Jump to content

Dampende saunagast mag alleen dampen in de rookruimtes - idioot ?


Guest ed1973

Recommended Posts

...

heel veel mensen doen juist als ze uit gaan (eten) de meest walgelijke geurtjes op hun gezicht.

parfum, aftershave, etc.

dergelijke kunstmatige geurtjes vind ik persoonlijk afstotend en vaak ook misselijkmakend. van een aantal van die geurtjes krijg ik zelfs koppijn.

soms zit je ergens te eten of in een cafe en dan komen er mensen binnen die je al kan ruiken voor ze de deur open doen.

ooit iemand meegemaakt dat dergelijke mensen de deur gewezen worden omdat ze de andere gasten storen?

nou ik in ieder geval niet. en ik geloof ook niet dat als ik ga klagen dat die mensen verplicht kan worden hun gezicht te wassen.

...

En weet iemand misschien hoe het inmiddels staat met de lange termijn onderzoeken naar de schadelijke effecten van het "meeruiken" ??

Link to comment
Share on other sites

Daar is wel e.e.a. over bekend: https://www.health.ny.gov/publications/6500/index.htm  :grins

Can odors cause health effects?

Chemicals that trigger odors may cause health effects. In most cases, people will notice an odor well below the level in air that would cause health effects. Also, people are not equally sensitive to chemicals and may not be affected by them in the same way. Whether or not someone experiences health effects depends upon several factors, including the type of chemical, how concentrated the chemical is in the air, how long the exposure continues, and whether or not the person smelling the chemical has any particular sensitivities. Health symptoms from odor exposures usually go away quickly when the odors stop.

Odor is not a reliable way to determine the risk of health effects. For some chemicals, odors will be noticeable at low concentrations where the risk for health effects is also very low. For others, such as carbon monoxide, there is no odor at any concentration and no warning when people are exposed to dangerous levels.

In some cases, odors can be used to tell whether there is a problem that needs to be fixed. For instance, mold problems, sewage backups and gas leaks in the home can all be detected by their odor, even if they can't be seen.

What health effects can occur?

Exposure to odors could result in health effects ranging from none, to mild discomfort, to more serious symptoms. Some chemicals with strong odors may cause eye, nose, throat or lung irritation. Strong odors may cause some people to feel a burning sensation that leads to coughing, wheezing or other breathing problems. People who smell strong odors may get headaches or feel dizzy or nauseous. If an odor lasts a long time or keeps occurring, it also could affect mood, anxiety and stress level.

En nog een linkje (naar een PDF): http://www.odh.ohio.gov/~/media/ODH/ASSETS/Files/eh/HAS/odors.ashx  :grins

Link to comment
Share on other sites

Grappig dat niemand het ook echt het woord fatsoen hier gebruikt. Ik zie veel van het soort "als hij het mag, mag ik het terugdoen" en de "het is geen roken, dus ik moet het maar mogen doen" reacties. Is het enige wat we van buitenroken geleerd hebben dat je een ander niet moet willen vergiftigen? Of is er ook nog zoiets als fatsoen in onze kadavers bijgekomen? Gewoon het benul dat het misschien wel eens storend kan zijn voor andere mensen om in onze dampwolken te moeten zitten? En nee, dat andere mensen luchtjes opspuiten voor een avondje uiteten, is geen argument om dan maar terug te gaan mogen stinken. Dat kun je waarschijnlijk ook doen door zelf géén luchtje op te spuiten en je Eau de Arbeid door de verschillende neusvleugels te laten glijden. Ik vind het fijn als ik ergens op een terrasje een dampertje kan pakken, of in een shop waar het mag. Maar plat doen zonder rekening te houden met je omgeving vind ik wat ver gaan.
Gewoon niet doen waar anderen last van je kunnen hebben is toch zo erg niet? Beetje fatsoen mag.

Link to comment
Share on other sites

...

Gewoon niet doen waar anderen last van je kunnen hebben is toch zo erg niet? Beetje fatsoen mag.

Natuurlijk is dat niet erg. (Geldt ook niet alleen voor dampen). Maar dat betekent nog niet dat ik me zo maar weg laat sturen van plekken waar anderen er géén last van hebben. En al helemaal niet naar een rookhol.

Ik heb het gevoel dat je de boel een beetje omdraait met je redenering.

Link to comment
Share on other sites

Nog even off-topic:

Ik kan me scheel ergeren aan serveersters die nog moeten nadenken hoe ze een tafel moeten dekken, of obers die met zwarte randen onder hun nagels de borden uitserveren, of klanten die het normaal vinden om in T-shirt met afgeknipte broek en blote voeten in slippers naar een restaurant te gaan, of zonder te proeven bij voorbaat een lading ketchup over de maaltijd gieten, of er meteen mayo bij bestellen (terwijl de kok zich uitgesloofd heeft om een mooie saus te maken), of met hun ellebogen op tafel zitten te schransen, of met een arm onder de tafel iets zitten te doen wat niet geheel fris is, of ...of ... of ..

en dan zou ik daar niet mogen dampen?

Ze mogen blij zijn dat ik ze niet openlijk een lesje fatsoen ga bijbrengen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nog even off-topic:

Ik kan me scheel ergeren aan serveersters die nog moeten nadenken hoe ze een tafel moeten dekken, of obers die met zwarte randen onder hun nagels de borden uitserveren, of klanten die het normaal vinden om in T-shirt met afgeknipte broek en blote voeten in slippers naar een restaurant te gaan, of zonder te proeven bij voorbaat een lading ketchup over de maaltijd gieten, of er meteen mayo bij bestellen (terwijl de kok zich uitgesloofd heeft om een mooie saus te maken), of met hun ellebogen op tafel zitten te schransen, of met een arm onder de tafel iets zitten te doen wat niet geheel fris is, of ...of ... of ..

en dan zou ik daar niet mogen dampen?

Ze mogen blij zijn dat ik ze niet openlijk een lesje fatsoen ga bijbrengen.

Dan ga je niet naar die tent, die keuze heb je. Je klinkt hier weer als een klein egoïstisch kind dat z'n zin niet krijgt. Er van alles bijhalen wat totaal niet van toepassing is. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Wederom een diepe zucht. Vermoeiend.

Link to comment
Share on other sites

...

Gewoon niet doen waar anderen last van je kunnen hebben is toch zo erg niet? Beetje fatsoen mag.

Natuurlijk is dat niet erg. (Geldt ook niet alleen voor dampen). Maar dat betekent nog niet dat ik me zo maar weg laat sturen van plekken waar anderen er géén last van hebben. En al helemaal niet naar een rookhol.

Ik heb het gevoel dat je de boel een beetje omdraait met je redenering.

Je kunt de boel puur vanuit je eigen visie blijven bekijken, maar soms is het wel eens goed om het ook vanaf de andere kant te bekijken. We zijn per slot van rekening niet alleen op de wereld. En zolang we als dampers/rokers in de minderheid zijn, ben ik van mening dat we ons best mogen aanpassen aan onze omgevingen. Daar kunnen altijd mensen binnenstappen die er mogelijk wel last van hebben, net zo goed als jij ergens binnenstapt en dingen ondervindt waar jij last van hebt. Ik neem aan dat je daar dan ook je zegje over doet. Dat wij er, voor zover bekend, geen giftige wolken uitblazen (of in ieder geval minder giftig dan tabaksrookwolken) wil nog niet zeggen dat het dan allemaal maar toegestaan moet worden. Ja, gezondheidsredenen zijn moeilijk te beargumenteren. Maar daar gaat het niet alleen maar over. Als ik met iemand lekker ergens aan het eten ben en er komt een dikke dampwolk over onze tafel van iemand verderop, dan kan ik dat als damper ook niet appreciëren. Je wordt niet verplicht om te dampen, het is een keuze. Om een ander daarmee de keuze te stellen om wel of niet in jouw buurt te zitten/lopen/eten/ontspannen in de sauna etc., is pas omdraaien van het boeltje.

Link to comment
Share on other sites

Nog even off-topic:

Ik kan me scheel ergeren aan serveersters die nog moeten nadenken hoe ze een tafel moeten dekken, of obers die met zwarte randen onder hun nagels de borden uitserveren, of klanten die het normaal vinden om in T-shirt met afgeknipte broek en blote voeten in slippers naar een restaurant te gaan, of zonder te proeven bij voorbaat een lading ketchup over de maaltijd gieten, of er meteen mayo bij bestellen (terwijl de kok zich uitgesloofd heeft om een mooie saus te maken), of met hun ellebogen op tafel zitten te schransen, of met een arm onder de tafel iets zitten te doen wat niet geheel fris is, of ...of ... of ..

en dan zou ik daar niet mogen dampen?

Ze mogen blij zijn dat ik ze niet openlijk een lesje fatsoen ga bijbrengen.

Of zoals vorig jaar in een restaurant, waar ik acute kotsneigingen kreeg van de okselgeur van de bediening.

En ja, daar damp ik, en bij herhaling van de rotgeur waarschuw ik de eigenaar.

Maar goed, bordje voor de raam met een verbod, en ik pas me wel aan.

Link to comment
Share on other sites

Nog even off-topic:

Ik kan me scheel ergeren aan serveersters die nog moeten nadenken hoe ze een tafel moeten dekken, of obers die met zwarte randen onder hun nagels de borden uitserveren, of klanten die het normaal vinden om in T-shirt met afgeknipte broek en blote voeten in slippers naar een restaurant te gaan, of zonder te proeven bij voorbaat een lading ketchup over de maaltijd gieten, of er meteen mayo bij bestellen (terwijl de kok zich uitgesloofd heeft om een mooie saus te maken), of met hun ellebogen op tafel zitten te schransen, of met een arm onder de tafel iets zitten te doen wat niet geheel fris is, of ...of ... of ..

en dan zou ik daar niet mogen dampen?

Ze mogen blij zijn dat ik ze niet openlijk een lesje fatsoen ga bijbrengen.

Of zoals vorig jaar in een restaurant, waar ik acute kotsneigingen kreeg van de okselgeur van de bediening.

En ja, daar damp ik, en bij herhaling van de rotgeur waarschuw ik de eigenaar.

Maar goed, bordje voor de raam met een verbod, en ik pas me wel aan.

Als een bordje voor het raam nodig is om je het besef te geven dat het niet wenselijk is, dan vind ik dat wel jammerlijk.

Link to comment
Share on other sites

....als ik ergens damp heb ik altijd tamelijk neutrale smaken in mn damper. zelfs degene die bij mij aan tafel zitten krijgen nauwelijks wat van de geur mee.

waarom zou dat niet toegestaan moeten zijn dan?

Ik heb het niet over de geur, ik heb het over neerslaande dampen, ook ik als damper vind dat niet echt fris op mijn eten, dat er schijnbaar personen zijn die dat niks uit maakt... Tja

Nog even off-topic:

Ik kan me scheel ergeren aan serveersters die nog moeten nadenken hoe ze een tafel moeten dekken, of obers die met zwarte randen onder hun nagels de borden uitserveren, of klanten die het normaal vinden om in T-shirt met afgeknipte broek en blote voeten in slippers naar een restaurant te gaan, of zonder te proeven bij voorbaat een lading ketchup over de maaltijd gieten, of er meteen mayo bij bestellen (terwijl de kok zich uitgesloofd heeft om een mooie saus te maken), of met hun ellebogen op tafel zitten te schransen, of met een arm onder de tafel iets zitten te doen wat niet geheel fris is, of ...of ... of ..

en dan zou ik daar niet mogen dampen?

Ze mogen blij zijn dat ik ze niet openlijk een lesje fatsoen ga bijbrengen.

Ben reuze blij dat het merendeel van de dampers normale, fatsoendelijke mensen zijn die rekening met andere houden...

Jouw reactie.... Dat is gewoon een zwaar asociale houding, en als je gedrag hetzelfde is als je uitspraken dan begrijp ik heel goed waarom bepaalde dampers een slechte naam krijgen !

Wilde zeggen 'met alle respect' maar dat krijg je niet van mij, figuren zoals jou zijn gewoon een schande voor de dampgemeenschap !

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

Grappig dat niemand het ook echt het woord fatsoen hier gebruikt. Ik zie veel van het soort "als hij het mag, mag ik het terugdoen" en de "het is geen roken, dus ik moet het maar mogen doen" reacties. Is het enige wat we van buiten roken geleerd hebben dat je een ander niet moet willen vergiftigen? Of is er ook nog zoiets als fatsoen in onze kadavers bij gekomen? Gewoon het benul dat het misschien wel eens storend kan zijn voor andere mensen om in onze dampwolken te moeten zitten? En nee, dat andere mensen luchtjes opspuiten voor een avondje uiteten, is geen argument om dan maar terug te gaan zitten stinken. Dat kun je waarschijnlijk ook doen door zelf géén luchtje op te spuiten en je Eau de Arbeid door de verschillende neusvleugels te laten glijden. Ik vind het fijn als ik ergens op een terrasje een dampertje kan pakken, of in een shop waar het mag. Maar plat doen zonder rekening te houden met je omgeving vind ik wat ver gaan.

Gewoon niet doen waar anderen last van je kunnen hebben is toch zo erg niet? Beetje fatsoen mag.

leuk relaas, maar ik zie hier toch echt niemand verdedigen dat je zonder meer grote rookwolken in iedereens gezicht mag gaan zitten blazen.

zoals ik al zei is het bij mij zo dat mn tafelgenoten nog niet eens last van mn dampen hebben als ik damp.

ik ben van de generatie: Roken we komen er samen wel uit

ik denk zelf dat het een stuk fatsoenlijker is om mensen zelf samen dingen te laten regelen dan iedereen maar in zijn vrijheden te beperken.

Link to comment
Share on other sites

Grappig dat niemand het ook echt het woord fatsoen hier gebruikt. Ik zie veel van het soort "als hij het mag, mag ik het terugdoen" en de "het is geen roken, dus ik moet het maar mogen doen" reacties. Is het enige wat we van buiten roken geleerd hebben dat je een ander niet moet willen vergiftigen? Of is er ook nog zoiets als fatsoen in onze kadavers bij gekomen? Gewoon het benul dat het misschien wel eens storend kan zijn voor andere mensen om in onze dampwolken te moeten zitten? En nee, dat andere mensen luchtjes opspuiten voor een avondje uiteten, is geen argument om dan maar terug te gaan zitten stinken. Dat kun je waarschijnlijk ook doen door zelf géén luchtje op te spuiten en je Eau de Arbeid door de verschillende neusvleugels te laten glijden. Ik vind het fijn als ik ergens op een terrasje een dampertje kan pakken, of in een shop waar het mag. Maar plat doen zonder rekening te houden met je omgeving vind ik wat ver gaan.

Gewoon niet doen waar anderen last van je kunnen hebben is toch zo erg niet? Beetje fatsoen mag.

leuk relaas, maar ik zie hier toch echt niemand verdedigen dat je zonder meer grote rookwolken in iedereens gezicht mag gaan zitten blazen.

zoals ik al zei is het bij mij zo dat mn tafelgenoten nog niet eens last van mn dampen hebben als ik damp.

ik ben van de generatie: Roken we komen er samen wel uit

ik denk zelf dat het een stuk fatsoenlijker is om mensen zelf samen dingen te laten regelen dan iedereen maar in zijn vrijheden te beperken.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Eens dat een ieder zijn vrijheden moet kunnen hebben, maar dan ook een ieder. Dus, oneens dat een restauranthouder daar niet onder zou mogen vallen en zijn vrijheid om een dampverbod in te stellen in zijn etablissement nogal eens als zeer negatief kan worden ervaren. 

Mensen trekken lastig grenzen. Als het bij de ene wel mag, waarom bij de ander dan niet? Mensen komen er over het algemeen niet samen uit, uitzonderingen daargelaten, zeker niet op de lange termijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

Als een restauranthouder een dampverbod wil instellen is dat zijn zaak.

echter is het dan wel normaal dat hij dat zijn gasten laat weten voor ze er binnen gaan.

en eerlijk gezegd ga ik er dan niet naar binnen.

ik vind namelijk een restauranthouder die wel een dampverbod instelt, maar geen verbod op te sterke parfums of het gebruik van mobiele telefoons in de zaak zodanig onfatsoenlijk dat ik met hem geen zaken wil doen.

Link to comment
Share on other sites

Oow, gaat 't nu ineens weer over restaurants? Zoëven ging 't over eetgelegenheden, dus in het algemeen iedere vreetschuur.

Maar het is me duidelijk: alle voorbeelden die ik heb opgesomd van onfatsoenlijk gedrag van anderen, hetgeen ik altijd maar als normaal moet accepteren, doen volgens jullie totaal niet terzake.

Het wordt tijd dat er eindelijk eens etiquette-inspecteurs worden ingeschakeld die zich niet alleen maar bezighouden met rook- en dampverboden.

Link to comment
Share on other sites

Als een restauranthouder een dampverbod wil instellen is dat zijn zaak.

echter is het dan wel normaal dat hij dat zijn gasten laat weten voor ze er binnen gaan.

en eerlijk gezegd ga ik er dan niet naar binnen.

ik vind namelijk een restauranthouder die wel een dampverbod instelt, maar geen verbod op te sterke parfums of het gebruik van mobiele telefoons in de zaak zodanig onfatsoenlijk dat ik met hem geen zaken wil doen.

Tsja, ik vind het tegenwoordig al vrij normaal dat je in een restaurant niet rookt of dampt, ook al ben ik het er mee eens dat er een keuze mogelijkheid moet bestaan. Vroeger, toen er nog geen rookverboden in eetgelegenheden bestonden, vroeg ik ook altijd netjes of mijn omgeving er last van had of niet. Ik kon dat namelijk prima begrijpen. Dat ik er soms, puur uit dwarsheid bij het verkrijgen van een preek als antwoord alsnog schijt aan had, dat is een ander verhaal. Het besef had ik in ieder geval wel.

Ik denk eerlijk gezegd dat geen restauranthouder het een probleem vindt als je niet bij hem komt eten als je er niet mag dampen. Een veel grotere groep mensen zal namelijk denken dat ze bij dat restaurant dan heerlijk kunnen dineren, zonder rook- of dampwolken. En als je je even bedenkt waarom de niet rokers/dampers dat een prettig idee vinden, dan kun je misschien ook inzien waarom je rekening met deze groep mensen kunt houden.

Link to comment
Share on other sites

En inderdaad bovenaan de lijst van onfatsoenlijk gedrag: het mateloos storende oeverloze volslagen oninteressante getetter met die eeuwige mobiele telefoons in restaurants, theaters, winkels, openbaar vervoer, etc. wat door de jeugdigen als normaal wordt beschouwd.

Zolang er geen sticker met een dampverbod op de voordeur of de ramen staat, ga ik ervan uit dat ik daar dampen mag. Zo niet, dan vertrekt mijn gezelschap weer en heeft dat bedrijf pech gehad.

En dat kunnen de duurdere eetgelegenheden zich tegenwoordig echt niet meer veroorloven.

Aangezien veel dampers zich nog steeds gedragen alsof dampen hetzelfde is als roken, kan dit forum beter opgeheven worden, in navolging van minstens 3 andere Nederlandse dampfora.

Zeven of acht jaren strijd heeft bar weinig opgeleverd, eigenlijk het tegendeel, want 7-8 jaar geleden vonden buitenstaanders een e-sig hoogst interessant.

Link to comment
Share on other sites

Oow, gaat 't nu ineens weer over restaurants? Zoëven ging 't over eetgelegenheden, dus in het algemeen iedere vreetschuur.

Maar het is me duidelijk: alle voorbeelden die ik heb opgesomd van onfatsoenlijk gedrag van anderen, hetgeen ik altijd maar als normaal moet accepteren, doen volgens jullie totaal niet terzake.

Het wordt tijd dat er eindelijk eens etiquette-inspecteurs worden ingeschakeld die zich niet alleen maar bezighouden met rook- en dampverboden.

Maakt het uit om watvoor gelegenheid het gaat? Alle zaken die genoemd zijn, zijn ook toepasbaar voor sauna's. Net zo goed als dat je niet overal maar moet kunnen schijten en pissen. Moeten we dan ook keihard tegen de draad in, omdat we als poepende mensen al onze vrijheden om te kakken en pissen waar je wilt ontnomen zien en alleen op toiletten mogen poepen en piesen? Of elk ander ongewenst gedrag?

Er hoeven helemaal geen etiquette-inspecteurs ingeschakeld te worden die zich alleen maar bezig houden met rook- en dampverboden. Slachtofferrolletjes die zich schijnbaar alleen maar bezig houden met dampverboden zouden uitgeschakeld moeten worden. Denk dat je dan hetzelfde resultaat hebt en veel makkelijker bereikt ook nog.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

ik kan alleen maar rekening met die mensen houden als mij een keuze geboden wordt. ;)

en de dampwolken zijn er in een restaurant/eetgelegenheid meestal toch wel, zodra een dampend bord met eten of een pannetje op tafel gezet wordt.

echter zodra er damp met een vergelijkbare geur uit mijn mond komt dan is het ineens aanstootgevend.

nog gekker wordt het als het gaat om een steengrillrestaurant bijv. die blauw staat van de dampen van het eten, maar o wee als ik damp.

en dat is dus ook in het geval van dit topic. een zaak die leeft van damp aanbieden verbied damp. in mijn ogen is dat het toppunt van idiotie.

Link to comment
Share on other sites

En als je nou op bezoek gaat bij familie of vrienden die liever hebben dat je binnen niet dampt.

Of je bent op bezoek in het ziekenhuis bij iemand waar je veel om geeft,en daar mag niet gedampt worden.

Dan zeg je toch ook niet familie of niet ik kom hier nooit meer.

Het is een kwestie van fatsoen en samen leven op deze aardkloot.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

ik heb geen familie of vrienden die niet willen dat ik er damp.

ik heb alleen maar familie en vrienden die mij respecteren en ik hun.

ik zorg dat zij geen last van mn dampen hebben en zij hebben er dan geen bezwaar tegen.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

ik heb geen familie of vrienden die niet willen dat ik er damp.

ik heb alleen maar familie en vrienden die mij respecteren en ik hun.

ik zorg dat zij geen last van mn dampen hebben en zij hebben er dan geen bezwaar tegen.

Dan bof jij René  :duim

ach das een kwestie van keuzes maken.
Link to comment
Share on other sites

Ik damp op zich overal behalve waar ik ook niet mocht roken, waarom zou je wel dampen in een restaurant, in een vliegtuig of kleuterschool.

Zoals reeds door anderen aangegeven is dat denk ik een stukje fatsoen om het niet te doen.

Helaas zijn er een aantal zo verbitterd dat ze dat niet in willen zien.

Ik denk ook niet dat de houding ten opzichten van dampen snel gaat veranderen, het zal hooguit slechter worden.

Elke keer lopen zeiken dat het niet eerlijk is en dat het geen roken is zal hier niets aan veranderen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...