Dennis1992 Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 (edited) https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/04/voor-de-e-sigaret-zijn-nog-amper-klanten-a3979134 Treurig artikel, ik weet ook niet of elke dampwinkel in NL hier enorme verkoopdalen ziet, maar bij deze winkel wel. Én het is de winkel waar de man en dochter van Betty eigenaar zijn. Ik kende betty niet persoonlijk, maar wel veel over gelezen over haar hier op dit forum. Wel denk, en hoop ik, dat dampers, gestopte dampers (door de ophef) of ''bange'' mogelijke overstappers op tijd het licht gaan zien dat het zwaar overtrokken is wat de media ingeslingerd is de laatste maanden. Zo niet vrees ik dat er weinig winkels over blijven, vooral de kleinere dampwinkels zullen het eerste het moeilijk hebben denk ik. Je wil natuurlijk niet te lang verlies lijden qua inkomsten. Edited November 4, 2019 by Dennis1992 4 6
elja Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 (edited) En weer er niet bij dat het THC betreft.. ........ ..... Terwijl juist dit artikel daar ALLE ruimte toe geeft om te laten zien dat die afname alleen door bangmakerij veroorzaakt is. Ik mis Betty nog steeds. Edited November 4, 2019 by elja 4
Dennis1992 Posted November 4, 2019 Author Posted November 4, 2019 @elja Eens, wordt veel te weinig benoemd door shophouders of anderen. Soms zegt iemand wel ''ja rotzooi van zwarte markt'' of ''ja thc enzo'' maar als je iets serieus wil overbrengen moet je inhoudelijk zeggen hoe het precies zit, voor zover bekend. 2
Pazmaster Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 En nog steeds is de esigbond in de verste verte niet te bekennen. Het wordt langzamerhand wel een beetje tijd dat die van zich gaan laten horen. Stoptober is voorbij dus ze mogen nu wel eens een keer tegengas gaan geven, met gestrekt been er vol in gaan zeg ik! 2
Marianna Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 (edited) In ieder geval géén kranten meer lezen! Dat is namelijk zéér slecht voor je gezondheid ! Op ECF is zelfs een topic over cannabis dampen. En Dr. Farsalinos heeft er een tijd geleden al een verhaal over geschreven: http://www.ecigarette-research.org/research/index.php/whats-new/2019/274-us-lung Veel sterkte toegewenst aan Martin en Pauline ! Edited November 5, 2019 by Marianna 2
elja Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 (edited) @RedchillyEn dat is ook logisch want bovenste is een link naar een artikel waarbij in de tekst de e-sigaret weer als schuldige wordt aangewezen. Dus wat dat betreft is het niet echt iets wat duidelijk recht zet. En daarna gaat opnoemen hoeveel mensen zijn overleden. Dus nou echt niet een stukje wat mensen duidelijk maakt dat het om een e-sigaret onzin hype gaat. Deze aparte tekst moet je dan ook weer op eigen initiatief gaan lezen, en dan moet je nog doorlezen en bevat hoofdzakelijk bangmaak zinnen. Het zou beter zijn geweest als er in het artikel ook wat uitgelegd was. Dan was het in mijn beleving effectiever geweest. Nu staat er weer bangmaak tekst onderin. En blijkbaar had @Dennis1992 het ook niet ervaren als goede uitleg. Edited November 5, 2019 by elja 1
L33ntje Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 (edited) Eigenlijk zakte mij broek en beetje af in de derde alinea. Daar was alle ruimte, tijd, plaats een gelegenheid om uit te leggen wat er in Amerika gebeurd is, dat dampen daar NIKS mee te maken had, en zo ongeveer alles rechtzetten wat krom is. In drie, vier zinnen. In plaats daarvan lees ik echter zo ongeveer de grootste nitwitkolder die ik helaas eerder ook al een verkoper heb horen spuien, en die je eigenlijk alleen van een volledige buitenstaander verwacht. Die zelfs ruimte geeft te suggereren dat de doden te wijten zijn aan een allergie voor dampen????? Ik weet eén ding heel zeker : Betty zelf had precies DAT moment aangepakt om (vermoedelijk ook niet voor de eerste keer) heel klip en klaar duidelijk te maken hoe de vork in de steel steekt, en was definitief tot in de kleinste puntjes op de hoogte geweest. Heel, heel spijtig dat haar man en dochter dat niet blijken te zijn, en het is alleen maar gissen waarom. Míjn man en dochter zouden in elk geval op dat gebied mijn werk naadloos kunnen voortzetten. En nog betreurenswaardiger vind ik dat ze exáct de zelfde kapstok hebben gebruikt / gevonden waar de Duitse belangenverenigingen zo hard voor gevochten hebben om in het nieuws te komen met de kans dingen recht te zetten (zie mijn topic daarover), namelijk de dalende omzetten, en dat hup, zonder de gouden geboden kans te pakken, door de plee trekken. Sorry, maar mijn gevoel hierover is : dit heeft Betty niet verdiend. Die had volledig anders aangepakt, en was vermoedelijk al een tijdje het boegbeeld geweest. Ik mis haar al het hele jaar, maar de laatste maanden nog het meest. En dit voelt echt als een klap het gezicht of een sterk in de rug. Edited November 5, 2019 by L33ntje 1
wahanassatta Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Ik vind het zeer ongemakkelijk dat je man en dochter nu neerzet alsof ze de bal laten vallen @L33ntje. Je weet helemaal niet wat en hoe ze het hebben gezegd, alleen maar hoe het is opgeschreven. 5
L33ntje Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Ik weet niet of zij de bal hebben laten vallen; ik heb niet zo'n hoge pet op van de berichtgeving rondom dit onderwerp het NRC, en ik heb de neiging bij interviews de bal bij de interviewer/journalist te leggen. Ik maak nergens uit op dat het een ingezonden persbericht is. Kan best heel goed cherry picking en opzettelijke verkeerde interpretatie geweest zijn. Maar er lijkt wel letterlijk te worden geciteerd. Dat maakt het lastig te bepalen of er worden in de mond gelegd zijn (of er uit zijn gehaald). In elk geval een betreurenswaardig gemiste kans. Ik schrijf ook vooral wat mijn gevoel was bij het lezen van het stuk. En nee, dat was geen aangename ervaring. Juist omdat ik Betty zo torenhoog heb zitten. Ik vind het net zo ongemakkelijk om dat te uiten als ik het vond om het waar te nemen. Maar het echte venijn zit hem in het walgelijke, achterhaalde stukje NA het interview...... Dat is zo sturend, suggestief een gewoon vals, dat dat mijn adrenaline wel aardig opstuwt ja. 2
OvergeefDave Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Ik heb het artikel ook maar eens gelezen. Je weet niet wat die mensen echt gezegd hebben en wat uit de pen van de journalist is gerold. Even een anekdote. Begin de jaren negentig werkte ik voor een uitgever. Stond in het rookhok en twee journalisten van een weekblad stonden daar tegen elkaar te praten. Het ging ongeveer zo: Journalist 1: hoe ging dat interview met die aids patiënt? Journalist 2: Ik versta niets van die opname. Die cassette is kapot. Journalist 1: oei dat is erg. Journalist 2: Ach, ik weet nog wel ongeveer wat ze gezegd heeft. Het is er dus niet op verbeterd. 3
richard-V Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Je laat een regel uit een interview weg weg en er staat iets geheel anders.Je kan het natuurlijk vragen aan de geinterviewde,makkelijk zat.
Clouds Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 @Dennis1992 en nu ga je daar alles kopen of blijf je in China bestellen? 1
Dennis1992 Posted November 5, 2019 Author Posted November 5, 2019 @Clouds ??? Ik bestel zowel in china als in NL, ligt er aan wat ik nodig heb en wat de prijsverschillen zijn. Heb je het artikel wel gelezen? Heeft geen zak te maken met china, wel de damphype van de laatste tijd grootschalig in de media waardoor er minder klanten komen.
L33ntje Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 @Dennis1992 Dat kan zijn, maar elke China-Körper schaadt de Nederlandse handel ;-). Soms is het ook een principekwestie. 2
Dennis1992 Posted November 5, 2019 Author Posted November 5, 2019 @L33ntje klopt, hoe meer je uit china haalt, hoe meer plaatselijke shops geld mislopen. Maar dat is al jaren zo. Trouwens de "normale" damper die je tegenkomt haalt alles bij een primera of stenenwinkel. Het is juist die groep, die nu is afgeschrikt door de mediasensatie.
L33ntje Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Klopt. De trouwe klanten blijven ook wel komen, vooral die die zich een beetje in dampen hebben verdiept, die laten zich de kop niet zo snel gek maken. Het zijn met name beginners die wegblijven. Niet eens alleen uit eigen angst of onzekerheid, maar ook door meer weerstand in de omgeving. De laatste week lijkt het soms weer iets aan te trekken, maar opnieuw opbouwen zal tijd gaan kosten, hoe dan ook. 2
richard-V Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Die paar centen die je bespaart door overzee te bestellen ben je toch wel kwijt.Elke dag. 1
Clouds Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 @Dennis1992 Voor mij is het een principe kwestie. Ik bestel niks rechtstreeks uit China, want ik ben een voorstander van een goede Nederlandse economie. Drie kwart van dit forum besteld rechtstreeks in China en gaan waarschijnlijk nu zeuren en misschien in paniek raken, dat er niet meer geleverd wordt vanuit China m.b.t. de particuliere markt. De inconsequentie daar gaat het mij om. Er is hier iemand, en waarschijnlijk is hij niet de enige, die een fervent tegenstander is van Europa. Sterke woorden dat wij als Nederland uit de EU moeten stappen, want wij weten het wel beter en het is beter voor de economie. Deze persoon, en dus waarschijnlijke meerdere personen, bestellen vervolgens alles in China. Moet je hem eens vragen wat er gebeurt als er een ontwerp van hem verkocht zou worden vanuit China met de kwalificering "styled". Nogmaals mijn motto is "leven en laten leven", maar mijn nekharen gaan overeind staan bij de inconsequentie. 1
Dennis1992 Posted November 5, 2019 Author Posted November 5, 2019 @Clouds Maar wat ik al zei, dit nieuwsbericht gaat natuurlijk over de vervuilde vloeistof in de USA. Degene die via china dingen importeren qua vapespullen doen dit al jaren waarachijnlijk, dus dat verklaart niet de Dalende verkopen van dampwinkels. Betreft china.. ik maak een afweging. Laatst heb ik een nieuwe telefoon gekocht, bij Coolblue. Via sites als gearbest of zelfs Amazon Duitsland was ie goedkoper. Maar de Nlse garantie en geen risico op importheffingen etc was voor mij de reden vooral. En omdat het bedrag hoger is dan een pakje coils. (Blijft een risico via china importere) Maar onder de streep maak ik een afweging. Als ik via Alie voor 2 euro Nintendo verlengkabel kan kopen, terwijl exact dezelfde bij Bol.com 10-15 euro is.. Of een mod voor 30 euro op FT en in NL minimaal het dubbele dan kijk ik toch echt naar mijn eigen portemonnee. Maar dan weet ik dus ook, als ie niet goed werkt geen garantie (of misschien met veel gedoe) 4
Clouds Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Nog een ander voorbeeld dichter bij huis. In onze wijk wordt een huis gekocht door een gezin met een parkeerplek. Vervolgens wordt er een hek geplaatst en wordt de parkeerplek afgesloten met een hek, zodat de auto niet meer voor het huis geparkeerd kan worden. Jaren later gaat de vrouw van het gezin klagen dat er te weinig parkeerplekken zijn. Tja en dan ben ben je bij mij aan het verkeerde adres.De inconsequentie dat stoort mij (ook hier op het forum) maar aan de andere kant “leven en laten leven”.T-shirts zijn ook duur, als je ze niet laat maken in India door 8 jarigen (Action, Primart etc.)Awareness is key in deze en daarom heb ik met mijn werkgever afgesproken dat ik in Europa niet meer vlieg, maar met de trein ga.O jee, ik begin een geitenwollen persoon te worden. Help!!!! 1 1
Dennis1992 Posted November 5, 2019 Author Posted November 5, 2019 @Clouds ik erger me een beetje aan een meid die ik ken (die is 24 of 25) die koopt kleding bij het leven. Ik vroeg toen wat doe je er mee daarna weggooien of goed doel. Ze zei toen goed doel. Maar dan nog waar heb je 70/80 paar schoenen voor nodig en zovaak nieuwe kleren. Slecht voor t milieu en je weet niet door wie t gemaakt wordt. Maarja leven en laten leven idd. Maar ik stoor me wel aan zoiets, maarja gaat offtopic dit ? 1
Clouds Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Je gaat idd off topic, want je gaat helemaal voorbij aan mijn punt.Lees je OP nog eens door en dan zonder kennis van het bijgevoegde filmpje. Vraag jezelf dan af wat JIJ er aan hebt gedaan dat een shophouder zijn/haar Nederlandse winkel kan open houden. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.Afgelopen maanden heeft het hier bol gestaan van de gevolgen wat in Amerika is gebeurd, maar voor de meesten is het hierbij gebleven. Het is bezopen hoe er gereageerd is door de pers. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Overigens ik mag hopen dat jullie weten dat het AD, HLN, de Gelderlanden, Utrechts Nieuwsblad allemaal in dezelfde Persgroep zitten. Dus deze organisatie betichten van kopieer gedrag komt bij mij vreemd over. Als het jouw bedrijf zou zijn, zou je hetzelfde doen.En nu stop ik met reageren, wat ik mij had voor genomen maanden geleden.
PetraO Posted November 5, 2019 Posted November 5, 2019 Wat dat artikel betreft: ik denk ook dat die twee heel selectief zijn geselecteerd. En ik ben me rotgeschrokken van die vetgedrukte waarschuwingen onderaan het artikel. Het is toch dacht ik heel duidelijk wat er echt is gebeurd in de US?
Recommended Posts