Jump to content

[Poll] Brainstorm Screenen Verkooptopics


Sledge

Screenen Verkoop Topics door FBT  

45 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Even hardop jullie mening peilen ... en dan nog maar eens bezien of we er wat mee doen of niet.

 

Wat is er gaande? Nou, met regelmaat komen er verkooptopics voorbij waarbij de verkoper duidelijk de verplichte openingsinformatie naast zich neerlegt. Opzettelijk of uit onwetendheid, maakt voor het resultaat geen verschil. Zowel het FBT als menig damper probeert vervolgens met verkoper in contact te komen, om alsnog die informatie te verkrijgen. Dit loopt niet altijd even soepel en regelmatig blijkt het mosterd na de maaltijd.

Derhalve had het FBT het wilde idee om nieuwe topics eerst te screenen voordat deze geplaatst kunnen worden, om te zien of er in beginsel voldoende informatie wordt gegeven,  zodat een koper ook kan inschatten waar het over gaat. Maar is deze betutteling wel gewenst, of geven we onszelf voor niets extra werk en resulteert het in allerhande frustratie?

 

Mbt de onlangs gevoerde discussie over verkoopprijzen, zal het FBT zich niet direct uitlaten over de verkoopprijs (verkoper is in beginsel vrij te vragen wat hij wil, weliswaar zonder winstoogmerk bij tweedehands artikelen overeenkomstig de board policy). Met één maar, indien we van mening zijn dat er oplichting & bedrog speelt.

p.s., die discussie hier nog eens dunnetjes overdoen is niet echt de bedoeling.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Vapestar
34 minutes ago, Sledge said:

Wat is er gaande? Nou, met regelmaat komen er verkooptopics voorbij waarbij de verkoper duidelijk de verplichte openingsinformatie naast zich neerlegt

 

Je hebt het antwoord eigenlijk al gegeven. Overal gelden regels waar men zich aan dient te houden. Doe je dit niet, dan zoek je wat mij betreft maar een ander platform om je spullen te verkopen. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vroeger zat ik vaak op een frettenforum. Daar kon men iets te koop aanbieden. Het eerste bericht ging steeds eerst naar een moderator ter goedkeuring. Pas daarna verscheen het publiek en kon je bvb. via pm of het forum  contact nemen met de verkoper. Wie iets te koop aanbied kan best wel een dag wachten tot het bericht zichtbaar wordt. Aan halve tot geen info heeft de koper ook niet zo veel.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Vapestar said:

Je hebt het antwoord eigenlijk al gegeven. Overal gelden regels waar men zich aan dient te houden. Doe je dit niet, dan zoek je wat mij betreft maar een ander platform om je spullen te verkopen. 

dat vind ik ook  :duim

Link to comment
Share on other sites

Pfff waar maak je je druk om, dit is werk op laag water zoeken.

Dat hele verkooptopic vind ik trouwens ietwat doorgeslagen met al zn regeltjes. Als iemand wat te koop aan bied kunnen gegadigden toch gewoon doorvragen? dit geeft alleen maar frustratie voor de aanbieder en schijnveiligheid voor de gegadigden.

 

Zie het liever als een gewoon forumonderdeel zonder extra liflafjes.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ga niet van tevoren screenen @Sledge want je haalt je veel te veel werk op de hals met correspondentie over en weer.

De regels zijn duidelijk. Als een advertentie niet niet aan die regels voldoet wordt ie direct verwijderd begeleid met een PB'tje aan diegene die 'm geplaatst heeft.

In het PB'tje staat een verwijzing naar de sjabloon-advertentie en het reglement.

Het screenen wordt uitgevoerd door de forumleden.

Als je een foutieve advertentie ziet druk dan op de "Report post"-knop en meldt het aan het FBT.

Dus eerst verwijderen en dan pas corrigeren en een nieuwe kans bieden.

Screenen bij de voordeur lijkt me veel te veel werk.

Bovendien: Screenen bij de voordeur doe je alleen bij dreiging van ongeregeldheden (zoals bij mij dus).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nergens voor nodig voor jullie om je nog meer werk op de hals te halen. Lijkt me dat je er zo al genoeg zorg aan hebt?

 

Ik vind het ook eerlijk gezegd niet nodig om hier nou zo ontzettend streng op te modereren. Het is wel een behoorlijke waslijst wat je in moet vullen. Het staat mensen vrij om verder te vragen of het betreffende item even te googlen

 

Bovendien denk ik dat de "foute" advertenties zichzelf wel uitfilteren / zichzelf de das om doen door gebrekkige info / te hoge prijzen / ingrijpen van mede forumleden 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Vaper69 said:

Nergens voor nodig voor jullie om je nog meer werk op de hals te halen. Lijkt me dat je er zo al genoeg zorg aan hebt?

 

Ik vind het ook eerlijk gezegd niet nodig om hier nou zo ontzettend streng op te modereren. Het is wel een behoorlijke waslijst wat je in moet vullen. Het staat mensen vrij om verder te vragen of het betreffende item even te googlen

 

Bovendien denk ik dat de "foute" advertenties zichzelf wel uitfilteren / zichzelf de das om doen door gebrekkige info / te hoge prijzen / ingrijpen van mede forumleden 

 

Mijn idee ook.

Laat het forum z'n zelfreinigende werk doen. Geen omkijken naar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest Teunis

Screenen bij de voordeur geeft een nieuw forumlid het vertrouwen dat hij/zij niet grof wordt opgelicht.

Als er al wordt "opgelicht" dan hooguit in de zin van een iets mooiere voorstelling van de te verkopen zaken.

De "screening" op zich werkt over een tijdje, als niemand meer weet waarop gescreend wordt, ook nog eens als filter tegen oplichting.

Aan de andere kant, heet geeft een hoop extra werk voor het beheerteam, en vrije tijd is schaars.

Bovendien wek je als team een schijnveiligheid, immers, er wordt alleen op lay-out gescreend;

in de toekomst zijn dan klachten te verwachten over de goederen zelf, waar het team niets mee kan doen.

 

Ik huldig de gedachte: doe het goed of doe het niet.

 

Ik denk dus dat je óf alles moet loslaten zoals mopper voorstelt (en ten dele Balling),

óf alles strak moet reguleren, maar dan ook de verantwoordelijkheid dragen bij misstanden.

Dat laatste is geen doen, dus:

alles loslaten en bij het topic vastprikken dat elk lid ZELF verantwoording draagt bij verkoop/koop

met betrekking tot doorvragen naar alle data. De nu bestaande lay-out kan dan als richtlijn worden benut,

maar staat niet in steen gebeiteld, men mag hiervan afwijken.

Link to comment
Share on other sites

Ga niet van tevoren screenen [mention=1941]Sledge[/mention] want je haalt je veel te veel werk op de hals met correspondentie over en weer.
De regels zijn duidelijk. Als een advertentie niet niet aan die regels voldoet wordt ie direct verwijderd begeleid met een PB'tje aan diegene die 'm geplaatst heeft.
In het PB'tje staat een verwijzing naar de sjabloon-advertentie en het reglement.
Het screenen wordt uitgevoerd door de forumleden.
Als je een foutieve advertentie ziet druk dan op de "Report post"-knop en meldt het aan het FBT.
Dus eerst verwijderen en dan pas corrigeren en een nieuwe kans bieden.
Screenen bij de voordeur lijkt me veel te veel werk.
Bovendien: Screenen bij de voordeur doe je alleen bij dreiging van ongeregeldheden (zoals bij mij dus).


Mee eens, meteen verwijderen en pas herplaatsen als aan gewenste format wordt voldaan.
Link to comment
Share on other sites

Van tevoren screenen is pure werkverschaffing en regelneverij. Wat betreft eventuele oplichting is het niks meer dan schijnveiligheid creëren.

 

De huidige regels voldoen toch? Hou het simpel en modereer gewoon aan de hand van die regels. Dit lijkt toch een terugkerend issue te zijn hier.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Mistig said:

Van tevoren screenen is pure werkverschaffing en regelneverij.

+1

Heeft de verkoper er echt een zooitje van gemaakt; verwijderen en tekst terugsturen naar verkoper ter verbetering/aanvulling. Als 1 of 2 dingetjes missen kan dat door geïnteresseerden gevraagd worden of door een mod aangegeven worden. Whatever comes first.

Mosterd na de maaltijd? Dan is er dus niets meer op te lossen en was het eigenlijk dus geen probleem (?!).

 

Link to comment
Share on other sites

De regels voldoen inderdaad prima, daar willen we ook niet per se iets aan veranderen. Maar de manier waarop we ze handhaven wel. 

 

Het is op dit moment zo dat er namelijk juist best veel werk gaat zitten in het corresponderen met mensen die maar wat doen. Want niemand leest de board policy natuurlijk. Dan gaat er een dm van ons uit, wordt niet op gereageerd, nog een dm, nog een dm, dan een maatregel...

 

Door nu vooraf te screenen en standaard advertenties te weigeren die niet voldoen aan de eisen t.a.v. informatievoorziening, zou het best kunnen zijn dat het voor ons in het begin iets meer werk is, maar op den duur tijd gaat schelen. We hoeven maar 1 mail te sturen. Bovendien, alle advertenties zien er dan gelijk uit, waardoor ook newbies meteen begrijpen dat er blijkbaar een format is. 

 

Dus het heeft niets met regelneverij of werkverschaffing of andere zurigheden te maken. Het is gewoon een efficiëntere manier van werken. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

We gaan niet uit van kwade wil. Een mens kan zich vergissen. Bovendien is niet iedereen elke dag online. Bij die eerste mail die we dan sturen, moeten we dus gaan controleren of iemand online is geweest en de mail heeft gelezen. Of hij bewust zijn advertentie niet aanpast, of gewoon onze mail nog niet heeft gezien. 

 

Als we vooraf even screenen is dat allemaal niet nodig.  

Link to comment
Share on other sites

Ik zou niet eens denken aan screenen. Eerder aan een formulier wat ingevuld dient te worden ipv dat vrijblijvende rijtje wat er nu gepind staat. @jorijn kan vast wel een webform maken waar alle velden verplicht zijn ofzo.

Hoewel ik het niet interessant vind waar iemand iets heeft gekocht. Vraagprijs is veel interessanter.

Maar ik zou het bijvoorbeeld wel fijn vinden, als de locatie van de verkoper verplicht gesteld gaat worden, zodat men weet of het de moeite loont om af te halen.

Dat  ruime ' nederland of belgie' wat de laatste tijd bijna altijd gebruikt wordt, dat vind ik veel te ruim

 

TL:DR  Geen screening maar de openingspost stroomlijnen dmv een formulier met verplichte velden

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De regels voor het verkoop topic vind ik vrij uitgebreid en bv. waar je het gekocht hebt vind ik vrij nutteloos, daar moet ik maar op vertrouwen. Foto van het daadwerkelijke artikel (dus geen internet plaatje, iedereen googelt toch zelf wel), correcte beschrijving van de staat en vraagprijs is genoeg toch? (mmh en verzendkosten naar BE of NL standaard wellicht). Dat is deel de oorzaak van het vele werk. Oeps, sorry, ik doe het toch, daar moesten we het niet over hebben, maar zie het nu eenmaal als onlosmakelijk aan elkaar verbonden.  :bloos

 

Misschien is het ook wel mogelijk alleen de verkooptopics die niet voldoen te modereren, verwijderen en emaillen naar poster voor aanvulling met standaard tekst met de regels. Mailt ie terug met aangepaste post, kan hij er weer op, of volgt nog wat uitleg bij vragen.

Als de community een beetje meewerkt (en dat doen ze hier wel) bij 'foutieve' verkooptopics even op die report knop drukken, ipv te reageren, scheelt dat weer wat werk voor het beheer.  

 

Tja zoiets werkt ook nooit 100% maar als niemand van de community zich bv stoort aan één ontbrekend, niet zo belangrijk detail, waarom zou het beheer dat dan doen? Voor de sjiekheid van de layout?  Straks stelt iemand nog een standaard formulier voor waarin uiteraard ook bullshit kan worden in gevuld of standaard de optie zit in gebakken "weet ik niet meer".

 

Beetje analoog, flexibel, niet 100% systematisch, dat kan bij mensen nooit kwaad, 't zijn geen computertjes en krijgen we al genoeg op ons bord in 't leven. 't Is laat en voordat ik filosofisch wordt en er nog tien A4 aan vast tik..  :doei

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, wahanassatta said:

We gaan niet uit van kwade wil. Een mens kan zich vergissen. Bovendien is niet iedereen elke dag online. Bij die eerste mail die we dan sturen, moeten we dus gaan controleren of iemand online is geweest en de mail heeft gelezen. Of hij bewust zijn advertentie niet aanpast, of gewoon onze mail nog niet heeft gezien. 

 

Als we vooraf even screenen is dat allemaal niet nodig.  

 

Ik ga ook niet uit van kwade wil, dat doet ook niet ter zake toch?

 

Je stelt de regels niet voor Jan met de korte achternaam op, neem ik aan. Dan is het mijns inziens een simpele kwestie van handhaven. Wat is er mis met een topic dicht gooien en een vriendelijk standaardmailtje sturen met het verzoek het even opnieuw en volgens de regels te doen als iemand er echt een potje van maakt? Paar muisklikken, en het is klaar.

 

Nogal logisch dat je er meer werk aan hebt als je het betreffende topic blijkbaar (?) gewoon open laat staan, meerdere malen gaat controleren of iemand je PB wel gelezen heeft of z'n advertentie wel of niet heeft aangepast, en je met die persoon dan eventueel ook nog eens in discussie moet. Erg omslachtig allemaal. En dan ga je, omdat je dat erg omslachtig vindt, een andere omslachtige manier bedenken om het op te lossen. En dat noemen we dan "efficiënt". Ik snap 'm niet, hoor.

 

Mocht iemand nou bijvoorbeeld vergeten zijn om de datum van aanschaf te vermelden, dan kun je er toch ook voor kiezen om het gewoon te laten staan? Ik neem toch aan dat dat niet als halszaak wordt gezien en zoiets prima onderling (koper/verkoper) geregeld kan worden. Het is maar net in hoeverre je je ermee wilt bemoeien.

 

En voordat dit weer zo'n ellenlange discussie om niks wordt; hier laat ik het bij. Jullie vroegen om meningen, die heb ik gegeven. Succes! :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De Nederlandse kwaal pappen en nathouden -> "Dan gaat er een dm van ons uit, wordt niet op gereageerd, nog een dm, nog een dm, dan een maatregel..."

 

Voldoet een advertentie niet, gewoon direct verwijderen. Lik op stuk beleid.

 

Over de regels is goed nagedacht en ik geloof niet dat daar nog over gepolderd hoeft te worden, vind het daarom meer als normaal direct te handhaven. Als de regels nu onduidelijk zouden zijn was het een ander verhaal.

 

Over HOE de regels er uit zien kan nog gepraat, sommige dingen misschien een beetje overbodig in mijn mening, maar dat is een andere discussie.

 

Wat ik wel irritant vind zijn oude advertentie waarvan je niet weet of het verkocht is of niet.  

Edited by TheVapingRaven
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik zou het minimaal aantal vereiste zinvolle posts voor toegang tot dat subforum verhogen naar 50, dan heb je al een iets grotere buffer. De bulk wordt toch door "forumveteranen" gekocht, echte nieuwkomers hoeven niet per se gelijk toegang. Bovendien kunnen ze zich eerst beter inlezen en zullen ze minder snel opgelicht worden met wat meer kennis.

 

Eerst een waarschuwing geven, zoals nu al gebeurt, lijkt me beter dan direct verwijderen. Misschien heeft iemand al best moeite gedaan voor die tekst en wat plaatjes, maar geen backup. Na een paar uur wél verwijderen lijkt me logisch, nu zie je regelmatig mensen die een waarschuwing keihard negeren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Quote

Door nu vooraf te screenen en standaard advertenties te weigeren die niet voldoen aan de eisen t.a.v. informatievoorziening, zou het best kunnen zijn dat het voor ons in het begin iets meer werk is, maar op den duur tijd gaat schelen. We hoeven maar 1 mail te sturen. Bovendien, alle advertenties zien er dan gelijk uit, waardoor ook newbies meteen begrijpen dat er blijkbaar een format is. 

 Ben dezelfde mening toegedaan. De verkoper wil iets aan de man/vrouw brengen, om die reden zullen de forumregels als standaard aanvaard worden. Voor de beheerders is het enkel kijken of alles ingevuld is en het bericht plaatsen. De forumleiding draagt nog altijd geen enkele verantwoordelijkheid wat de inhoud betreft, enkel de lay-out van het bericht telt begrijp ik uit de vraagstelling. De verkoper zal het eigen topic heel waarschijnlijk sneller opvolgen om te zien of het wel degelijk geplaatst is. Ziet de verkoper na enige tijd het bericht niet verschijnen kan die zich tot de beheerder wenden. Zo worden de rollen omgedraaid naar de verkoper om er achteraan te gaan en alsnog het bericht aan te passen volgens de regels als die wil verkopen. Ik denk dat het kan werken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...