (waarschijnlijk) een ouderwetse vape pen (van meer dan 10 jaar oud) met goedkope vloeistof/aroma

Ik weet dan ik zo veilig mogelijk damp, zoals waarschijnlijk velen hier op dit forum:

- ss316 spoeltjes, en niet boven 110 graden C, dus minimale oxidatie en GEEN metaaldampen onder 120 graden C

- regelmatig spoeltjes en watjes vervangen en de tank reinigen

- TPA aroma's met DX variant 

- de hoogste kwaliteit PG en VG

Referenties naar onderzoeken heb ik ffe niet bij de hand  

Vraag:

Wie van jullie is er bang voor de schadelijke gevolgen van het dampen, en welk gevaar is voor jullie het belangrijkst?

- dna schade in mondslijmvlies
- aanwezigheid van Diacetyl, Formaldehyde, Acrolein ? 

• Like 5
Posted

Als je (goedkope meuk) gaat dryhitten dan krijg je inderdaad giftige stoffen binnen, en ik denk ook wel metalen. Als mens merken we een dryhit direct (want dat smaakt smerig) een rookrobot merkt dat niet en gaat vrolijk door met dus giftige stoffen en metalen in de 'damp' als gevolg.

Posted (edited)

Was weer een tenenkrommend interview, het aantal malen dat mijn nekhaar rechtop ging staan was niet bij te houden.

Die robot trekt 5 seconden door in die test, ik moet zelf hard mijn best doen om de 3,5 seconden te halen en dan zijn kinderlongetjes nog een stuk kleiner ook.
Dat mens haalt ook weer dat popcorn longen verhaal erbij, een akkefietje wat tien jaar geleden in Amerika heeft gespeeld waarna die smaakstof is verboden. Dat geeft wel een beetje de achterhaalde kennis aan van de wetenschappers die ons zogenaamd voorlichting moeten geven.

Dat kinderen nu naar China uitwijken om hun vapes te scoren waar alles totaal ongereguleerd is hebben we mede aan dit soort experts te wijten die zo hun best doen om het verboden te maken.

Edited by Pjotrrr
  • Like 1
Posted (edited)

Hebben we dit thema niet in 2015 of 2016 gehad? Dat ze gingen meten wat er aan stoffen vrij kwam als je een coil een half uur liet gloeien? 

Iedereen die ooit een goeie dry hit heeft gehad, weer dat je dat geen tweede keer doet. Een dat zou je dus minstens nog een keer of tien moeten doen voor de coils überhaupt heet genoeg zijn om genoemde stoffen te kunnen vrijzetten. Een dan moet je ze dus ook nog langdurig inhaleren. 

Eerlijk is eerlijk, ALS dampen er al voor zorgt dat je meer nikkel, cadmium en lood binnenkrijgt, dan is dat omdat je de ' gezonde heerlijke buitenlucht' wat dieper inademt dan een niet-damper. 

Nu het aantal mensen dat overlijdt aan 'rokengerelateerde'  aandoeningen nog steeds niet zakt ondanks dat het aantal rokers zakt, zullen ze toch op zoek moeten naar een nieuwe zondebok. Zolang je nog maar even kunt uitstellen toe te geven dat de luchtkwaliteit gewoon kut is. 

Edited by L33ntje
  • Like 7
Posted

De grap is, sinds de invoering van de accijns, is in Duitsland juist een positivere tendens te zien in de media, met name uit de medische hoek. En in Nederland wringen ze zich in steeds meer onmogelijke bochten om mensen met leugens en onzin bang te maken voor vapen. De zwarte markt is ze dankbaar. 

Hier een leuke verzameling recente artikelen. 

https://www.tabakfreiergenuss.org/kategorie/aktuelles/

• Like 3
Posted (edited)

Even gegoogled op "roken zware metalen". De eerste link was deze:
https://www.rivm.nl/nieuws/zware-metalen-in-tabak-schadelijk-voor-gezondheid#:~:text=Door het roken komt een,en lood de grootste gezondheidsrisico's.

"De tabaksplant neemt metalen op uit de bodem, uit meststoffen en uit industriële luchtvervuiling. Door het roken komt een aantal van deze metalen uit tabak vrij, waarna de roker en omstanders ze inademen. Dit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee, op bijvoorbeeeld kanker, lever- en nierschade. Van deze metalen veroorzaken arseen, cadmium, nikkel en lood de grootste gezondheidsrisico's. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van St Andrews (Schotland) in opdracht van het RIVM."

Dat wordt dan weer niet vermeld...

Edited by erwinwessels
  • Like 4
Posted

Maar ja ze vergeten gemakshalve te vermelden dat eieren vol met pfas zitten en dat we wekelijks een pinpas aan microplastics inademen

Oh ja en als je onder rook van Tatasteel woont wordt het ook afgeraden om groenten uit eigen tuin te eten.

Dus linksom of rechtsom we krijgen die rotzooi toch wel binnen

• Like 2
Posted

Ik ben net tot het besef gekomen, dat al mijn mods en tanks van verrekte zwaar metaal zijn.
Zij die gaan sterven, groeten u(voorlopig niet)

• Haha 2
Posted

Conclusie is en blijft dan (in mijn ogen) zolang je niet doordampt met een lege tank, te hoog stookt (cq coil verbrand) en geen onbekende troep koopt en je je coil en wick (of fabriekscoil) met enige regelmaat vervangt is er niks aan de hand. Misschien theoretisch als je gaat meten, maar niet in de praktijk qua schadelijkheid.

• Like 2
Posted (edited)

Ze maakten zich ook pas jaaaren later druk om alle lood die we binnenkregen door TEL in benzine. Cadnium is gele kleurstoffen. Chroom in defensie verf... enz.

Zelfs als het geen onzin is, komen we op allerlei andere manieren wel aan oze taks vwb gifstoffen

Edited by dampsmurf
  • Like 2
Posted

Cadmium smeer ik me dagelijks op mijn boterham als hartig beleg.

Lood doe ik dagelijks een snufje van in mijn koffie zodat ik tenminste beschermd ben tegen een eventuele Russische kernaanval.

En uranium gebruik ik om toch wat beter op te vallen, want ik voel me als damper toch wat genegeerd.

• Haha 7
Posted (edited)

Hallo dampers,

Natuurlijk moet je al die onderzoeken naar schadelijkheid voor de gezondheid ook relatief zien. Maar puur uit nieuwschierigheid ben ik nog ffe verder gaan zoeken:

Hier heb ik een onderzoek gevonden die aantonen dat er pas significante hoeveelheden nare stoffen vrij komen bij het verwarmen van PG/VG boven de 215 graden Celcius. (formaldehyde, acetaldehyde)

En boven 270 gr/C ook Acrolein, en boven 318 gr/C ook acetone

Dat betekent dat we volgens mij bij normaal dampen veilig zijn. 

En zeker als je T.C. (temperature control) gebruikt en insteld onder de 200 g/C.

bron:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0169811

Overigens zijn de DX aroma versies "diketone (acetoin, diacetyl and acetyl propionyl) free"

Ik was nog op zoek naar onderzoeken naar de condities wanneer een metalen spoeltje microparticles gaat afgeven voor kanthal/nicr/ss316L.  

Iemand?

mvrgr,

josje22

Edited by Josje22
  • Like 3
Posted

hier even een toevoeging over de metalen spoeltjes:

Bij een dry hit (zonder TC) kan je spoeltje wel boven discutabele temperaturen komen. 

En het is dus beter om de aangekoekte spoeltjes niet te dry-burnen maar gewoon even een vers spoeltje draaien, en je nieuwe spoeltje ook niet "in te branden" 

Ach ik gooi het er maar uit, doe ermee wat je wil.

keep on vaping, but safe. enjoy!

gr,

josje22

• Like 3