Jump to content

Uitbreiding rookverbod aangenomen


Recommended Posts

3 maart heeft de 2de kamer dus nu officieel de uitbreiding van het rookverbod aangenomen. Dit houdt nu in dat overal waar roken is verboden en gaat worden verboden, damp producten dat ook zullen zijn. Weg de mogelijkheid zelf als onderneming dit beleid te bepalen, weg de mogelijkheid om te kiezen voor een gelegenheid die dampen toestaat te bezoek, weg dampen op het terras wanneer roken op het terras ook wordt verboden, weg dampen op straat wanneer de gemeente roken op straat verbied en in theorie zou dit ook voor dampshops gelden (ook al heb ik dat niet speciafiek gelezen, maar roken is daar ook verboden).

 

Elke partij heeft ingestemd behalve PVV, FVD en DENK

 

10 maart moet het door de 1ste kamer

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A35321

 

Een bedankje naar de partijen die tegen hebben gestemd (wat je ook van de rest van hun ideeen vindt), de rest moet blijven worden geinformeerd. Je moet zelf weten wat je met deze info doet betreft stemmen, maar ik zou het wel zwaar laten mee wegen. Ik zou het ze op zijn minst ook wel laten weten, dat zolang de partij zich tegen dampen blijft keren, we ze niet (meer) kunnen steunen tot ze tot een ander inzicht komen.

Edited by Wed
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Het zat eraan te komen dat dit zou gebeuren, voor sommigen moeilijk te verteren maar ze moeten 1 lijn trekken om te kunnen handhaven.

omdat ik het al zag aankomen was ik in 2018 al gestopt buiten de deur te dampen en nu gelukkig volledig gestopt, geeft veel rust dat dan wel weer. 

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor het stemadvies, maar vanwege een enkele kwestie meteen naar de bruinhemden of de lange arm van Erdogan te rennen gaat me een stap te ver.

 

Bovendien kan ik het me goed voorstellen dat mensen die graag een rookvrij terras willen hebben, niet tussen de dampwolken willen zitten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Je kunt gewoon bescheiden dampen op een terras of restaurant. Bij dampen in restaurant samen met een vriend die nooit gerookt had en hoorde dat ik dampte, vroeg die zich af of ik eigenlijk wel gedampt had gedurende onze zitting.

Dat had ik toch echt gedaan. Ik had daar een justfog bij me en had wat voor het eten, na het eten voor het toetje en na het toetje gedampt. Maar blijkbaar gingen de aarbei  geur daarvan gewoon op tussen de andere etensluchtjes.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ik had het ook liever gehad dat andere partijen tegen hadden gestemd. Helaas was dat niet het geval. Ik wil het zeker niet te politiek maken hier, maar er is nog altijd zoiets als blanko stemmen of misschien een partij welk niet in het parlament zit welk wel het voordeel van dampen inziet zolang de partijen in het parlament welk tegen hebben gestemd te ver van je eigen politieke overtuiging staan. Echter als we gewoon op de partijen gaan stemmen welk dampen verder en verder imperken, dan gaan we gewoon op onze rug liggen en laten we het gebeuren.

 

Ten slotte, ik ben persoonlijk ook niet tegen een gelegenheid die dampen niet toestaat zoals een rookvrij en dampvrij terras zoals je steld, zolang dit vrijwillig door de eigenaar wordt bepaald, niet de staat. Zo heeft ieder een keuzen. Dit beleid ontneemd keuzen, sugureerd dat roken en dampen hetzelfde zijn en ontmoedigt rokers dampen te proberen.

Edited by Wed
Link to comment
Share on other sites

Gaat dit ook over bv een rook (en dus damp)verbod op stations van NS?

 

M.b.t. het verbod zelf, ik stel voor dat we (bijvoorbeeld op terrassen) dan maar spuitbussen met deo/parfum gaan meenemen. En dan deze lekker spuiten en de geur opsnuiven.

Zul je zien, worden deze over enige tijd ook opgenomen onder de verzamelcategorie "tabaksproducten".. want: niet-nicotinehoudende damp van spuitbussen of spuitbussen zonder nicotine te consumeren.

 

Mooie wereld leven we toch in :stom

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het betreft tabaks producten en aanverwante producten. Dus dampen, heath not burn, pruim tabak en snuif tabak, exc. Lijkt mij dat voor Astma inhalors dit verbod niet geld, maar ik acht dit verbod totaal wereld vreemd. Niet alleen is het raar dat de staat zich geroepen voeld een verbod op te leggen voor iets wat omstanders geen schade doet, ook voor de orale tabaks producten geld dit verbod. Rookverbod voor niet rokende producten en zelfs niet inhalatie en exhalatie producten.  Ik val er gewoon stijl van achterover. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hoe goed misschien ook bedoeld, maar de suggestie om het dampbeleid zwaar te laten wegen in je politieke keuze of misschien zelfs wel een blanco stem uit te brengen, vind ik op z’n zachtst gezegd nogal ‘narrow-minded’. Maar goed, dat is waar genoemde partijen ook hun aanhang mee uit de stoel krijgen; focussen op één onderwerp en dat enorm uitmelken. 

 

Zelfs als ik geld toe zou krijgen zou ik niet op één van de genoemde partijen stemmen. En ik laat mijn stem zeker niet bepalen door het dampbeleid. Hoe belangrijk dampen ook voor me is, andere onderwerpen zoals zorg en welzijn, milieu, educatie, economie, vluchtelingenopvang, woningcrisis etc. zijn vele malen belangrijker. 
 

3 hours ago, Wed said:

Je moet zelf weten wat je met deze info doet betreft stemmen, maar ik zou het wel zwaar laten mee wegen. Ik zou het ze op zijn minst ook wel laten weten, dat zolang de partij zich tegen dampen blijft keren, we ze niet (meer) kunnen steunen tot ze tot een ander inzicht komen.


(Ik zie dat je het gedeelte waarin je aangeeft dat een blanco stem ook een goede optie is, hebt verwijderd ?)
Het eerste gedeelte van je post kon ik nog wel waarderen, maar misschien kun je je een volgende keer van een stemadvies onthouden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chika said:

(Ik zie dat je het gedeelte waarin je aangeeft dat een blanco stem ook een goede optie is, hebt verwijderd ?)
Het eerste gedeelte van je post kon ik nog wel waarderen, maar misschien kun je je een volgende keer van een stemadvies onthouden. 

 Ik heb niets vewijderd, de blanko optie had ik niet in het eerste bericht, maar in de tweede en daar is het nog als sugestie.

 En ik geef niet perse stem advies, enkel de sugestie om het mee te nemen in de overweging wat te doen met ieder zijn eigen stem die elke partij graag wilt hebben en met partijen die je zou willen aanhangen te communiseren. Als je vooraf zegt "maakt mij niet uit, ik stem toch op je ook al haat je dampen", dan heeft geen 1 partij een reden zijn standpunt bij te stellen. Sorry als je daar aanstoot aan neemt, maar de intentie is geen direct stem advies.

 

Edited by Wed
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Josje22 said:

heb vanochtend nog op het ns perron gedampt tussen die stinkende rokers, bah. Wanneer gaan die rookplekken weg daar?

 Dan zullen dampers dus ook niet meer welkom zijn onder de voorgestelde rethoriek van Paul Blokhuis ? Kan vaag zijn  aangezien het rookverbod op open platformen niet wettelijk is, maar bedrijfs beleid.... Maar ik ga ervan uit dat het paron ook dampvrij zou zijn als het rookvrij moet zijn, want niet dampers zien het meer en meer als hetzelfde ding.

Link to comment
Share on other sites

Dat is geen uitbreiding rookverbod maar dit is een anti nicotine policy. Waar is van rookloze tabaksvrij nicotineproducten de schadelijkheid voor derden in de omgeving? 

 

Doet mij denken aan mijn post van PHE van een paar dagen terug.... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@The Unknown idd belachelijk als je dat zou doen. Er is meer in het leven dan dampen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat eigenlijk elke partij wel goede dingen heeft waar je het mee eens bent maar ook mindere punten. Dat maakt stemmen eigenlijk moeilijk.

 

Hoewel ik toch van mening ben dat stemmen geen zin heeft, ze drijven toch hun zin door. Zie vvd, grootste partij maar als puntje bij paaltje komt en er komt weerstand vanuit de coalitie of oppositie dan moeten ze toch vaak meebuigen omdat in dit geval Rutten zelf bang is om te moeten opstappen. Dividendbelasting, 100 km grens etc.

Link to comment
Share on other sites

 

"Met deze wetswijziging wordt de definitie van ‘rookverbod’ uitgebreid met:
- het verbod tabaksproducten, anders dan door roken te consumeren; en
- het verbod nicotinehoudende damp of niet-nicotinehoudende damp van e-sigaretten of e-sigaretten zonder nicotine te consumeren"

 

---------------------------------------

Het zal mij worst wezen, ben al jarenlang niet meer op een horeca-terras geweest, aangezien ik op mijn zonnige balkon dikke VG-wolken kan blazen, en bovendien een privé-kelner heb. 


 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...