Jump to content

Damp aanslag op glas (huis en auto)


Recommended Posts

10 minutes ago, K&H said:

Raam op een spleetje zuigt de damp buiten, en verwarming aan tegen de koude :-)

olie vlekachtig iets heb ik nog niet gespuugt :grins

 

Ja maar ik rij voornamelijk op de snelweg dus raam open is geen optie. Serieus niet? Neem maar eens flink wat hijsen en spuug dan eens. Moet de zon er wel op schijnen, dan zie je echt een olie vlek in je spuug. Een soort van paarse olie kleur. 

 

Ps. Ga geen foto van plaatsen ??

Edited by Jayjay
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Jayjay said:

Ja maar ik rij voornamelijk op de snelweg dus raam open is geen optie.

 

Als ik lange ritten over de snelweg maak -en behoefte heb om te dampen c.q. niet kan wachten tot een volgende stop- en ik een open raampje zonde vind van de extra brandstof die het me kost, damp ik met een MTL pendampertje en 50/50 liquid.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jayjay said:

Je bent een held @tsiis. Ik durfde het haast niet te vragen hier. Ik dacht echt dat ik gek werd. Maar het zou dus best door het vapen kunnen komen. Ik zal die tip even proberen (vooral savonds zie ik werkelijk bijna niks door het raam heen).

ik rijd altijd met raam 2cm open 

in uw geval de ramen regelmatig kuisen

1 hour ago, tsiis said:

 

Wat je hier beschrijft is (ook) een normaal natuurkundig verschijnsel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Iriseren

daar had ik nog nooit van gehoort iriseren:tong

Link to comment
Share on other sites

Zoals @Cyber_Huub, al aan heeft gegeven, hier zijn al diverse topics aan besteed. :regels

 

En er is echt maar een oplossing om vette damp aanslag op je ruiten te voorkomen.

Raampje 5 cm open (ook op de snelweg) en harder dan 40km/u rijden. Nooit meer aanslag.

Wil je niet je raampje open zetten, dan is er ook maar één oplossing :  Niet meer dampen in de auto.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Voor mijn ervaring is het vooral de vg die het veroorzaakt.

Met mijn open dak is het snel opgelost,als ik in de winter instap zet ik eerst de voorruit verwarming aan en nadien het dak op een kier open.Zo heb ik er niet meer last van als in de zomer.

Wel is de nu laagstaande zon lastig.

Link to comment
Share on other sites

Guest HappyJug
12 hours ago, Jayjay said:

Ik weet niet of het hier geplaatst kan worden, maar ik zit met het volgende. Al ruim 3 a 4 maanden heb ik hele vettige voorruit in de auto. Het is alsof ze beslagen zijn maar dat is niet zo. Als een raam beslagen is en je zet de airco aan op het voorruit dan zou dat weg moeten gaan, niet dus. Het is echt een vieze vettige aanslag. Het duurde ook een tijdje bij mij totdat het kwartje viel. Ik moet elke week het voorruit van mijn auto schoonmaken met Glassex of andere schoonmaak middelen om nog wat te kunnen zien. Ik ging er op gegeven moment op letten en valt me oo dat ik altijd naar het voorruit blaas als ik aan het dampen ben. Zodra ik een week naar de passagiers stoel blaas heb ik dat laagje dus niet maar wel op het rechterruit. Ik vind dit zeer bizar en kan mijn theorie totaal niet geloven vandaar dat ik jullie vraag, of jullie hier ook last van hebben. Ik weet dat liquid vettig is. Als ik wel eens buiten ben en ik spuug (omdat ik liquid in mijn mond heb) dan zie je in het spuug een "olie vlek". Weet je wel zo'n vlek die je ook in een olie plas van bijvoorbeeld een auto lek ziet tijdens het regenen. Hierdoor dat ik ook als er wat vet in liquid zit en je blaast het naar het raam dan zou dat wellicht mogelijk zijn? Maar toch het blijft damp dus ik vind het maar een vreemde theorie. 

Je weet ook dat Glassex zelf vet is? Gewoon puur heet water pakken, daar eerst even goed  een aantal keer je ramen mee afnemen met een trekker en een theedoek, en dan desnoods nog met spiritus erin als laatste. Als je afwasmiddel of glassex gebruikt word het alleen maar vetter. Je hebt zelfs nog bij de action speciaal spul waarbij je een klein half dopje in je emmer doet waar een soort van osmose inzit. Dat zorgt ervoor dat je geen achterblijvende strepen houd en je ramen mooi vetvrij zijn. En sowieso elke maand even je ramen afnemen aan de binnenkant. :duim Dit komt gewoon door het in de auto dampen. Ik damp zelf elke dag ook in m'n auto met m'n raam op een kiertje en ik heb vrijwel eigenlijk nergens last van. Ik neem ze elke maand even af met het hierboven genoemde "sopje." 

Edited by HappyJug
Link to comment
Share on other sites

hier nergens last van 

waarom zou je last heb van trok als je rijd op snelweg. als venster maar een paar cm open staat 

of je zou met smart of oude mini rijden

mijn auto word wel elke 2 weken gewassen ook de ramen aan binnenkant

ik damp wel maar aan 55 vg

dagelijks 1 1/2 u in de wagen op snelweg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dat het een waas over de ruiten legt heb ik de afgelopen weken ook al gemerkt. Glassex doet wonderen, al is Glassex voor de profs een erg fout middel (zie boven).

Ik zie het ook thuis in de "computer" hoek, waar ik het meest zit. De ramen zijn na een week beslagen alsof er buiten mist hangt.

zelf ben ik benieuwder of datzelfde laagje ook op de muren, meubels, apparatuur zich ophoopt..... wat natuurlijk veel minder opvalt. Werkt damp hetzelfde als de teer/nicotine van echte tabak, wat zich door de jaren heen overal aan vast hecht en je witte plafond bijvoorbeeld laat vergelen? Heb ik over een jaar (of 2) een vettige laag over alles wat zich in de woonkamer bevind?  Of trekt het alleen naar de ruiten vanwege het temperatuur verschil?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Lessram said:

zelf ben ik benieuwder of datzelfde laagje ook op de muren, meubels, apparatuur zich ophoopt.....

Jup :ja, helaas wel.

 

16 minutes ago, Lessram said:

Werkt damp hetzelfde als de teer/nicotine van echte tabak, wat zich door de jaren heen overal aan vast hecht en je witte plafond bijvoorbeeld laat vergelen? Heb ik over een jaar (of 2) een vettige laag over alles wat zich in de woonkamer bevind?  Of trekt het alleen naar de ruiten vanwege het temperatuur verschil?

Ja, alleen wordt je plafond er niet geel van.

Link to comment
Share on other sites

Ik damp altijd in de bijkeuken met de deur open nog nooit binnen gedampt. 1. Omdat ik 3 vaste rookmelders in huis heb staan en deze afgaan door damp (helaas al een keer meegemaakt). En 2. Omdat ik vogels heb en nog steeds niet weet of het kan schaden of niet. Ga het ook niet uitproberen is voor mij een kleine moeite om buiten te dampen. Daarnaast nu ik weet dat je er vettige ramen van krijgt al helemaal niet?.

Link to comment
Share on other sites

Bij mijn slaapkamer en computer/vapehoekje kamer slaan de ramen ook aan flinke condens. Het voelt ook vettig aan. In mijn auto is gek genoeg geen condensvorming ondanks dat ik daar ook vaak damp met de ramen dicht. Of de autoruit ook vettig is, weet ik niet, dan zou ik hem eens moeten voelen.

 

Maar ik ben sinds een paar dagen meer bezig om tijdens het dampen de ramen open te zegge, wat hopenlijk voor minder condens/vettigheid zorgt. Mijn moeder doet 2 keer per jaar de ramen schoonmaken in ons huis (woon nog thuis) en normaliter is dat voldoende. Ze heeft het denk ik een maand of twee geleden gedaan, maar op mijn computer en slaapkamer zit er weer zeer veel condens en vettigheid op de ramen.. dus binnenkort maar eens zelf afdoen. Maar zoals gezegd ga ik meer de ramen open zetten tijdens vapen, want alles gaat plakken, denk ook dat het niet goed is voor de computers, tv, spelcomputer enzo. (Stof+damp=plak?)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Dennis1992 said:

Bij mijn slaapkamer en computer/vapehoekje kamer slaan de ramen ook aan flinke condens. Het voelt ook vettig aan. In mijn auto is gek genoeg geen condensvorming ondanks dat ik daar ook vaak damp met de ramen dicht. Of de autoruit ook vettig is, weet ik niet, dan zou ik hem eens moeten voelen.

 

Maar ik ben sinds een paar dagen meer bezig om tijdens het dampen de ramen open te zegge, wat hopenlijk voor minder condens/vettigheid zorgt. Mijn moeder doet 2 keer per jaar de ramen schoonmaken in ons huis (woon nog thuis) en normaliter is dat voldoende. Ze heeft het denk ik een maand of twee geleden gedaan, maar op mijn computer en slaapkamer zit er weer zeer veel condens en vettigheid op de ramen.. dus binnenkort maar eens zelf afdoen. Maar zoals gezegd ga ik meer de ramen open zetten tijdens vapen, want alles gaat plakken, denk ook dat het niet goed is voor de computers, tv, spelcomputer enzo. (Stof+damp=plak?)

Als je zoveel condens hebt waarom schaf je dan geen vochtvreters aan of hoe zo'n ding ook maar heet. Straks krijg je schimmel op je muren. Aangezien je veel op je kamer bent (slapen) is dat niet bepaald gezond te noemen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Jayjay said:

Als je zoveel condens hebt waarom schaf je dan geen vochtvreters aan of hoe zo'n ding ook maar heet. Straks krijg je schimmel op je muren. Aangezien je veel op je kamer bent (slapen) is dat niet bepaald gezond te noemen

Ik heb zo’n waterbakje aan de verwarming hangen. Klopt heb dat ook al zitten denken dat dat kan gebeuren als je pech hebt. Vandaar dat ik nu meer ga luchten als ik damp en toch nog maar eens de ramen lappen.

Link to comment
Share on other sites

Nu maakt iedereen wel eens taalfouten en drukt te snel op "Submit Reply" maar om keer op keer in een titel van een draadje dag in dag uit dat te lezen wordt na een paar dagen behoorlijk.................vult u zelf maar in.

Vettige auto raam van het dampen

Moet zijn:

Vettige autoramen van het dampen.

of

Vettig autoraam van het dampen.

Edited by balling
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Dennis1992 said:

Ik heb zo’n waterbakje aan de verwarming hangen. Klopt heb dat ook al zitten denken dat dat kan gebeuren als je pech hebt. Vandaar dat ik nu meer ga luchten als ik damp en toch nog maar eens de ramen lappen.

Zo'n bakje aan de radiator kun je beste eraf halen dat is bedoeld om alleen maar je kamer meer te bevochtigen. Daarnaast zorgt zo'n ding ook voor salmonella als je het niet goed schoonmaakt?

Thanks @balling je hebt helemaal gelijk. Ik typ altijd heel snel zonder het na te lezen. Zou ik wellicht wat vaker moeten doen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...