Jump to content

Overstap roken naar dampen moeilijk


Guest MissSmokie

Recommended Posts

Het praten over Watt en Volt tegelijk is een beetje onzinnig. Watt is namelijk het totale sommetje van coil + afegeven ampere.. En dat is het enige waar je op hoeft te letten

Watt dus, meer niet. En dat mag rustig een stuk omhoog!  Zelf doe ik deze combinatie vaak op 16 Watt.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Dennis1992 said:

5 watt is erg weinig voor die coil. Ik gebruiktte de 1.6 ohm coil meestal op 4-4.4 volt. 

Ik nu ook..

1 hour ago, Marianna said:

 

Tenzij je bang bent dat de batterij sneller leeg raakt, zul je toch hoger in wattage moeten gaan.

Waarom zit er dan een 3.2 volts stsnd op? Dat heeft dan toch geen zin? Er komt trouwens best wel damp uit.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Maarten said:

Waarom zit er dan een 3.2 volts stsnd op? Dat heeft dan toch geen zin? Er komt trouwens best wel damp uit.

Als je een coil met een lagere weerstand zou gebruiken dan je nu hebt krijg je meer Watts. De formule is dan (Volt x Volt) / Ohm.

 

Omdat dit soort rekensommen moeilijk zijn (ik heb ze als geheugensteuntje in de notities staan op mijn telefoon en computers) werken de meeste mods tegenwoordig in Watt’s: veel makkelijker :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2-12-2017 at 16:55, Maarten said:

 

Waarom zit er dan een 3.2 volts stsnd op? 

Omdat er misschien mensen zijn die het prettig vinden om dermate lage voltages te gebruiken.

Ik damp nu met 1.4 Ohm  en heb de mod ingesteld op 12 Watt (=4.16Volt zegt de Pico-mod), 

op 8 Watt(3,39Volt) komt er slechts een klein beetje damp uit. 

(met maxVG basis + VG-aroma)

 

 

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Maarten said:

Ik nu ook..

Waarom zit er dan een 3.2 volts stsnd op? Dat heeft dan toch geen zin? Er komt trouwens best wel damp uit.

Ligt er ook aan welke coil je er in hebt zitten en welke tank. Kijk als voor jou 3.2 volt goed werkt vind ik het ook goed haha ;) Maar wat er kán gebeuren is dat de coil oververzadigd raakt als je hem te laag stookt. De coil die ik nu heb heeft een range van 40-80 watt. Als je dan op 40 of zelfs lager gaat heb je kans dat de coil gewoon over verzadigd raakt. Ik start met een nieuwe coil op 40 en ga dan in stapjes van 2.5 watt omhoog tot ik de sweet spot voor die liquid heb gevonden. Meestal rond de 55-62,5 Watt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Moppersmurf said:

Het praten over Watt en Volt tegelijk is een beetje onzinnig. Watt is namelijk het totale sommetje van coil + afegeven ampere.. En dat is het enige waar je op hoeft te letten

Watt dus, meer niet. En dat mag rustig een stuk omhoog!  Zelf doe ik deze combinatie vaak op 16 Watt.

 

Aan zich ben ik het met je eens, maar eerlijk gezegd kijk ik ook wel een beetje naar het voltage, vooral voor klanten. Soms weten ze niet precies op hoeveel Watt een coil gedampt mag worden-vooral bij sets met diverse Coils in de basisverpakking- en men vergeet nog wel eens -ik incluis- op de coil te kijken en na het vullen lukt dat vaak niet meer. Maar zolang je zorgt dat je een beetje rondom de 3,7 volt zit, past het wattage meestal prima bij de coil, en van daar kun je met kleine stapjes naar boven of beneden tot het goed is.

 

Ik adviseer meestal niet boven de vijf volt te dampen (kans op snel vervuilen/verbranden) en niet te ver onder de 3,5 volt (kans op pruttelen/ liquid zuigen. ) In de praktijk kom ik daar aardig mee weg.

 

Zelf damp ik het liefst rond de 4,5/4,7 volt, om het even wat voor coil er in zit. Met wattage KUN je -zeker als niet-forummende damper die zich er niet al de ver in wil verdiepen-behoorlijk de mist in. Ik zie regelmatig verbrande coiltjes van 0,5 tot 1,8 ohm, die zijn geplaatst na een 0,3 zonder het wattage te veranderen.;-). En een 1,8 op 50 volt dampt best effe heftig, maar niet lang...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Oomkobus said:

Primera en "zaakjes die het erbij doen" kan ik ook niet echt aanraden, speciaalzaken zijn niet duurder, helaas wel wat dunner gezaaid nog.
Ik ga voor advies naar de rookwinkel hier in den haag, vrienden van me naar de Primera en als ik hoor wat die voor spullen en adviezen meekrijgen man man man, het is gewoon jammer

☁️☁️☁️☁️☁️☁️☁️
 

Dat is afhankelijk van de winkelier.

De Primera hier in  het dorp, heeft sinds enkele weken minstens 50 modellen dampers in een vitrine kast staan, en daarnaast 2 vitrine kasten met minstens 200 liquids, van veel verschillende merken en sterkten. Ik keek mijn ogen uit, en binnen 2 minuten stond de verkoper naast me en kon me er enthousiast alles over vertellen. Ik durfde niet meer te vertellen dat ik alleen nieuwsgierig was, en mijn eigen liquids brouw. Dus maar een flesje Liqua - Cookies gekocht. (Achteraf.... Bah :gek )

 

Dat terwijl ik het aanbod in een zgn. speciaal zaak "Vivant de Damper" in Nijmegen (een half jaar geleden) erg vond tegenvallen, en zijn zoon (?) erbij moest roepen om een beetje uitleg over liquids te geven .

 

Blijkbaar heeft de Primera hier in het dorp de mazzel van een fanatieke damper onder de werknemers....

Wel zo prettig want ook alles voor de Joyetech Penguin verkopen ze.

 

(Of het dorp is een dampers dorp want zelfs de Bruna verkoopt hier Justfog's en een 5-tal liquids)

Edited by Lessram
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Goedemorgen dampers! Ik heb jullie advies om flink door te dampen opgevolgd. Helaas is de batterij vsn de justfog daar minder geschikt voor. Nu ben ik op zoek naar een zwaardere batterij. Kan 'm niet vinden. Klopt dit? Zijn er combinaties van mods en de justfog q16 die ook passen? Ik kan idd ook googlen, maar ik kom er niet uit.

Update: er is al een topic over, dat heb ik inmiddels gevonden!

Edited by Maarten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Maarten said:

 

Update: er is al een topic over, dat heb ik inmiddels gevonden!

 

Ik update je toch maar even: Ja hoor Elke losse mod kan met dat tankje overweg. Je hoeft geen zware mod te hebben. Wel kan ik je aanraden iets met een losse batterij te nemen. Dan heb je aardig vermogen en mocht je meer nodig hebben neem je dr een reserve batterij bij (met lader in dat geval)

Is een Eleaf Pico wat? Lekker klein en handzaam..  En kan toch een hoop aan mocht je in de toekomst eens een wat zwaarder systeem willen stoken. Die Pico kan je zowel los als in een kit bestellen, dan krijg je dr een subohm tank bij. kun je kiezen wat je gebruikt. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nog even terug naar het roken vervangen door dampen. De vraag zal vast eerder zijn gesteld, maar is dampen niet gewoon de volgende verslaving? Hiermee houdt je de rook-handelingen in stand. (gisteren op haar verzoek een justfog voor mijn vrouw gekocht, ze wil 'm toch niet gebruiken om die reden). Ik ga er van uit dat veel dampers ex-rokers zijn. De meeste dampers die hier schrijven maken niet de indruk te gaan stoppen met dampen. Dampen kun je als hobby zien denk ik, beter dan kantklossen of weet ik veel wat, maar het lijkt erg op roken.. Ik weet nog niet wat ik daarvan moet denken voor mijzelf. Wie heeft er soortgelijke overwegingen gemaakt, hoe ga je daar mee om?

 

Ik wil met deze post absoluut niet oordelen, zo is het echt niet bedoeld. Dit is echt een tof forum!

 

@Moppersmurf die Pico wacht ik nog even mee, moet ik dat weer thuis uit gaan leggen (en dat terwijl ik makkelijk een 120 euro in de maand oprookte)

 

Edited by Maarten
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Maarten said:

Nog even terug naar het roken vervangen door dampen. De vraag zal vast eerder zijn gesteld, maar is dampen niet gewoon de volgende verslaving? Hiermee houdt je de rook-handelingen in stand. (gisteren op haar verzoek een justfog voor mijn vrouw gekocht, ze wil 'm toch niet gebruiken om die reden). Ik ga er van uit dat veel dampers ex-rokers zijn. De meeste dampers die hier schrijven maken niet de indruk te gaan stoppen met dampen. Dampen kun je als hobby zien denk ik, beter dan kantklossen of weet ik veel wat, maar het lijkt erg op roken.. Ik weet nog niet wat ik daarvan moet denken voor mijzelf. Wie heeft er soortgelijke overwegingen gemaakt, hoe ga je daar mee om?

 

Ik wil met deze post absoluut niet oordelen, zo is het echt niet bedoeld. Dit is echt een tof forum!

Veel mensen blijven wel dampen (of een aantal jaar) omdat ze bang zijn om terug te vallen op het roken. En het is maar net wat jij de definitie verslaving vind. Het is niet zo verslavend als tabak door de toevoegingen in tabak. Mentaal kan het wel hetzelfde zijn ja, de drang om te dampen. Maar ook dat verschilt per persoon. Wat is er eigenlijk mis met een verslaving. Het hangt er vanaf hoe schadelijk die verslaving is en of jij het dan wel of niet wil doen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Maarten said:

Hiermee houdt je de rook-handelingen in stand. (gisteren op haar verzoek een justfog voor mijn vrouw gekocht, ze wil 'm toch niet gebruiken om die reden).

 

Overheen gelezen net, maar jouw vrouw blijft dus liever tabak roken dan dampen? Dus ook al zou je de handeling intact houden, dan kiest ze alsnog liever voor de zeer schadelijke tabak?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, K&H said:

goed uitvlucht van je vrouw  :-)  

eeuhh.. waarom?

Just now, Dennis1992 said:

Overheen gelezen net, maar jouw vrouw blijft dus liever tabak roken dan dampen? Dus ook al zou je de handeling intact houden, dan kiest ze alsnog liever voor de zeer schadelijke tabak?

 

Nee! ze is tegelijk met mij gestopt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Maarten: voor mij is dampen een middel om niet te roken :-)

 

Ik heb 35 jaar gerookt (sinds ik 11 jaar was) en ben een aantal keren gestopt. De langste periode dat ik niet gerookt heb was twee jaar, maar toch ben ik opnieuw begonnen nadat mijn moeder overleed (ik had op weg naar het ziekenhuis waar ik haar moest identificeren een pakje sigaretten gekocht).

 

Ik was er van overtuigd dat ik nooit voor altijd kon stoppen en ik heb werkelijk elke beschikbare methode geprobeerd.

 

Dampen is het enige wat voor mij echt heeft gewerkt: ik rook nu al bijna drie jaar lang niet meer.

 

Of ik ooit stop met dampen weet ik niet. Misschien wel, misschien niet. 

Maar voorlopig maak ik me geen zorgen over het feit dat ik wellicht nog steeds verslaafd ben: dampen is bewezen aanmerkelijk minder ongezond dan roken. En dat merk ik dagelijks. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Just now, Maarten said:

eeuhh.. waarom?

 

Nee! ze is tegelijk met mij gestopt!

Gaat ze nu cold turkey dan stoppen ? aangezien je zegt dat ze die justfog niet gebruikt om die reden van de handeling? Succes dan, hoop dat het haar lukt. Maar stappen met behulp van dampen is toch stukken makkelijker dan cold turkey. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Maarten said:

Dampen kun je als hobby zien denk ik, beter dan kantklossen of weet ik veel wat, maar het lijkt erg op roken.. Ik weet nog niet wat ik daarvan moet denken voor mijzelf.

 

Met e-sigaretten van het model PartySmoker of SuperSmoker lijkt het inderdaad op roken, maar met een boxmod + tank ziet iedereen dat je ergens anders mee bezig bent (alhoewel je dan aan oelewappers moet uitleggen dat die 'rook' géén rook is).

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Maarten over de verslaving: ik ga er vanuit dat ik nog steeds verslaafd ben maar dan wel veel minder hinderlijk dan voorheen! Ik ging de deur niet uit zonder sigaretten en nu ga ik rustig een paar uur op stap zonder damper. Ik moest na 1 a 1,5 uur echt even pauzeren voor een peuk, ik had een enorme craving dan en dat gevoel ken ik gelukkig niet meer.

 

Verslaafd? Vast wel maar dat ben ik ook aan koffie :hoi

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Precies wat Tamara zegt, vroeger een autorit van plus twee uur met de kinderen trok ik niet hoor, dan moest ik echt ff stoppen voor een shaggie, dat is nu geen probleem.

(Ligt niet aan de kinderen of zo hoor, ik heb hele lieve)

☁️☁️☁️☁️☁️☁️☁️

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...