Jump to content

Dampende saunagast mag alleen dampen in de rookruimtes - idioot ?


Guest ed1973

Recommended Posts

Mij verbaast het dat iemand in 2015 nog kan zeggen dat hij geen probleem heeft dat iemand sigaret op steekt in een restaurant..
een sigaret wat talloze slachtoffers maakt  over heel de wereld wat heel de damp gemeenschap uitspuugt en blij is dat hij er van af is...
en dan alles uit context trekt wat ik schrijf en niet met tegen argument komt, behalve door jammert hoe  beschaaft ik niet ben.


"

Ik zou zeggen lees alles nog is rustig door en probeer even naast woord aap te lezen ( die er trouwens niet in staat )

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

niet heel de dampwereld is ineens een fanatieke antiroker zoals jij doet denken.


er zijn godzijdank ook hier op het forum nog heel wat mensen die de keuze van een roker om niet te stoppen gewoon respecteren.


dat ik niet meer rook was mijn eigen vrije keuze. en die laat ik ook aan anderen.


 


bij mij mag er in mn huiskamer, mn auto, mn omgeving, de lokaties waar ik heen ga, mn "cafe", etc. nog gewoon gerookt worden.


ook al zijn mijn vrouw en ik 2 jaar geleden gestopt, dat wil niet zeggen dat anderen in mijn omgeving dezelfde keuze moeten maken.


 


hier bij mij in het dorp mag bij de lokale kip en patatboer gewoon gerookt worden. en ik hoor daarover geen klachten van mn niet rokende kennissen.


sterker nog, veel mensen die niet meer naar het restaurant gaan waar niet gerookt mag worden gaan juist wel daarheen.


dat heet keuzevrijheid.


Link to comment
Share on other sites


niet heel de dampwereld is ineens een fanatieke antiroker zoals jij doet denken.

 

Ik heb niks tegen een roker.. Hoogstens medelijden dat hij/zij zichtzelf  dagelijks vergiftigt...

Keuzevrijheid en een sigaret leuke combinatie  beetje zelfde als Kanker en dood..

je doet je handtekening idd wel eer aan dat moet ik je toegeven.

Link to comment
Share on other sites

ik vertegenwoordig mijn mening.

Als jij je dan aangesproken voelt dan ligt dat aan jou niet aan mij als ik een gevoelige snaar raak

Je hoeft niet met me ééns zijn dat zeg ik niet.

Als jij overal willen dampen waar het niet mag en gewoon doet dan gedraag je als  een banaanliefhebbend dier in mijn ogen  en in de meerderheid van de bevolking,

als jij dat ook nog ééns steunt in jou mede-banaanliefhebbende dieren dan ben ik blij voor je kudde gevoel M-see M-DO..

Maar dit zal de damp wereld lekker vooruit brengen.. ga zo door zeg ik !  

Schrijf ik een heletekst haal jullie der 3 dingen uit Leren jas, motor , Banaanliefhebbend dier  en derest wordt genegeert...

 

Ik heb geen probleem met je mening Vapor, want iedereen heeft recht op zijn/ haar eigen mening en dit is duidelijk een topic waar mensen heel erg verschillend over denken.

Maar.. (daar komt t'ie al.:P) het valt me wel op dat jij mensen die anders denken als jij in allerlei hokjes propt en zelfs aanvalt.

En dat gaat dan over het mom van "je moet mensen geen dingen opdringen'.. :weetnie

 

Je eerste reactie hier was mede een reactie op mijn posts en ik heb nergens gepost: ik vind het belangrijk om in een restaurant te vragen of ik er mag dampen en het ook te doen en...ik vind dat jullie dat ook moeten doen.

Het was mijn mening, ik doe het zo en als anderen dat niet doen: even goede vrienden hoor.

Ik heb nergens iets negatiefs gezegd over mensen die anders denken of vinden dat je niet in restaurants moet dampen.

 

Maar anderzijds wil jij wel je mening aan anderen opdringen. Je hebt niet gewoon een mening, je veroordeelt diegenen die anders denken als jij en je vindt dat die zich net als jij moeten gedragen.

Dáár heb ik wel moeite mee.

Je eerste zin was al dat je de mening van anderen zwaar triest vond..Vervolgens is iedere post : "ik doe het niet en jullie mogen het ook niet doen".

Volgens mij heb je zelf nogal moeite andere meningen dan die van jezelf te accepteren...

 Zoals o.a. uit deze zin blijkt:

"Als jij overal willen dampen waar het niet mag en gewoon doet dan gedraag je als een banaanliefhebbend dier in mijn ogen en in de meerderheid van de bevolking"

 

Tja...

Link to comment
Share on other sites

Ik ga morgen lekker naar de sauna (de Zwaluwhoeve), en ga lekker dampen. Gewoon, niet te opvallend. Vorige keer daar ook gedaan, de bediening keek wel maar zei niets. Moet er wel bij zeggen dat ik een heel kek dampertje heb, een roze mini-eleaf, misschien dat dat wat uitmaakt?  :weetnie Nee hoor, geintje.


Mocht er morgen toch iemand wat zeggen, dan zal ik het uitleggen. Snappen ze het niet, dan doe ik het buiten, waar er ook gerookt wordt. Zou ik wel jammer vinden, maar kan dan niet anders. Ik ga er in principe niet van uit dat het ergens niet zou mogen, maar ben wel onbewust enigszins op mijn hoede, dat komt gewoon door het hele rooktaboe van de afgelopen jaren.


Iedereen heeft wel een punt in deze topic, de één iets fanatieker als de ander, maar ik neem aan dat we wel toch allemaal hetzelfde willen, en dat is dat dampen algemeen geaccepteerd wordt/blijft. Uiteindelijk gaat dit echt lukken, daar ben ik zeker van, want het is toch de waarheid? Zo lang we dit maar gezamenlijk blijven uitdragen en goede info geven aan iedereen.


 


Groetjes, Niquekie


  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Beste Vapor, ik moet Mieke gelijk geven in haar repliek naar jou. Het komt wel een beetje twistziek over allemaal, terwijl iedereen hier toch echt helemaal zelf moet weten hoe ze onze persoonlijke en gezamenlijke belangen kunnen verdedigen maak je mensen hier uit voor verraders en banaanliefhebbende dieren (apen soms?), alleen omdat ze in jouw ogen teveel ruimte eisen voor het dampen. Ik vind dat er nog wat in zit ook, als je het nu eens op een wat mildere toon zou brengen misschien? Koop anders een rood giletje en een strooien hoedje.


Link to comment
Share on other sites

I know i am the bad Guy.

Wie heb ik verrader genoemd ? Koop jij voor mij een Gillet en strooien hoed dan koop ik jou een brilie :)

Over dat milder zijn begrijp ik je wel, zal ik doen.

Link to comment
Share on other sites

In een poging dit een wat vriendelijkere kant op te sturen.. kan er niet iemand een annonieme poll hiervoor opzetten?


 


Het benieuwd me namelijk hoe een annonieme groep van pak hem beet 50+ van ons dampers denkt over restaurants en dampen.


Begrijp me niet verkeerd, ik hou van een goede discussie, gebeurd zelden maar als iemand me overtuigd vind ik dat heerlijk - zet me na tot denken etc.


Maar niet iedereen, en zeker niet op een forum, wil de dorens van een heftige discussie voelen (voor of tegen) als het er fel op gaat.


 


Is het bijv. fair te zeggen dat we iets associaal (of wat zachter verwoord) definieren als zelfs een bepaald percentage mededampers negatief staat tegenover dampen in een restaurant?


En, vanaf welk percentage zou een voorstander zeggen " ok, als het er zo veel zijn.. wow ik had niet door dat zoveel mensen er last van hebben " ?


En, vanaf welk percentage zou een tegenstander zeggen " ok, als ik echt maar bij het handje vol hoor.. dan begrijp ik de frustratie van voorstanders "


 


 


ps, +1 voor Niquekie voor de eerste ontopic post in 5 pagina's :)


 


ps2, zag het toevallig voorbij komen.. Rene, congrats met je verjaardag :)


Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

thx voor de felicitatie.


 


eerlijk gezegd zou ik me weinig van een poll aantrekken.


ik ga ervan uit dat ik het moet uitzoeken met de mensen in mijn omgeving. dus ook met de situaties wanneer ik ergens wat ga eten.


feitelijk komt er er voor mij op neer dat ik in restaurants waar ik onbekend ben stealthdamp, tot ik duidelijkheid heb over hoe de mensen ter plaatse er over denken.


Link to comment
Share on other sites

In een poging dit een wat vriendelijkere kant op te sturen.. kan er niet iemand een annonieme poll hiervoor opzetten?

 

Het benieuwd me namelijk hoe een annonieme groep van pak hem beet 50+ van ons dampers denkt over restaurants en dampen.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van een goede discussie, gebeurd zelden maar als iemand me overtuigd vind ik dat heerlijk - zet me na tot denken etc.

Maar niet iedereen, en zeker niet op een forum, wil de dorens van een heftige discussie voelen (voor of tegen) als het er fel op gaat.

 

Is het bijv. fair te zeggen dat we iets associaal (of wat zachter verwoord) definieren als zelfs een bepaald percentage mededampers negatief staat tegenover dampen in een restaurant?

Een poll zegt mij persoonlijk echt helemaal niets. Je discussieert hier op basis van argumenten en verder zou het mensen sieren (en mn de sfeer ten goede komen) als ze eens in staat zouden zijn een meningsverschil ergens over te accepteren.

Dus: ik dring jou niks op en jij dringt mij niks op, deal?

Als je het beter vindt niet te dampen in een restaurant doe je dat niet en vice versa.

 

Verder is asociaal gedrag duidelijk definieerbaar en de definitie verandert niet als 50 mensen iets wel of niet vinden.

Het gaat om rekening houden met andere mensen en daarom vraag ik altijd netjes of ik ergens mag dampen (ik doe het letterlijk nooit ongevraagd), damp ik op een heel bescheiden manier, en hou ik op mocht iemand klagen. Socialer dan dat kan ik het echt niet voor je maken.

 

Dus maw: zolang ik persoonlijk er van overtuigd ben dat dampen in het openbaar belangrijk is, damp ik op straat, bij de bushalte, op het station, in een kroeg en in een restaurant, en zolang dat niet tegen de wet is, ga ik er persoonlijk mee door.

Ik zie iedere discussie en gesprek die daardoor ontstaat als belangrijk en je wordt echt non stop aangesproken door mensen die of vragen wat het is, of vragen (als ze roker zijn); werkt dat nou?

Ik sta soms hele uiteenzettingen te geven bij een bushalte.. :wink

En iedere keer denk ik: dat is weer iemand die nu snapt wat dampen is en waaraan je kunt uitleggen dat het werkt om te stoppen met roken (voor mij belangrijk) en dat het een goed alternatief is voor roken en veel en veel minder schadelijk is dan roken.

 

Het gaat er voor mij om dat wij als dampers zichtbaar worden en dat we op iedere denkbare manier uitdragen dat dampen okay is. En of je dat nou doet door een ingezonde brief te sturen naar een krant, overal je dampertje te gebruiken, of folders uit te delen, doet er dan niet toe.

 

En als 10.000.000 mensen morgen zeggen dat ik helemaal niet meer mag dampen, blijf ik het nog steeds doen, zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer. :ja

Link to comment
Share on other sites

Nou...gisteren naar de sauna dus.


En ja hoor. We werden aangesproken op het e-roken door de bediening. Ik vroeg naar de redenen: nicotine in de lucht, aanstootgevend voor andere rokers, het is nu eenmaal ons beleid.Ben netjes de discussie aangegaan en uitleg gegeven. Het kwam er op neer dat ik maar naar de directie toe zou moeten, dit waren gewoon werknemers die ook maar de regels uitvoeren.


Best balen als je in het restaurant zit. Maar tal van plekken kon ik wel dampen dus zo lastig was het ook niet.


Ik ga wel een bericht naar de Zwaluwhoeve sturen waarin ik dit ga aankaarten. Is er een goed schrijven, een online folder ofzoiets wat ik mee kan sturen ter info?


 


Groetjes, Monique


  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Verder is asociaal gedrag duidelijk definieerbaar en de definitie verandert niet als 50 mensen iets wel of niet vinden.

Het gaat om rekening houden met andere mensen en daarom vraag ik altijd netjes of ik ergens mag dampen (ik doe het letterlijk nooit ongevraagd), damp ik op een heel bescheiden manier, en hou ik op mocht iemand klagen. Socialer dan dat kan ik Shet echt niet voor je maken.

 

Socialer kan het ook niet ! (en zo doe ik het zelf ook, al zal ik ín een restaurant nooit dampen, zelfs niet vragen)

Mijn opmerking daarover was gebaseerd op uitspraken van degenen die aangeven dat zolang er geen verbod op de deur/raam zit zich van niemand iets te zullen aantrekken en dan ook stug zullen doordampen... En dát kun je niet echt sociaal noemen... wel !?

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

vaak is het ook een kwestie van hoe mensen met dingen omgaan.


 


om het voorbeeld van youri aan te halen.


 


scenario 1:


 


een lompe boer haalt zijn vamo uit zn zak nadat hij lekker heeft zitten eten.


met grote wolken geniet hij van zn damper zonder zich absoluut maar te beseffen dat anderen daar hinder van hebben. want... hij rookt toch niet meer. van zn omgeving hoort hij dat zn damper nauwelijks stinkt in vergelijk met zn peuken voorheen en die zijn blij dat hij is gaan dampen.


 


om hem heen zitten een aantal mensen die zich aan hem storen. ascociaal zoals hij zich gedraagt.


als eerste zeggen ze niks. en terwijl hij onbewust van hun irritatie lekker doordampt groeit hun irritatie.


 


tot eindelijk iemand, met een zeer geirriteerde toon, zn mond open doet in de trant van: "he, kan je er eindelijk eens een keer mee ophouden, wij zitten hier te eten ja!"


 


al jaren was deze damper in het verdomhoekje getrapt toen hij nog rookte. eindelijk heeft hij een manier gevonden dat hij weer kan genieten zonder dat het verboden werd.


dus hij denkt automatisch: "daar heb je weer zo'n intolerante klootzak die niks kan hebben. ik heb toch ook geen commentaar gehad op zijn overdreven aftershavelucht"


en hij reageert: "weet je, bekijk jij het lekker. ik mag hier dampen en dat doe ik ook"


 


-----------------------


dat was 1 scenario waarbij iedereen volgens mij kan zien dat er voor beide kanten wat te zeggen is.


 


het had ook anders gekund.


 


scenario 2:


 


een lompe boer haalt zijn vamo uit zn zak nadat hij lekker heeft zitten eten.


met grote wolken geniet hij van zn damper zonder zich absoluut maar te beseffen dat anderen daar hinder van hebben. want... hij rookt toch niet meer. van zn omgeving hoort hij dat zn damper nauwelijks stinkt in vergelijk met zn peuken voorheen en die zijn blij dat hij is gaan dampen.


 


1 van de mensen in zn omgeving heeft er hinder van en gaat ff naar hem toe.


op vriendelijke toon zegt die persoon: "he vriend, ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je niet meer met een rookverbod te maken hebt. en dat je lekker van je damper kan genieten. echter is het echt nodig om van dergelijke grote wolken te blazen in een richting waar anderen er veel last van hebben? zou je ons een plezier willen doen en ietsje ingetogener dampen en wellicht iets meer naar de grond blazen? het zou ons eten er een stuk plezieriger op maken"


 


"hmm", denkt de lompe boer, "tja, ik wil wel genieten maar niet gelijk iedereen verstoren en irriteren" en hij antwoord: "tuurlijk, ik zal proberen er rekening mee te houden, fijn dat je me er op attent gemaakt heb. als ik er weer ff geen erg in heb, geef je me dan een seintje?"


 


-------------------------------------------------------


 


uiteraard hoeven geen van beide bovenstaande situaties ook maar enigszins in de buurt van de waarheid gekomen te zijn.


en wellicht was de persoon in kwestie gewoon een absolute asociaal en had hij gereageerd in scenario 2 met het antwoord: "krijg de schijt ik doe toch wat ik zelf wil"


 


echter, en dat is in mijn ogen het belangrijkste, gaat het tegenwoordig vaak op de manier van scenario 1 terwijl scenario 2 net zo goed een optie was.


en daar ligt in mijn ogen het verschil tussen tolerantie en intolerantie. en in fatsoen en onfatsoen en in leven en laten leven.


 


---------------------------------------------------------


 


ik had vanavond mn verjaardag. mijn vrienden kwamen over de vloer en het zijn rokers.


ik stel ze niet voor de deur. ook niet nadat er behalve door mn vrienden in mijn huiskamer al 2 jaar niet gerookt wordt.


en ja.... absoluut de boel stinkt hier nu! zolang ik er in zit gaat het wel maar as ik naar de wc geweest ben en terug kom dan meurt het verschrikkelijk!


tja, ik had mn vrienden ook buiten in de kou kunnen laten staan voor de deur.


ik kan ze ook cola voorzetten als ze om een biertje vragen, omdat ik vind dat alkohol slecht is.


ik kan ze.... ach weet je, het zijn mn vrienden. als ik niet eens een klein beetje rookgeur kan verdragen (terwijl ik zelf 25 jaar gerookt heb) van hun, hoe kan ik me dan HUN vriend noemen??????


Link to comment
Share on other sites

Rene, ik ga het een keer met je eens zijn.. denk dat je (als niet in dit voorbeeld, dan inderdaad wel in andere gevallen) daar ook een punt hebt.. doet beetje denken aan waar 2 vechten hebben vaak 2 schuld.


 


En over binnen roken.. hmm, ik doe al jaren hetzelfde: hier is de afzuigkap.. zo gaatie aan, lekker warm naast de verwarming ook, in plaats van buiten.. leef je uit :)


Maar dat komt omdat ik al jaren gewend ben aan dat soort feestjes waarbij de ene helft wel en de andere helft niet rookt.


 


Oh en cola schenken als ze biertje vragen.. ah.. soms ben je ook echt een vriend he als je dat ineens wel doet.. maar dat hoor je dan de volgende dag als ze weer nuchter zijn ;) hehe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...