Jump to content

[Poll] Smaakblok: Regelmatig, soms of nooit ?


Guest UGL211211a

Smaakblock. Regelmatig, soms of nooit?  

101 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

4 minutes ago, Marianna said:

Citaat:

"De meeste smaakorgaantjes bevinden zich op de tong, gegroepeerd in de verschillende smaakpapillen. Daarnaast bevinden zich losliggende smaakorgaantjes in het slijmvlies van het gehemelte en de keelholte."

 

http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/keel/smaak/

 

Weer wat geleerd

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Soms een smaakblok dus, duurt een dag of vijf tot zeven. De smaak die ik het meeste damp (nuts on fire) smaakt dan nergens naar en de andere smaken, met uitzondering van mint, menthol, smaken vreemd of vies. Damp met een coil van rond de 0,4 ohm altijd tussen de 28 en 36 watt.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL211211a
2 hours ago, Marianna said:

Citaat:

"De meeste smaakorgaantjes bevinden zich op de tong, gegroepeerd in de verschillende smaakpapillen. Daarnaast bevinden zich losliggende smaakorgaantjes in het slijmvlies van het gehemelte en de keelholte."

 

http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/keel/smaak/

 

Boeiende link.

 

Ik vraag me nu ineens af hoe belangrijk de papillen zijn, bij dampen. Veel voedsel 'proef' je vooral via je neus. (dat merk je pas als je flink verkouden bent). Voor damp geldt dat misschien nog sterker?

 

Als ik damp in m'n mond verzamel - deel 1 van MTL - dan proef ik nauwelijks iets. Eigenlijk alleen het zoet op de tong. En dat alleen bij behoorlijk zoete liquids, anders merk ik in die fase alleen dat ik damp omdat het wat warm voelt. De rest van de smaak komt pas als ik de neus open zet, een hap lucht neem en vervolgens in en uit adem. Maar dan lijkt de smaak weer overal te zitten, in mond, keel en neus. Hoeveel van wat waar zit, geen idee. (Sommige liquid reviewers weten het wel, of doen alsof). Ik moet er eens wat meer op letten.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb altijd begrepen dat het 'proeven' door de neus voornamelijk komt door de geur. De geur, in samenwerking met de papillen zorgt voor een bepaalde smaaksensatie. Dat: Ik ben verkouden en proef niets' argument kun je eenvoudig reproduceren door eens te vapen terwijl je je neus dichtknijpt. Kans is groot dat je liquid dan ineens heel anders smaakt.

 

Als je damp alleen met je mond proeft kun je zoet, zuur, bitter, zout of Unami (hartig, kruidig) proeven, afhankelijk van de dampsmaak. Maar dat zijn maar hoofdsmaken. De fijnere nuances krijg je erbij als je je neus ook kunt gebruiken. Dus ik denk wel dat het klopt wat je zegt. De damp alleen in de mond geeft iets zoets en door lucht (geur) door je neus te halen, komt de rest naar voren.

 

Ik heb het net geprobeerd met een liquid met tabak/honing smaak. In de mond proefde ik zoet en kruidig. Pas toen ik de neus erbij betrok kon ik het zoet ineens plaatsen als honing en het kruidige als de tabak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Soms, zoals nu helaas: door het gebruik van een antibioticum treedt er een smaakstoornis op waarbij m'n geliefde smaakjes bitter smaken, hopelijk mag ik over een week als de kuur is afgelopen weer getuigen van smaakherstel. (edit: inmiddels kan ik al heuglijk melden dat de bittere boventoon na een dag over is gegaan en ik alleen nog een metalige bijsmaak mag ervaren, wat vast ook wel weer overgaat.)

 

Heb het ook meegemaakt na het stoppen met roken en ik een reeks aan allerhande vervelende naweeën mocht ervaren, waarbij me de smaak ook tijdelijk ontbrak.

 

Gelukkig heb ik sinds ik damp nog geen zware verkoudheid of griep mogen meemaken *klopt af*, maar voor je weet maar nooit staat de menthol mix klaar.

Edited by tsiis
Link to comment
Share on other sites

Nooit , maar das wss te wijten ook aan dampgedrag . Ik kan geen volledige dag zelfde liquid dampen . Ik switch bijzonder veel van smaken , hoewel ze in dezelfde categorie thuishoren .

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, dpzz said:

Ik heb na 1/2 dagen dezelfde liquid te hebben gebruikt er al geen zin meer in.

Dus lekker afwisselen!

 

Misschien komt het wel doordat ik nog niet mijn gouden smaak/liquid heb gevonden. :)

smaakblock is niet hetzelfde als geen zin meer hebben in bepaalde smaak . Bij smaakblock proef je ineens de smaak niet meer of proeft hij ineens heel anders omdat bepaalde onderdelen van de smaak weg zijn .

Link to comment
Share on other sites

Guest Cigány

ik heb nooit gestemt.heb er tot nu toe nog geen last van gehad.

damp hoog pg,op 6nicotine,en zo'n 5 tot 10 ml per dag.

wel wissel ik de hele dag verschillende smaakjes.

dus misschien is dat de truc wel,afwisselen geeft smaak.

alle dagen biefstuk(hoe lekker ook)gaat uiteindelijk ook vervelen.

Link to comment
Share on other sites

Hier nog één. Ik wissel over de dag meestal met 3 verschillende smaken. Denk dat ik er daardoor niet zoveel last van heb. Ik kan me wel voorstellen dat het gebeurd, want als ik iets te lang achter elkaar damp, vind ik de smaak op een gegeven moment ook wat minder worden.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL211211a

Afwisseling is altijd goed, maar ik eet elke ochtend een bord havermout. Al jaren. En ik proef het nog steeds.

 

Kennelijk werkt het met (sommige) aroma's anders. Als je ze dampt.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL211211a
46 minutes ago, The Unknown said:

Nooit gehad, je raakt wel aan een smaak gewend en daardoor proef je de smaak minder intensief en ik denk dat dat eerder een omschrijving van een smaakblock is.

 

Bij een smaakblock komen sommige of alle smaken niet meer door. Da's andere koek dan gewenning.
Gelukkig kan ik ook niet uit ervaring spreken. Anderen wel -zie ook eerder in deze draad- en daar ben ik niet jaloers op :)

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Boogi said:

Is bij een smaakblock menthol het enige wat nog lekker is?

Alle smaken hebben een zoutige bijsmaak op dit moment ?

Heb een paar x een smaakblok gehad, bij mij kwamen de smaken menthol en citroen wel binnen, maar dit is natuurlijk persoonlijk hé.

 

Deze twee smaken werken trouwens bij mij ook bij hevige verkoudheid.

Edited by Sub-Ωhm
typo
Link to comment
Share on other sites

On 11/01/2017 at 1:40 PM, Ad nogwat said:

Bij een smaakblock komen sommige of alle smaken niet meer door. Da's andere koek dan gewenning.

 

Ik had 't in vrij in het begin van mijn dampcarrière, in de tweede maand geloof ik. Alles smaakte flauw, suf, duf. Na een paar dagen was het weer over :)

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...