Jump to content

Damp aanslag op glas (huis en auto)


Recommended Posts

Met mijn methode heb ik nu al weken de ramen niet gedaan. Op de foto zie je goed het verschil met de randjes bij de ramen (die er op de foto veel breder uitzien dan in het echt) waarbij ik blijkbaar niet helemaal de rand geraakt heb. Ondertussen zagen ze er toch wel een beetje groezelig uit in het echt dus vandaag nog maar een keer gedaan ;)

wneKfs1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, lucky said:

Met mijn methode heb ik nu al weken de ramen niet gedaan. Op de foto zie je goed het verschil met de randjes bij de ramen (die er op de foto veel breder uitzien dan in het echt) waarbij ik blijkbaar niet helemaal de rand geraakt heb. Ondertussen zagen ze er toch wel een beetje groezelig uit in het echt dus vandaag nog maar een keer gedaan ;)

wneKfs1.jpg

 

Wanner ga je iets aan de tuin doen?

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

On ‎9‎-‎2‎-‎2018 at 16:51, skopexvaper said:

Verleden tijd ik-vorm heb ik nog nooit gebruikt eigenlijk. Ik draai het altijd naar 'ik heb gevopen', omdat mensen dat beter begrijpen.

De mensen hier in de Jordaan (Amsterdam) zeggen ook altijd gevopen. Maar dan wel met dat lekkere platte accent ;-)

 

Dan hebben ze of hun mond vol met een broodje, of ze zijn vergeten hun gebit in te doen en bedoelen ze gezopen.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Van de week zag mijn voorruit van de auto er volledig uit zoals de randjes van de ramen van Lucky. Ook de airco kon daar geen eer mee aan behalen.

Toen toch maar even de Glasex erbij gepakt... I know, Glasex is zoooo fout zegt men, maar de ruit is wel weer doorzichtig!

Edited by Lessram
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb nu mijn auto iets langer dan dat ik damp. En ik heb deze auto nog niet één keer schoon gemaakt van binnen (hecht geen waarde hieraan). Nu waren de ramen zo beslagen van de damp dat het tegen het "gevaarlijke" aan zat. Ik dacht damp is vettig dus heb ik een onrvetter nodig. Ik gebruik voor in huis altijd Dasty ontvetter van de wibra. Kost geloof ik nog geen 3 euro. De zwarte pot is echt een wondermiddel en is dus ook bijna altijd niet op voorraad. Ik heb gisteren hiermee de ramen schoon gemaakt. En moet zeggen dat de ramen eruit zien als nieuw. Dacht eerst dat de auto gewoon beslagen ramen had door het koude weer, maar eigenlijk kwam dit gewoon door dampen. Ik zou opzich nog een keer moeten doen want je ziet zo nu en dan wat vettige resten. Maar ik ben zeer tevreden over het resultaat. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Jayjay said:

Ik heb nu mijn auto iets langer dan dat ik damp. En ik heb deze auto nog niet één keer schoon gemaakt van binnen (hecht geen waarde hieraan). Nu waren de ramen zo beslagen van de damp dat het tegen het "gevaarlijke" aan zat. Ik dacht damp is vettig dus heb ik een onrvetter nodig. Ik gebruik voor in huis altijd Dasty ontvetter van de wibra. Kost geloof ik nog geen 3 euro. De zwarte pot is echt een wondermiddel en is dus ook bijna altijd niet op voorraad. Ik heb gisteren hiermee de ramen schoon gemaakt. En moet zeggen dat de ramen eruit zien als nieuw. Dacht eerst dat de auto gewoon beslagen ramen had door het koude weer, maar eigenlijk kwam dit gewoon door dampen. Ik zou opzich nog een keer moeten doen want je ziet zo nu en dan wat vettige resten. Maar ik ben zeer tevreden over het resultaat. 

Toch vaag dat veel mensen last hebben van beslagen autoruiten. Ik heb het laatste half jaar misschien één keer de ramen moet afdoen aan de binnenkant. En ik ruj er bijna elke dag in, en damp dan ook. DL op 50+- watt. Wel gebruik ik “maar” 60% Vg. De ramen in de woonkamer zijn ook schoon. 

 

Maar boven daarintegen man man man. Enkel glas en om de haverklap aangelaaien. Ik doe ze niet elke keer af want dan ben je om de drie dagen ofzo bezig...maar het is altijd wel fijn als je weer buiten kan kijken helder?misschien kan ik beter MTL boven dampen. En het dlen onderweg en in de woonkamer. Zal miss wel schelen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Dennis1992 said:

Toch vaag dat veel mensen last hebben van beslagen autoruiten. Ik heb het laatste half jaar misschien één keer de ramen moet afdoen aan de binnenkant. En ik ruj er bijna elke dag in, en damp dan ook. DL op 50+- watt. Wel gebruik ik “maar” 60% Vg. De ramen in de woonkamer zijn ook schoon. 

 

Maar boven daarintegen man man man. Enkel glas en om de haverklap aangelaaien. Ik doe ze niet elke keer af want dan ben je om de drie dagen ofzo bezig...maar het is altijd wel fijn als je weer buiten kan kijken helder?misschien kan ik beter MTL boven dampen. En het dlen onderweg en in de woonkamer. Zal miss wel schelen.

Ik damp altijd met de ramen dicht (rij veel op snelwegen). En met 130 km/u is het echt niet fijn om je raam open te zetten. Maar dat ga ik vanaf nu wel doen! En man wat een verschil nu het schoon is. Mijn vader rijdt zins kort met mij mee af en toe. En die zegt steeds, zoon wat zijn je ramen vies. Ja mij viel het al niet eens meer op. Maar nu ik ze schoon gemaakt heb valt het echt wel op!

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Jayjay said:

Ik damp altijd met de ramen dicht (rij veel op snelwegen). En met 130 km/u is het echt niet fijn om je raam open te zetten. Maar dat ga ik vanaf nu wel doen! En man wat een verschil nu het schoon is. Mijn vader rijdt zins kort met mij mee af en toe. En die zegt steeds, zoon wat zijn je ramen vies. Ja mij viel het al niet eens meer op. Maar nu ik ze schoon gemaakt heb valt het echt wel op!

Ik rij ook meestal met de ramen dicht, en soms alleen een spleetje open. Maar ik rij niet zoveel op de snelweg. Ja 2 x per week maar dit op 2 dagen misschien totaal 15 min. (ja ik weet het het klinkt gek) Dus ik weet ook niet hoe het komt dan. Maar jij dampt vgm ook op 70/30 en ook hoog wattage toch? Of ik heb gewoon een magische Skoda:gek

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Je kan ook je ontwasemknop gebruiken bij elke hijs als t heel koud is.
Ik heb tijdens dampen in de auto meestal t bijrijdersraampje op een kleine kier,
dat werkt zo lang je in beweging bent.

Noemt je pa je trouwens echt "zoon"?

☁️☁️☁️☁️☁️☁️☁️

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
On 28-11-2015 at 13:47, balling said:

't is trouwens terrorisme.

Dame in kwestie dampt zelf ook maar rookt er nog bij.

Ze is dus gewent om af en toe naar buiten te gaan.

Een van de grote verworvenheden van het dampen is dat ik nu weer gewoon voor de TV kan dampen (en in bed als ik dat wil).

Daar dreigt nu een streep door gezet te worden.

Ik ga niet meer buiten staan. dat verdom ik. Dan maar ramen lappen.

reactie op een oude draad, maar van een nieuwe lezer: tof verhaal, maar , geintje, het kan ook toerisme zijn....

Link to comment
Share on other sites

On 29-1-2016 at 04:50, Sledge said:

Dat van de temperatuur is heel herkenbaar.  In een koude auto slaat het veel sneller aan,  maar ook de fan wat hoger zetten (ookal is het nog koud), zodat je damp niet direct tegen het raam slaat,  scheelt veel. 

 

Maar niemand de gouden tip hoe ze langer schoon blijven door een bepaald wondermiddel? 

gewoon een  drupje of klein scheutje afwasmiddel in handwarmwater...

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, MadMarie said:

gewoon een  drupje of klein scheutje afwasmiddel in handwarmwater...

Werkt maar heel beperkt en lang niet zo goed als azijn.. Met afwasmiddel blijf je een waas houden

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, MadMarie said:

gewoon een  drupje of klein scheutje afwasmiddel in handwarmwater...

Dat gaat met de dampkanonnen op hoog VG waar veel van ons op dampen helaas niet werken, in de auto niet en thuis niet.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, MadMarie said:

reactie op een oude draad, maar van een nieuwe lezer: tof verhaal, maar , geintje, het kan ook toerisme zijn....

 

Ha! Toeristen die bij mij de ramen komen lappen. Nou, als je dat zou kunnen regelen, graag!  Dan zorg ik wel voor een scheutje azijn.

Azijn heb ik genoeg. Sommige zeggen zelfs dat ik het pis.

  • Haha 8
Link to comment
Share on other sites

De ramen zijn hier een week of 2 geleden schoongemaakt (boven) en ze zijn nog super schoon. Wellicht heeft het te maken met het betere weer, maar ik denk ook deels door dat ik nu bijna altijd de ramen openzet als ik damp. Uit die SMOK tankjes komt enorm veel damp, wat lang blijft hangen met de ramen dicht, dus dat laait makkelijk aan. Vaak na 1-2 dagen zag je al verschil. Enkel als het regent, hard waait of erg koud is doe ik het raam dicht tijdens het dampen.

 

Ik heb het al vaker genoemd, maar met ramen dicht dampen en als het enkel glas is, dan laait het sneller aan dan met de ramen dicht bij dubbel glas. In mijn auto en in de woonkamer damp ik ook iedere dag, en die laaien niet/bijna niet aan. In de auto soms wel een spleetje het raam open, want soms zie ik anders te weinig. Dat krijg je met 0.15 ohm of 0.4 ohm coils en dan op een watt of 50-60 :tong

 

Maar eerst laaide de ramen dus erg snel aan, vaak liet ik ze maar een beetje aangelaaien, want mijn ma heeft geen zin om elke week de ramen te lappen. Ik heb voorgesteld dat ik het wel wil doen, ze zei toen dat ik dat niet goed kan, omdat die witte gordijntjes met gaten (hoe heet dat?) er niet makkelijk af gaan want het is oud. Aangelaaien ramen boeien met niet super veel, maar schone is beter. Want je ziet meer buiten en het zal ongetwijfeld ook wat gezonder zijn dan vochtige ramen. Maar binnen nu en een paar weken krijgen we dubbelglas boven, mijn pa en ma willen dat. EN dat is niet vanwege mijn dichte mist die ik elke dag plaats, maar gewoon omdat ze het willen. (beter geisoleerd enzo)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, frans_2 said:

vitrage ? :bliss

Volgens mij is het dat ja, als ik ff google. Maar dit zijn van die ''dingen'' uit het jaar 0 zegmaar, dus als ik google krijg je allerlei moderne vitrages te zien. Van mij hoeven ze er niet te hangen, maar mijn ma wil dat.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dennis1992 said:

Volgens mij is het dat ja, als ik ff google. Maar dit zijn van die ''dingen'' uit het jaar 0 zegmaar, dus als ik google krijg je allerlei moderne vitrages te zien. Van mij hoeven ze er niet te hangen, maar mijn ma wil dat.

Valletjes..van die gehaakte dingen. Verschrikkelijk!  :gek zag er laatst zelfs truitjes van voor dames..niet best :nee

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...