Jump to content

[Poll] e-dampen en gewicht


junkiexl

dampen en gewicht.  

64 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Overal hoor je dat, mensen die stoppen met roken groeien als kool

Komt natuurlijk omdat ze een "orale fixatie"moeten bevredigen en dus proppen ze hun muil vol ?

 

Ik ben erg benieuwd naar hoe het hier ging bij de mensen die stopten en gingen dampen.

Niks aan de hand?

Of toch groeien?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik wel.

Maar dat dank ik ook aan door stress van werk.

Dat was toen al langer bezig voorfat ik impulsief overstapte naar dampen.

Gelukkig zalt de stress en het gewicht de laatste tijd.

Link to comment
Share on other sites

De eerste maanden na het beginnen met dampen kwam er geen gewicht bij, maar na ongeveer een halfjaar wel. Ik weet eigenlijk niet waar dat aan ligt, want er kunnen zoveel oorzaken zijn: leeftijd, minder gaan zwemmen, hondje te gebrekkig om flink mee te wandelen, partner met pensioen dus meer lekker eten, chocola..

Het is wel een hardnekkig probleem. Al maanden eet ik nauwelijks nog chocola en koekjes en daarmee ben ik twee lullige kilootjes mee verloren. De rest wil er gewoon niet meer af. Dus misschien zijn die extra kilo’s gewoon onderdeel van het verval. Het enige wat ik kan doen, is er maar mee leven. En bij Wehkamp en Otto een wat grotere maat bestellen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik ben sinds ik ben gaan dampen ongeveer twee, drie kilo aangekomen. 

Van het rijtje mogelijke oorzaken is echter het dampen wel het láátste dat ik er van verdenk de oorzaak te zijn.

Eerder zoek ik het in mijn diabetes, mijn stress, mijn zwaar gestoorde eetpatroon, de overgang, de leeftijd, het luie weer, de knie-en schouderklachten, affijn, kandidaten genoeg. 

 

Ik heb eens uitgerekend als ik alle suiker uit de liquids (VG vooral) binnen zou houden na inhaleren (alsof ik het zou drinken zeg maar) dan kom ik op ongeveer 30 ml  x 4 calorieën (zowel PG als VG zijn koolhydraten) is 120 calorieën per dag binnen. Dat is één  tussendoortje, en ik hou er geen rekening mee dat waarschijnlijk  niet 100% van de liquid door het lichaam wordt opgenomen. Op mijn suikerwaarden heeft het geen (merkbaar) effect. 

 

Dampen wordt wel eens snoepen zonder calorieën genoemd, maar dat is niet helemaal waar. Het is een niet overdreven tussendoortje, in mijn geval ongeveer een klein zakje chips (25gr), of een ijsje, of een grote banaan,  maar dan over de hele dag verdeeld. Met de rest van wat ik eet, voegt dat niet extreem veel toe. Maar voor iemand die maar heel weinig nodig heeft, kan het wel degelijk een slok op een borrel zijn. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@L33ntje, nooit gedacht dat je met dampen nog calorieen binnen krijgt. Maar dat is zo weinig, daar zal het hem niet in zitten, inderdaad. Het blijft vervelend, vind ik, dat je kennelijk maar weinig invloed op je gewicht hebt. En minder en minder naarmate je ouder wordt.

Link to comment
Share on other sites

On 7/19/2018 at 9:00 AM, L33ntje said:

Ik heb eens uitgerekend als ik alle suiker uit de liquids (VG vooral) binnen zou houden na inhaleren (alsof ik het zou drinken zeg maar) dan kom ik op ongeveer 30 ml  x 4 calorieën (zowel PG als VG zijn koolhydraten) is 120 calorieën per dag binnen. Dat is één  tussendoortje, en ik hou er geen rekening mee dat waarschijnlijk  niet 100% van de liquid door het lichaam wordt opgenomen. Op mijn suikerwaarden heeft het geen (merkbaar) effect. 

Maar de meeste liquids gebruiken toch geen 'echte' suiker, maar stevia of sucralose of andere zoetstof?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Madman said:

Maar de meeste liquids gebruiken toch geen 'echte' suiker, maar stevia of sucralose of andere zoetstof?

Nee, de calorieën zitten niet in de smaak/zoetstof, maar in de vg /pg zelf, al zou je azijn  dampen. Dat zijn zogenaamd suikeralcoholen, of hoe je dat ook zegt in meervoud, die helaas ook om en nabij de zelfde voedingswaarde hebben. Bij vg proef je het ook wel; dat is EEN suiker, een koolhydraat. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

yep, helaas hier ook weer een aardig bierbuikje aan het kweken. Maar heeft ook met de tijd van het jaar te maken. lekker eten en dus te vaak en te veel ?

Komt wel weer goed als de vakantie er weer op zit.

Link to comment
Share on other sites

@L33ntje Dat wist ik dan weer niet van die calorieën in pg en vg. Eerlijk gezegd heb ik er niet eens bij stil gestaan. ?

 

@phtvs Dat werkt bij mij dus precies andersom. Ik kom juist behoorlijk aan in de winterperiode want dan kan ik de stamppotjes nauwelijks weerstaan en wandel net iets minder met het hondje. In de zomer eet ik amper tot geen aardappel en wandel wat langer. Zolang dat maar enigszins in balans blijft komt dat uiteindelijk goed....... al heb ik daar de laatste jaren meer en meer mijn twijfels bij. ?

Door niet te roken kom je natuurlijk sowieso wat aan..... daar hoef je niets extra's voor te doen of te laten. Standaard toch in ieder geval om en nabij 3 tot 5 kilo. En nu ik damp is dat niet anders en ben ik net zo goed aangekomen in gewicht.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

VG of PG inademen is iets anders dan het op te laten nemen in het maag darm stelsel, ik zou niet weten hoe je van dampen dikker kan worden of je moet de liquid aanlengen met suiker en opzuipen.

Stoppen met roken betekend helaas bij vele hun "zin in iets te eten" of in de mond te hebben om te gaan snaaien, veelal niet de gezondere varianten van snaai maar de suiker snaai, een glas water helpt soms al voldoende.

Je kan na het stoppen de nicotinepleister aanschaffen en deze op uw mond plakken, je kan dan geen sigaret meer in je mond steken en snaai al evenmin, maar van dampen dikker worden lijkt mij niet plausibel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, The Unknown said:

VG of PG inademen is iets anders dan het op te laten nemen in het maag darm stelsel, ik zou niet weten hoe je van dampen dikker kan worden of je moet de liquid aanlengen met suiker en opzuipen.

 

Nee, je hoeft er geen suiker in te doen, die calorieën heeft het al van zichzelf ;-). 

En nee, je ademt ECHT niet alles weer uit, dat is een illusie. Maar ik denk niet dat je ALLES opneemt nee, het merendeel blaas je vermoedelijk weer uit (en dat zit dan vervolgens op je ramen). Ik ging gewoon even uit van de calorische waarde van de hoeveelheid liquid zelf en "in het ergste geval". 

 

Ik heb me er vooral in verdiept omdat ik het fijne wilde weten over dampen en diabetes, omdat ongeveer sinds ik damp mijn suiker ook helemaal naar de klote is. Maar ik kom toch niet verder dan dat het toeval is (want aanvankelijk dampte ik maar ca 10 ml en hoog PG (80%+) ), maar het zijn wel degelijk suikers die je dampt (ook zonder aroma dus) met ook nog een redelijk hoge glycemische index, zij het niet zo hoog als suiker. Meer waarschijnlijk is in die stressvolle periode dat ik van baan wisselde (of eigenlijk mijn baan opzegde en niet wist wat er ging komen) ook de overgang begonnen, en dat is bij vrouwelijke diabeten ook een precaire periode. 

 

Als je de liquid ZO opzuipt, zul je - naast de calorieen die je opneemt - overigens ook stevig last krijgen van de laxerende werking van vg ? Daar is met het dampen gelukkig geen enkele sprake van. Dus zal het met de opname via het maagdarmstelsel ook inderdaad zo'n vaart niet lopen. 

 

Moet wel eerlijk toeeven dat er met proeven wel het een en ander aan liquid opgelikt wordt hier , maar dat overstijgt de twee, drie ml per dag al helemaal niet. 

Link to comment
Share on other sites

Mensen laten we even ons rationeel denkvermogen activeren. Van dampen wordt je absoluut niet dik !!

@L33ntje, je verhaal raakt kant nog wal, ik weet niet waarop jij jou kennis baseert, maar deze moet je toch maar eens overwegen te herzien.

Alles heeft een energetische waarde, echter waar jij het over hebt, gaat over de twaalfde plaats achter de komma, dus nog net meetbaar, echter zonder gevolg.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, L33ntje said:

Maar ik kom toch niet verder dan dat het toeval is

Ik denk en weet bijna wel zeker dat er genoeg diabeten zijn die geen troubles hebben met dampen, we moeten niet vergeten dat type 1 (spuiten) een stofwisseling ziekte is, stop je met roken krijg je echt wel een andere stofwisseling en ik denk zelf dat daar het punt zit van onregelmatige bloedsuikers.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Oomkobus said:

Moeilijk is t niet, ik weeg sinds m'n 16e al 85 kilo, en hanteer deze simpele methode, als m'n broek strak begint te zitten, eet ik wat minder, soms een hele dag niks, zo lang als ik t volhou.

Zit de broek wat los en moet er een riem gebruikt worden? Dan is t weer tijd voor een barbecue

https://www.youtube.com/user/oomkobus
 

 

Ik koop gewoon een nieuwe broek een maat groter.

En meestal koop ik diezelfde broek in 2 of 3 maten: voor als een paar kilo af is, als er weer een paar kilo bij zit, of er iets meer dan een paar kilo bijzit.

Ik heb dan ook heel veel broeken ?

Edited by Tjik
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, The Unknown said:

Ik denk en weet bijna wel zeker dat er genoeg diabeten zijn die geen troubles hebben met dampen, we moeten niet vergeten dat type 1 (spuiten) een stofwisseling ziekte is, stop je met roken krijg je echt wel een andere stofwisseling en ik denk zelf dat daar het punt zit van onregelmatige bloedsuikers.

 

Ja, dat kan ook zomaar hoor, hoewel ik het in de eerste pakweg twee maanden wel langzaam had afgebouwd, en dus niet cold turkey gestopt ben. Ik wijt het er ook geen seconde aan, maar was wel nieuwsgierig. Ik heb trouwens type 2, dat sowieso een progressief verloop heeft. Ik begon  rond mijn twintigste al een beetje te spoken, maar nog binnen grenzen (achteraf noemt men die fase nu pre-diabetes), rond mijn dertigste klachten waarvan je achteraf kunt zeggen dat kan er mee te maken hebben gehad (beginnende diabetes?), rond mijn veertigste full-blown, hoewel bij toeval ontdekt, en nu rond mijn vijftigste is die alvleesklier er na decennia overuren draaien ook maar helemaal mee gekapt. Heb het dus eigenlijk bijna dertig jaar onder controle kunnen houden met eerst dieet later plus medicijnen, maar uiteindelijk de strijd verloren.

 

Dampen is daar zeer zeker niet de oorzaak van (die is een combinatie van genen, apneu en leeftijd), maar je wilt natuurlijk zeker weten dat het geen negatief effect heeft. Dat lijkt vooralsnog niet het geval.

 

Mijn suikers zijn overigens niet onregelmatig, maar stelselmatig hoog. En s morgens het hoogst (dageraad-fenomeen), als ik twaalf uur niet gegeten (en 8 uur niet gedampt) heb een hij dus het laagst zou moeten zijn. Zijn, we klooien door, uiteindelijk zal het beter gaan.

8 minutes ago, Tjik said:

 

Ik koop gewoon een nieuwe broek een maat groter.

En meestal koop ik diezelfde broek in 2 of 3 maten: voor als een paar kilo af is, als er weer een paar kilo bij zit, of er iets meer dan een paar kilo bijzit.

Ik heb dan ook heel veel broeken ?

 

Ik heb maar één maat broeken, met elastiek. Past altijd, van maar 46 t/m 54. Ideaal. En ook nog een kwaliteit en model waar ik soms al tien jaar mee doe ;-). Zelfs in mijn zwangerschappen hoefde ik niks nieuws te kopen. Was ook maar 5-6 kilo aangekomen. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, L33ntje said:

Ik heb maar één maat broeken, met elastiek. Past altijd, van maar 46 t/m 54. Ideaal. En ook nog een kwaliteit en model waar ik soms al tien jaar mee doe ;-). Zelfs in mijn zwangerschappen hoefde ik niks nieuws te kopen. Was ook maar 5-6 kilo aangekomen. 

Zo’n broek lijkt me ideaal. Zitten ze dan niet flodderig als je op maat 46 of 48 zit? En te strak bij maat 54?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, PetraO said:

Zo’n broek lijkt me ideaal. Zitten ze dan niet flodderig als je op maat 46 of 48 zit? En te strak bij maat 54?

Nee dat zijn de grenzen ;-). Daaronder moet er de een speldje in, daarboven weet je niet hoe snel je hem moet uittrekken thuis ;-). Maar eerlijk gezegd zweef ik al vijftien jaar in het 48/52-gebied, dus geen recente ervaring. En met de rest van de kleding die ik draag, zie je sowieso altijd alleen een stukje van de pijpen.

 

http://magnafashion.com/full_collection/trousers?product_id=151

Edited by L33ntje
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...