Jump to content

[Poll] Welke kant draaien jullie de coil?


Professor X

Welke richting (legs) gebruiken jullie de coils het meest?  

30 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ik draaide altijd linker pootje onder (left leg under) ook wel rechtsom. Maar nu ben ik noodgedwongen gewisseld naar linker pootje boven (left leg over) dus linksom. Je kunt ook zeggen dat ik altijd draaide met rechter pootje boven (right leg over) en ben geswitched naar rechter pootje onder (right leg under). Ik weet het, best een ingrijpende verandering. Maar het was onvermijdelijk. Omdat ik van FeV klonen ben overgestapt op Hussar klonen en ik in de Hussar het coiltje naar beneden hang. Dus met de buik tussen de posts. Om dan niet tegendraads uit te komen ten aanzien van de schroefjes (waar je de draad omheen moet vouwen, net als bij een Kayfun), moet je dus het linker pootje boven (left leg over)/ rechter pootje onder (right leg under) hebben. Ofwel, linksom draaien. Anders kom je met beide pootjes rechts van de schroefjes op het dek uit. En dat is niet handig want de schroefjes zijn rechtsdraaiend. Ik zou dan dus de draad linksom, om een rechtsdraaiende schroef moeten wikkelen. Dat is natuurlijk ondenkbaar. 

 

Zo'n switch maak je niet zomaar even. Eerst moet je natuurlijk beslissen of je van hand gaat wisselen of dat je de draaitechniek van de draaihand verandert. Ik koos voor het laatste. Met links het staafje vasthouden en met rechts draaien. Zoals ik gewend ben. In het begin voelde het erg onnatuurlijk om de draad onder het staafje te plaatsen in plaats van erboven. Want zo draai je linksom / linker pootje boven (left leg over) / rechter pootje onder (right leg under) met je rechterhand.  Het duurde dan ook wel even voordat ik het in de vingers had. Ik ging elke keer de mist in en dan kwam ik daar bij het plaatsen vaak pas achter. "Shit! Heb ik weer rechtsom / linker pootje boven (left leg over) / rechter pootje onder (right leg under) gedraaid", dacht ik dan. Dus nu draai ik een stuk of wat coils per keer. Dan denk ik erbij na, focus en concentreer me goed en dan draai ik een klein voorraadje coils die dan allemaal in een keer goed zijn. Hoewel, soms ben ik zo blij dat ik goed ben begonnen aan een coiltje, dat ik vergeet te tellen. En dat de 8 hele wikkelingen er 9 worden. Maar nooit 7 gek genoeg. Meestal kom ik daar voor het plaatsen wel achter. Dan trek ik er een wikkelinkse af of ik stop 'm in de tank van mijn vriendin. Die merkt dat toch niet. 

 

Overigens, wat jullie dus linker pootje onder (left leg under) of rechter pootje boven (right leg over) of rechtsom noemen, noem ik zelf eigenlijk altijd bovenlangs. En wat jullie linker pootje boven (left leg over) of rechter pootje onder (right leg under) of linksom noemen, dat noem ik dan onderlangs. Maar ik realiseer me dat ik dat alleen kan zeggen omdat ik rechtshandig ben. En dat voor linkshandige mensen die informatie dus tot ongewenste resultaten kan lijden. Zeker als ze ook hun coils met de buik naar beneden tussen posts willen hangen waarvan de schroefjes rechtsdraaiend zijn (en dat is meestal het geval). Dus linkshandige draaiers let wel op; mijn bovenlangs is voor jullie onderlangs en mijn onderlangs is voor jullie bovenlangs. Tenzij je natuurlijk van hand wisselt, dan is mijn bovenlangs ook jullie bovenlangs en mijn onderlangs jullie onderlangs. 

  • Haha 9
Link to comment
Share on other sites

Ja weet wat het is. Iedereen noemt het anders. Aangezien er newbies mee kijken wilde ik niet beginnen met; links/rechts om, met klok mee/tegen ect. Vandaar simpel uitgelegd, wellicht voor de gevorderden onder ons wat verwarrend (sorry daarvoor). 

 

Bij mij is het afhankelijk van de rta die ik gebruik. Maar ik gebruik sinds kort met de leg naar boven. Mocht een rta anders zijn dan buig ik alleen de pootjes om en klaar is Kees.

Edited by Jayjay
Link to comment
Share on other sites

Ik ben linkshandig en draai met de linker hand, maar linker pootje komt netjes boven. Althans, ik draai de coil naar me toe (met de pootjes naar me toe) en moet hem met plaatsen even draaien. Dan zitten ze zoals op het plaatje.

 

Ik draai ze dus bovenlangs naar achter, onderlangs naar voor en van rechts naar links. Zal anders zijn dan wanneer je met de rechter hand draait, maar dat kan ik niet uitproberen want ik krijg dat niet voor elkaar. Bij Coils steekt het denk ik niet zo heel precies, maar met breien ben ik wel eens helemaal de fout in gegaan door de voor rechtshandigen geschreven nauwkeurige beschrijving te volgen... Er stond echt clockwise, maar ik bekeek mijn werk vanaf de andere kant....

 

Ik draai mijn Coils dus vanaf de linkerkant gezien tegen de klok in.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik schijnbaar alleen tankjes en drippers waarbij het niet uitmaakt hoe om een coil gewikkeld wordt :bloos:gek:mmm

Tjemig, waar hebben jullie het over ? links om, rechts om, wat maakt 't uit ? Hoe om ik ook draai, ik krijg toch altijd één pootje boven en eentje onder ?

 

@wahanassatta, welke logica mis ik, leg uit a.u.b..

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Dit is natuurlijk een enorm interessante vraag! Ja echt.

Maar ik kan hem niet beantwoorden want ik draai mn coil van boven naar beneden. En ik goed gesmurft heb ook wel eens van onder naar boven.

Waarom houd de poll hier geen rekening mee?

Niet dat ik hem in zou vullen trouwens want de topictitel luid "" [Poll] Welke kant draaien jullie de coil?" En dat jullie is me net effe te genderneutraal. Ik sta op erkenning van mij  smurfelijkheid! Daarnaast vind ik het een ernstige inbreuk op mn privacy natuurlijk. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Steamboy said:

Ik gebruik schijnbaar alleen tankjes en drippers waarbij het niet uitmaakt hoe om een coil gewikkeld wordt :bloos:gek:mmm

Tjemig, waar hebben jullie het over ? links om, rechts om, wat maakt 't uit ? Hoe om ik ook draai, ik krijg toch altijd één pootje boven en eentje onder ?

 

@wahanassatta, welke logica mis ik, leg uit a.u.b..

 

 

Nou is wel degelijk belangrijk hoe je de coil draait en daar was ik even benieuwd naar. OBS engine nano bijvoorbeeld heeft de linker post het gat boven zitten. En rechter post de gat beneden. Dus je moet de linker leg van de coil boven hebben zitten. Als jij een rda gebruikt waarvan deze dual coil postless deck heeft dan maakt het inderdaad geen fluit uit hoe je de coil draait. Ik was er gewoon erg benieuwd naar niet meer niet minder?.

 

@Moppersmurf dankje voor je gemopper. Ben weer voorzien van genoeg gemopper voor zo'n mopper maandag als vandaag!

Link to comment
Share on other sites

[mention=2971]Steamboy[/mention] mijn fout ben even gaan nadenken en je hebt helemaal gelijk. Maakt geen fluit uit:657
Dit volg ik dan ff niet. Je kan je obs wel draaien. Maar dan zit je coil toch aan de verkeerde kant... Ik draai hem meestal met rechter leg boven. Puur omdat ik dit makkelijker vind. En voor de obs draai ik hem dus linker leg boven.
Link to comment
Share on other sites

Nou wat @Steamboy bedoelt is. Als jij je coil draait zoals op de tweede foto. Dan past hij niet in de Nano. Draai je de coil om 180graden. Dan heb je de coil als op foto 1 en dan past hij wel in de Nano.

Maar de vraagstelling gaat mij mee om tankjes zoals de Hadaly. Hier maakt het voor mij wel wat uit. De coil past beide keren in de Hadlay maar dan krijg je de bolle kant ene keer boven en andere keer naar beneden. En ik persoonlijk prefereer bolle kant naar boven, maar dat is persoonlijk. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Jayjay said:

Nou wat @Steamboy bedoelt is. Als jij je coil draait zoals op de tweede foto. Dan past hij niet in de Nano. Draai je de coil om 180graden. Dan heb je de coil als op foto 1 en dan past hij wel in de Nano.

Maar de vraagstelling gaat mij mee om tankjes zoals de Hadaly. Hier maakt het voor mij wel wat uit. De coil past beide keren in de Hadlay maar dan krijg je de bolle kant ene keer boven en andere keer naar beneden. En ik persoonlijk prefereer bolle kant naar boven, maar dat is persoonlijk. 

als je je coil draait blijven de legs precies hetzelfde hoor. test het maar uit. en in de hadaly draai ik mn coil met rechterleg boven zodat hij idd met de bolle kant naar beneden wijst.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Patje1992 said:

als je je coil draait blijven de legs precies hetzelfde hoor. test het maar uit. en in de hadaly draai ik mn coil met rechterleg boven zodat hij idd met de bolle kant naar beneden wijst.

O ik dcht even dat zoals @Steamboyal aangaf toch niet zo dus. 

1 hour ago, Marcel loves E6 said:

Ik moest voor mijn postless deck van de pulse 22 mijn draai-richting toch wel aanpassen omdat de coil anders dwars op de airflow zou komen te staan en daardoor ook de airflow kanaaltjes zou raken.

Volgens sommige maakt het geen reet uit hoe je de coil draait. Dus wat is je probleem? Nee gekheid kerel. Dit is de reden waarom ik de pol heb aangemaakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...